بی ام و

اولین تجربه رانندگی با بی ام و سری ۴ گرن کوپه مدل ۲۰۲۲

بی‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه مدل ۲۰۲۲ خودرویی کاربردی با فضای داخلی جادارتر و شیک‌تر، امکانات مفید و مجموعه‌ای از فناوری‌ها در کابین و قیمت مناسب، گزینه‌ای خوب برای علاقه‌مندان به محصولات آلمانی است.


در جمع‌های دوستانه، شکایت از جلوپنجره کلیوی بزرگ و جنجالی بی‌‌ام‌و سری ۴، جرمی به شمار می‌رود که مجازات آن فحش دادن است. دلیل چنین رفتاری این نیست که استایل خودرو جذاب نیست، بلکه به این دلیل است که چنین نظراتی آن‌قدر غیراصولی و همیشگی هست که اغلب نباید به آن‌ها توجه کرد. خوشبختانه، نسخه جدیدی از بی‌ام‌و سری ۴ وجود دارد که ممکن است این غوغا را آرام کند: نسخه‌ی گرن کوپه با ظاهری برازنده‌تر و بسیار کاربردی‌تر.

جلوپنجره بی ام و سری 4 گرن کوپه / 2022 BMW 4 Series Gran Coupe

به گزارش موتوروان، اعمال کردن شکل فست‌بک چهار در توسط این شرکت در بی‌ام‌و سری ۴ تقریباً از هر نظر آن را بهبود می‌بخشد و با کم کردن دماغه و کشیده شدن سقف، طراحی را متعادل می‌کند. نسخه‌ی گرن کوپه همچنین فضای بیشتری برای سرنشینان دارد و طرح لیفت‌بک در عقب، انعطاف‌پذیری خودرو را بهبود می‌بخشد. این مدل در نسخه‌های ۴۳۰i محرک عقب و M440i xDrive موجود است و حتی چند صد دلار کمتر از نسخه‌های دودر مشابه قیمت دارد. گذراندن چند ساعت پشت فرمان تیپ پایه‌ی گرن کوپه، ما را متقاعد کرده که این مدل بی‌ام‌و، گزینه‌ی خوبی برای خرید است.

تغییرات جزئی

مسئولان بی‌ام‌و فکر می‌کنند اگر اکثر مردم سری ۴ را شخصا ببینند، آن را دوست دارند. اما این مسائل مانع نشد که طراحان بی‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه، آن را اندکی تغییر ندهند. گل‌گیرهای جلوی جدیدی وجود دارند که با کمک تزئینات شکل چوب هاکی را درست می‌کنند و جلوپنجره کمی عمودی‌تر است و سپر جلوی تغییر شکل‌یافته به خودروهای بدون پکیج سبک M Sport تعلق دارد.

نوار مسطح زیر شیشه‌ی در منجر به پیچیدگی برجسته‌تر هافمیستر (تاب‌خوردگی عقب یا کینک هافمیستر) در پنجره‌ی پشتی می‌شود که به‌نظر بسیاری از کارشناسان، بدترین اشتباه استایل بی‌ام‌و سری ۴ را برطرف می‌کند. قوس‌های برآمده چرخ‌های جلو و عقب به گرن کوپه منتقل می‌شوند، اگرچه خطوط شانه واضح و مشخص بی‌ام‌و هنوز غایب هستند.

نمای کناری بی ام و سری 4 گرن کوپه / 2022 BMW 4 Series Gran Coupe سبز رنگ

بی‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه روی همان پلتفرم با فاصله بین محورهای ۲۸۵ سانتی‌متری در مدل دودر سوار می‌شود و با ۴۷۸ سانتی‌متر، در کل تنها ۱/۵ سانتی‌متر طولانی‌تر است. لیفت‌بک ۵ سانتی‌متر بلندتر است، با این حال کلاستروفوبیا (تنگناهراسی) را کاهش می‌دهد و فضای بالای سر سرنشینان را بهبود می‌بخشد. درهای جلو کوتاه شده‌اند تا فضا برای دو دریچه در عقب باز شود و قسمت هاشوری عقب به میزان ۴۷۰ لیتر باز می‌شود (بیشتر از کوپه با ۳۴۰ لیتر حجم). این عدد همچنین توانایی گرن کوپه برای قرار دادن درپوش محفظه بار و چیدن وسایل تا شیشه (البته به درستی ایمن شده) را محاسبه نمی‌‌کند.

کابین راحت

از نظر کاربردی، بی‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه تفاوت بین سدان سری ۳ و معادل دودر آن را تقسیم می‌کند. گرن کوپه با ۹۸ سانتی‌متر فضای جلو و ۹۳ سانتی‌متر فضای سر در عقب، ۱/۵ سانتی‌متر در کوپه جلو و ۳/۵ سانتی‌متر در عقب افزایش یافته است (البته نسبت به بی‌ام‌و سری ۳ به ترتیب ۰/۲۵۴ سانتی‌متر و ۲/۵۴ سانتی‌متر کاهش یافته است).

فضای پا تا ۱۰۶ سانتی‌متر در جلو و ۸۸/۶ سانتی‌متر در عقب افزایش می‌یابد که نسبت به کوپه ۰/۲۵۴ سانتی‌متر و ۱ سانتی‌متر بهبود یافته است. به‌طور کلی، فست‌بک چهاردر نسبت به دودر برای سرنشینان جلو کمی انعطاف‌پذیرتر است، درحالی‌که صندلی‌های عقب بسیار راحت‌تر از خودروهای کوپه هستند.

نمای کابین بی ام و سری 4 گرن کوپه / 2022 BMW 4 Series Gran Coupe

با این حال، فضای صندلی‌های عقب جای خوب و خیلی بزرگی برای وقت‌گذرانی نیست. با تنظیم صندلی راننده برای فردی بلندقد با قد حدود ۱۸۰ سانتی‌متر، فضای پای کافی برای مسافر هم اندازه در عقب وجود دارد، اگرچه فضای پا در زیر ردیف جلو قابل ستایش است. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مشکل فضای سر باشد و فقط در صورتی که قد سرنشینان کمتر از ۱۷۵ سانتی‌متر باشد، کافی خواهد بود. برخی از تقصیرها احتمالاً متوجه سان‌روف استاندارد می‌شود که اندازه‌ی بزرگتری نسبت به نسل قبلی گرن کوپه دارد. این مکانیسم فضای نسبتاً زیادی را در صندلی‌های عقب اشغال می‌کند.

فضای داخل کابین به صورت استاندارد، تفاوت چندانی با بی‌ام‌و سری ۴ و ۳  ندارد. تودوزی چرمی Sensatec سوراخ‌دار به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود، اما خودرویی که ما با آن رانندگی کردیم، از تودوزی چرمی اختیاری Vernasca بهره می‌ِبرد که بسیار زیبا بود. مواد به‌طور کلی خوب هستند، به‌طوری‌که پلاستیک‌های سخت فقط روی تزئینات ستون B و پنل‌های پایینی درها ظاهر می‌شوند. این طراحی دارای صفحه‌نمایش ۱۰/۳ اینچی است که به سمت راننده کشیده می‌شود، با صفحه‌نمایش لمسی یا کنترلر iDrive که دستورها سیستم سرگرمی و اطلاعاتی را انجام می‌دهد.

محل قرارگیری کنترل سیستم تهویه مطبوع و گرمایش (HVAC) دارای طراحی ظریف و در عین حال آسان برای استفاده است و دسترسی به تنظیمات معمولی آب‌وهوا را آسان می‌کند (عملیات پیچیده‌تر نیاز به ورود به صفحه‌نمایش iDrive دارد).

سیستم محرکه

مانند مدل دودر، بی‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه لزوماً یک خودروی اسپرت اصیل نیست؛ اما این بدان معنا نیست که خودرویی توانا برای رانندگی در جاده و پیست نباشد. مدل ۴۳۰i فقط به صورت محرک عقب با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر خطی با ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور عرضه می‌شود که برای رانندگی روزانه و گهگاهی در جاده‌های پر پیچ و خم کافی است. مسئولان بی‌ام‌و می‌گویند این خودرو می‌تواند در ۵/۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

کسانی که قدرت بیشتری نیاز دارند می‌توانند مدل M440i xDrive را با پرداخت هزینه‌ی بیشتر تهیه کنند که از پیشرانه‌ی ۳ لیتری توربوشارژ ۶ سیلندر خطی و سیستم چهار چرخ محرک بهره میِ‌برد و به لطف ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، قادر است در زمان ۴/۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

لوگوی بیرونی بی ام و سری 4 گرن کوپه / 2022 BMW 4 Series Gran Coupe

اگرچه نسخه‌ی چهار سیلندر برای اکثر وظایف رانندگی مناسب است، نسخه‌ی ۶ سیلندر همراه بسیار بهتری به نظر می‌رسد. زمانی که با مدل ۴۳۰i در دور بالا رانندگی می‌کنید، صدای پیشرانه شبیه ادوات کشاورزی کمی خشن است؛ درحالی‌که مدل M440i در سرعت‌های بالا صدای پیشرانه‌ی بسیار جذاب‌تری دارد که نمونه‌ای از یک پیشرانه اصیل باواریایی ۶ سیلندر ردیفی است. همچنین نادیده گرفتن تأثیرات ۱۷۷ اسب اضافی روی شتاب حرکتی M440i غیرممکن است، به این معنی که هم در جاده‌های خلوت روستایی و هم در مسیرهای بزرگراه اثر خود را نشان می‌دهد.

با این حال، هر دو نوع گرن کوپه برای رانندگی آرام بسیار مناسب‌تر از رویکرد حداکثر استفاده از قدرت و سرعت هستند. فرمان در حالت عادی خود دور و بیش از حد تقویت شده است و در حالت‌های رانندگی اسپرت و اسپرت پلاس میزان قدرت فرمان را افزایش داده، اما احساس فرمان را افزایش نمی‌دهند. با نزدیک شدن شاسی به محدودیت‌های خود، مقداری کم فرمانی وجود دارد و برخلاف مدل‌های قبلی بی‌ام‌و‌، تعادل سری ۴ با برداشتن پا از روی پدال گاز یا فشار دادن آرام ترمز آسان نیست. خودرو به‌خصوص مشتاق تغییر مسیر نیست و به بهای قربانی کردن ویژگی پویایی (دینامیک) خودرو در جاده‌های تنگ و باریک، پایداری را به ارمغان می‌آورد.

هر دو مدل ۴۳۰i و M440i xDrive برای رانندگی در یک سفر طولانی مناسب هستند. مانند تمام خودروهای بی‌ام‌و، سیستم تعلیق نرم است و به خوبی از قابلیت ضربه‌گیری روی دست‌اندازی‌های جاده بهره می‌ِبرد.

دید از طریق نور پس‌زمینه عقب محدود است، اما پنجره‌های جانبی کوچک شرایط را هنگام تغییر مسیر بهبود می‌بخشند. سانروف به فضای سرنشینان عقب وصل می‌شود و اگر در صندلی جلو باشید، در واقع بسیار عالی است و نوررسانی سانروف، حسی مطبوع و روشن به کابین می‌دهد.

به این ترتیب، دیدن جذابیت مدل قدرتمند و ارزان‌تر ۴۳۰i دشوار است. مدل چهار سیلندر بی‌ام‌و تقریباً به همان اندازه سرگرم‌کننده و راحت است و ۱۳،۰۰۰ دلار در قیمت پایه صرفه‌جویی می‌کند، مگر اینکه شما مطلقاً به سیستم تمام چرخ محرک و بهانه‌ای برای لاف زدن نیاز داشته باشید.

قیمت مناسب

گرن کوپه با عملکرد مشابه، فضای کابین بیشتر و استایل بهتری نسبت به بی‌ام‌و سری ۴ معمولی دارد و خودرویی بهتر به شمار می‌رود؛ بنابراین ممکن است انتظار داشته باشید که قیمت آن نیز بیشتر باشد. ولی اگر بدانید که در مقایسه با مدل‌های دودر ۴۳۰i و M440i xDrive، نسخه‌ی چهاردر گرن کوپه در واقع به ترتیب ۶۰۰ و ۵۰۰ دلار ارزان‌تر است، شگفت‌زده خواهید شد.

بی‌ام‌و ۴۳۰i گرن کوپه که ما سوار شدیم، قیمتی حدود ۴۶،۱۹۵ دلار با هزینه حمل در مقصد ۹۹۵ دلاری داشت که قیمت مناسبی برای امکانات موجود آن است. با اضافه شدن تعلیق M Sport و قطعات طراحی، تودوزی داخلی چرمی، رنگ متالیک سانست آرینج (Sunset Orange)، فرمان و صندلی‌های گرم‌شونده، دستیار پارک فعال، قیمت خودرو به ۵۷،۲۹۵ دلار می‌رسد. اگر پول نقد در اختیار من بود، احتمالاً سیستم تعلیق و فرمان تطبیقی ​​پکیج M Sport، کیت بدنه و تزئینات داشبورد Sensatec را کنار می‌گذاشتم تا ۳،۵۵۰ دلار صرفه‌جویی کنم و قیمت نهایی را به ۵۳،۷۴۵ دلار برسانم.

نمای عقب بی ام و سری 4 گرن کوپه / 2022 BMW 4 Series Gran Coupe

در همین حال، قیمت M440i xDrive از ۵۹،۱۹۵ دلار شروع می‌شود که به لطف کروز کنترل تطبیقی ​​با قابلیت توقف و حرکت، دستیار پارک، فرمان و صندلی‌های جلو گرم‌شونده، رنگ اختیاری سبز San Remo Green، پکیج اسپرت ۲،۴۰۰ دلاری شامل کولر روغن و لاستیک‌های تابستانی، قیمت نهایی به ۶۷،۵۲۰ دلار افزایش می‌یابد. پکیج اسپرت یادشده خوب به نظر می‌رسد، اما احتمالا اولین موردی باشد که برای رسیدن قیمت M440i به میزان معقول‌تر ۶۵،۱۲۰ دلار، بتوان آن را حذف کرد.

رقیب اصلی بی‌ام‌و ۴۳۰i، آئودی A5 اسپرت‌بک ۴۵ TFSI کواترو است که قیمت آن با احتساب هزینه‌ی حمل در مقصد و سایر موارد از ۴۶،۶۴۵ دلار شروع می‌شود و به صورت استاندارد با سیستم چهارچرخ محرک در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد (اگر مایل به فدا کردن سرعت باشید، نوع کم‌قدرت‌تر ۴۰ TFSI کواترو حتی ارزان‌‌تر است). در همین حال، بی‌ام‌و M440i xDrive رقیب آئودی S5 اسپرت‌بک ۵۵،۹۴۵ دلاری است.

کسانی که مایل به در نظر گرفتن جایگزین‌های دیگر هستند، می‌توانند کیا استینگر مجهز به پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۳۰۰ اسب بخاری را در نسخه‌ی GT-Line انتخاب کنند که قیمت آن از ۳۷،۱۳۵ دلار شروع می‌شود. علاوه بر این، قیمت نسخه‌ی GT2 AWD کیا استینگر با پیشرانه‌ی ۳۶۵ اسب‌بخاری به ۵۴،۵۳۰ دلار افزایش می‌یابد.

نمای سه چهارم بی ام و سری 4 گرن کوپه / 2022 BMW 4 Series Gran Coupe سبز رنگ

اما واقعیت این است که افراد زیادی پیدا نمی‌شوند که محصولات کیا را بر برندهای لوکس آلمانی ترجیح دهند. چنین افرادی در هنگام انتخاب بین بی‌ام‌و سری ۴ و آئودی A5/S5 با یک تصمیم کاملا احساسی رو‌به‌رو خواهند شد. هر دو دارای فضای داخلی با طراحی دلپذیر، صندلی‌های عقب تا حدی تنگ، فضای بار کاربردی و عملکرد مناسب هستند. آن‌ها همچنین مصرف سوخت مشابهی دارند و بی‌ام‌و ۴۳۰i و A5 هر دو دارای مصرف سوخت ۸/۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر در شرایط ترکیبی هستند.

درحالی‌که M440i دارای مصرف سوخت ۹/۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر و آئودی S5 دارای مصرف سوخت ۹/۸ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر است. درحالی‌که من شخصاً سبک محدود آئودی را ترجیح می‌دهم، نمی‌توان انکار کرد که بی‌ام‌و گرن کوپه تعادلی استادانه بین طراحی جسورانه و اعتماد به نفس روزمره برقرار می‌کند.

بهتر از همه، گرن کوپه بسیاری از مشکلات مردم با کوپه دودر معمولی را حل می‌کند. خط سقفی کشیده و جزئیات اصلاح‌شده به گرن کوپه جذابیت بیشتری در جاده‌ها می‌بخشد و جلوپنجره در اینجا ظریف‌تر به نظر می‌رسد. حتی اگر هنوز کمی شبیه خوک، تنفرآمیز به نظر برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
motor1

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ارین صاحب جمعی

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1073 ديدگاه)

    خوب حق دارن کیا را به بی ام و ترجیح ندن کافیه بری و تو یوتوب تفاوت درگ و لذت بخشی شون را ببینی بعدم آلمان و ژاپن و آمریکا را لطفا با کره مقایسه نکنید من خودم تو آمریکا خیلی ماشین میخرم و عوض میکنم و از کره ای هایی که تا الان گرفتم اصلا راضی نیستم مشکل بسیار بزرگ گیربکس هست که به شدت ضعیف و دیره چه در هیوندای و چه در کیا و همیشه هم گفتم بی ام و سروری برای خیلی‌ها 🤩🤩🤩🤩😍😍😍🥳🥳🥳😎😎😎😎

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. سپهر

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (377 ديدگاه)

      اسم ژاپن هم در کنار المان و‌ امریکا نیار،ماشین های ژاپنی هم اصلا روح و شخصیت ندارن و به نظر من فقط باید با کره ای مقایسه بشن

      موافقم 3
      مخالفم 6
  2. محمد امین

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    Bmw توی سگمنت که کار می‌کنه، کامل ترین و بهترین ماشین هارو میسازه ، و شاید بشه گفت بی رقیب هست ، و پیدا کردن ایراد توی ماشین هاش خیلی سخته
    پیشنهاد میدم در مورد نسخه ی مسابقه ای m4 gt3 هم یه مقاله بنوسید، جزو شاهکار های کلاس gt3 هست و خیلی حرف واسه گفتن داره

    موافقم 21
    مخالفم 2
  3. AMG GT R

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    در سگمنت خودرو های سدان های اسپرت و کوپه های دو در بیمر حرف اول و آخر رو میزنه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. مهدی

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (20 ديدگاه)

    در مت2 عبارتهای عجیبی دیدم
    500 دلار ارزانتر !!!!!!!!!!!!!!
    یک سانتیمتر فضای پای بیشتر در صندلیهای عقب !!!!!!!!!!!!!!!!!!! بقول خیاطها با یک سانتیمتر گشادی و تنگی معلوم نمیشه
    داشبورد ش خیلی تکراری و معمولی شده
    کولاک بی ام و در تاریکی

    موافقم 3
    مخالفم 9
  5. Hujs

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فکر کنم فقط طرفداران کیا و هیوندای با جلوپنجره بی ام و مشکل دارن. چون طرفداران بی ام و که راضین

    موافقم 9
    مخالفم 2
  6. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    طراحی این سری بی ام و عالیههههههههههههه
    خیلی خوشگله
    سری ۳ و ۴ خیلی خوشگلن….

    خدایا!! به هرکسی که حقشو داره خودت بهش یه دونه بده….

    موافقم 13
    مخالفم 0
  7. Taha Malek

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (913 ديدگاه)

    برای دوستانی که از جلو پنجره راضی نیستن
    من هم با شما هم نظر بودم تا اینکه از نزدیک دیدم فوق العاده زیبا و وحشی بود از نزدیک

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. حسین دهمرد

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    میدونم از نظر منطقی آئودی بهتره ولی ب ام و لنتی فرمش لوکستر و گرونتر بنظر میرسه. کاپوتش کشیده تر بنظر میرسه با اینکه شاید واقعا کشیده تر هم نباشه .
    اورهنگ های کوتاهش خیلی جذابه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  9. Mahdi

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (140 ديدگاه)

    خیلی زیباست به نظر من که جلوپنجرش خیلی شیک و زیباست

    موافقم 8
    مخالفم 1
  10. فرشاد

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با google translate ترجمه شده این متن؟! انقدر ضعیف و عجیب ترجمه شده که واقعا درک و دنبال کردن متن سخته!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا