بی ام و

نگاهی به پیچیدگی‌های پیشرانه 12 سیلندر هیدروژنی بی ام و

پیشرانه ۱۲ سیلندر همواره ابهت خاصی در دنیای خودرو داشته است اما بی ام و با معرفی نسخه هیدروژنی از این نیروگاه آهنین بیش از پیش در مرکز توجهات قرار گرفت. حالا می‌خواهیم نگاهی به این نیروگاه آهنین داشته باشیم.

در اولین سال‌های قرن بیست‌ویک میلادی و قبل از همه‌گیری خودروهای برقی بود که بی‌ام‌و با ایده‌ای نوین وارد میدان شد. در واقع این برند آلمانی پیشرانه ۱۲ سیلندر ۷۶۰i را با سوخت هیدروژن بکار گرفت. به این ترتیب اولین خودروی پرفورمنس و لوکس هیدروژنی دنیا برای مصرف روزمره متولد شد اما هرگز راهی به خط تولید نیافت. آن زمان تنها ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تولید شد. ایده تولید بی‌ام‌و هیبرید ۷ افزایش آگاهی درباره خودروهای هیدروژنی و نمایش توانایی‌های فنی این خودروساز بود.

پیشرانه ۶ لیتری و حجیم بی‌ام‌و تنها ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد تا بتواند بی‌ام‌و هیبرید ۷ را در عرض ۹.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. این ارقام در مقایسه با نسخه ۱۲ سیلندر بنزینی سری ۷ بسیار پایین‌تر بودند و مجری کانال Engineering Explained نیز می‌گوید دلیل آن تزریق پورت بوده است. با وجود باک ۷۴ لیتری پر از بنزین و تانک ۸ کیلوگرمی پر از هیدروژن، این سدان لوکس می‌توانست بیش از ۶۸۴ کیلومتر را بپیماید.

کانال یاد شده به تازگی ویدئویی از پیچیدگی این پیشرانه ۱۲ سیلندر هیدروژنی را منتشر کرده است. بی‌ام‌و آن زمان گفته بود قدرت و گشتاور این نیروگاه بزرگ صرف‌نظر از استفاده از بنزین یا هیدروژن تغییری نمی‌کند. یک دکمه روی غربیلک فرمان وجود داشت که راننده با استفاده از آن می‌توانست نوع سوخت پیشرانه را تغییر دهد. زمانی که یکی از سوخت‌ها تمام می‌شد خودرو به‌صورت خودکار سوخت جایگزین را انتخاب می‌کرد.

بدون دخالت راننده، خود سیستم ابتدا سوخت هیدروژن را برای مصرف انتخاب می‌کرد. در سرعت‌های کروز و ثابت بزرگراهی، این سری ۷ قادر بود تا ۲۰۱ کیلومتر را تنها با مصرف هیدروژن طی کند. ۴۸۳ کیلومتر باقی مانده را نیز راننده می‌توانست با سوخت بنزین بپیماید؛ اما حالا و در سال ۲۰۲۲ بی‌ام‌و هنوز هم ایده استفاده از هیدروژن را رها نکرده اما بجای استفاده از پیشرانه درون‌سوز به ویژه پیشرانه ۱۲ سیلندر از سلول سوخت استفاده می‌کند. اخیراً نمونه‌های پیش‌تولیدی iX5 هیدروژنی تولید شده‌اند که هدف از تولیدشان نمایش تعهد بی‌ام‌و به این تکنولوژی است. همچنین گفته شده تولید انبوه این خودروها نیز قبل از پایان دهه جاری میلادی شروع خواهد شد. ژرمن‌ها با تویوتا همکاری می‌کنند تا این تکنولوژی را توسعه دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3520 ديدگاه)

    امان از روزی که سیلندر نگهدارنده هیدروژن منفجر بشه

    میگن یک شهر کامل نابود میشه دقیقا مثل بمبهای هیدروژنی که قدرتی ۱۰۰ برابر بمب اتمی دارند

    پاک ترین و راحترین منبع انرژی فقط خورشیدی و بعدش باده

    موافقم 23
    مخالفم 99
    1. مهران

      ۱۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (605 ديدگاه)

      داداش این هیدروژن با بمب هیدروژن فرق میکنه…اصلا اینطور نیست

      موافقم 79
      مخالفم 7
      1. ممد ژانگولر

        ۱۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (3520 ديدگاه)

        مهران داداش میدونم تفاوت داره ولی همین تاکسی های دوگانه سوز وقتی کپسولشون میترکه نمیدونی چقدر وحشتناکه
        من خودم تو جاده چالوس هر چی دوگانه سوز میبینم یا ازش سبقت میگیرم یا میزنم بقل میگم داداش حق باشماست بیا برو
        ایستگاه cng میبینم مسیر زندگیمو کلا عوض میکنم

        موافقم 9
        مخالفم 63
        1. i.am.mohamad

          ۱۲ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (13 ديدگاه)

          فیلم هندیه؟!

          موافقم 17
          مخالفم 0
        2. مهران

          ۱۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (605 ديدگاه)

          بحث اینجاست که سوخت هیدروژن با گاز مایع یا cng فرق داره.مسئله خنک نگه داشتنشه که نجوشه.bmw h7 رو بخون.

          قبول دارم حرفتو،اون دوتا سوخت واقعا خطرات خودشو داره خصوصا سی ان جی که خیلی بیشتر از ال پی جی تحت فشاره

          موافقم 9
          مخالفم 2
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        این جانگولر مدلش همینه ، بگذارید با حال خوشش حال کنه بنده خدا گناه داره 😂 !

        موافقم 26
        مخالفم 6
    2. A.Az

      ۱۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (142 ديدگاه)

      خوبی شما؟ سیلندر هیدروژن منفجر بشه شهر با خاک یکسان میشه؟
      این صحنه تو فیلم هندی هم قفله!
      از کجا میاری این اطلاعات رو

      موافقم 61
      مخالفم 0
      1. ممد ژانگولر

        ۱۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (3520 ديدگاه)

        خوبم شما خوبی؟

        ببین داداشی همین جدی نگرفتن فیلمهای هندی باعث شده خودروسازی هند جز ۱۰ تا برند برتر قرار بگیره
        فیلمهای هندیرو جدی بگیرید

        موافقم 7
        مخالفم 35
    3. mahdi-es17

      ۱۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (565 ديدگاه)

      هیدروژن در دمای بالای 500درجه خود سوزی پیدا میکنه یا این که در کنار اکسیژن خالص باشه حالا کجای این شرایط داری که این اتفاق بیفته
      هنوز بمب هیدروژنی به این سادگی که نیست اگه اینجوری بود الان بچه های شاخ آفریقا بمب هیدروژنی می ساختن😐

      موافقم 29
      مخالفم 0
    4. Real

      ۱۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (38 ديدگاه)

      جات بودم کلا عرصه نظر دهی صنعتو میبوسیدم میذاشتم کنار مگه داریم اخه ؟
      کپسول بترکه مگه همجوشی هسته ای رخ میده که شهر بره هوا 😂

      موافقم 13
      مخالفم 0
    5. ehsan.fa

      ۱۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1893 ديدگاه)

      حاجی سطح جدیدی از کامنت دهی در پدال رو باز کردی با این نظر انفجاریت ، مطمئنا هیچ اطلاعی از همجوشی هسته ای و انفجار و قدرت بمب هیدروژنی نداری فقط یه چیزی پروندی

      موافقم 8
      مخالفم 0
    6. محمد

      ۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      وقتی فقط 5 سالته و فکر میکنی بمب هیدروژنی با سوخت هیدروژن یکیه 😂 :

      این حرفا رو خواهشا نزنید آخه یعنی چی سیلندر منفجر شه شهر میره رو هوا 😂😂😂
      داداش اومدی فقط یچیزی مثل فیلم هندی پروندی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی جردن

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    لطفا به موتور ۱۲ سیلندر نه هیدروژن ببندین نه CNG ببندین نه توربوشارژر ببندین نه سوپرشارژر نه موتور الکتریکی… بزارین از موتور روان تنفس طبیعی بنزینی ۱۲ سیلندر حال کنیم

    موافقم 63
    مخالفم 6
  3. فقط چین

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (106 ديدگاه)

    دست و پای آخر الاغ باواریا برای فرار از بی وای دی .

    موافقم 14
    مخالفم 84
  4. کافر مقدس

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    بیس این انجین هارو تویوتا میسازه.بی ام و بسازه که شبانه روز باید کاپوت بدی بالا تا کمر بری تو انجین.تاریخ بی ام و انجین های دردسرساز زیاد داشته

    بی ام و زیاد حرفایی زده که تو عمل چیز دیگری شده

    پورشه هم یه زمونی با تولید انجین های پر دردسر تا مرز ورشکستگی رفت که اونجا هم تویوتا اومد نجات ش داد
    Toyota was the master of lean manufacturing (or Kaizen)
    n 1992, Porsche turned to former Toyota engineers to help implement the Japanese company’s “just-in-time” production method.

    https://www.roadandtrack.com/car-culture/car-design/a28621/a-look-back-at-the-car-that-saved-porsche-20-years-of-the-boxster/

    موافقم 26
    مخالفم 37
    1. Iman99

      ۱۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      ب ام و هم خودش زمانی انجین بادوام ساخته که از انجین هر تویوتایی کلا بادوام تربوده و هنوزم هست
      پس این تعصب بیخودت رو لطفا بزار در کوره آبشو بخور چون این نوع فکر کردن و نظر دادن شبیه چرت و پرت گفتنه
      بیس این انجین درون سوز هیدروژنی رو هم خود ب او ساخته و در زمان خودش پیشرو بود و حرف اول رو میزد

      موافقم 25
      مخالفم 19
      1. Iman99

        ۱۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        تو همون پیل سوختی هم که الان تویوتا روش سرمایه گذاری کرده فکر نکن خودش با دستای خالی تنها اینکار هارو می‌کنه
        کلی از پتنت ها و دستاورد هاش از مراکز تحقیق و توسعه و شرکت های شریک با اون تو اروپا و امریکا بدست میاد هم در زمینه هیدروژن و هم در زمینه باتری های حالت جامد
        حتی کلی از مراحل تست خودروهای هیدروژنیش رو تو خود اروپا انجام داده
        شما کجای کارید

        موافقم 16
        مخالفم 11
        1. phonix

          ۱۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1798 ديدگاه)

          هم ایمان متعصب امد
          کافی یه جا از ژاپن تعریف کنید تا اقا ایمان بیاد و بگه ژاپن پادو بقیس
          اقا ایمان نظرت درباره اینکه علاوه بر انگلیس ژاپن قرار پادویی ایتالیا و سوئد رو هم بکنه چیه؟
          عجیبه اروپایی ها با کله اومدن طرف ژاپن بدبخت

          موافقم 13
          مخالفم 16
        2. Iman99

          ۱۵ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          تعریف داریم تا تعریف
          بعضیا میان برای تعریف کردن و نظر متعصبانه دادن در مورد علاقه مندی خودشون میزنن تو سر رقبای دیگه
          این دیگه تعریف کردن نیست هیت کردن رقبای دیگه هست
          و بعد از اینم لابلای یه حرف درست کلی اطلاعات اشتباه و حرفای متعصبانه بیخود میزنن
          ما هم محبور میشیم مثل خودشون جواب بدیم
          شما اگه دیدی تو یک کامنت جداگانه بدون هیچ دلیلی یه حرف بیربط زدم و دیگری رو هیت کردم و یا تعریف متصبانه کردم اون وقت بیا به ما بگو متعصب
          ولی الان ما برعکس این حرف هستیم
          اگه هم یه جوابی میدیم
          دلیلش فقط حرفای متعصبانه فن بوی های متعصب هست که بجای نظر عاقلانه و منطقی حرفای متعصبانه میرنن
          ما هم مجبور میشیم مثل خودشون جوابشون رو بدیم
          پس تا وقتی که نمیدونید قضیه چیه بیخودی به دیگران برچسب نزنید
          منم الان میتونم بگم بازم phonix متعصب امد
          ولی دوست ندارم مستقیما این حرف رو بگم چون مثل شما نیستم که به هر کسی یا خودرو یا برندی توهین کنم مگر اینکه جواب متقابلی داده باشیم که اونم دلیلش حرفای متعصبانه نادرست خودتون هست
          پس درمورد پادو بودن هم که بله ژاپن پادو و نوچه همین اروپا و و امریکا هست و کلا هرچی داره از اروپا و امریکا هستش که همینشم به گرد پای خود اروپا و امریکا کلا نمیرسه
          چون خداییش اروپا و امریکا از همه نظر و هر نظر در همه چیز و هرچیزی بهترین و اول و یکه تاز و پرچمدار و سردمدار و پیشرو و پیشتاز هستن و کسی و یا چیزی به گرد پاشونم نمیرسه همه چیز هم از خودشونه چون فقط اروپا و امریکا در بالاترین سطح علم و مهندسی و هنر و … کلا از هر لحاظ در هر چیزی بهترین و اول و پرچمدار و سردمدار و پیشرو و پیشتاز و یکه تاز هستن و چیزی یا کسی به گرد پاشونم نمیرسه
          سطح بالا و پیشرفته ترین هرچیزی رو در نظر بگیری خداییش میرسی به اروپا و امریکا

          موافقم 10
          مخالفم 7
    2. محمد

      ۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      با حرفت موافقم ولی با دلیل نیاوردنت مخالفم داداش . کلا رویه و ایده تویوتا و بی ام و دو نقطه مقاوم هست و از همون قدیم هم همینطور بوده .
      کلا تویوتا از یه روش کثیف استفاده میکنه یعنی قدرت کمتر از حجم بیشتر که اگه اینو کنار مهندسی ژاپنی و کیفیت خوب قرار بدی میشه یه موتور کم دردسر و مقاوم اما بی ام و برعکسه کلا دوست داره با تکنولوژی بیشتر از حجم کمتر قدرت بالاتر بگیره مخصوصا از زمانی که اتحادیه اروپا قانون های محیط زیستی رو برای ماشینای بنزینی وضع کرد .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    چه مکملی بشه همکاری bmw و تویوتا !

    دو خودروساز تمام‌عیار با دو دنیای کاملاً متفاوت اما اثرگذار در تمام نقاط جهان !

    یکیش بسیار دقیق و با راندمان بالا از موتور نیرو استخراج میکنه میشه bmw !
    یکی دیگه که تویوتا باشه از موتور کمترین نیرو را میگیره تا فشار به موتور گیربکس نیاد و خراب کردنش بشه رویا !

    دو سلطان که حالا به طور هم خوردند ببینید چه حاصلی به خرج دهند که جهان را به شِگِفتی وا دارد !

    تویوتا با معرفی و گستردگی هیبرید مثل همیشه نشان داد مرد عمل چیکارست و حالا در مورد هیدروژن ببینید چطور همه را انگشت به دهان میگذارد و فعلاً رقیب‌ها حواسشان به اون برقی مسخره باشه تا وقت موعود که سوپرایز را رو کند !

    بچه‌ی خَلَفی باید بشه حاصل رابطه‌ی مَشروع bmw و تویوتا که از بهترین ژن‌های خودروسازی را تو خونشون دارند و بقیه نگاه میکنند و حسرت میخورند و در خلوت خود گریه‌کنان چای مینوشند و بر سر میکوبند !

    اینَست عظمت بزرگِ بزرگان جهان !

    موافقم 42
    مخالفم 19
    1. DoctoR

      ۱۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      حالا خوبه زیر هر پست سوپرا خودت میگی موتور ژاپنی روش نیست و حس خوب بهم نمیده بعد همکاری سلول هیدروژنی شدن دو خودرو ساز تمام عیار
      انجین Z4 خار داشت که سلول سوختی نداره؟

      موافقم 16
      مخالفم 11
      1. phonix

        ۱۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        انجین زد فور جایگزین چیزی شد که خیلی از اسم خود زد فور بزرگتر بود

        موافقم 13
        مخالفم 7
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        دکتر برو دکتر
        چی رو به چی ربط میدی دکتر !

        موتور سوپرا واس bmw ، سوپرای اصیل و نااصیل ، همکاری تویوتا با bmw ، شیب بام پشت‌بام 🤦‍♂️ !

        موافقم 8
        مخالفم 5
        1. DoctoR

          ۱۲ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1036 ديدگاه)

          نوید امشب دارم تویوتا رفت فعلا ژاپن فن بودن من تا خرید ماشین بعدی کنسله😂
          ولی فروش تویوتا خیلی دردناکه تنها ماشینی بود که واقعا احساس میکردم پشتم بهش گرمه
          از صبح انگار گیجم سرحال خودم نیستم

          موافقم 8
          مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا