کادیلاک

کادیلاک الدورادو بروگام 1957، اولین خودروی تولیدی جهان با سیستم تعلیق بادی

کادیلاک الدورادو بروگام ۱۹۵۷ با تجهیز به سیستم تعلیق بادی انقلابی، راحتی بی‌نظیری ارائه و استانداردهای تجمل را بازتعریف کرد.

برای داشتن نرم‌ترین و راحت‌ترین تجربه رانندگی، خودرویی با تعلیق بادی ضروری است. این فناوری از کیسه‌های بزرگ هوا به‌جای فنرهای مارپیچ سنتی استفاده می‌کند و می‌تواند دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده را به‌طور مؤثری جذب کند. بسیاری از سیستم‌های تعلیق بادی می‌توانند هوا را اضافه یا کم کنند تا خودرو هنگام شتاب‌گیری، ترمز و پیچیدن متعادل بماند، از بادی‌رول بکاهد و تجربه‌ای راحت‌تر ارائه دهد؛ اما برای داشتن این فناوری، باید سراغ برندهای لوکسی مانند بنتلی، رولزرویس یا کادیلاک بروید. کادیلاک اولین برندی بود که حدود ۷۰ سال پیش تعلیق بادی را در یک خودروی جاده‌ای معرفی کرد.

لوکس‌ترین کادیلاک دهه ۱۹۵۰

کادیلاک در اواسط دهه ۵۰ مدل‌های لوکس گران‌قیمتی مانند سری ۷۰ سدان و الدورادوی دودر را ارائه می‌داد اما این برند لوکس جنرال موتورز تصمیم گرفت مرزهای تجمل را جابه‌جا کند و درنتیجه ساخت یک مدل چهاردر جدید به نام الدورادو بروگام را در دستور کار قرار داد. این خودرو، با وجود نام مشابه با الدورادو، از شاسی سری ۷۰ استفاده می‌کرد و بدنه‌ای منحصربه‌فرد داشت. الدورادو بروگام در سال ۱۹۵۷ به‌عنوان نمادی از ثروت و تجمل معرفی شد و هر آپشن لوکس قابل‌تصوری را به همراه ویژگی‌های نوآورانه ارائه می‌داد. الدورادو بروگام با موتور ۶ لیتری V8 با ۳۲۵ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک هایدراماتیک عرضه شد که رانندگی نرم و آرامی را فراهم می‌کرد. این خودرو با قیمت ۱۳ هزار دلار در سال ۱۹۵۷ معادل ۱۵۰ هزار دلار امروز، دو برابر گران‌تر از دیگر مدل‌های کادیلاک بود. این قیمت بالا به دلیل تولید محدود (تنها ۴۰۰ دستگاه در سال ۱۹۵۷) و تعلیق بادی انقلابی آن بود.

اولین خودروی مجهز به تعلیق بادی

برای تبدیل الدورادو بروگام به برترین خودروی لوکس جهان، مهندسان کادیلاک سیستمی را توسعه دادند که نه‌تنها کیفیت سواری را بهبود می‌داد بلکه انقلابی در آن ایجاد می‌کرد. تعلیق بادی نتیجه این تلاش بود، سیستمی که از فشردگی هوا برای نرم کردن سواری استفاده می‌کرد. این سیستم شامل گنبد فلزی با دیافراگم لاستیکی برای حفظ هوای فشرده و پیستون فلزی بود که ارتعاشات و ضربات جاده را به دیافراگم منتقل می‌کرد تا جذب شوند. نتیجه، حس رانندگی مانند «قالیچهٔ پرنده» بود که سرنشینان را روی جاده شناور می‌کرد. این سیستم نه‌تنها سواری را نرم‌تر می‌کرد، بلکه خودرو را در تمام شرایط متعادل نگه می‌داشت.

سوپاپ‌های تنظیم سطح، مقدار هوای داخل کیسه‌ها را تنظیم می‌کردند تا در پیچ‌ها یا هنگام حمل سرنشینان بیشتر، ارتفاع سواری ثابت بماند. همچنین یک کمپرسور هم جریان هوا را از مخزن داخلی کنترل می‌کرد و امکان تغییر ارتفاع سواری را بر اساس ترجیح راننده فراهم می‌آورد. این قابلیت برای عبور از موانع یا بهبود مرکز ثقل خودرو در رانندگی پویا بسیار مفید بود. با نصب سیستم در ارتفاع پایین‌تر نسبت به فنرهای سنتی، مرکز ثقل بهبود یافت و چسبندگی لاستیک‌ها به حداکثر رسید. بااین‌حال، نگهداری این سیستم پرهزینه و پیچیده بود، به‌طوری‌که بسیاری از مالکان آن را با فنرهای سنتی مدل‌های ارزان‌تر کادیلاک جایگزین کردند.

ویژگی‌های نوآورانه بروگام

تعلیق بادی تنها ویژگی نوآورانهٔ الدورادو بروگام نبود. این اولین خودرویی بود که ترمز پارک خودکار، قفل درهای خودکار پس از حرکت و صندلی راننده برقی با حافظه را معرفی کرد. الدورادو بروگام همچنین به چراغ‌های جلوی خودکار با قابلیت کم‌نور شدن، سیستم تهویه مطبوع و سیستم عطر کابین مجهز بود که سرنشینان می‌توانستند رایحه دلخواه خود را انتخاب کنند. با ۴۴ ترکیب مختلف چرم داخلی، خریداران می‌توانستند خودرویی منحصربه‌فرد داشته باشند. رینگ‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده و لاستیک‌های فاق کوتاه نیز از دیگر ویژگی‌های برجسته بودند.

ارزش امروزی

الدورادو بروگام همچنان خودرویی خاص است. در حال حاضر، نمونه‌هایی که شرایط عالی داشته باشند حدود ۱۳۷ هزار دلار قیمت دارند درحالی‌که این رقم در نمونه‌های نیازمند تعمیر به حدود ۴۰ هزار دلار می‌رسد. به‌عنوان‌مثال، یک نمونهٔ سفیدرنگ با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد در ژانویه ۲۰۲۴ با قیمت ۱۱۵ هزار دلار فروخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4499 ديدگاه)

    فکر کن اون موقع کادیلاک چی ساخته .
    کادیلاک همیشه روی نرم بودن بیش از حد مانور میداده نه رو هندلینگ

    موافقم 31
    مخالفم 3
    1. اکتم

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (18 ديدگاه)

      اینجا متوجه میشی چین صد سال از امریکا عقبتره 😁

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. Cadillac-V

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (304 ديدگاه)

    آدم فقط باید بایستد و به احترام کادیلاک با بیش از ۱۳۰ سال قدمت و این همه اختراعات تو صنعت خودروسازی که فقط بخشیش اینجا گفته شد سکوت کرد، دیگه وقتی نرم تر و لوکس تر از رولزرویس و بنتلی باشی حرفی نمی‌مونه!!

    کادیلاک علاوه بر مخترع سیستم تعلیق بادی، مخترع اولین موتور هشت سیلندر V8 و شانزده سیلندرV16 هست
    اولین استارت برقی
    اولین سیستم غیر فعال سازی سیلندرها
    اولین سیستم تهویه اتوماتیک
    اولین گرم کن صندلی
    اولین دوربین دید در شب و….

    اینها تنها بخشی از اختراعات کادیلاکه، پیشینه و قدمت فناوری که هیچ کس نمیتونه زیر سوال ببره
    https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/
    https://www.pedal.ir/gm/general-motors-ls-engine/

    موافقم 17
    مخالفم 19
    1. ! i M α η δ υ α R

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      قدمت کادیلاک ، 122 ساله …

      وقتی یه عدد و رقم ساده رو هم هنوز متوجه نمیشی ، فهمیدم که توقع زیادیه که تاریخچه اولین 16 سیلندر تاریخ رو متوجه بشی …

      این قدر برای خودت تکرار کردی که دیگه باورت شده ، کادیلاک اولین 16 رو ساخته …

      😬😬😬

      هوش مصنوعی بهت گفته اولین خودروی لوکسی که از 16 استفاده کرده ، کادیلاک بوده اما تو خیال میکنی ، معنی اش اینه که مخترعش کادیلاکه …

      ایستاده باید به جوگیرهایی امثال تو ، دسیلایک داد …

      هر چند که مفهوم دیسلایک رو هم متوجه نمی شی …

      موافقم 12
      مخالفم 3
  3. آرش

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    دهه ۵۰ میلادی ماشینهای آمریکایی پادشاه خودروهای سدان لوکس بودند در حالیکه در خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت ایتالیا و آلمان و انگلیس جلوتر بودند

    موافقم 16
    مخالفم 11
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (550 ديدگاه)

      کجا تو اسپرت جلوتر بودن تو سوپر اسپرت آره گزینه‌ای اروپا بیشتر بود ولی شوی کوروت و فورد جی تی هم از آمربکا حضور داشتن ولی تو اسپرت با وجود ماسلهای پر تعداد آمریکایی بقیه دنیا حرفی برای گفتن نداشتن.راجب کدیلاک هم یه طرف بقیه هم یه طرف تمام

      موافقم 10
      مخالفم 6
  4. Iman 007

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (159 ديدگاه)

    اینجا میشه گفت ماشالا🔥🔥🔥🔥

    موافقم 13
    مخالفم 3
  5. yektachafi

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    زیبایی این ماشین در مقابل ماشینای امروزی
    مثل مقایسه مگس با طاووس نره!

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. ashkansg

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (38 ديدگاه)

      موافقم ، واقعا رویایی بودند طراحی های اون دوره 👌👌👌

  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1784 ديدگاه)
  7. مزدک

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (149 ديدگاه)

    تصور می کنم تیتر اشتباه انتخاب شده! این شاهکار، که زیباترین کادیلاک تاریخ، و زیباترین سدان (اگه جسارت نباشه که این پدیده رو در یک سگمنت عمومی دسته بندی کنیم!) آمریکایی تولید شده تا امروز، و قطعاً از امروز تا ابدیته! اولین خودروی تولید شده با تعلیق بادی “به صورت استاندارد” هست، نه اولین خودرو با تعلیق بادی!
    اولین خودروهای ساخته شده با تعلیق بادی (که بر اصل گسترش سیستم فنر پنوماتیک، که آرچیبالد شارپ روشی بریتانیایی، در ۱۹۰۱ میلادی ثبت اختراع کرد، شکل گرفت)، توسط خودرو ساز فرانسوی، که در فاصله ی ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۳ میلادی، خودروهایی با برند Messier (مسیه) تولید می کرد، در تمامی محصولات این برند به کار گرفته شد.
    در ۱۹۵۵ هم، سیتروئن، ذیل اختراع جدید پُل مَگِس فرانسوی در ۱۹۵۴ میلادی، یعنی سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، مدل ترکشن آوانت ۱۵ هیدرولیک خودش رو، به شکل سفارشی، به این سیستم تعلیق پیشرفته (به نسبت زمان تولید!) مجهز کرد.
    باید درباره ی زیبایی این کادیلاک مقاله ها نوشت! با این حجم از زیبایی مطلق، دیگه نیازی به هیچ شکلی از برتری فنی (که به نسبت زمانه ش کم هم نداشت…) نیست! فقط جالیوانی های استیل داخل داشبوردش، برای ساعت ها تماشا کردن و لذت بردن کفایت می کنه…

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. Arash2009

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (71 ديدگاه)

    طراحی های کادیلاک در قرن بیستم کلا یه لول دیگه ان، از تمام نسخه های الدورادو بگیر تا فلیت وود و دویل و …
    انجین هاشون هم بلوک بزرگ کاربراتوری
    سیستم تعلیقشون هم فنر شمش، انقد نرمه که حس میکنی داخل کشتی تفریحی زمینی نشستی

    موافقم 12
    مخالفم 2
  9. datsun

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4100 ديدگاه)

    نمیدونم چرا با دیدن ماشین کلاسیک آمریکای اول چیزی که ذهنم میاد gta سن اندرسه:)

    موافقم 13
    مخالفم 2
  10. Taha Ayoobi

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6183 ديدگاه)

    حرفی نمی‌مونه
    اون زمان با این آپشن های یعنی خدا.
    کادیلاک بی نظیر

    موافقم 11
    مخالفم 6
  11. OldSchool

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    زمانی که کادیلاک واقعا استاندارد جهان بود. امیدوارم برگرده اون دوران دوباره.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  12. hosen

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (963 ديدگاه)

    طراحیش برای اون سال ها واقعا فضایی بوده

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. Mr wrong

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (543 ديدگاه)

    چطور میشه یه ماشین برا ۱۹۵۷ باشه و درین سطح باشه؟!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  14. BlackWing

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1482 ديدگاه)

    ۱۳ هزار دلار ۷۰ سال یعنی الان تقریباً ۱۲ برابر افزایش تورم داشتن ، ما تو ۱۰ سال ۵۰ برابر تورم داشتیم !!!

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. BlackWing

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1482 ديدگاه)

    حتی رولز رویس ها و بنتلی ها در مقابل یه سری از محصولات جنرال موتورز مخصوصاً کادیلاک ، تو سطح پایین تر قرار داشتن

    موافقم 3
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا