آئودی

نگاه نزدیک به آئودی آووس ۱۹۹۱ پیش درآمد بوگاتی ویرون و ابرخودروهای مدرن

تک نمونه‌ی ساخته شده از آئودی آووس با نوآوری‌های جالب توجه و فراتر از زمان خود، سال ۱۹۹۱ رونمایی شد. این مدل مجهز به پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر با آرایش W نصب شده در عقب وسط بود.

نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۹۱ برای معرفی آئودی آووس کواترو انتخاب شد. جی مِیز (J Mays) و مارتین اسمیت این خودروی استثنایی را طراحی کردند. 

علاوه‌بر ساختار آیرودینامیک و چشم‌نواز در نمای بیرونی خودرو، دو نکته‌ی مهم آووس را از دیگر تولیدات آئودی متمایز می‌کرد. بدنه‌ی آلومینیوم شفاف و آینه‌ای به ضخامت ۱/۵ میلی‌متر، با هدف کاهش وزن خالص استفاده شده بود؛ درحالی‌که موتور W12 نیز تا آن زمان، برای خودروهای گروه فولکس واگن تازگی داشت. موتور مذکور، ۱۰ سال بعد از رونمایی آئودی آووس، به تولید انبوه رسید تا روی آئودی A8 و بنتلی کنتیننتال ۲۰۰۱ نصب شود.

آئودی آووس 1991 کواترو

در کابین، صندلی‌های چرم و اسپرت قرمر زنگ، همراه با پوشش خاکستری داشبورد، سقف و تودری‌ها استفاده شد. تزئینات چوب و فلز نیز داخل اتاق وجود داشت. آووس به شکلی طراحی شده بود که سقف بزرگ و شیشه‌ای با پنجره‌های بزرگ، پیرامون سرنشینان را فرا گیرد و حس فضاپیما را منتفل کند.

آئودی آووس کواترو

مشخصات پیشرانه‌ی ۶ لیتر W12 برای آووس در زمان معرفی خودرو مشخص نبود اما آئودی ادعا کرد ۵۰۰  اسب بخار قدرت تولید می‌کند.  نسخه‌ی نهایی از آئودی A8 با موتور ۶ لیتر W12 در سال ۲۰۰۱، قدرت ۴۲۰ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتن‌متر داشت. دیگر اطلاعات منتشر شده برای آووس، شامل سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳ ثانیه و نهایت سرعت ۳۳۴ کیلومتر برساعت است.

آئودی آووس 1991 نمای بالا

فراتر از پیشرانه و بدنه‌ی آلومینیوم که وزن خالص آووس را به ۱۲۵۰ کیلوگرم رساند، نوآوری‌های جالبی در طراحی خودرو دیده شد. مثلا نصب آینه بغل نزدیک سقف، کانال هدایت هوا بالای بدنه، سقف تمام شیشه‌ای و خمیده در پشت، نکات جذاب و خلاقانه در آئودی آووس هستند.

آئودی آووس 1991

 از دیدگاه طراحی، چراغ‌های جلوی خودروی ساخته شده در سال ۱۹۹۱، شباهت غیرقابل انکار به نمونه‌ی نصب شده روی بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ دارند. آووس هرگز به تولید انبوه نرسید و حتی فاقد توانایی فنی برای حرکت داخل پیست بود؛ اما تاثیر زیادی بر تولیدات تاریخ‌ساز گروه فولکس واگن در قرن ۲۱  گذاشت. آووس هم‌اکنون در موزه‌ی آئودی (Audi museum mobile) شهر اینگولشتات آلمان نگه‌داری می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۵ رای

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Type R

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این طراحی و این مشخصات فنی اون هم برای سال ۱۹۹۱ واقعا جای تامل داره . ۳۲ سال پیش .

    موافقم ۸۹
    مخالفم ۱
    1. Reza Waffen SS

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (5114 ديدگاه)

      مفید بود

      موافقم ۴۲
      مخالفم ۲
  2. مهردادکمال

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1584 ديدگاه)

    چه مقاله دلچسبی
    قشنگ دی ان ای این محصول کانسپت رو میشه تو بوگاتی حس کرد

    موافقم ۵۹
    مخالفم ۳
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1189 ديدگاه)

      سلامت باشید
      البته شباهت ظاهری و فنی این ماشین با بوگاتی ویرون نظر شخصی من بود که در مطلب نوشتم

      موافقم ۸۱
      مخالفم ۱
      1. sigma

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (871 ديدگاه)

        آقای اشتری تفاوت w12با v12چیه

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۰
        1. GMA

          ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (572 ديدگاه)

          ساختار خورجینی یا همون V شکل بسیار مشهوره و احتمالا با اون آشنایی دارید،در آرایش خورجینی سیلندر ها در دو بلوک که نسبت به هم زوایه (معمولا ۶۰ درجه) دارند قرار میگیرن اگر از جلو به موتور نگاه کنید،بلوک سیلندر ها فرمی شبیه به حرف V انگلیسی دارند.
          اما ساختار W شکل در واقع همون موتور VR مشهور فولکس واگن هست، این آرایش ترکیبی از موتور خطی معمول و خورجینی هست.
          https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/01/Stand_VR6-motor-contrast-copy.jpg
          حالا در موتور W شکل از دو بلوک سیلندر با آرایش VR (جناغی) استفاده شده از این جهت بهشون جناغی دو ردیفه هم میگن که البته گمون نکنم به جز محصولات فولکس واگن هیچ کمپانی دیگه ای ازش استفاده کرده باشه
          https://www.google.com/url?q=https://www.pedal.ir/volkswagen/%25D9%2585%25D9%2588%25D8%25AA%25D9%2588%25D8%25B1-%25D8%25AC%25D8%25AF%25DB%258C%25D8%25AF-%25DB%25B6-%25D9%2584%25DB%258C%25D8%25AA%25D8%25B1%25DB%258C-w-12-%25D9%2581%25D9%2588%25D9%2584%25DA%25A9%25D8%25B3%25E2%2580%258C%25D9%2588%25D8%25A7%25DA%25AF%25D9%2586/&sa=U&ved=2ahUKEwiXxbq8w539AhVuiP0HHdmlDvoQFnoECAQQAg&usg=AOvVaw2552VlLI_uqExVbckOpr7_
          امیدوارم متوجه منظورم شده باشید

          موافقم ۱۲
          مخالفم ۰
        2. arshiaSVJ

          ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1736 ديدگاه)

          W12 دوتا میل لنگ داره v12 یدونه
          در واقع آرایش قرار گرفتن سیلندرها کنار هم تو v12 شکل حرف v و تو w12 شکل wهست.
          این ساده آرین توصیفش بود.

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۶
        3. GMA

          ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (572 ديدگاه)

          arshiaSVJ
          خیر دوست عزیز، آرایش W شکل هم یک میل لنگ داره
          دو تا میل لنگ عملا شدنی نیست!! اونوقت باید دو تا فلایویل و دو تا گیربکس و… داشت که کاملا تخیلی و مضحکه!
          (مگر اینکه موتور از نوع پیستون متقابل (OPE) باشه!)

          موافقم ۱۴
          مخالفم ۱
        4. Sigma

          ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (871 ديدگاه)

          با سپاس از دوستان که راهنمایی کردند

          موافقم ۳
          مخالفم ۱
      2. محمدهادی

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1674 ديدگاه)

        آقا اشتری درود
        حتی اون بخشش که درباره شباهت غیرقابل انکارش با ویرون ۲۰۰۵ فرمودید؟
        خب آخه این حرف کاملا درست بنظر میاد

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1189 ديدگاه)

          من فقط اطلاعات فنی از ویکی پدیا برداشتم، باقی متن نظرات خودم هست

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۰
      3. Moro

        ۸ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (34 ديدگاه)

        راستی کی میدونه میل لنگ ی اختراع مربوط به دانشمندان مسلمان در کتاب الحیل ( مکانیک) هست؟؟
        هر کی میدونه رحمت به استادش

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  3. افشار

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (665 ديدگاه)

    این ماشین باید پشتش میشد جلو اش و جلو اش میشد پشتش

    موافقم ۴۳
    مخالفم ۸
    1. Amiro

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (251 ديدگاه)

      اون موقع میشد فراری ۸۱۲😂😂

      موافقم ۳۴
      مخالفم ۱
    2. SinaSVJ

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (37 ديدگاه)

      نقل قول از استاد جواد خیابانی

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۱۱
      1. افشار

        ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (665 ديدگاه)

        ممنونم استاد رائفی پور !!!!

        موافقم ۲۳
        مخالفم ۴
        1. محمدهادی

          ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1674 ديدگاه)

          دو اسسطوره ی تاریخ معاصر ایران😄😄😄😂

          موافقم ۸
          مخالفم ۰
  4. Amiro

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (251 ديدگاه)

    ۵۰۰اسب موتور w12 مشخصات فنی خیلی خوبی داره با توجه به سال ۱۹۹۱
    ولی اگه یه طراحی خشمگین زیبا می‌داشت شاید میتونست معروف بشه مثل بوگاتی
    البته اون زمان به نظرم زمانش نبود
    دقیق ۵ به بعد داشتم می‌دیدم گفتم چرا صدای موتور برق چاه میده 😂😂😂😂😂 بعد یهو اون یکیو دیدیم😂😂😂😂😂

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۲
  5. Royal Driver

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1057 ديدگاه)

    واو

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  6. عباس بو عذار

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اونا ۳۲ سال پیش چیا داشتن ما حالا پیکان و آردی داریم

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱
  7. یوسف

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (777 ديدگاه)

    فکرشو بکن بجای بوگاتی شیرون الان داشتیم آئودی شیرون……
    فرصت ها یک لحظه هستن باید استفاده کرد……

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  8. محمدهادی

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1674 ديدگاه)

    ماشینای کانسپت آئودی همیشه طراحی های فضایی گونه دارن
    این هم ازین قائده مستثنی نیس
    با اینکه دو شرکت آئودی و فولکس واگن مدیریت های مشترک دارن اما بنظرم طرح هایپر کار مفهومی فولکس واگن در آن سالهای اول دهه نود ینی W12 ناردو خیلی واقع گرایانه تر و زیباتر و سیال تر طراحی شد
    با این ازین نظر حال نکردم ولی از نظر سابقه طراحی و پیشگامی چرا

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  9. aliHOZA

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (548 ديدگاه)

    نمای جانبیش جالبه.
    انگار یه ماشین جی‌تی هست که سر و ته شده. جلوش عقبه و عقبش جلو!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا