آئودی

آئودی V8، سدان لوکس و نوآورانه‌ 1988؛ آنچه زمینه‌ساز A8 شد

آئودی V8 سدان لوکسی بود که در اواخر دههٔ ۸۰ ساخته شد و برای اولین با موتور V8 را با سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو ترکیب کرد. این خودرو سلف A8 امروزی محسوب می‌شود.

در اواخر دههٔ ۸۰ زمانی که صنعت خودروسازی در حال حرکت به سمت ساخت خودروهای راحت‌تر بود، آئودی با معرفی سدان V8، اولین گام‌های جسورانهٔ خود در بخش لوکس بازار را برداشت. این شاهکار چهاردر نه‌تنها نشان‌دهندهٔ ورود آئودی به دنیای خودروهای سطح بالا بود بلکه با تکنولوژی‌های داخلی جدید هم اثری پاک نشدنی از خود در تاریخ خودرو بر جای گذاشت.

چرا آئودی V8 را دوست داریم؟

دلیل اینکه به آئودی V8 علاقه داریم، روحیهٔ نوآورانه و پیشگامانهٔ آن است. این خودرو تنها یک پرچم‌دار برای شرکت اینگولشتاتی نبود بلکه پیشگام ترکیب پیشرانهٔ V8 با سامانهٔ چهارچرخ محرک مشهور کواتروی آئودی هم محسوب می‌شد. این اولین بار بود که آئودی چنین ترکیبی را ارائه می‌کرد. این ترکیب زمینه را برای تکامل سدان‌های لوکس پرفورمنس بالای آئودی فراهم کرد که بعداً منجر به ساخت A8 به‌عنوان جانشین V8 برای رقابت با مرسدس بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ شد. V8 لوکس‌ترین خودرویی بود که آئودی تا آن زمان ساخته بود و تجهیزات استاندارد آن شامل صندلی‌های چرمی، کنترل تهویهٔ خودکار، کروز کنترل، پنجره‌های برقی، سیستم صوتی Bose با ۸ بلندگو، صندلی‌های جلوی برقی و… می‌شد. هرچند تقریباً همهٔ این آپشن‌ها را امروزه می‌توانیم در خودروهای بسیار ارزان‌تری ببینیم اما در اواخر دههٔ ۸۰ کاملاً تازگی داشتند.

آئودی V8 چه زمانی به بازار آمد؟

آئودی V8 در اکتبر ۱۹۸۸ به بازار عرضه شد. این خودرو پرچم‌دار آئودی محسوب می‌شد و همان‌طور که گفته شد، سلف A8 امروزی محسوب می‌شود که همچنان در حال تولید است.

پیشرانهٔ آئودی V8

نمونه‌های اولیهٔ این آئودی از یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V8 استفاده می‌کردند اما بعداً در نسخه‌های جدیدتر یک موتور ۴.۲ لیتری V8 قوی‌تر با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه شد. ترکیب یک موتور V8 قدرتمند با سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو تجربهٔ رانندگی هیجان‌انگیزی را به ارمغان آورد و جا پای آئودی V8 را در بین بهترین سدان‌های لوکس آلمان محکم کرد. بسته به پیشرانه و سال ساخت، انتقال نیرو هم توسط گیربکس‌های پنج و شش سرعتهٔ دستی و همین‌طور که نمونهٔ چهار سرعتهٔ اتوماتیک سفارشی صورت می‌گرفت.

فروش آئودی V8 چطور بود؟

سدان V8 بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ به بازار عرضه شد اما آئودی موفق به فروش تنها ۴ هزار دستگاه از آن شد. البته آن زمان بازار سدان‌های فول سایز لوکس به‌اندازهٔ امروز بزرگ نبود و V8 هم اولین تلاش آئودی برای ساخت یک خودروی واقعاً لوکس محسوب می‌شد.

حقایق جالبی در مورد آئودی V8

یکی از ویژگی‌های جالب آئودی V8 بدنهٔ فولادی گالوانیزهٔ آن بود که ۱۰ سال گارانتی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی داشت. این دوام و کیفیت، تعهد آئودی به ارائهٔ نه‌فقط یک سدان پرفورمنس بالا بلکه خودرویی که برای ماندگاری ساخته شده بود را نشان می‌داد. V8 در اصل نسخه‌ای بزرگ‌شده و بازطراحی شده از آئودی ۱۰۰ و آئودی ۲۰۰ محسوب می‌شد که بر اساس پلت‌فرم C3 فولکس‌واگن ساخته شده بودند. سدان V8 فاصلهٔ محوری و فاصلهٔ عرضی بیشتری داشت و از کاپوت، سپرها، چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب و گلگیرهای متفاوتی در مقایسه با مدل‌های کوچک‌تر ۱۰۰ و ۲۰۰ استفاده می‌کرد. رینگ‌ها نیز آلیاژی با اندازه‌ای بین ۱۵ تا ۱۷ اینچی بودند.

آئودی همچنین نسخهٔ استیشن این سدان بزرگ را هم در یک نمونهٔ تکی تولید کرد. این خودرو توسط مدیرعامل سابق آئودی «فردیناند پچ» برای همسرش سفارش داده شد و بعداً در انجمن آئودی در اینگولشتات به نمایش درآمد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. oasis

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    نویسنده رفته دنبال لوکس های قدیمی در حالی که فقط ماسین های ایرانی با جدید شدن افت می کنن نه خارجی

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. Mercedes-Benz

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      عجب طراحی زیبا و بی نقصی حال کردم
      تعصف میخورم که ما تو ایران ماشینای ۴۰ سال پیش این خودرو سازی های بزرگ برامون آرزو شده و مجبوریم باقیمت های نجومی فرغون تولید ملی بگیریم

  2. علی جردن

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1999 ديدگاه)

    حالا فهمیدم داشبورد وسط سمند از کجا کپی شده :)))
    چراغ های جلوی سمند از بی ام و و چراغ های عقب سمند از بنز زمان خودش کپی شده بود حالا هم داشبوردشو فهمیدیم🔎

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4794 ديدگاه)

      نه فولکس پاسات ۱۹۹۶

      موافقم 15
    2. Mosi

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (80 ديدگاه)

      تا جایی که میدونم سمند جلوش از پاسات الهام گرفته بوده

    3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2752 ديدگاه)

      برای اطلاع از الگوهای سمند اصلا خودتون درگیر فولکس و بنز و بی‌ام‌و و اوپل و خودروسازی آلمان نکنید
      مهندسان اون زمان ایران خودرو، از معامله‌ی محرمانه بین ایران خودرو و ساب سوئد خبر دادند.
      هیچ چیز سمند در زمان رونمایی، ساخت داخل نبود و کل پلتفرم و طراحی بدنه از ساب سوئد خریده شد
      و طبیعتا ساب هم، خودروهایی که بعدا ساخت، بسیار شبیه سمند بود
      تصاویر محصولات ساب در همان دوران، به خوبی نشون می‌ده داستان از چه قرار هست
      http://www.modernracer.com/images/saab95aeroback1.jpg
      https://parkers-images.bauersecure.com/wp-images/1197/static-exterior/1200×800/29308saa.jpg?mode=max&quality=90&scale=down

      موافقم 20
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1999 ديدگاه)

        فلسفه سمند واقعا عجیب غریبه
        یه زمانی هم شایعه بود وقتی سرعت سمند از ۲۰۰ کیلومتر عبور می کنه خانوم سخنگو کامپیوتری می گفت 《 این است خودروی ملی 》
        عده ایی هم واسه تست این موضوع ماشیناشونو چپ کردن

        موافقم 24
        مخالفم 1
        1. ۱۸ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (4794 ديدگاه)

          نه واقعیته تو سرپایینی با سمند مدلای حدود ۸۵ و ۸۴ و ۸۶ سعی کن ۲۰۰ تا بری اون خانوم میگه این است خودروی ملی
          یه بار تست کن پشمات میریزه

          موافقم 17
          مخالفم 1
      2. 𝐀𝐥𝐢

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1460 ديدگاه)

        حالا جلوش هیچی اما پشتش خیلی شبیه شه

      3. علی یوسفی

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (258 ديدگاه)

        تشکر از شما جناب اشتری من داستان همکاری با شرکت ساب رو نمیدونستم ولی اگه اشتباه نکنم طراحی سمند کار یک طراح انگلیسی بود که چند سال قبل هم از دنیا رفت و در مجله ماشین این مطلبو دیده بودم.

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. ۱۸ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (4794 ديدگاه)

          اسم طراحش چی بود!؟

        2. علی یوسفی

          ۱۹ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (258 ديدگاه)

          اسم طراحش هم جف متیوز بود

      4. بی وطن

        ۱۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (130 ديدگاه)

        جناب اشتری کاش یه سر سوزن هم کیفیت همون ساب رو داشت…
        حتی طراحی ساب هم به شدت جذاب تره…
        ساب ۳-۹ خیلی زیبا بود…

      5. Mercedes-Benz

        ۱۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (350 ديدگاه)

        چقدر شباهت دارن تازه بش خودرو ملی هم میگن😂😂😂🤣🤣🤣🤣

      6. JaMsHiD

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2530 ديدگاه)

        خودروی ملی که حتی طراحیش هم مال ایران نیست …

  3. Arshia m3csl

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    ائودی چقدر با اصالت و خاصه هنوزم زبون طراحی خاصش رو داره ائودی و ائودی واقعا شیک و خاصه به نظرم ائودی از بنز و بی ام و چیزی کم نداره بهش توجه کمتر از اونا میشه همین s8 واقعا خاص و عالیه

    موافقم 12
  4. فرزاد افشار

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    ماشین سدان واقعی با ابعاد بزرگ و موتور قوی V8 … جون میده بری باهاش مسافرت

  5. 18:45

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (568 ديدگاه)

    عجب مطلب عالی و بی نظیری بود درواقع تاریخچه کامل شکل گیری A8 بود.
    همیشه خیال میکردم که جد Audi A8 چه خودرویی بوده و آیا داشته یا نه؟ خب خدا رو شکر داشته و متاسفانه به این خودرو هیچ رسانه ای تا جایی که به یاد دارم اشاره نکرده بوده…
    دوستان جالبه بدونین که جد سری های 7 ب ام و که درواقع ستون های ابتدایی کمپانی در شکل گیری سدان های مجلل بودن به ترتیب شامل:
    مدل 326 دهه 30
    مدل 501 و 502 دهه 50
    و مدل افسانه ای E3 دهه 60 میلادی بود که پایه های ترقی سری 7 بودند.

  6. مهردادکمال

    ۳۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1943 ديدگاه)

    عالی! اما اس کلاس چیز دیگه ایه
    کلا اس کلاس سنگ محک این کلاس محسوب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست