شورلت

بررسی شورولت مونت کارلو 1978 در تهران

خاص و منحصر به فرد مثل مونته کارلو!

شورولت مونت‌کارلو برای اولین بار در سپتامبر سال ۱۹۶۹ به‌عنوان یک کوپه لوکس رونمایی و به‌عنوان مدل سال ۱۹۷۰ روانه بازار شد. “Monte Carlo” در واقع نام منطقه‌ای اعیان‌نشین و ثروتمند در موناکو است که باتوجه‌به کلاس خودرو (کوپه لوکس) نام مناسبی برای آن به نظر می‌رسد. هرچند که طبق مقاله‌ای که در اواسط دهه ۱۹۹۰ در مجله شورولت به چاپ رسید عنوان شد که نسل اول مونت‌کارلو در بین مدیران شورولت با نام “Concours” شناخته می‌شد، زیرا رویه معمول در آن زمان این بود که نام مدل‌های شورولت با حرف «C» شروع می‌شدند. مونت‌کارلو تا سال ۲۰۰۷ شش نسل مختلف را تجربه کرد و در نهایت به دلیل فروش پایین توسط شورولت برای همیشه بازنشسته شد. در هفته گذشته فرصتی دست داد تا با یک شورولت مونت‌کارلو ۱۹۷۸ ملاقاتی داشته باشیم که پس از مرور تاریخچه نسل سوم، بررسی آن را می‌خوانید.

تاریخچه

نسل سوم مونت‌کارلو در سال ۱۹۷۸ روانه بازار شد. این نسل از مونت‌کارلو بر روی شاسی G-body جنرال موتورز ساخته شده بود و به همین دلیل به نسبت مدل‌های نسل دوم که بر روی شاسی A-body ساخته شده بودند هم سبک‌تر و هم دارای طول کمتری بودند. هر چند به دلیل طراحی اصولی و همچنین افزایش ارتفاع خودرو، فضای داخلی و فضای صندوق عقب افزایش پیدا کرده بود. طراحی خودرو مانند بسیاری از خودروهای آمریکایی در آن زمان با افت شدیدی همراه بود و به‌هیچ‌عنوان جذابیت نسل دوم را نداشت. مونت‌کارلو در دو تریم پایه و Landau در دسترس بود و همچنین سقف T-top و یا سانروف نیز به‌صورت آپشن برای مونت‌کارلو قابل نصب بود.

شورولت برای مونت‌کارلو در این سال یک انجین ۲۳۱ اینچ مکعبی (۳.۸ لیتری) V6 بیوک ۱۰۵ اسب بخاری را به‌عنوان موتور پایه در نظر گرفته بود و یک انجین ۳۰۵ اینچ مکعبی (۵.۰ لیتری) V8 شورولت ۱۴۵ اسب بخاری به‌صورت سفارشی در دسترس بود. گیربکس‌ها نیز شامل سه و چهار سرعته دستی و یک گزینه سه سرعته TH350 اتوماتیک می‌شدند.

در سال ۱۹۷۹ شاهد تغییرات جزئی در نمای بیرونی مونت‌کارلو شامل جلوپنجره باز طراحی شده، چراغ راهنمای بازنگری شده و چراغ‌های عقب جدید بودیم. در بخش فنی نیز تغییراتی ایجاد شد، جایی که یک انجین جدید ۲۰۰ اینچ مکعبی (۳.۳ لیتری) V6 شورولت به‌عنوان موتور استاندارد برای مونت‌کارلو در نظر گرفته شد، هرچند که در ایالت کالیفرنیا همچنان انجین ۲۳۱ اینچ مکعبی به‌عنوان پیشرانه پایه ارائه می‌شد. یک موتور جدید ۲۶۷ اینچ مکعبی (۴.۴ لیتری) هشت سیلندر ۱۲۵ اسب بخاری نیز به لیست پیشرانه‌های انتخابی اضافه شد. انجین ۳۰۵ اینچ مکعبی با قدرت ۱۴۰ اسب بخار نیز در دسترس بود، و همچنین در این سال یک نسخه ۱۶۰ اسب بخاری که به یک کاربراتور چهار دهنه مجهز بود نیز در دسترس قرار گرفت.

در سال ۱۹۸۰ سبک چراغ‌های جلوی مونت‌کارلو تغییر کرد. جایی که دو چراغ مربعی در هر طرف جایگزین چراغ‌های قبلی شدند و چراغ راهنما نیز به زیر چراغ اصلی منتقل شد. در این سال یک پیشرانه ۲۲۹ اینچ مکعبی (۳.۸ لیتری) V6 مجهز به یک کاربراتور دو دهنه روچستر ساخت شورولت جایگزین پیشرانه ۲۰۰ اینچ مکعبی شد. همچنین یک موتور جدید ۲۳۱ اینچ مکعبی V6 توربوشارژ به قدرت ۱۷۰ اسب بخار نیز به لیست پیشرانه‌ها اضافه شد. در این سال خبری از گیربکس‌های دستی نبود و تنها یک گیربکس سه سرعته Turbo Hydramatic اتوماتیک ارائه شد. در پایان سال ۱۹۸۰ نسل سوم مونته کارلو به کار خود پایان داد.

بررسی نمای بیرونی و کابین خودرو

طراحی نسل سوم مونت‌کارلو توسط “Dave McIntosh” انجام شده است. بدنه خودرو باتوجه‌به زبان طراحی حاکم بر خودروهای آمریکایی در آن زمان طراحی شده، و به عقیده بسیاری به‌هیچ‌عنوان زیبایی و ظرافت دو نسل اول در این خودرو دیده نمی‌شود. در نمای جلو شاهد چراغ‌های مربعی در کنار جلوپنجره مشبک هستیم که باتوجه‌به فرم دماغه جلوتر از چراغ‌ها قرار دارد. اما شیب روبه‌عقب بخش جلوی خودرو باعث شده تا چهرهٔ خودرو کمی خنگ به نظر برسد.

نمای جانبی خودرو بسیار جذاب به نظر می‌رسد جایی که گلگیرهای بادکرده با فرمی روبه‌عقب چهره‌ای عضلانی به خودرو بخشیده‌اند و در تضاد کامل با فرم مربعی بدنه هستند. در نمای عقب نیز این چراغ‌های بزرگ و زیبای خودرو هستند که این نما را از سادگی بیش از حد خارج می‌کنند. همچنین به همان نسبت که در نمای جلو شاهد شیب روبه‌داخل هستیم نمای عقب شیبی رو به بیرون دارد. در کل طراحی بیرونی مونت‌کارلو ۱۹۷۸ به گونه ای است که عده ای از آن خوششان می‌آید و عده ای آن را زشت می‌دانند!

در کابین نیز شاهد طراحی نسبتاً ساده‌ای هستیم و تقریباً تمام اجزای کابین به‌صورت مربعی طراحی شده است. بااین‌وجود اما فضای کابین به‌هیچ‌عنوان کسل‌کننده نبوده و بسیار معقول به نظر می‌رسد. باتوجه‌به این که با یک کوپه لوکس طرف هستیم راحتی صندلی‌های خودرو وصف‌ناپذیر است و قطعاً شما را راضی می‌کند.

کابین شورولت مونت کارلو 1978 در تهران

در بخش عقب نیز فضای کافی وجود دارد هر چند که افراد قدبلند ممکن است با کمبود فضای پا مواجه شدند. در کل کابین خودرو بسیار راحت و شیک طراحی شده و کاملاً راضی‌کننده است.

مشخصات فنی

پیشرانه فابریک خودروی مورد بررسی ما انجین ۲۳۱ اینچ مکعبی (۳.۸ لیتری) V6 به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتن بر متر تولید کند. گیربکس خودرو نیز یک نمونه سه سرعته TH350 اتوماتیک بود.

موتور شورولت مونت کارلو 1978 در تهران

اما مالک خودرو در بخش فنی دست به تغییرات بزرگی زده و یک پیشرانه LS1 را جایگزین پیشرانه فابریک خودرو کرده است. (LS1 در واقع یکی از اعضای خانواده نسل سوم پیشرانه‌های بلوک کوچک (small block) شورولت موسوم به LSx است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ و برای قرارگیری بر روی شورولت کوروت C5 معرفی شد. این پیشرانه دارای حجم ۵.۷ لیتر بوده و قدرتی بین ۳۲۵ تا ۳۴۵ اسب بخار تولید می‌کند.

گیربکس خودرو نیز با یک نمونه TH400 اتوماتیک جایگزین شده است. حاصل نصب چنین پیشرانه قدرتمندی شتاب فوق‌العاده و در صورت اراده راننده دود شدن لاستیک‌های عقب خودرو است که لذتی وصف‌نشدنی را به همراه دارد. در کنار تمام اینها صدای گوش‌نواز پیشرانه هشت سیلندر خودرو را در نظر بگیرید که در تمام طول مدت سواری به شما یادآوری می‌کند که در صورت اراده می‌توانید هر رقیبی را از میدان به در کنید.

شورولت مونت کارلو 1978 در تهران

جمع‌بندی

خودروی مورد بررسی ما یک بازسازی کامل و اصولی را تجربه کرده که حدود دو سال به طول انجامیده و طی آن تمامی بخش‌های خودرو کاملاً و به بهترین نحو بازسازی شده است. تمامی بخش‌های خودرو بدون تغییر و به‌صورت فابریک بوده و تنها در بخش فنی شاهد تغییرات هستیم. مونت‌کارلو دارای ابعادی شامل ۵۰۹۰ میلیمتر طول، ۱۸۱۶ میلیمتر عرض، ۱۳۶۹ میلیمتر ارتفاع و ۲۷۴۶ میلیمتر فاصله محوری است، که نشان می‌دهد به هیچ وجه با خودروی کوچکی روبه رو نیستیم. در کنار این ابعاد رنگ زیبای خودرو را نیز در نظر بگیرید که باعث خیره شدن چشم هر بیننده ای به خودرو می‌شود.

از نسل سوم شورولت مونت‌کارلو تعداد بسیار کمی، و احتمالاً کمتر از تعداد انگشتان دو دست به کشور وارد شده و امروزه جز کلاسیک‌های آمریکایی خاص و ارزشمند به شمار می‌رود. در پایان از مالک خودرو جناب آقای محسن صدیقی که وقت و خودرویشان را در اختیار ما قرار دارند کمال تشکر را داریم.

 

عکاس: سجاد عباسی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۶ رای

سجاد عباسی

کارشناس مکانیک خودرو، علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1689 ديدگاه)

    اونایی که فیلم روز تمرین دیدن، این مونت کارلو واسشون آشناس.

    یه مونت کارلو مشکی متالیک که دنزل واشنگتن می روندش.

    موافقم 55
    مخالفم 2
    1. یکی

      ۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      هعی حرف دلمو زدی

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1018 ديدگاه)

    با اصالت آمریکایی چقدر این رنگ بهش میاد

    موافقم 38
    مخالفم 2
  3. datsun

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3515 ديدگاه)

    درود چرا آمریکای ها اون موقع برای این موتورهای حجیم از چند کاربراتور استفاده نمیکردن حداقل تو خودروهای اسپورت، که قدرت بیشتری بگیرن ‌‌؟

    موافقم 26
    مخالفم 1
  4. Saeed

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    وقتی بچه بودم همسایمون یه سفیدش رو داشت همیشه به بابام میگفتم ما هم از اینا بگیرم یادش بخر خاطراتم زنده شد

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. ‌ ‌

      ۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3380 ديدگاه)

      گرفتید ؟

      موافقم 3
      مخالفم 3
    2. ‌ ‌

      ۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3380 ديدگاه)

      آخر گرفتید ؟

      موافقم 1
      مخالفم 3
  5. amir

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2384 ديدگاه)

    سلام آقای اشتری میشه لطفا یه مطلب درباره پلت فرم های مختلف جنرال موتورز مثل g body a body و… و فورد فاکس بادی واینا کار کنید؟

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. سجاد عباسی

      ۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (128 ديدگاه)

      آقای اشتری؟!

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. amir

        ۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2384 ديدگاه)

        سردبیر مجله مگه نبود حالا شما آقای عباسی هر کسی که نویسنده هستش

        موافقم 11
        مخالفم 1
  6. amir

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2384 ديدگاه)

    نام گذاری محصولات خارجی چه قدیمی هاشونو ببینید
    حالا لگن سازان داخلی میزارن شاهین کلاغ گنجشک تارا سپیده صبا خدیجه فاطمه اکبر زامیاد وامیاد و …..

    موافقم 28
    مخالفم 4
  7. Gabriel

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    1979…..ایران و طهران هر دو به ته خط رسیدند

    موافقم 51
    مخالفم 7
  8. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    آقای عباسی بازم از این مقاله ها بزارید خیلی خوب
    هستن

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. سجاد عباسی

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (128 ديدگاه)

      سلام
      به زودی این سبک مطالب تبدیل به ویدئو میشه

      موافقم 20
      مخالفم 0
  9. ‌ ‌

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3380 ديدگاه)

    آقا یکی بگه چجوری واسه اکانتم تو سایت پدال عکس بزارم 😐

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. Saeed

      ۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (206 ديدگاه)

      از سایت گراواتار

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. ‌ ‌

        ۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3380 ديدگاه)

        ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 1
  10. arash

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    با عرض سلام و احترام. متاسفانه پدران ما لیاقت نداشتند که بلیزر و کادیلاک سوار شوند لیاقت نداشتند که مفت و مجانی در برترین دانشگاههای معتبر اروپایی و آمریکایی تحصیل کنند و پول توجیبی کلان هم بگیرند لیاقتشان دانشگاهی به درد نخور چون دانشگاه آزاد است و داشتن خودروهای به درد نخور چینی مثل هایما مایما و دایون و حق شان این است که بجای حضور در برترین کنسرتها و سینماها و فستیوالهای اروپایی و آمریکایی پای درسهای قرائتی و جنتی بنشینند و گوش جان بسپارند و در نهایت با تمامی عزت و احترام برای آنها خاک بر سر بی لیاقتشان.

    موافقم 38
    مخالفم 10
    1. Cyber truck punk

      ۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (140 ديدگاه)

      حرف دلمو زدی.
      ولی خب چه میشه گفت بیشتر جمعیت کشور رو همین پیرمرد ها تشکیل میدن.
      به همین خاطر عقب افتاده ایم.
      اون جوان ها هم حوصله ی این رو ندارند هم قرقر از این پیر مرد ها بشنوند و هم برای این بی لیاقت ها تلاش کنن.
      میزنند میرن کشوری که هم قدرشون رو بدونن و هم مردمش لیاقت سرمایه نیروی کار جوان را بدونن.
      امیدوارم لیاقت جوان ها هر آنچه که هست بهش برسم.

      موافقم 9
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا