بی ام و

اولین تجربه رانندگی با پروتوتایپ بی ام و XM 2023، بهترین محصول M؟

بی ام و M تا چند هفته دیگر پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد و هرچقدر به این تاریخ نزدیک می‌شویم کارهای نهایی روی دومین محصول خاص M از زمان M1 1978 مشهور تاکنون انجام می‌شود. جنجال‌های زیادی درباره شکل و طراحی بی ام و XM 2023 جدید وجود دارد اما پس از راندن نسخه پیش‌تولیدی و استتار شده این خودرو (۹۰ درصد آماده تولید است)، ما پیشنهاد می‌کنیم که چشمان خود را ببندید! نه ما فکر نمی‌کنیم XM جدید در نسخه تولیدی خودرویی بسیار زیبا باشد و طرفداران این برند هم شاید کراس اوور دیگری را ترجیح دهند اما جدای از طراحی ظاهری، XM بهترین و ناب‌ترین محصول M در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. در واقع این خودرو می‌تواند بهترین خودروی M ما از زمان E92 M3 تاکنون باشد. دلیل این علاقه وافر به XM سرعت بسیار زیاد یا چابکی بالا نیست بلکه باید دانست XM خودرویی است که اول از همه لذت، درگیری و راحتی راننده را در نظر می‌گیرد. این خودرو همانند محصولات قدیمی M نشان می‌دهد و امیدواریم در آینده نیز چنین چیزی را از M ببینیم.

اولین‌های بسیار و یک دومی بزرگ!

جدای از دومین محصول مستقل بی‌ام‌و M، این خودرو اولین محصول پلاگین هیبریدی M، اولین محصول ۸ سیلندر پلاگین هیبریدی گروه بی‌ام‌و، اولین محصول مجهز به پیشرانه S68 و… به شمار می‌آید. این پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو برای کاربردهای پلاگین هیبریدی طراحی شده است و با واحدی الکتریکی که به‌صورت ساندویچی بین گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF قرار دارد همکاری می‌کند. خروجی این نیروگاه آهنین به ۶۴۴ اسب بخار و گشتاور آن به ۸۸۱ نیوتون متر می‌رسد. البته باید دانست کانسپت XM قدرت ۷۵۰ اسبی داشت. باواریایی ها از اشاره به مشخصات پیشرانه و باتری خودداری می‌کنند. خروجی پنجمین نسل پیشرانه الکتریکی این برند مشخص نیست و ژرمن‌ها جزئیات ظرفیت و ابعاد باتری را نیز ارائه نکرده‌اند. البته ما حدس می‌زنیم شعاع حرکتی خودرو در حالت الکتریکی حدود ۴۸ کیلومتر باشد.

XM اولین محصول M است که به آنتی رول بارهای فعال با معماری برقی ۴۸ ولتی مجهز شده و اوین محصول با سیستم فرمان پذیری اکسل عقب این زیر برند پرفورمنس به شمار می‌رود؛ اما این تجهیزات مدرن چیزی نیستند که ما رویشان تمرکز می‌کنیم. فرمان پذیری اکسل عقب فقط تا ۲.۵ درجه عمل می‌کند و تنها در سرعت‌های زیر ۴۰ کیلومتر در ساعت (برای چابکی بالا در سرعت‌های پایین) و بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت (برای افزایش پایداری) بکار می‌رود. زاویه محدود فرمان پذیری اکسل عقب به خاطر ابعاد چرخ هاست که با ابعاد ۲۳ اینچی عرضه می‌شوند؛ اما این تصمیم به خود بی‌ام‌و نیز مربوط می‌شود زیرا مهندسان خواسته‌اند ابعاد بزرگ XM را بدون ایجاد حسی مصنوعی بالانس کنند. آنتی رول بارهای فعال نیز با فنرهای پیچشی سنتی و دامپرهای تطبیقی همراه شده‌اند. این در حالی است که برخی رقبا از سیستم تعلیق بادی استفاده می‌کنند و این موضوع جای سؤال دارد.

سیستم تعلیق این خودرو برخی قطعات را از دیگر محصولات M قرض گرفته است. برای مثال اگرچه بوش‌های سیستم تعلیق به X5 M تعلق دارند اما بی‌ام‌و برای نرمی بیشتر تنظیمات دیگری را در نظر گرفته است. بوش‌های عقب هم از سدان M5 قرض گرفته شده‌اند زیرا پایدارتر از بوش‌های X5 M هستند.

صدای هانس زیمر

مسیر تست ما شامل جاده‌های کوهستانی در سالزبورگ اتریش بود. حالت پیش‌فرض XM استفاده مشترک از پیشرانه بنزینی و الکتریکی مشابه خودروهای هیبریدی موازی است اما مهندسان حالت تمام الکتریکی را نیز از طریق دکمه M1 در دسترس قرار داده‌اند. دکمه M2 نیز برای سواری پرفورمنس بکار می‌رود. اگرچه XM خودرویی پلاگین هیبریدی است اما همچنان از همان سیستم صوتی هانس زیمر مشاهده شده در iX تمام الکتریکی سود می‌برد؛ بنابراین با فشار دکمه استارت شاهد صداهای جذابی در کابین خواهید بود. فشار بیشتر روی پدال گاز به معنی درخواست قدرت بیشتر است اما به نظر می‌رسد درست قبل از بیدار شدن پیشرانه بنزینی پدال متوقف می‌شود. وقتی پدال را بیشتر فشار دهید تحویل قدرت بی‌وقفه ادامه خواهد داشت. خبری از لرزش یا تعلل نیست و شتاب گیری کاملاً ادامه می‌یابد.

زمانی که نیروگاه ۸ سیلندر وارد مدار شود صدای کلاسیک بی‌ام‌و به گوش خواهد رسید، صدایی بم و گیرا که سنگین حس می‌شود. پرفورمنس خودرو نیز جذاب است و این پیشرانه ۴.۴ لیتری جدید برای بالا رفتن دور خود همانند سدان M5 CS مشتاق حس می‌شود. باران، محدودیت سرعت جاده و مسیرهای تنگ باعث شدند نتوانیم شتاب گیری XM در سرعت‌های بالا را محک بزنیم اما اندک اشاره‌ای به پدال گاز باعث بالا رفتن دماغه می‌شود. کاکپیت مجازی بی‌ام‌و نیز وضعیت قوای محرکه بنزینی/الکتریکی را زیر نظر دارد. اطلاعات مخصوص پیشرانه الکتریکی در رنگ آبی به نمایش درمی‌آید و یک سرعت‌سنج عمودی نیز وجود دارد که با اطلاعات قرمزرنگ پیشرانه بنزینی همراه می‌شود. این رنگ‌ها همان‌طور که می‌دانید رنگ‌های سنتی بی‌ام‌و M هستند و کنتراست جذابی با یکدیگر ایجاد کرده‌اند.

با من برقص!

اگرچه مدت کوتاهی با XM همراه شدیم اما قوای محرکه آن را می‌ستاییم. البته تشویق اصلی برای فرمان برقی خودرو است که از همان پیچ اول جاده ما را مشتاق خود کرد. شاید XM در فاز توسعه باشد اما یکی از بهترین فرمان‌ها بین محصولات اخیر بی‌ام‌و را دارد و دلیل آن نیز شبیه‌سازی رفتار محصولات قدیمی باواریا است. فرمان خودرو به اندازه M سریع نیست اما ریلکس و آنالوگ حس می‌شود و پاسخ‌های خوبی دارد. سنگینی فرمان نیز به خوبی تنظیم شده است و در کل آن را لذت‌بخش خواهید یافت. بازخورد فرمان به‌طور غیرمنتظره‌ای خوب بوده و وقتی با خودرو وارد پیچ‌های سریع شوید به راحتی فراموش خواهید کرد که XM چه شاسی‌بلند بزرگ و برجسته‌ای است. به لطف وجود آنتی رول بارهای فعال نیز تأثیرات چرخش ناگهانی خودرو به حداقل خواهد رسید. ما باید XM را بیشتر بررسی کنیم اما مهندس بی‌ام‌و به ما گفت ژرمن‌ها سعی کرده‌اند تمایل ذاتی خودرویی همچون XM برای کم فرمانی را تنظیم کنند. این موضوع قطعاً به نظر می‌رسد زیرا افزایش زاویه فرمان یا فشار زیاد روی پدال گاز در برخی پیچ‌ها تأثیر کمی بر رابطه اکسل جلو با جاده داشت.

بازی انتظار

زمانی که خواستیم این خودرو را تست کنیم کاملاً انتظار داشتیم XM یک نسخه خشن‌تر از X5 M باشد. ما چندین سال است محصولات M را تست می‌کنیم و هر سال شاهد خودروهایی سفت تر، عصبی‌تر و گیراتر نسبت به قبل هستیم، خودروهایی که بیشتر روی لپ تایم‌ها تمرکز دارند تا لذت رانندگی؛ و با توجه به اینکه XM نزدیک‌ترین چیز به جانشین M1 افسانه‌ای محسوب می‌شود، ما دلایل زیادی برای باور این نکته داریم که ژرمن‌ها پرفورمنس را اولویت اول خود دانسته‌اند. اما نتیجه کار تولید خودرویی بوده است که شاید آن را بتوان جذاب‌ترین محصول بی‌ام‌و در حال حاضر دانست. البته این به معنی عدم نگرانی درباره XM نیست. این شاسی‌بلند یک تغییر جهت دراماتیک نسبت به محصولات اخیر این برند محسوب می‌شود و وظیفه ارتباط‌گیری با همان مشتریان وفاداری را دارد که رکوردهای فروش جدیدی را ثبت کرده‌اند. امیدواریم XM موفق شود زیرا فکر نمی‌کنیم خودروی M بهتری نسبت به آن وجود داشته باشد.

مشخصات کلی بی‌ام‌و XM 2023 پروتوتایپ
پیشرانه پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور ۶۴۴ اسب بخار/۸۸۱ نیوتون متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک/چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۵ ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (تخمینی)
شعاع حرکتی الکتریکی ۴۸ کیلومتر (تخمینی)
قیمت پایه ۱۳۰ هزار دلار (تخمینی)

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Jdm باز

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    واقعا M/// یکی از بهترین زیر برند های پرفورمنس جهانه👌

    امیدوارم این چراغ دو تیکه ای که در این محصول بکار خواهد رفت زیبا تر و هماهنگ تر از دیگر مدل ها ( مثل سری هفت!) باشه

    فقط یچیزی که ذهنمو درگیر کرده اینه M که یه زیر برند پرفورمنسه چرا باید دومین محصولش یه شاسی بلند باشه؟؟؟ چرا یه ماشین کوپه نساخت؟؟

    موافقم 18
    مخالفم 4
  2. Sina10

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    برای تصمیم گیری زوده
    بهترین نسخهM؟
    احتمالا نه
    چرا؟ چون دقیقا با توجه به متن یکی از مهم ترین ویژگی هاش شباهت به M های قدیمی در رانندگیه البته اونجوری که گفتن
    خب چرا اون مدلای قدیمی بهترین نباشن که شبیه اشون بشه بهترین؟ هنوزم از شاهکار طراحای ب‌ام‌‌و روی این مدل خبر نداریم
    به نظرم تازمانی که به بازار نیومده نمیشه قطعی نظر داد ولی میشه انتظار داشت چیز خوبی از آب دربیاد ولی بهترین M یکم بزرگ نماییه فعلا ، پروتوتایپ ها چیزی رو مشخص نمیکنن

    موافقم 9
    مخالفم 12
  3. H2S

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین عالیه ولی جذاب نیست :/

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. GMA

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    به دنبال فتح قله های زشتی…🙂 فکر کنم میخواد پشت i7 را به خاک بماله:))

    موافقم 7
    مخالفم 16
  5. امیرمحمد

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (32 ديدگاه)

    فوق العاده مثل همه محصولات بیمر

    موافقم 10
    مخالفم 0
  6. TML BN

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    چرا یک لحظه گذری دیدم فکر کردم رولزرویسه؟

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. بهنام

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (821 ديدگاه)

    خب هیچگاه محصولات ب ام و از نظر فنی نکته ی منفی نداشتن و هر چه جلوتر رفت محصولاتش پیشرفت خوبی نسبت به نسل قبل داشته اند منتهی تیم طراحی انگار دور از تیم مهندسی و فنی عمل کرده و همه ی خوبی های ب ام و زیر سایه ی طراحی های بحث برانگیز گم شده. طراحی متفاوت لزوماً نباید زشت و ناهمگون باشه و چند سالیه ب ام و خطوط و حجم پردازیهایی که میراث ب ام و نبوده اند را توجیه کرده و از نظر خودم حداقل نمره ی ضعیفی در این زمینه میگیره . یک خودروی شاسی بلند و هیبریدی بهترین محصول ام تاکنون ؟ نباید چنین باشه.

    موافقم 6
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا