بنتلی

خداحافظی با پیشرانهٔ W12، پایان یک دورهٔ مهم در بنتلی

درحالی‌که بنتلی برای انتقال به عصر الکتریکی آماده می‌شود، نگاهی به پیشرانه‌ای انداخته‌ایم که دوران مدرن این شرکت را تعریف کرد


تصمیم بنتلی برای پایان استفاده از پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 خود به عمر یکی از قدرتمندترین، قابل‌اعتمادترین و جالب‌ترین پیشرانه‌هایی که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است خاتمه می‌دهد. طراحی نوآورانه و چهار بلوکی این موتور زمانی شکل گرفت که طراحان پیشرانهٔ گروه فولکس‌واگن که خارج از ساختارهای سنتی فکر می‌کردند، دو پیشرانهٔ VR6 را باهم ترکیب کرده و با زاویهٔ ۷۲ درجه روی یک میل‌لنگ قرار دادند. از این طریق، پیشرانهٔ ۶ لیتری دوازده سیلندری پدید آمد که از سوی فردیناند پیچ، رئیس سابق گروه فولکس‌واگن بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

این پیشرانه برای اولین بار در سوپراسپرت کانسپت فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۱ و سپس در نسخه‌ای از آئودی A8 نصب شد. اولین استفادهٔ تولیدی از این پیشرانه اما در بنتلی کانتیننتال GT صورت گرفت که اولین بنتلی کاملاً جدید پس از جدایی بنتلی از رولزرویس در سال ۱۹۹۸ محسوب می‌شد. پیشرانهٔ W12 فولکس‌واگن از این طریق به شهرت جهانی رسید و دو سال بعد در سینهٔ سدان فلاینگ اسپار هم قرار گرفت و سپس به زیر کاپوت یکی دیگر از محصولات موردعلاقهٔ پیچ یعنی سدان پرچم‌دار فولکس‌واگن فیتون هم راه یافت.

طرح پیچیدهٔ پیشرانهٔ W12 سروصدا و ارتعاش زیادی به همراه داشت اما یکی از مزیت‌های مهم آن اندازهٔ جمع‌وجور بود به‌گونه‌ای که این موتور دوازده سیلندر حتی از پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 آن زمان آئودی هم کوچک‌تر بود. این ویژگی در کانتیننتال GT که دماغهٔ نسبتاً کوتاهی داشت و باید سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم در خود جای می‌داد بسیار مفید بود.

کانتیننتال‌های اولیه خودروهای سریع، قابل‌اعتماد و زیبایی بودند اما از ضعف‌هایی مثل کم‌فرمانی به خاطر دماغهٔ سنگین و سروصدای نامطلوب موتور در برخی از دورها هم رنج می‌بردند. البته برای عرضهٔ مدل‌های قوی‌تر اسپید و سوپراسپرت در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ اصلاحات قابل‌توجهی در این پیشرانه صورت گرفت. موتور W12 زمانی که در سال ۲۰۱۵ در بنتایگا ارائه شد دوباره موردبازنگری قرار گرفت و این بار برای مطابقت با قوانین آلایندگی به سیستم تزریق سوخت پرفشار و همین‌طور قابلیت غیرفعال کردن تعدادی از سیلندرها مجهز شد.

این بازنگری‌ها، نسخهٔ جدید موتور W12 گروه فولکس‌واگن را به پاک‌ترین، کم‌مصرف‌ترین، قوی‌ترین و البته پیچیده‌ترین نسخهٔ این موتور دوست‌داشتنی تبدیل کرد. از لحاظ صدا و پاسخگویی هم این بهترین نسخه‌ای محسوب می‌شود که تاکنون از این پیشرانه ساخته شده است؛ بنابراین، موتور W12 فولکس‌واگن در اوج خداحافظی خواهد کرد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مهدی موتور

    ۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    آقا خب چرا بجای کم کردن سیلندر حجم موتور رو کم نمیکنین؟
    دلیلش چیه؟
    روشنم کنید لطفا!

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
    1. AMIN (M.A.S)

      ۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (677 ديدگاه)

      سیلندر کم حجم تر سوخت کمتریو در خودش جا میده و انفجار کوچک تر باعث پاسخگویی ضعیف تر و قدرت کمتره
      وقطعات کوچک تری داره که پیچیدگی کارو خیلی زیاد میکنه و تحت فشار بودنشون اونارو مستعد خرابی بیشتر میکنه
      تصور کن همین انجینو به حجم ۲.۵L!!

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱
      1. mohamadreza(TESLA)

        ۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (465 ديدگاه)

        البته بیشتر باعث میشه تا جرم شاتون و تاج پیستون و مساحت تاج پیستون و طول شاتون کمتر بشه که طبیعتا باعث افت شدید تورک موتور و کشش اون خواهد شد …
        این حالت برا ماشین های فورمولا وان عالیه اما در خودروهایی با جرم زیاد به هیچ وجه پاسخگو نیست ..

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۱
        1. AMIN (M.A.S)

          ۳ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (677 ديدگاه)

          جرم و طول کمتر شاتون و جرم و مساحت کمتر تاج پیستون خودشون نتیجه حجم کمتر سیلندره
          درست میفرمایید چون شاتون کوچیک تره مزیت مکانیکی کاهش پیدا میکنه و گشتاور نهایی کمتر بهینه شده هست منظور من هم همین بود به طور خلاصه عرض کردم قدرت کمتر

          موافقم ۴
          مخالفم ۲
    2. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1869 ديدگاه)

      حال ندارم بنویسم.تو دلم میگم.والا با ابن نوناشون

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
    3. کیانوش

      ۴ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (320 ديدگاه)

      حجم کمتر و سیلندر بالا فقط بدرد موتور اسپورت میخوره چون سیلند های کوچیک تر میتونه دور موتور بالاتری رو ارائه بده ولی واسه استفاده عادی کارایی نداره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. new RAMIN

    ۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2213 ديدگاه)

    (طرح پیچیدهٔ پیشرانهٔ W12 سروصدا و ارتعاش زیادی به همراه داشت اما یکی از مزیت‌های مهم آن اندازهٔ جمع‌وجور بود به‌گونه‌ای که این موتور دوازده سیلندر حتی از پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 آن زمان آئودی هم کوچک‌تر بود. این ویژگی در کانتیننتال GT که دماغهٔ نسبتاً کوتاهی داشت و باید سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم در خود جای می‌داد بسیار مفید بود.)

    یا خود مهندسی😐

    (نسخهٔ جدید موتور W12 گروه فولکس‌واگن را به پاک‌ترین، کم‌مصرف‌ترین، قوی‌ترین و البته پیچیده‌ترین نسخهٔ این موتور دوست‌داشتنی تبدیل کرد. از لحاظ صدا و پاسخگویی هم این بهترین نسخه‌ای محسوب می‌شود که تاکنون از این پیشرانه ساخته شده است؛ بنابراین، موتور W12 فولکس‌واگن در اوج خداحافظی خواهد کرد.)

    تو این ۵ سال اخیر به هیچ وج از پیشرانه های حجیم خوشم نمیومد چون وقتی میشه از حجم کمتر و سیلندر کمتر قدرت های خوب گرفت نیازی به اون همه حجم موتور نیست اما تنها موتور پر حجمی که دوست داشتم(و دارم) بنتلی هست.قدرت زیاد نرمی فروان و همچنین مصرف سوخت خوب. وقتی۴ ماه پیش فهمیدم بنتلی دیگه نسخه W12 برای محصولاتش ارائه نمیده خیلی ناراحت شدم. تقریبا ۴ماهی میشه بنتلی مدل W12 رو برای مدل هاش حذف کرده و فقط V8 و V6هیبرید ارائه میده.

    البته من با V8 و V6هیبرید مشکلی ندارم فقط حیف قدرت و مهندسی نسخه W12رو ندارن.به نظرم بنتلی یعنی= قیمت مفت+اشرافیت فراوان+جذابیت زیاد+وزن زیاد اما شتاب بالا//به نظرم بنتلی یعنی این ، ولی با حذفW12متاسفانه گزینه آخر کمرنگ شده.

    موافقم ۷
    مخالفم ۴
    1. Nima

      ۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1472 ديدگاه)

      مهمترین بخش یه پیشرانه ۱۲ سیلندر شخصیتش هست ونه چیز دیگه

      موافقم ۷
      مخالفم ۲
    2. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

      ۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (355 ديدگاه)

      آقا رامین این جادوی فولکسه ، خودروسازی همه کاره ، تنها خودروسازی که نیتونه یه موتور ۱۶ سیلندر چهارتوربوی ۱۵۰۰ اسب بخاری رام شده
      بسازه و جوری تنظیمش کنه که توی گلف احساس آرامش کمتری داشته باشی

      موافقم ۹
      مخالفم ۶
      1. کیانوش

        ۴ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (320 ديدگاه)

        دوازده سیلدر ها من v12 رو ترجیه میدم به w12 اول موتور فراری واسه فراری ها که اسپورت بوده واسش اولویت بعد هم دوازده سیلند بنز واسه گرند تور ها و خودروهای لوکس هرچند به اندازه موتر رولزرویس اروم نیست ولی هم ی هیولاست هم میتونه اروم و بادوام باشه .ببین دوازده سیلند ها که خودروهاش تولید انبوه نیست که بخوان نگران مصرف سوخت باشن مگه در سال چند تا دوازده سیلندر فروخته میشه بنز که تموم کرد فراری و لامبورگینی و بنتلی و.. همه رو هم هزار تا دوازده سیلندر در سال نمیفروشن بنظرم هنوزم باید تولید بشن دولزده سیلندر ها گل سرسبد صنعت خودرو بودن فکر اینکه رولزرویس یا فراری رو با شیش سیلندر توربو تصور کنم ازارم میده واقعا اولا که فروش زیادی ندارن دوما شاید تو ده سال ده هزار کارکرد هم نداشته باشن پس به نظرم نباید به بهانه مصرف سوخت تولید نکنن انطوری که ولوو گفت فقط ساخت و تحویل ی خودروی برقی به نسبت ساختن همونخودرو ولی نسخه بنزینیش هفتاد درصد الایندگی بیشتری داره و درواقع ی خودروی بنزینی با صد و ده هزار کیلومتر کارکرد تازه به اندازه ی برقی صفر کیلومتر الایندگی تولید کرده تا زمانی که تولید برق بیشتر نقاط دنیا با سوخت های فسیلیه و فناوری ساخت باطری ها اینقدر مخرب و هزینه بره اصلا ابدا خودروی برقی نمیتونن تاثیری بزارن رو محیط زیست بنطر این هزینه چند هزار میلیارد دلاری که میخوان تو ده اینده واسه خودروهای برقی هزینه کنن باید رو سوخت های کربن خنثی در مرحله اول و در نهایت فنوری جداسازی و ذخیره هیدروژن هزینه کنن البته با یک هزارم اون مبلغ هم میشه این کار ررو کرد احتیاجی هم به تغیرات وسیع زیرساخت و خط تولید و اموزش کارگرها هم نداره

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. کیانوش

        ۴ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (320 ديدگاه)

        شک ندارم بقیه هم میتونن دو تا هشت وی هشت رو به هم وصل کنن با چهار تا توربو ولی مسئله اینجاست که عاقلانه نیست اصلا شخصیت بگاتی ی چیز بوخودیه حداکثر سرعت یعنی چی اخه ماشین اسپورت یعنی سرعت تو پست شک ندارم بوگاتی اگه سی دوتا سیلندر هم میداشت به اندازه ی اسپورت شیش سیلندر تو پیست یا تو جاده شکستش میداد .خود بوگاتی هم فهمیده بحث بی خودیه بی خیال حداکثر سرعت شده جدیدا بوگاتی هارو واسه پیست میسازه که بازم میگم اگه اون شونزده رو بندازه تو اشغالدونی ی هشت سیلند بزاره نتیجه بهتری میگره علم پیشرانه هم فقط فراری و بنز البته هشت نه سالی میشه بنز از فراری جلوزده مدرکشم فرمول وان .شاید بگی بحث فرمول یک با خیابون جداست ولی نه اگه موتور اسپورت نبود هنوزم از ی پیشرانه شیش لیتری صد و هشتاد اسب بخار میگرفتیم

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    3. کیانوش

      ۴ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (320 ديدگاه)

      دوازده سیلدر ها من v12 رو ترجیه میدم به w12 اول موتور فراری واسه فراری ها که اسپورت بوده واسش اولویت بعد هم دوازده سیلند بنز واسه گرند تور ها و خودروهای لوکس هرچند به اندازه موتر رولزرویس اروم نیست ولی هم ی هیولاست هم میتونه اروم و بادوام باشه .ببین دوازده سیلند ها که خودروهاش تولید انبوه نیست که بخوان نگران مصرف سوخت باشن مگه در سال چند تا دوازده سیلندر فروخته میشه بنز که تموم کرد فراری و لامبورگینی و بنتلی و.. همه رو هم هزار تا دوازده سیلندر در سال نمیفروشن بنظرم هنوزم باید تولید بشن دولزده سیلندر ها گل سرسبد صنعت خودرو بودن فکر اینکه رولزرویس یا فراری رو با شیش سیلندر توربو تصور کنم ازارم میده واقعا اولا که فروش زیادی ندارن دوما شاید تو ده سال ده هزار کارکرد هم نداشته باشن پس به نظرم نباید به بهانه مصرف سوخت تولید نکنن انطوری که ولوو گفت فقط ساخت و تحویل ی خودروی برقی به نسبت ساختن همونخودرو ولی نسخه بنزینیش هفتاد درصد الایندگی بیشتری داره و درواقع ی خودروی بنزینی با صد و ده هزار کیلومتر کارکرد تازه به اندازه ی برقی صفر کیلومتر الایندگی تولید کرده تا زمانی که تولید برق بیشتر نقاط دنیا با سوخت های فسیلیه و فناوری ساخت باطری ها اینقدر مخرب و هزینه بره اصلا ابدا خودروی برقی نمیتونن تاثیری بزارن رو محیط زیست بنطر این هزینه چند هزار میلیارد دلاری که میخوان تو ده اینده واسه خودروهای برقی هزینه کنن باید رو سوخت های کربن خنثی در مرحله اول و در نهایت فنوری جداسازی و ذخیره هیدروژن هزینه کنن البته با یک هزارم اون مبلغ هم میشه این کار ررو کرد احتیاجی هم به تغیرات وسیع زیرساخت و خط تولید و اموزش کارگرها هم نداره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. یک کاربر

    ۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (148 ديدگاه)

    برنامه گرندتور جرمی کلارکسون ببینید توی خودروهای قدیمی دهه ۶۰ امریکایی ، موتور ۸ سیلندر ، ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد . الان موتور های المانی ۲ لیتری هست که قدرت ۳۰۰ تا ۴۰۰ اسب بخار میدهند.

    یعنی لزوما حجم بزرگ موتور باعث قدرت بیشتر نیست ، الان موتور های بسیار کم حجم تر با قدرت زیاد در کل جهان تولید میشوند حتی امریکا

    موافقم ۹
    مخالفم ۴
  4. مهدی

    ۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1107 ديدگاه)

    پایان یه حماسس

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  5. mm-yarlou

    ۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (218 ديدگاه)

    درون سوز ها خیلی زود تر ازان چیزی که فکر میکردم دارن میرن

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  6. Taha Malek

    ۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (393 ديدگاه)

    خیلی ناراحت کننده بود.
    خداحافظ w12 دوست داشتنی و فوق العاده

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  7. مهردادکمال

    ۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1087 ديدگاه)

    ایان ماسک مرگ به نیرنگ تو با این الکتریکی سازیت این انجین ۱۲سیلندر خدایی حیفه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. کیانوش

      ۴ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (320 ديدگاه)

      متاسفانه بقیه خودروساز ها هم به این فریب تاریخی پیوستن خودروی پاک مثلا ترند نسل جدید حفاظت از محیط زیسته و میخوان با برقی هد خودروی بیشتری بفروشن و مالیات کمتری بدن تنها تا سه دهه اینده حداقل خودروهای برقی مزیت قابل توجه ای ندارن تو بحث الایندگی به نسبت پیشرانه های داخلی هم ساختشون هفالد درصد الایندگی بیشتری تولید میشه هم اینکه بالای شصت درصد از برق دنیا با سوخت فسیلی تولید میشه یعنی فقط یک مرحله ابدیل انرژی دیگه اضافه میشه الان بنزین میسوزه هفتاد و پنج درصدش میشه گرما هدر میره بیست و پنجدرصد انرژیش میرسه به چرخ ولی برقی ها تو نیروگاه ژغال سنگ یا بقیه سوخت های فسیلی میسوزه بازم با بازدهی کم تبدیل به برق میشه و برق شاید هزار کیلونتر اونور تر میره تو باطری و بعد برق تبدیل بازم یه مقداریش هدر میره تا چرخ رو به حرکت در بیاره .باطری ها هم بعد پنج سال حداقل نصف ظرفیتشون رو از دست میدن ساخت باطی یکی از الاینده ترین فرایند های صنعت و ابدا هم تغییر انچنانی نمیکنه یادتون بلشه که خودوی برقی و پیشرانه برقی قبل از پیشرانه های بنزینی وجود داشتن با همین فناوری

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (4612 ديدگاه)

    بدون این پیشرانه یعنی بنتلی هم هیچ! واقعاً حیف…

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا