بوگاتی

چرا بوگاتی از تولید شاسی بلند منصرف شد؟

ابرخودروساز فرانسوی، بوگاتی، که نام خود را با مفهوم سرعت و لوکس‌بودن برابر کرده است، چندی پیش تصمیم گرفت تا در آینده یک شاسی‌بلند تمام برقی تولید کند. با گذر زمان، ظاهرا مسئولان این برند و همکار آن‌ها، ریمک، تغییر کرد بنابراین مت ریمک، موسس این برند، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هیچ شاسی‌بلندی تحت برند بوگاتی روانه بازار نخواهد شد. به‌تازگی گزارش‌هایی منتشر شده‌‌اند که دلیل این تغییرعقیده بوگاتی-ریمک را فاش می‌کنند.

همان‌گونه که می‌دانید بوگاتی به عنوان برندی مصمم شناخته می‌شود که بخش بزرگی از مشتریانش را از راه اعتبار بالای خود پیدا می‌کند؛ پس تصمیم اشتباه در برنامه‌ریزی می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را برای این شرکت به‌همرتاه داشته باشد.

نخستین گزارش از مجله «اتوکار» منتشر شده بود. این رسانه در مصاحبه‌ای با سرطراح بوگاتی، «آشیم آنشید»، مدعی شد که بوگاتی قصد دارد تا با ساخت یک شاسی‌بلند خط تولید خود را گسترش دهد. انشید گفته بود:

ما همیشه در فکر این هستیم که خط تولید دوم مربوط به چه خودرویی می‌تواند باشد اما همچنان به این مهم می‌اندیشیم که در این نقطه که در آن حضور داریم، آیا تصمیم به فروش برند را داریم؟ قصد داریم چه کارهایی را با این لوگوی ارزشمند انجام دهیم؟ آیا قدمی اینچنینی خیلی تهوری خواهد بود که لوگوی خود را فدای آماروارقام فروش کنیم؟

تولید در مقایس بالا هیچ‌گاه برای بوگاتی اهمیت خاصی نداشته  است و حال اگر این شرکت تصمیم بر پیمودن این راه را نیز بگیرد، مجبور به تولید خودرویی پرچمدار و بالاتر از سطح رایج بازار خواهد شد. انشید می‌افزاید:

اگر شرکت یک مدل روزمره یا دومی را تولید کند، من هم همیشه طرفدار متعادل کردن این جریان هستم. بگذارید میسر حرکت شرکت و تمایل آن برای تولید خودرویی خاص را فراموش نکنیم؛ بنابراین اگر قرار باشد محصولی را در تعداد بالاتر تولید کنیم، باید از طرف دیگر آن را خاص‌تر کنیم تا این فاکتور به‌عنوان هسته مرکزی محصول و نقطه تعادل آن شناخته شود.

نظرات سرطراح این برند به‌طور مستقیم به بیانیه‌های مدیرعامل سابق، «استفان وینکلمن»، اشاره دارد که هم‌اکنون روزگار خود را به‌عنوان مدیرعامل لامبورگینی سپری می‌کند. وینکلمن در زمان زمامداری بوگاتی و درباره احتمال ساخت یک شاسی‌بلند اعلام کرده بود که چنین تصمیمی باعث ایجاد ماموریتی جدید برای برند فرانسوی می‌شود و باید برای برقی‌کردن خود با شکلی دیگر و از جهت درست وارد عمل شوند.

بوگاتی میسترال

هرچند در آن زمان عمل به این برنامه برای بوگاتی محتمل به نظر می‌رسید اما با امضای قرارداد پیوستن این برند به ابرخودروسازی برقی ریمک، آب‌ها از آسیاب افتاد. ریمک تصمیم گرفته تا فعلا پیشرانه‌های تمام برقی را وارد بوگاتی نکند و با کنارگذاشتن برنامه ساخت شاسی‌بلند برای سوددهی بیشتر، روی تولید ابرخودروهایی خاص‌تر تمرکز کند.

چنین مسیری بیشتر با شعار قدیمی بوگاتی و ریشه فکری تولید خودروهای آن همخوانی دارد که می‌گوید:

اگر مقایسه‌پذیر است، دیگر بوگاتی نیست.

جدا از آنکه که شاسی‌بلند این برند چقدر خاص و بی‌همتا باشد احتمالا مقایسه آن با رقبا کاری دشوار باشد چراکه در مسیر تولید ابرخودروهای کنونی این برند نیز همین رویه وجود دارد؛ برای نمونه می‌توان به بوگاتی میسترال اشاره کرد که رقیب مستقیمی در بازار خودرو جهان ندارد که یارای رقابت با آن را داشته باشد. نظر شما درباره برنامه بوگاتی و تاکید این برند بر سنت‌ها چیست؟ آیا مدیریت مت ریمک باعث پیشرفت این برند لوکس فرانسوی می‌شود؟!

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. mostang

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (76 ديدگاه)

    ولی اگه یه شاسی بلند میزد می تونید بازار فراری پروسانگئو و لامبرگینی اوروس رو بگیره

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱۷
    1. فرامرز

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1586 ديدگاه)

      بوگاتی قیمت ۵ الی ۱۰ تا لامبورگینی رو داره، اصلا تو یه کلاس نیستن

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۲
  2. aryan 25

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (77 ديدگاه)

    بهتر
    بنظرم شرکتی که کارش ساخت هایپر کار هست نباید چیز دیگه ای بسازه مگر اینکه مثل لامبورگینی اوروس یه ماشین خیلی خوب و کامل باشه

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۲
  3. ۹۱۱

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (360 ديدگاه)

    شاسی بلند ها مخصوصا کراس اوور ها قایق نجات کمپانی ها هست.
    ولی بوگاتی اگه شاسی بلند بسازه که نمی‌سازه برای تاریخچه ای که داره هست. پورشه قبل کاین افرود داشته لامبورگینی وانت داشته. بخاطر همین شاسی ساختن. ولی بوگاتی تا حالا افرود نداشته. ولی اگه میساخت فکرش رو بکنید……..

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
  4. مهدی

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (498 ديدگاه)

    چون دستش رو شده و دیگه نمیتونه ماشینی که قیمتش حداکثر ۲۰۰ هزار دلاره بفروش ۶ میلیون دلار
    نه به بوگاتی
    خنده هم نداره – قضیه گربه و گوشته

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۹۱
    1. SRT

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (594 ديدگاه)

      درسته.

      موافقم ۳۵
      مخالفم ۳
    2. کرگدن باواریا

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (353 ديدگاه)

      هلاک دیس ها شدم :)))

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۲
    3. MASOUD 0099

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (105 ديدگاه)

      داداش این دیدگاه خودته ولی بوگاتی از این که گفتی بیشتر می عرضه

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۳
    4. رامین

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (48 ديدگاه)

      دثیقا همینطوره وگرنه هیچ توجیحی نداره یه موتور با چهار توربو و به انازه حجم وی هشت های آمریکایی که همون قدرت رو با دو توربو میده والبته وی هشت هیچگاه مصرف صدی شصت تا را نداره. کاش انقدر تعصب کورکورانه نداشتیم و پول برند نمیدادیم البته ما نداریم که بدیم منظورم در سطح کل دنیا هست که باعث میشه فرصت طلبهایی دست در جیب عده ای که نمیدونن با پولهاشون چکار کنن بکنن

      موافقم ۵
      مخالفم ۸
      1. Clean energy

        ۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1299 ديدگاه)

        امریکن فن باید دلش به همون وی هشت خودش باشه و به بوگاتی کار نداشته باشه

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۳
        1. mostang

          ۵ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (76 ديدگاه)

          اگه با من بودی من آمریکایی فن نیستم

          موافقم ۳
          مخالفم ۳
  5. hitman

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (34 ديدگاه)

    خب معلومه کسی نمیاد با خانواده سوار یه بوگاتی شاسی بلندی بشن که بالای ۴۰۰ تا سرعت داره :))))

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱
  6. mostang

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (76 ديدگاه)

    یه سوال چرا پدال نزدیک دو هفته است دوئل نمی زاره ؟

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
    1. arshia

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1693 ديدگاه)

      شاید خود مدیران سایتم مشکل اینترنت دارن
      من همین پدال که سایت ایرانیه هم با بدبختی میام🤣
      مطلقا ربطی نداشت

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
      1. mostang

        ۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (76 ديدگاه)

        نمیدونم چرا

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
    2. MASOUD 0099

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (105 ديدگاه)

      راستی چرا ؟

      موافقم ۷
      مخالفم ۱
    3. Farzad

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2571 ديدگاه)

      خب حتما تو این قطعی اینترنت بازدید از سایت خیلی کم شده چون پست ها هم کم شده همین طور کامنت ها .

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱
  7. ۹۱۱

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (360 ديدگاه)

    آره پدال قبلا خیلی فعال بود. اما فکنم برا قضیه اینترنت باشه.

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
    1. mostang

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (76 ديدگاه)

      نمیدونم چرا نمی دونم والا آخه بقیه پست هارو تا هدی پوشش می ده و دوئل رو نه البته کلن یه چند وقتی پست کم میزاره….

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
      1. جواد عقیلی

        ۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (760 ديدگاه)

        درود بر شما. با اینکه سرورهای پدال در داخل کشور هست و مشکلات کمتری داریم اما هنوز مترجم ها با مشکل دسترسی به سایت های مرجع و ویدئوها مواجه هستن و در مورد دوئل ها هم اپلیکیشن نظرسنجی فعلا مسدود شده و برای بیشتر کاربرها کار نمی کنه و بنابراین نمی تونیم در این شرایط دوئل و نظرسنجی درستی برگزار کنیم. ممنون از همراهی شما

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۲
        1. mostang

          ۵ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (76 ديدگاه)

          خیلی ممنون بابت اطلاعتون 🙏

          موافقم ۴
          مخالفم ۱
  8. aliHOZA

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (502 ديدگاه)

    به نظرم بوگاتی فقط یه اسم هست. فقط یه برند. از خودش تکنولوژی و دانش نداره. تا زمانی که شرکت فولکس واگن پشتش بود با استفاده از سرمایه و دانش و تکنولوژی فولکس ماشین ساخت. یا بهتره بگم فولکس ماشین سوپر اسپرت خودش رو با نام بوگاتی ساخت. الان رفته زیرمجموعه شرکتی شده که اون هم چندان سابقه‌ای در خودروسازی نداره. برای همین احتمالا وقتی برنامه را کمی جلو بردن دیدن نمی‌تونن خودروی جدیدی بسازن. نه سرمایه فولکس رو دارن و نه فناوری اون رو. و از اونجا که نمی‌خوان اعتراف کنن از عهده این کار بر نمیان اومدن فلسفه و… رو بهانه کردن.

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲۹
    1. مردیم از خوشی

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (944 ديدگاه)

      بسازه . کاربر های سایت : وای حال ما را گرفت چرا همه شاسی میسازند
      نسازه . کاربر های سایت : عرضه نداره پول نداره تکنولوژ نداره و….

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۳
  9. حامد

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (844 ديدگاه)

    همون بهتر که نسازه وگرنه باعث افت برندینگش میشه
    فرض کن بوگاتی شاسی بلند بزنه بعد از x6m تو درگ ببازه و این چقدر برای افت برندش بده

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲
    1. R

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (591 ديدگاه)

      بوگاتی شاسی بلند بزنه به نظرت میبازه؟؟

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱
      1. حامد

        ۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (844 ديدگاه)

        خودروی شاسی بلند بخاطر نوع شاسی و پلتفرمش و آیرودینامیک کلا با سدان ها و کوپه ها فرق داره و بیشتر از یه حدی نمیشه باهاشون مانور داد توی سرعت و هندلینگ

        موافقم ۴
        مخالفم ۸
  10. مهران

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (108 ديدگاه)

    اگر مقایسه‌پذیر است، دیگر بوگاتی نیست…
    این جمله جوابگوی تموم سوال هاست…👌

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۲
  11. امیررضا

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (111 ديدگاه)

    داداش قرار نیست که همه شاسی بلند بزنن!!!

    بعضی کمپانی ها که تخصص دارن تو تولید هایپرکار اونم هایپرکاری که همینجوری قبل معرفی جهانی صفر تا صد فروش داره چرا باید شاسی‌بلند بزنه؟ بوگاتی خاصه و باید منحصر به فرد باشه و این یعنی باید روی تولید خودروهایی که تخصصشو داره تمرکز کنه. الان پاگانی و کوئنیگزگ و بوگاتی چرا باید شاسی بزنن؟ ارزش برند میاد پائین. بوگاتی یعنی شیرون یعنی ویرون یعنی لاووچونوآ.
    هییییییچ دلیلی منطقی نیست که بوگاتی شاسی‌بلند بزنه. تمرکز یه برند وقتی روی قدرت و سرعت و سبکی(البته نه بوگاتی) و مانورپذیری و خاص بودن و تولید محدوده، تولید شاسی بلند لطمه به هویت برنده.

    کمپانی ها به تولید کراس‌اوور رو آوردن چون فروش داره و مردم بجای سدان و کوپه (متاسفانه) کراس‌اوور دوست دارن بخرن ولی این مشکل برای یه کمپانی مثل بوگاتی وجود نداره.

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  12. پدرام

    ۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (755 ديدگاه)

    به نظرم اقدام درستی هست همیشه که قرار نیست هرچی بازار خواست رو بدی بیرون ! این اتفاق شاید یکم تب شاسی بلند سواری رو که تو این چند سال زیاد شده رو کم کنه هر چند بوگاتی ماشین های ارزونی نداره اما به نظرم خیزش همه خودروساز ها به سمت ساخت کراس اور چندان جالب نیست علی رغم اینکه آیرودینامیک پایینی هم دارن به نسبت سدان ها و هاچبک ها

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
Close