خودروهای چینی

رده‌بندی کیفیتی خودروسازان چینی در سال 2022؛ چری جتور و بائوجون در قعر جدول!

به تازگی رده‌بندی کیفیتی خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۲ منتشر شده و چری جتور که اتفاقاً در کشور ما نیز حضور دارد جزو بدترین شرکت‌های چینی بوده است!

اخیراً شبکه کیفیت خودروی چین نتایج مربوط به رده‌بندی کیفیتی برندهای خودرویی چین در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است. در این جدول که مختص خودروهای درون‌سوز و با انرژی‌های جدید است هرچقدر نمره منفی برندی کمتر باشد حاکی از کیفیت بالاتر آن خواهد بود. با توجه به امتیازهای به دست آمده می‌توان گفت جوینت ونچر دانگ فنگ-هوندا رتبه اول را بین مطمئن‌ترین برندهای چینی سال ۲۰۲۲ به دست آورده است. شرکت‌های فولکس‌واگن جتا، گک-میتسوبیشی و ولوو نیز به‌صورت مشترک در رده دوم ایستانده‌اند و شرکت‌های هونگچی، دانگ فنگ-فنگ گوانگ، گک-تویوتا، کادیلاک، فاو-تویوتا و فاو-آئودی تکمیل کننده ۱۰ برند باکیفیت بازار چین هستند.

علاوه بر این برندهای جیلی، وولینگ، فوجیان بنز، لینک اند کو، فاو-فولکس واگن، بیوک، سایک مکسوس، دانگ فنگ-فنگ ژینگ، چانگان، تانک، کایروی، سایک-جنرال موتورز شورولت، وی، چانگان لینکلن، چری لندروور، چانگان فورد، چری جگوار، چانگان اوچان، ژنگژو نیسان، سایک-فولکس واگن، هاوال، دانگ فنگ-فنگشن، گک ترامپچی و رووی همگی امتیازی بالاتر از حد متوسط به دست آورده‌اند.

اما در طیف مقابل با برندهایی روبرو هستیم که کیفیت و قابلیت اطمینان پایین‌تری دارند. این خودروسازان چینی شامل چری، فاو بستیون، کایی، چانگان مزدا، چری اکسید، بیجینگ هیوندای و بیجینگ بنز هستند و البته چهار رده آخری نیز به برندهای بائوجون، چری جتور، بایک و سایک اشکودا تعلق دارد. اگرچه جتور حدود ۱۵ درصد از کل فروش چری در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است اما قرار گرفتن در رده سوم غیرقابل‌اعتمادترین برندهای چینی سال ۲۰۲۲ نشان دهنده جایگاه نامناسب این شرکت است و چری می‌بایست نسبت به بهبود کیفیت محصولات خود اقدام کند.

اما در بین برندهایی که محصولاتی با قوای محرکه جدید شامل خودروهای برقی تولید می‌کنند شرکت‌های گک آیون، آرک فاکس، بی وای دی، جیلی ژئومتری، نتا، فیفان، نیو، وویا، ولتمیستر و هایکن جزو مطمئن‌ترین برندهای چینی سال ۲۰۲۲ به شمار می‌روند. شایان ذکر است شبکه کیفیت خودروی چین اولین پلتفرم پایش شکایات مربوط به کیفیت خودروها در این کشور بوده و توسط مقامات دولتی حمایت می‌شود. رده‌بندی کیفیتی خودروسازان چینی بر اساس ۵ فاکتور شکایات و عیوب، ریسک‌های خرابی، قابلیت اطمینان، ایمنی و حفاظت از محیط‌زیست صورت می‌پذیرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    دیگه وقتشه چری رو صدا بزنیم جری

    موافقم 83
    مخالفم 10
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (10203 ديدگاه)

      خنده داره اونایی که تیگو ۷ و ۸ میخرن ۲ تا ۳ میلیارد با فاز گولاخ‌سواری 😂 !

      موافقم 100
      مخالفم 16
      1. زیزیگولو

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (4802 ديدگاه)

        قیمتا تو بازار خودروی ایران بدجوری حبابی و غیر واقعی هستش و بخاطر نوسانای شدیدو غیرواقعی تو رکود کامل هستش و تقریباً هیچ خریدو فروشی انجام نمیشه و اگرم خریدو فروشی بشه انقدر کمه که اصلاً به چشم نمیاد و دیده نمیشه ولی با اینکه بازار تو رکود عمیق و بی سابقه به سر میبره بازم حرص و طمع و ولع یه مشت دلال تمومی نداره و با اینکه میدونن بازار تو رکوده و مشتری وجود نداره بازم میخوان قیمتا رو ببرن بالاتر

        موافقم 72
        مخالفم 4
      2. محمد

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1486 ديدگاه)

        خداوندا در سال جدید اونایی که نفر اول رو الکی ریپلای میکنند و با خودشون حرف میزنند و شعر تلاوت میکنند به راه راست هدایت فرما

        موافقم 46
        مخالفم 12
      3. MehdiTurbo

        ۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1950 ديدگاه)

        اون بنده خدا گناهی نداره
        بازار ایران محدود و بسته است اون ادم با اونی که ۲۰۷ یک میلیارد میخره پارس پانصد تومن فرقی نداره
        اگه بحث خریدن باشه مشکل همه اند حالا اون سرمایه بیشتری داره
        تو ام سرمایه اش داشتی میخریدی منم همینطور
        ولی خب داستان خریدن که کلا غلطه چه تیگو چه پارس
        کار غلط غلطه ولی بهتر یادبگیریم همو مسخره نکنیم

        موافقم 24
        مخالفم 2
  2. Camaro ZL1 427

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (135 ديدگاه)

    ببخشید سوالم بی ربط هست
    چلنجر لست کال قراره امروز رونمایی بشه؟

    موافقم 28
    مخالفم 8
    1. رضا

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (271 ديدگاه)

      بله امروزه

      موافقم 20
      مخالفم 5
    2. mahdi-es17

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (565 ديدگاه)

      12 ساعت دیگه منم منتظرم داج میخواد عیدی بده 😂

      موافقم 27
      مخالفم 7
      1. Camaro ZL1 427

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (135 ديدگاه)

        ممنون از آقا رضا و آقا مهدی
        عیدی من اینه که دقیقا زمان رونمایی اینترنتم قطع بشه 🤣🤣🤣

        موافقم 27
        مخالفم 6
  3. Amir

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    بی کیفیت ترین ماشین های ممکن رو آوردن به سه برابر قیمت میندازن به ملت

    موافقم 85
    مخالفم 3
    1. حسین

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (225 ديدگاه)

      اگر مردم با هم متحد بشن و چند مدت خودرو نخرند،مدیران خودرو ورشکست میشه،عید همتون مبارک.

      موافقم 67
      مخالفم 6
  4. رضا

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (271 ديدگاه)

    جالب اینجاست فیدلیتی چقد هم پرفروش و محبوبه اینجا !

    خب حداقل دیگنیتی یا فردا بگیرید …

    موافقم 49
    مخالفم 8
  5. ❤BMW❤

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    یه عزیزی میشه به من بگه بیجینگ بنز چیه ؟

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. MC20

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1586 ديدگاه)

      داداش بیجینگ نام دیگر شهر پکن پایتخت چ ی ن هست … اما در مورد سوال شما : اول این متن انگلیسی / بعدش به فارسی هم زیرش برات یه مطلب کامل گذاشتم : Established in 2005, Beijing Benz Automotive Co., Ltd. (BBAC) is a joint venture founded by Daimler AG, Daimler Greater China Ltd. and BAIC Motor. BBAC’s plant is located in the Beijing Economic-Technological Development Area, where the company produces a variety of Mercedes-Benz cars and engines in strict accordance with the globally renowned Mercedes-Benz quality standards.
      BBAC is a comprehensive production facility within the global production network of Mercedes-Benz passenger cars, with a high output and a large production area. With the Daimler Group’s first engine, battery and pilot plants outside of Germany, BBAC is Daimler’s only joint venture worldwide that produces front-wheel drive, rear-wheel drive and electric models under one roof. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. بایک موتورز عضوی از گروه بایک و یا به بیان دیگر مخفف «صنعت خودرو پکن» است که در زمینه تولید انواع خودرو سواری، تجاری، کشاورزی، مسافری، نظامی و قوای محرکه فعالیت دارد و مهمترین نقطه تمایز آن در مقایسه با دیگر خودروسازان تراز اول و بزرگ کشور چ ی ن، حضور فعال در حوزه خودروهای تجاری و کشاورزی در کنار تولیدات سواری و تجاری است.

      جوینت ونچر با بنز و هیوندای
      یکی از مهمترین مشخصه های موثر بر کیفیت محصولات بایک، سابقه طولانی همکاری مشترک با برند های معتبر جهانی نظیر بنز، هیوندای و فیات-کرایسلر است که بر خلاف بسیاری دیگر از شرکت های بزرگ چی نی همکار با برند های خارجی، به تولید قطعات و بومی سازی در چ ی ن و در نتیجه انتقال تکنولوژی منجر شده است.

      همکاری بایک و مرسدس بنز در قالب جوینت ونچر با سهم ۴۹درصدی مرسدس بنز از سال ۲۰۰۵ و تولید مدل E-Class آغاز شد. مرسدس بنز پیشتر در اواخر دهه ۸۰ میلادی سابقه تولید محصولاتش به صورت CKD و در تیراژ بسیار محدود با شرکتی دیگر را در کارنامه داشت اما دو دهه پس از آن شراکت، جوینت ونچر رسمی این شرکت با بایک شکل گرفت و این جوینت‌وِنچر هم اکنون در جایگاهی قرار دارد که بایک حدود ۶۰درصد از قطعات محصولاتی نظیر GLA، GLB و GLC مرسدس بنز را در کنار Eکلاس و Cکلاس به تولید می رساند و به نوعی موفق به انتقال تکنولوژی تولید قطعات نیز شده است و بدون شک تاثیر کسب این دانش در محصولات بایک نیز به چشم می خورد چرا که بایک پیشتر در شراکتی با برند هایی نظیر ساب سوئد از پلتفرم و قوای محرکه محصولات این برند استفاده کرده بود و سابقه همکاری با گروه فیات کرایسلر را نیز در کارنامه دارد که سابقه آن به تولید محصولات جیپ در همکاری با شرکت AMC باز می گردد که یکی از نخستین جوینت ونچر های بایک به حساب می آید.

      جوینت ونچر مشترک بایک و هیوندای کره جنوبی در بازار چ ی ن نیز در سال ۲۰۰۲ میلادی و با سهم مشابه ۵۰ درصدی هر دو شرکت شکل گرفت. قرارداد بایک و هیوندای نخستین قرارداد مشترک تجاری یک شرکت چی نی با یک شرکت خارجی پس از پیوستن چ ی ن به سازمان تجارت جهانی بود و از این جهت قرارداد بزرگ و استراتژیکی به حساب می آمد. این جوینت ونچر هم اکنون بازه گسترده ای از محصولات بومی سازی شده هیوندای ویژه بازار چ ی ن را به تولید می رساند.

      تنوع محصولات و برند های زیرمجموعه
      شرکت های خودروساز چی نی به صورت هفتگی جمع برند های زیرمجموعه‌شان را تغییر می دهند و بایک نیز از این تحولات مستثنی نیست به گونه ای که حدود چند ماه قبل، این شرکت برندی جدید را معرفی کرد که با لوگو متفاوت تنها محصول کراس اوور X5 را عرضه خواهد کرد. بایک به تازگی خودروهای دارای شاسی مستقل و یا محصولات نسبتا قدیمی را همچنان تحت نام بایک حفظ کرده و خودرو های جدید بر پایه پلتفرم BMFA را با برند بایک بیجینگ به بازار عرضه می کند.

      در این بین و براساس آمار فروش خودروها در چ ی ن، کراس اوور X3 در سبد محصولات بایک از اقبال بیشتری برخوردار است و در دسته خودروهای سواری نیز سدان U5 درصدر پرفروش‌ترین محصولات بایک در سال ۲۰۲۱ در کلاس سدان قرار داشته است. بایک همچنین عملکرد نسبتا خوبی در زمینه تولید خودروهای الکتریکی داشته است و در زمره ۱۵ برند اصلی عرضه کننده ۳ میلیون خودرو الکتریکی در سال ۲۰۲۱ بازار چ ی ن به حساب می آید و نکته جالب این ۱۵خودروساز آن است که هیچ کدام هم اکنون به صورت رسمی در بازار ایران حضور ندارند در حالی که بدون شک خودروسازان فعال در حوزه خودروهای الکتریکی نقش پررنگی در آینده صنعت خودرو چ ی ن، بازارهای صادراتی این کشور و شاید بازارهای جهانی خواهند داشت.

      موافقم 14
      مخالفم 2
  6. امیررضا شجاعی فر

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببخشید الان مدیران خودرو داره داخل سامانه ی یکپارچه خودرو میده

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. Avan

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    مدیران خودرو مشکل خودروسازی کشور نیست ، مگر کلا چقدر تولید و فروش دارد؟ مشکل مافیاهای خودرو بیشتر در ایران خودرو و سایپا است و‌گوشه ی کوچکی اش به چینی ها می رسد.
    راستی میگم چرا اسمی از جک و لیفان و امیکو و فوتون و… نیست ؟!

    موافقم 12
    مخالفم 1
  8. TESLA

    ۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    ماشین چینی = آشغال

    موافقم 5
    مخالفم 15
  9. MehdiTurbo

    ۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1950 ديدگاه)

    بدیش اینه هر چی قعر جدولی تو ایران و هیچ کودوم بالای جدولا تو ایران نیست

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. اسماعیل قصاب

    ۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    خدایا ، یعنی چری بی کیفیتشونه ، آدم تو تیگو ۸ میشینه ، میمیره از کیفیت ، خدایا اونوقت با کیفیتاشون چطوره ، اونوقت کره ای ها چی اونا چطوره ، آلمانیا چی . آمریکاییم که پر مصرفه . خدایا ، همچنین آیا قطعه ای هم در بهشت داری ، یه دونه چهل متری باشه کافیه ، پول آب و برق و گازشم خودم میدم .

    موافقم 8
    مخالفم 0
  11. حبیب

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه الان بری سایتهای داخلی کیفیت خودروهارو بررسی کنی دقیقا برعکسه یعنی چری و جتور رو باکیفیت ترین برند اعلام میکنن و میگن ارزش خرید بالاتری داره در حالی که طبق این گزارش دیگینیتی و محصولات فردا از همه اینا بهترن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. هومن

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آقای ادمین
    لطف می‌کنید بگید خودرو سازی JAC کجای این جدول قرار گرفته؟
    ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا