آئودی

اوضاع نا به سامان آئودی با کاهش فروش و استقبال ضعیف از مدل‌های برقی

فروش آئودی در ۹ ماه نخست امسال در آمریکا ۱۶.۸ درصد، در اروپا ۹.۸ درصد و در چین ۸.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

مثل گروه فولکس‌واگن که این روزها با مشکلات سختی دست‌وپنجه نرم می‌کند، آئودی هم اوضاع جالبی ندارد زیرا فروش این برند لوکس آلمانی کاهش پیدا کرده و استقبال از مدل‌های الکتریکی آن ضعیف بوده است. علاوه بر این، ارباب حلقه‌ها این روزها از سبد محصولات قدیمی با خودروهای فاقد جذابیت هم رنج می‌برد. کلکسیون خبرهای بد برای آئودی با پشت کردن خریداران به این برند باسابقه تکمیل می‌شود. آئودی طی ۹ ماه نخست سال جاری در بازار آمریکا موفق به فروش تنها ۱۳۹,۶۶۵ دستگاه خودرو شده که ۱۶.۸ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. علاوه بر این، فروش شرکت در اروپا و چین هم به ترتیب ۹.۸ درصد و ۸.۵ درصد کمتر شده است.

درآمد و سود آئودی هم روند نزولی را نشان می‌دهد. فقط در سه ماه سوم سال جاری، سود عملیاتی این شرکت ۹۱ درصد کاهش پیدا کرده و به تنها ۱۰۶ میلیون یورو رسیده است. البته یکی از دلایل این کاهش سود، بازسازی کارخانهٔ بروکسل بوده است. این کارخانه به تولید Q8 E-Tron می‌پردازد و آئودی می‌خواهد به دلیل فروش پایین، این کراس‌اوور الکتریکی را کنار بگذارد؛ اما دلیل افتادن آئودی به چنین روزی چیست و چطور می‌تواند اوضاع را تغییر دهد؟ پاسخ بسیار ساده است. آئودی بیش‌ازحد روی توسعهٔ خودروهای الکتریکی جدید تمرکز کرده و به‌نوعی از محصولات سنتی و اصلی خود غافل شده است. این یعنی خودروهای پرفروش و سودآور اهالی انگولشتات قدیمی و کهنه شده‌اند.

مصداق بارز این موضوع، Q7 است. این کراس‌اوور سه ردیفه نزدیک به یک دهه است که در بازار حضور دارد و انجام دو فیس‌لیفت هم نتوانسته سن بالای Q7 را پنهان کند. به همین دلیل است که در بازار آمریکا، رقیب جدیدی مثل لکسوس TX با وجود توقف فروش در ماه سپتامبر به دلیل مشکلات مربوط به ایربگ، فروش به‌مراتب بیشتری را نسبت به Q7 تجربه کرده است (۲۱,۷۵۵ دستگاه در مقابل ۱۳,۵۵۰ دستگاه در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۴). علاوه بر این، سدان پرچم‌دار A8 هم در برابر مرسدس بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. به همین دلیل است که A8 در ۹ ماه نخست امسال در آمریکا تنها ۱,۲۳۲ دستگاه فروخته که تقریباً معادل فروش S کلاس در سه‌ماههٔ سوم سال است.

بااین‌حال، خبرهای خوبی هم برای آئودی در راه است زیرا این شرکت به‌تازگی نسل جدید مدل‌های A5 و Q5 را همراه با مدل‌های الکتریکی جدید A6 E-Tron و Q6 E-Tron معرفی کرده است. اوایل سال آینده، نسل جدید A7 هم به این مدل‌ها ملحق خواهد شد درحالی‌که نسل جدید Q3 و Q7 هم در دست توسعه است؛ بنابراین، واضح است که آئودی برای بیرون کشیدن خود از این شرایط سخت، به مدل‌های جدید و جذابی نیاز دارد تا بتواند هویت خود را احیا کند. این برند باید جلوی واگذاری سهم بازار خود به رقبا را بگیرد و دوباره برای بازگشت به جایگاه قبلی تلاش کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    زنگ خطر برای تمام پادشاهان خودرو تو این 50سال اخیر بصدا در امد که علت اصلی ان وارد شدن باسرعت به گودال تولید خودرو های برقی به هر قیمتی بر جلوگیری از توسعه ورشد چین درصورتی که دولت چین با سوبسیدهای فراوان وحمایت عالی از تولیدکنندگان خودروهای الکتریک باعث تولید ماشین های برقی برای تمام قشر جامعه در هر سطح درامدی شد ودر صادرات هم پله پله دارن به کشور تسلط پیدا میکنن

    موافقم 31
    مخالفم 3
    1. Sina_carshow

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (298 ديدگاه)

      نه تنها میشن بلکه در مواردی مث شتاب ( چیزی که مثلا باید محصولات برقی آئودی می‌داشت ) و رنج بهتر هستن
      سوالم اینجاس چرا آئودی هیبرید درستو حسابی تولید نمیکنه یا هیبریدی هایی که موتور فقط نقش ژنراتور برا شارژ باتری ها داشته باشه
      الان چین فهمیده خودرو برقی فروشش افت کرده داره همون برقی های قبلی رو هیبرید میکنه حالا به خاطر کاهش هزینه یا محدودیت پلت فرمای محصولات برقیشون موتور نقش ژنراتور داره و خبری از گیربکس نیس و اون رنجای تخیلی حوالی ۲۰۰۰ کیلومتری هم میده

      موافقم 8
      مخالفم 3
    2. U

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا موافقم

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. نانو

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    جالبه هرروز خبر از کاهش فروش بنز بی ام و وخیلی از برندهای اروپایی هستیم بعد سایپا ایرانخودرو لگن ساز روزی 10میلیون میره روقیمت لگناشون

    موافقم 23
    مخالفم 4
  3. MehdiTurbo

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2385 ديدگاه)

    جالبه بی ام و و بنز که گند زدند تو طراحی رشد فروش داشتند ائودی که من تحسینش میکردم از روند طراحی افت فروش داشته 😂 فکر کنم فقط ضایقه من با طرح های جدید زشت بی ام و بنز نمیخوند و با ائودی خیلی حال کردم

    موافقم 27
    مخالفم 5
    1. گاس فرینگ

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (373 ديدگاه)

      وقتی سری ۷ جدید از اس کلاس جدید بیشتر میفروشه انتظار اینم داشتم بنز e کلاس زیاد خوشگل نیست ولی c و s طراحی زیبایی دارن ولی نه به زیبایی w221 w204

      موافقم 6
      مخالفم 4
  4. H

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (425 ديدگاه)

    دو میلیارد دلار هزینه توسعه ای ترون شد
    با پورشه هم توسعه ش دادن
    حتی ۲ تا تسلا هم خریدن و بردن کارخونه ببینن چطور ساخته شده
    اخرشم خوردند بن بست

    موافقم 21
    مخالفم 1
  5. hosen

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (847 ديدگاه)

    خیلی خبر عجیبی نیست به هرحال اون ذوق اولیه رو مردم برای خرید خودروی برقی کم کم از دست دادن و این مشکل یقه مابقی کمپانی هارم میگیره

  6. بهزاد

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2559 ديدگاه)

    گروه vw حقیقتا تعجیل کرد و اگر درست یادم باشه آئودی در مقطعه ای اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۸ به تولید خودروهای درون سوز پایان میدهد.
    اکثر این شرکت ها تحت تاثیر فروش جهشی خودروهای برقی قرار گرفتند به خصوص بازار چین اما زودتر از آنچه فکر میکردن وارد بحران شدن.

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. Boss 429

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (35 ديدگاه)

      ولی چین ، کره و امریکا سود کردند
      بقیه چیزی نصیبشان نشد

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. R@min

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2086 ديدگاه)

      صرفا تعجیل نبود تحمیل چپی ها بود که تا انتها ضرر و زیان به خودشون برگشت و بازارشونم از دست دادن.

      این وسط مدیریت بسیار ضعیف مجموعه فولکس هم خیلی تاثیرگذار بود.

      موافقم 1
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا