جنرال موتورز با کوروت ZR1X غیرممکن را ممکن کرد و این سوپرکار افسانهای را برای رقابت با مکلارن و فراری به قلمروی مثلث مقدس هایپرکارهای هیبریدی فرستاده است.
جنرال موتورز کاری کرده که چند سال پیش غیرقابلتصور بود. خودروی اسپرت این غول خودروسازی آمریکا یعنی شورلت کوروت به اوج آسمان رسیده و حالا به سمت مثلث مقدس هایپرکارهای هیبریدی پرواز میکند! در سال ۲۰۱۹، تیم کوروت نتیجه بازاندیشی دیوانهوار خود در مورد کوروتهای C1 تا C7 را ارائه داد. نسل C8 دیگر خودرویی موتور جلو نبود بلکه شبیه رقبای اروپایی، به سوپرکاری موتور وسط تبدیل شد. دوران خطونشان کشیدن برای اروپاییها با استینگری که موتور V8 بزرگ آمریکایی ۶.۲ لیتری پشت صندلیهای خود داشت آغاز شد. استینگری اما با تنها ۴۹۵ اسب بخار قدرت نمیتوانست با رقبایی مثل لامبورگینی هوراکان و فراری 488 رقابت کند.
همچنین بخوانید:
- چگونه کوروت فقط در یک نسل از خودرویی اسپرت به هایپرکار تبدیل شد؟
- مقایسه کوروت ZR1X با سوپراسپرتهای هیبرید فراری، لامبورگینی و آستونمارتین
به همین دلیل، چندی بعد کوروت Z06 با ۶۷۰ اسب بخار، مجهز به موتور ۵.۵ لیتری V8 میللنگ تخت تنفس طبیعی وارد شد که رکورد قدرتمندترین V8 تنفس طبیعی تولیدی را به نام خود ثبت کرد اما داستان هنوز ادامه داشت زیرا تیم مهندسی جنرال موتورز اولین کوروت هیبریدی و چهارچرخ محرک تاریخ را هم با نام E-Ray ساخت که با ۶۵۵ اسب بخار قدرت، سریعترین کوروت تاریخ تا آن زمان شد و حتی Z06 را هم در شتاب پشت سر گذاشت. این اما کافی نبود و حالا شاهد شروع تحویل کوروت ZR1 هستیم. ZR1 دیگر خودرویی عضلانی با سوپرشارژر بزرگ در جلو نیست و تیم کوروت، ZR1 جدید را مستقیماً در برابر فراری SF90 و لامبورگینی روئلتو علم کرده است که هردو پلاگینهیبریدی هستند.
تا پیش از معرفی کوروت ZR1، غیرازاینکه پشت فرمان خودروهایی مثل بوگاتی شیرون و مرسدس AMG One نشسته باشید، هیچ شانسی در برابر این سوپرکارهای هیبریدی ایتالیایی نداشتید تا اینکه پرچمدار دیترویت با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و شتاب و سرعت خارقالعاده وارد میدان شد. این دستاورد بزرگی بود زیرا ZR1 ساخت همان شرکتی است که کراساوور ۲۰ هزار دلاری ترکس و پیکاپ غولپیکر سیلورادو 3500HD را تولید میکند. گام بعدی تیم کوروت اما بسیار جسورانهتر بود زیرا این مردان سختکوش، با ZR1X هیبریدی سوپرکارهایی مثل فراری SF90 و آستونمارتین والهالا را کنار زدند و سراغ قلمروی هایپرکارهایی مثل فراری F80 با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت و مکلارن W1 با ۱۲۷۵ اسب بخار قدرت رفتهاند.
این یعنی در مثلث مقدس هایپرکارهای هیبریدی پورشه ۹۱۸، فراری لافراری و مکلارن P1 که انتظار میرفت با فراری F80، مکلارن W1 و هایپرکار جدید پورشه تکرار شود، حالا شورلت میتواند جای پورشه را بگیرد؛ اما چنین دستاورد بزرگی چگونه ممکن شده است؟ پاسخ ساده است. تیم کوروت با ترکیب پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربوی ZR1 و سیستم هیبریدی E-Ray، یک هایپرکار خلق کرده است. نتیجه خودروی خیرهکنندهای با ۱۲۵۰ اسب بخار قدرت، چهارچرخ محرک و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت زیر دو ثانیه است.
هرچند شاید خیلیها حاضر نباشند نام شورلت و کوروت را در مثلث مقدس هایپرکارها در کنار فراری و مکلارن قرار دهند ولی بدون شک ZR1X شایستگی چنین جایگاهی را دارد. تیم کوروت با تغییر به موتور وسط، چهارچرخ محرک، توئین توربو بهجای سوپرشارژر و سیستم هیبریدی، در سالهای اخیر بارها از خطوط قرمز عبور کرده و بنابراین، برای این تیم بلندپرواز، خطونشان کشیدن برای هایپرکارهای میلیون دلاری هم نمیتواند هدف دور از دسترسی باشد.
مقایسۀ مشخصات فنی
فراری F80 | مکلارن W1 | شورلت کوروت ZR1X | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو |
موتور الکتریکی | ۲ جلو + ۱ عقب | ۱ عقب | ۱ جلو |
قدرت پیشرانه بنزینی | ۹۰۰ اسب بخار | ۹۲۸ اسب بخار | ۱۰۶۴ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۱۲۰۰ اسب بخار | ۱۲۷۵ اسب بخار | ۱۲۵۰ اسب بخار |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۵۲۵ کیلوگرم | ۱۳۹۹ کیلوگرم | ۱۷۸۰ کیلوگرم (حدودی) |
شتاب صفر تا ۱۰۰ | ۲.۲ ثانیه | ۲.۷ ثانیه | ۲.۰ ثانیه |
باطری | ۲.۳ کیلووات ساعت | ۱.۴ کیلووات ساعت | ۱.۹ کیلووات ساعت |
قیمت | ۴ میلیون دلار | ۲ میلیون دلار | ۲۵۰ هزار دلار (حدودی) |
حسن
۱۳ تیر ۱۴۰۴چرا تفاوت در دانفورس وجود دارد
اگه به طراحی نگاه کنید مک لارن و فراری طراحیه تخته ای را انتخاب کردن یعنی شما یک سطح تخت داری و انرا به هر طریقی حفظ میکنی و یک حباب روی ان قرار میدی جوری که به تخته اسیبی نرسه و دانفورس مورد نظر را بدون کمترین هزینه بدست میاری کناره ی درها صفحه داری و بیرون زدگی کل بدنه نسبت به اتاق کاملا ملموسه
سطح تماس هوا از بالا بر این سطح بالا میره و دانفورس افزایش پیدا میکنه
کوروت با توجه به طراحیه رترو (الهامی از واقعیات طبیعی )و پویا و صفحه تخت با قوس کمری یا طراحیه سفره ماهی تا حدودی میتونه کمبود دانفورس را جبران کنه چرا چون سطح زیر در رو داره یعنی میتونه با فشار از فشار فرار کنه یعنی تحت فشار به جلو حرکت میکنه
از نظر طراحیه بدنه کوروت یک پله جلوتره
اما باید برن تو پیست فراری که نمیره مکلارن هم بعید میدونم بره
Taha Ayoobi
۱۳ تیر ۱۴۰۴الهام از واقعیات طبیعی مگه طراحی بیونیک نمیشد؟
سوشیانت
۱۳ تیر ۱۴۰۴قطعا بله کوروت بالای ۷۰ ساله که قدمت داره و جزو بهترین سوپر اسپرت ها بوده و هست، zr1x رسما تهدید جدی برای فراری و مک لارن هست
حسن
۱۳ تیر ۱۴۰۴از نظر من اگه برن تو یه پیست منصفانه که راننده محور نباشه و بشه تواناییه خودرو را هم ملاک قرار داد هیچکدام هیچ برتریه محسوسی در پیست نسبت به کوروت ندارن
شتابش بهتره
حداکثر سرعتش بیشتره 380 برابر 330 یعنی عکس العمل خودرو نسبت به گاز بیشتره
یه جوری میگن دانفورسش کمتره که انگار بره تو پیچ از رو زمین بلند میشه دانفورس زیاد برا پیچ نیازه اما 600 تا برا هر پیستی کفایت میکنه فرض را بذاریم بر کاهش سرعت در پیچ نسبت به رقبا موقع بیرون اومدن از پیچ میتونه به خاطر شتاب بهتر و حداکثر سرعت بیشتر جبران کنه
حسن
۱۳ تیر ۱۴۰۴چرا کوروت با وجود وزن سنگین تر شتاب بهتری دارد
علتش فقط در قدرت بیشتر وارده بر محور اصلی یعنی محور عقب است
اینجا محور عقب اصل و مبنا است
و موتور برق در محور جلو برای سنگین سازیه جلوی خودرو و همسان سازیه وزن بین دو محور و جلو گیری از هرز گردی و هدر رفت قدرت وارد شده بر محور عقب عمل میکنه یعنی کشش ایجاد شده توسط محور برقی مانع هدر رفتن انرزی در محور عقب میشه
پس محور عقب اصل اصولی است
قدرت وارد شده بر محور عقب در کوروت از دوتای دیگه بیشتره و در کوروت 1100 اسب است پس زودتر به جلو پرتاب میشه و در اصل شتاب بهتری میگیره
و در اینجا شاهکار موتور تک سوز کوروت با 1100 اسب خودش را نشون میده
حسن
۱۳ تیر ۱۴۰۴بزرگواران یادشون باشه که پورشه 918 و مکلارن P1 هم همین داستانها بود و قرار بود همه دنیا را به اتیش بکشن و نتیجش مضحک بود و تو تمام پیستها به وایپر باختن
اون دوتا همراه دانفورس حداقل قدرت بیشتری داشتن اینجا که فقط دانفورس دارن هم قدرت برابره هم شتاب و حداکثر سرعت را میبازن
به نظرم خیلی هم رو دانفورس مانور ندین بذارید یه چیزی نشون بدن بعد بترکونید و دنیا و پیستاش را اتیش بزنید