بی ام و

بهترین خودروهای غیرآلمانی با پیشرانه ۳ لیتر بی ام و B58

پیشرانه ۳ لیتری توربوی بی‌ام‌و که با کد B58 شناخته می‌شود اولین بار در نسل F30 از سدان ۳۴۰i بکار رفت و از آن زمان تاکنون به یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های باواریا بدل شده است.

البته تنها بی‌ام‌و نیست که از B58 استفاده می‌کند. در واقع پیشرانه موردبحث به حدی خوب عمل می‌کند که چندین برند از آن در خودروهای خود استفاده می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم به برخی از این خودروها اشاره کنیم و ببینیم کدام‌یک بهترین عملکرد را دارد.

شاید مشهورترین خودروی غیر بی‌ام‌و مجهز به پیشرانه B58 را بتوان تویوتا سوپرا دانست. البته باید گفت بخش اعظم فرایند توسعه سوپرا توسط ژرمن‌ها و در کنار بی‌ام‌و Z4 انجام شده است. البته هنوز هم تفاوت‌های زیادی وجود دارد. سوپرای مجهز به پیشرانه B58 بسیار سریع بوده و می‌تواند در زیر ۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. این پیشرانه در سوپرا مشخصاتی مشابه بی‌ام‌و M دارد به گونه‌ای که قدرت ۳۸۲ اسب بخار تولید می‌کند و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک یا ۶ سرعته دستی نیز نیرو را به چرخ ها می‌فرستد. نکته جالب آنکه بی‌ام‌و تا زمان عرضه Z4 M40i گیربکس دستی را به همراه B58 معرفی نکرده بود.

خودروی اینیوس گرنادیر قطعاً گمنام‌تر از سوپراست اما آن‌هم از پیشرانه B58 بی‌ام‌و استفاده می‌کند. شاسی‌بلند سنتی و خشن یاد شده قدرت ۲۸۳ اسب بخار دارد هرچند برای مسابقه دادن طراحی نشده است و بیشتر به دنبال عبور از مسیرهای سخت و خشن است. گرنادیر نیز از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک سود می‌برد اما به عنوان یک آفرودر دارای سیستم چهار چرخ محرک و دیفرانسیل‌های قفل شونده نیز خواهد بود.

سومین خودرو مورگان پلاس سیکس است که می‌تواند جزو جذاب‌ترین خودروهای غیر بی‌ام‌و مجهز به نیروگاه آهنین یاد شده باشد. رودسترهای کلاسیک بریتانیایی حس و حال دیگری دارند و پلاس سیکس نیز با گیربکس ۶ سرعته دستی قابل سفارش است. اگر روزی فرا برسد که بخواهیم فقط یک خودروی بنزینی روباز را برانیم شاید اولین گزینه همین مورگان پلاس سیکس باشد. نظر شما درباره خودروهای یاد شده چیست؟ کدام‌یک توانسته‌اند بهترین بهره را از پیشرانه B58 بی‌ام‌و بگیرند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. گلاب

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    شش سیلندر خطی کلا به صورت ژنتیک موتور خیلی موتور خوبیه مخصوصا اگه بی ام و ساخته باشه

    موافقم 65
    مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4753 ديدگاه)

    به نظر من تویوتا سوپرا

    موافقم 25
    مخالفم 2
  3. mercedes

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (320 ديدگاه)

    فک کن سوپرای ژاپنی یاتاق بزنه😂

    موافقم 13
    مخالفم 60
    1. 13

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (54 ديدگاه)

      فکر کن بیشترین تعداد جوایز بهترین پیشرانه سال رو بی ام و با درو کردن بیش از پنجاه جایزه در تاریخ کسب کرده باشه و در بین تمام خودروسازان جهان رکورد دار باشه و تو از شدت حرص و حسادت واشر سرسیلندر بسوزونی و گل واژه بگی….

      همین قدر حقیر.

      موافقم 59
      مخالفم 7
      1. mercedes

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (320 ديدگاه)

        ازت راضیم

        موافقم 12
        مخالفم 3
    2. امیررضا

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (264 ديدگاه)

      چرا فکر میکنی تویوتا به اون عظمت میاد موتور استهلاک بالا بندازه رو یکی از اسم های نمادینش؟؟ خود تویوتا وقتی مارک ۵ معرفی شد مگه نگفت که طبق بررسی‌ها و آزمایش‌های سخت دوام و عمر و فشار طولانی مدت روی این موتور در نهایت B58 رو انتخاب کردن؟ وقتی تویوتا بغیر از موتورهای سگ‌جون و نابودنشدنی خودش یه موتور دیگه رو انتخاب می‌کنه که روی ماشیناش اونم ماشین اسپرت بزاره و جنابعالی تایید نمیکنی چون صددرصد از تویوتا بیشتر میفهمی یعنی مرسی که هستی.

      موافقم 24
      مخالفم 3
  4. حسین

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (785 ديدگاه)

    موتور ماشین
    باید نرم و مطمئن و کشش بی نهایت داشتع باشه
    تمام این مشخصه ها
    پشت فرمان بوگاتی
    توی بررسی شیرون سوپر اسپرت
    گفته میشه
    شتابگیری بی حد و حصر
    حتی زمانی که از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور کرده اید
    و این کشش و قدرت طولانی مدت به عبارتی تمام نشدنی
    گاهی راننده را می ترساند 😂

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (785 ديدگاه)

      بعد واقعا هم دقت کنید
      شما پشت فرمان هر ماشینی حتی
      SF90 باشی
      بلاخره اون نقطه اوج کم کم آروم میشع
      ولی پشت شیرون
      شما تو یه بازه زمانی طولانی ک انتطارشو نداری
      همچنان داری ادامه میدی
      و شاید اونجا دیگ پات اروم شل بشه از رو پدال😂👍

      اینطوری بگم تو هر ماشینی
      شما یه نقطه و یه بازه
      قدرت و شتاب رو تجربه میکنی
      حتی تو برقی ها
      شاید یکدست باشه ولی زود تموم میشه
      ولی تو بوگاتی
      مثل یک خط صاف
      از شروع تا پایان هر لحظه بیشتر و بیشتر اوج میگیری و این..
      ترسناکه

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. TESLA

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1248 ديدگاه)

        ریمک تا ۳۵۰ تا شیرون رو قورت میده

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. حسین

          ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (785 ديدگاه)

          درگ ریس و رول ریس
          در عمل با نسخه ۳۰۰ پلاس
          معیار میتونه باشه
          ۰ تا ۱۰۰ ۰ تا ۲۰۰ ۰ تا ۳۰۰

          در کل هیچ تست و اعلامی از
          نسخه تولیدی ۳۰۰ پلاس ندیدیم ؟

          ب قول شما ریماک رو جا انداختم من
          البته قدرت ۱۹۰۰ اسبی هم بی اثر نیست
          اما درگ ریماک و اس پلاد هست
          ک چطوری تسلا رو نقطه کرد
          اس پلاد و شیرون هم هست ک برابر ان
          در نتیجه
          بعیده تو یک مایل هم بتونه برسه بهش
          باز هم طبق چیزی ک گفتم
          معیار میشه
          و اون موقع میشه نظر داد

          موافقم 5
          مخالفم 2
    2. حسین

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (785 ديدگاه)

      عذر میخوام اضافه گویی میکنم
      ولی عین حقیقت عشقه
      فقط و فقط
      عاشق اون ارتعاش صدای انجین غولشم
      مثل یه امپراطور واقعیه لامصب
      نعره های بم و قدرتمند
      همه ماشینا جیغه صدای موتورشون
      حتی آمریکایی ها هم با اون صدای جذاب
      اون شخصیتی ک من شیفته اشم
      تو صدای بوگاتی رو ندارن

      ..

      انگار از روی بزرگی
      صداش رو خیلی آروم
      پر قدرت میده بیرون
      تنها ماشینی ک راحت از صداش شناخته میشه
      و فقط با صداش میشه
      پتانسیل ترسناکش تو جاده رو حس کرد

      موافقم 8
      مخالفم 2
  5. ARMAN سابق

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (453 ديدگاه)

    ب ام و موتور بد نمیزنه
    ولی کاش سوپرا همون انجین 2jz رو داشت

    موافقم 3
    مخالفم 4
  6. homayoun

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (572 ديدگاه)

    والله ما که سوار نشدیم هیچکدوم رو از روی عکس بین سوپرا و مورگان.سوپرا مدرنتر و جذابتر به نظر میرسه واسه استفاده روزمره و مورگان بیشتر واسه پولدارایی هست که چندین خودرو دارند‌ ولی اونیکه پشت فرمون جفتشون نشسته و لذت رانندگیشون رو مقایسه کرده حتما یه چیزی تو مورگان دیده که عاشقش شده.اون شاسی بلندم که داستانش جداست و بنظرم به خود دیفندر جدید خیلی جذابتره.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. Siyavash

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (657 ديدگاه)

    یه سوال..مگه موتور مک‌لارن f1..و رولزرویس..لندرور..مینی ماینر از موتور بی ام و استفاده نمیکنن..

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2322 ديدگاه)

      این مطلب راجع به موتور B58 هست که 3 لیتر حجم داره

      موافقم 10
      مخالفم 0
      1. Mr Tiger

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (18 ديدگاه)

        استاد لطف میکنی دوتا مقاله بنویسی برامون… چون هرچی گشتم حتی تو بخش انگلیسی چیزی پیدا نکردم… یکی قویترین موتور ها از ۱ لیتر تا ۶.۷۵ لیتر با توربو و بدون توربو،البته موتورهایی که تولید انبوه شدن… یکی اینکه کدام شرکت های معروف از موتور بقیه شرکتا رو ماشیناشون استفاده میکنن همراه با ذکر مدل ماشین… مثلا رولز رویس موتور ۶.۷۵ بی ام و

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (2322 ديدگاه)

          به امید خدا سعی می کنم اولین فرصت انجام بدم

          موافقم 6
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا