در حال حرکت با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در دندهٔ چهار هستم. صدای هوهوی باد به گوش میرسد و نیروگاه ۸ لیتری W16 در پشت سر من نعره میکشد درحالیکه چهار توربوشارژر در هر ثانیه ۹۹۰ لیتر هوا را با بوست ۲۶.۸ psi به داخل موتور پمپاژ میکنند. پمپاژ آب در موتور این هیولا بهاندازهای سریع صورت میگیرد که میتواند وان حمام را در ۱۱ ثانیه پُر کند. هنگام تخت گاز رفتن نیز پمپ سوخت ظرف حدود ۷ دقیقهٔ تمامی حجم ۱۰۰ لیتری باک سوخت را خالی میکند. ناگهان دوباره به سرعتسنج نگاه میکنم و از دیدن سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت شگفتزده میشوم.
مهندسان بوگاتی میگویند که شیرون در کمتر از ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، در کمتر از ۶.۵ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و در کمتر از ۱۳.۶ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. در صندلی راننده با وجود ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور احساس میشود که جزءجزء این هیولا سریع است. برای جادههای عمومی حداکثر سرعت شیرون بهصورت الکترونیکی روی ۴۲۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است اما مطمئناً سریعتر از این بوده و بهراحتی خواهد توانست رکورد سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعت ویرون سوپراسپرت را بشکند.
بوگاتی شیرون خودروی واقعاً فوقالعادهای است. نهفقط به خاطر اینکه از ویرون که برای بیش از یک دهه شاخصی برای سرعت در بین هایپرکارها محسوب میشد سریعتر و قدرتمندتر است. یا نه به خاطر قیمت نزدیک به ۳ میلیون دلاری آن بلکه به این خاطر که شیرون تمامی معیارهای یک هایپرکار را بازنویسی کرده و نرمتر، پالایششدهتر و مهمتر از آن، برای راندگی سرگرمکنندهتر از سلف خود است. ویرون خودرویی بود که فقط برای سرعت طراحی شده بود اما شیرون چابکی را هم به این ویژگی اضافه کرده و آمیزهای از تکنولوژی و لاکچری را هم ارائه نموده است.
برای ساخت شیرون، آقای فردیناند پیچ، مدیرعامل سابق فولکسواگن و پدر ویرون به رئیس بوگاتی آقای «Wolfgang Dürheimer» یک دستور ساده داد: آنرا از همه لحاظ بهبود دهید! دستوری که بوگاتی در انجام آن کاملاً موفق شد. آنها پروژه را از موتور آغاز کردند. هرچند ساختار کلی این موتور بدون تغییر باقیمانده است اما نیروگاه W16 ویرون دوباره طراحی شده که ۸ درصد قدرت و ۹ درصد گشتاور بیشتری از ویرون سوپراسپرت تولید میکند. همچنین از این پیشرانه صدای بلندتری هم برمیخیزد چراکه توربوشارژرهای آن ۶۹ درصد بزرگتر از ویرون سوپراسپرت هستند اما این تمام ماجرا نیست.
در دورهای پایین، گازهای خروجی از اگزوز هر بلوک هشت سیلندر موتور فقط یک توربوشارژر در هر بلوک را تغذیه میکند. سپس از دور ۳۸۰۰ rpm به بعد فلپهایی در منیفولد اگزوز باز شده و توربوشارژرهای دوم را هم تغذیه میکند. درنتیجه منحنی گشتاور موتور از دور ۲۰۰۰ rpm تا ۶۰۰۰ rpm کاملاً یکنواخت و تخت بوده و شیرون را مانند یک موشک بالستیک به جلو میراند. این موتور در بدنهای از فیبر کربن مونوکوک با مقامت ساختاری ۵۰ هزار نیوتن متر قرار گرفته است که با خودروهای LMP1 مسابقات لمانز قابلمقایسه است.
تعلیق خودرو قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و کمکفنرها تطبیقی هستند، نیروی کمکی فرمان بهصورت الکترونیکی تنظیم میشود، گشتاور میان هر چهارچرخ توزیع میشود و از آئرودینامیک فعال نیز سود میبرد. مهندسان بوگاتی پنج حالت رانندگی مختلف را برای شیرون طراحی کردهاند که شامل Lift، EB، اتوبان، هندلینگ و حداکثر سرعت میشود. چهار حالت از این حالات از طریق یک کنترلکنندهٔ دوار در سمت چپ فرمان قابل انتخاب هستند. EB حالت رانندگی استاندارد است. حالت Lift نیز جهت بارگیری خودرو در کامیون یا هواپیما و یا عبور از سطوح شیبدار، ارتفاع آنرا ۱ سانتیمتر بیشتر میکند.
حالت اتوبان اما که از سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت بهطور خودکار فعال میشود، جهت بهبود زاویهٔ آئرودینامیکی خودرو در سرعتهای بالا، ارتفاع آنرا ۲ سانتیمتر کم کرده، فرمان را سفتتر میکند و اسپویلر عقب را هم بالاتر میبرد؛ و درنهایت حالت هندلینگ هم تعلیق را سفتتر کرده و بال عقب را برای ایجاد داونفورس بیشتر تنظیم میکند. در هنگام حرکت با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت، شیرون مانند یک صخره پایدار احساس میشود، به طرز خارقالعادهای آرام است و دقیقاً همان عملکردی را دارد که از خودرویی که از کمتر از ۷۵ درصد پتانسیل خود استفاده میکند انتظار میرود.
در حالت اتوبان و هندلینگ نهایتاً میتوان تا سرعت ۳۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرد و برای حرکت با سرعتهای بالاتر باید حالت حداکثر سرعت را انتخاب کرد که از طریق یک دکمهٔ جداگانه فعال میشود. با فعال شدن این حالت، سیستم عصبی شیرون تمامی اجزاء و قطعات را برای سرعت تنظیم میکند. جلوی خودرو ۱.۵ سانتیمتر و عقب ۳ سانتیمتر پایینتر میآید و بهطورکلی ماشین به سطح جاده نزدیکتر میشود. سپس برای کاهش ضریب آئرودینامیک، اسپویلر عقب با زاویهٔ کمتر تنظیم میشود. در این حالت شیرون قادر خواهد بود به حداکثر سرعت محدودشدهٔ ۴۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
اما برای اشخاص یا مالکانی که میخواهند حتی از این هم سرعت بالاتری را تجربه کنند، بوگاتی به آنها کمک میکند که با شیرون خود یا یک نمونهٔ متعلق به کارخانه با نصب مجموعهای از لاستیکهای مخصوص و چرخهای فوقالعاده بالانسشده به همراه یک باطری و سنسورهای اضافه که توسط تکنسینهای کارخانه نصب میشوند، با حداکثر سرعت نهایی شیرون حرکت کنند. زمانی که پشت فرمان این شاهکار صنعت خودروسازی قرار دارید، جدای از اینکه هر زمانی بر پدال گاز فشار وارد کنید با افزایش بیامان سرعت بهصورت کاملاً پایدار مواجه میشوید، پاسخ پدال گاز نیز بسیار سریع و واضح است. همچنین شاسی حساسیت بیشتری داشته و فرمان نیز اطلاعات بیشتر و واضحتری از لاستیکها و سطح جاده را ارائه میکند؛ اما این بدان معنا نیست که شیرون خودروی کوچکی است چراکه عرضی مشابه یک کادیلاک اسکالید و وزنی بهاندازهٔ یک آئودی A8 دارد.
اما شیرون فقط برای سرعت سرسامآور و حرکت کروز در بزرگراهها ساخته نشده است چراکه این هیولا در خیابانهای شهر و هنگام حرکت با سرعتهای ۳۰ تا ۷۰ کیلومتر هم عملکرد فوقالعادهای دارد. شیرون در اینجا خودرویی گوشبهفرمان، آرام و راحت است و تعلیق آن به طرز تعجبآوری بر مسیر مسلط است. گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ ریکاردو نیز کاملاً روان اقدام به تعویض دنده میکند درحالیکه فرمان سبک و دقیق بوده و پدال ترمز که دیسکهای کربن سرامیکی غولپیکر را فعال میکند هم احساس خوبی دارد.
در داخل شیرون نیز فضایی بسیار راحت برای دو نفر تدارک دیده شده است. خط منحنی قوسی شکل ستون خودرو در داخل کابین هم کشیده شده و در انتهای آن کنترلرهای تهویه مطبوع قرار گرفته است درحالیکه سمت دیگر آن به کنسول وسط میرسد. همچنین غیر از صفحه آمپر اصلی، چهار نمایشگر دیجیتال کوچک نیز در میانهٔ داشبورد تعبیه شده که اطلاعات به نمایش درآمده روی آنها را میتوان با فشردن یک دکمه تغییر داد. در هنگام حرکت با سرعت ۳۲۸ کیلومتر در ساعت، این نمایشگرها نشان دادند که من با دور موتور ۶۵۵۶ rpm در حال حرکت بوده و دقیقاً در حال استفاده از ۱۴۳۷ اسب بخار از توان پیشرانه هستم؛ اما هنوز ۶۳ اسب بخار نیرو باقیمانده بود که البته برای استفاده از آنها باید تلاش بیشتری میکردم.
اما غیرازاین نمایشگرهای کوچک، دو صفحهنمایش دیجیتال با وضوح بالا هم در طرفین سرعتسنج آنالوگ بزرگ خودرو که تا ۵۰۰ کیلومتر در ساعت درجهبندی شده است (در نمونههای مخصوص بازار ایالاتمتحده این سرعتسنج تا ۳۰۰ مایل در ساعت را نشان میدهد) قرار گرفتهاند که تمامی اطلاعاتی موردنیاز مانند فشار روغن، دمای آب، فشار باد تایرها، ناوبری و… را به نمایش درمیآورند؛ اما چرا در شیرون از سرعتسنج آنالوگ استفاده شده است؟ رئیس بوگاتی در پاسخ این سؤال گفته است که چون این سرعتسنج در هنگام خاموش بودن خودرو محو نمیشود و زمانی که مردم داخل شیرون را نگاه میکنند میتوانند بفهمند که این خودرو تا چه سرعتی میتواند حرکت کند.
بوگاتی شیرون ترکیبی جذاب از هایپرکار و گرند تورر است. شما میتوانید با این هیولا بسیار سریع رانندگی کنید بدون آنکه احساس ترس و ناراحتی داشته و قلبتان به تپشهای شدید بیفتد. شیرون مانند یک کشتی جنگی قدرت زیادی دارد که آنرا در آرامش ارائه میکند. البته کسانی ممکن است بگویند که هرچند شیرون خودرویی سریع و قدرتمند است ولی قیمت بسیار گرانی دارد؛ اما در پاسخ باید گفت این مبلغی است که برای دستاوردهای مهندسی حیرتانگیز بوگاتی و در صدر آن فولکسواگن پرداخت میشود تا جایی که رئیس بوگاتی میگوید این اوج تواناییها و ظرفیت پیشرانههای درونسوز است و اگر بخواهیم در آینده جایگزینی برای شیرون تولید کنیم ناچاراً باید سراغ قوای محرکهٔ هیبریدی عملکرد بالا برویم.
شیرون خودرویی است که برای رسیدن به سرعتهای بالا و به عبارت ساده شکستن رکورد سرعت ساخته شده است. سرعتی که برای بسیاری از سوپراسپرتها و حتی هایپراسپرتها یک رؤیا محسوب میشود. شاید شیرون چابکی یک فراری ۴۸۸ یا لامبورگینی اوراکان را نداشته باشد اما این ماشینی است که برای ارائهٔ نهایت سرعت در کنار نهایت راحتی طراحی شده است. راحتیای که در هیچیک از هایپرکارهای رقیب پیدا نمیشود. همچنین بوگاتی شیرون بهزودی رکورد سرعت رسمی خود را ثبت خواهد کرد و مانند ویرون بار دیگر سریعترین خودروی تولیدی دنیا لقب خواهد گرفت. این یک شاهکار تکنولوژی و مهندسی است که بهاحتمالزیاد حتی هایپرکارهای آیندهٔ مرسدس و آستونمارتین نیز نمیتوانند به سقف سرعت آن نزدیک شوند.
مشخصات فنی
Bugatti Chiron 2018 | |
قیمت پایه | ۲,۹۹۸,۰۰۰ دلار |
ترکیب | موتور وسط، چهارچرخ محرک |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر |
پیشرانه | ۸ لیتری W16 چهار توربو |
قدرت | ۱۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک |
وزن خالص | ۱۹۹۵ کیلوگرم |
فاصلهٔ محور | ۲.۷۱ متر |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۵۴/۲.۰/۱.۲۱ متر |
منبع: MotorTrend
ونوم اف ۵
۷ فروردین ۱۳۹۶اگه تا ۴۵۰ بره که در حد ونوم جی تی هست ولی بتونه بالاتر بره میره برای رقابت با ونوم اف ۵
Madjid
۷ فروردین ۱۳۹۶.
شیرون رکورد 300 مایل بر ساعت یا 500 کیلومتر بر ساعت رو خواهد شکست.
به ونوم و هنسی و … هم کاری ندارم ، چون اصلا نمیتونن رقیب شیرون باشند.
هنسی یک تیونره ، نه خودروساز.
Sina
۷ فروردین ۱۳۹۶اووف عزیزمی…
الان ممکنی بعضیا بیانو از روی کم اطلاعاتی یه حرفهای بی اهمیتی بزنن
ما که دیگه حوصله بحث کردن ندارم … فعلا میهمانیم تا برگردم خونه جواب مهندسی تک تک منتقدانو بدم فعلا به قول شاعر که میگه
گر هنرمند از اوباش جفایی بیند
تا دل خویش نیازاردو غمگین نشود
سنگ بدگوهر اگر کاسه زرین بشکست
قیمت سنگ نیافزایدو زر کم نشود
حالا تو هی بد بگو بوگاتی همچنان سروره
ZIGMA
۷ فروردین ۱۳۹۶ترجمه عالی و بررسی زیبای موتورترند
لذت بردم
rrr
۷ فروردین ۱۳۹۶جناب زیگما
دیدارت بخیر
فعال باش
ZIGMA
۹ فروردین ۱۳۹۶سلام دادا
به جاتون نیاوردم
ولی چشم، حتما سعی میکنم بیشتر بیام
پدال خانه ماست
البته اگر بیرونمون نکنن
shahin
۷ فروردین ۱۳۹۶سلطان بزرگ عالم بوگاتی
همه بهش حسودی میکنن.همه میخوان داشته باشنش
کارال
۸ فروردین ۱۳۹۶وااای خدا عاشقشم . بی صبرانه منتظره ثبت رکوردهای عجیب و عریب هستم ?جمله ی آخر رو دریابید :این یک شاهکار تکنولوژی و مهندسی است??
حسین
۷ فروردین ۱۳۹۶خدای من
عجب محشریه این اثر هنری تماما مهندسی
ولی من شخصا اگر اینقدر پول داشته باشم که ماشین همه چیز تمام سوار بشم انتخاب اولم لامبو هست ، مخصوصا هوریکان رنگ مشکی
این نوع خودرو ها اولا راننده با مهارت بسیاربالایی لازم داره
و دوما هم هزینه نگه داری مسلما بالایی داره
سعید
۷ فروردین ۱۳۹۶این 3 میلیون دلار به پول ما چقدر میشه؟
Madjid
۷ فروردین ۱۳۹۶حدود 12 میلیارد تومن.
mohammadreza
۷ فروردین ۱۳۹۶به تومان فروشی نیست
محمد
۷ فروردین ۱۳۹۶خودروی فوق العاده ایه ولی خیلی زودتر از ویرون توسط رقیب ها به چالش کشیده میشه و مسلما دیگه نمی تونه مثل ویرون تا سال ها پادشاهی کنه،زمانی که ویرون سال 2005 رونمایی شد یه جور شوک به صنعت خودروسازی بود و نزدیک به 10 سال طول کشید تا شرکت های دیگه ،ماشینی در حد و اندازه اون بسازن ولی شیرون همین الانشم بی رقیب نیست کونیگزگ رگرا همین الان یه جورایی رقیب این خودرو هست . مسلما تا 10 سال دیگه (چون تولید 500 دستگاه شیرون تقریبا 10 سال طول میکشه) خودروهای خیلی بهتری تولید میشن دیگه صنعت خودروسازی مثل قدیم نیست که یه ماشین بتونه تا این همه سال بی رقیب باشه
Jast bentley continental
۸ فروردین ۱۳۹۶اره ولی بوگاتی هم مدل شیرون ss رو به زودی معرفی می کنه و جای حرف باقی نمی زاره
Bavaria
۷ فروردین ۱۳۹۶توو ایران فقط رو حالت lift جواب میده?
Carbonado Aventador
۸ فروردین ۱۳۹۶والا ماشینای ما که 25 سانت از زمین فاصله دارن تو بعضی دست انداز ها کفشون کشیده میشه به دست انداز….
دیگه بوگاتی ای که درحالت عادی 6 سانت از زمین فاصله داره و در حالت لیفت میشه 7 سانت..
یه فاجعه میتونه رخ بده!!!
پرهام
۷ فروردین ۱۳۹۶مفهوم واقعی بی نظیر?
ولی به شدت دوست دارم ببینم با venom f5 چه میکنه
ASA
۷ فروردین ۱۳۹۶کار جالبی بود که موتور وسطش کردن
کلی رو هندلینگ اثر داره
ASA
۱۲ فروردین ۱۳۹۶موندم چرا وقتی سواد ندارن الکی دیس میدن
Omid622
۷ فروردین ۱۳۹۶بهترین مقاله ای که تا الان در پدال خوندم
تمام تنم داره میلرزه از این متن زیبا و جذاب
shirko
۷ فروردین ۱۳۹۶با توجه به فیلمی که از کارخانه فولکس واگن منتشر شده ، حداکثر سرعتش ۵٠٠ هستش ولی باید خود کارخاخونه فعالش کنه فقط تو پیست خودش .
Archi KHAN
۷ فروردین ۱۳۹۶این شاهکار را نمیشه انکار کرد و دوست اش نداشت
اما هیچ وقت از پوزه ی خوک گونه اش خوشم نیومد …
silver
۷ فروردین ۱۳۹۶” باید گفت این مبلغی است که برای دستاوردهای مهندسی حیرتانگیز بوگاتی و در صدر آن فولکسواگن پرداخت میشود ”
“شما میتوانید با این هیولا بسیار سریع رانندگی کنید بدون آنکه احساس ترس و ناراحتی داشته و قلبتان به تپشهای شدید بیفتد”
حرفی برا گفتن نمونده مقاله عالی و جامع بود.
درود بر شما آقای دهقان
امیر دهقان
۷ فروردین ۱۳۹۶سپاس از لطف شما، وظیفهس
Madjid
۷ فروردین ۱۳۹۶.
دلم میخواد شیرون رو توی یک جاده ی دوبانده بذارم تو لاین سمت چپ ( لاین سرعت) و همه رو بندازم کنار ، احتمالا با یه نیش گاز همه ی ماشین ها رو جا میذاره.
mohammadreza
۷ فروردین ۱۳۹۶اخه شیرون به ما چه؟
mohammadreza
۹ فروردین ۱۳۹۶البته دست اقای دهقان درد نکنه زحمت کشیدن
فقط میخوام بگم ایکاش پدال یکم بیشتر به خودروهای بازار ایران رو بیاره
علیرضا
۷ فروردین ۱۳۹۶طراحی ویرون قشنگ تر بود ظرافت در عین سادگی
الف.ی
۸ فروردین ۱۳۹۶کونیگزگ هم اگه پاسخ محکمی بده و مثل سال 2013 که رکورد سرعت رو شکست خودرو بزنه چه رقابت جذابی بشه.
کيوان
۸ فروردین ۱۳۹۶عالیدستتون درد نکنه
مهدی
۸ فروردین ۱۳۹۶سوپر اسپرت اگر سبک نباشه سوپر اسپرت نیست
حسين وي
۸ فروردین ۱۳۹۶این ماشین تولید شده تا بگه دست بالای دست بسیار است
B& m
۸ فروردین ۱۳۹۶ونوم اگه شاسی لوتوس نبود از چی میخواست در بیاره اون ماشینو؟ سرعتش اگه به شیرون برسه بازم در حد اندازه های شیرون و حتی ویرون نیست و حتی رگرا. فقط میخواد یه چیزی سمبل کنه رکورد بوگاتی رو بزنه همین.
سیاوش
۸ فروردین ۱۳۹۶به نظرتون پر شتاب ترین سوپر اسپرت جهان کدام است من چندین ویدیو رو دیدم که پورشه اسپایدر 918 بوگاتی نسل قبل رو می گرفت کویینزبرگ چهنظر لطفا نظرتون رو بگین ممنون سال همه هم مبارک
مهدی
۱۴ فروردین ۱۳۹۶شیرون
Monster.alm
۹ فروردین ۱۳۹۶همچنان کوئینگزگ رو به بوگاتی ترجیح میدم…
?