خودروهای چینی

احتمال ادغام خودروسازان بزرگ دولتی چین برای رقابت با BYD

چانگان و دانگ‌فنگ در آستانه ادغامی بزرگ برای تصاحب جایگاه نخست بازار خودروهای برقی چین قرار دارند

در حالی که شرکت BYD با شتابی چشمگیر در حال گسترش سهم خود در بازار خودروهای برقی چین و جهان است، دولت این کشور به دنبال تقویت خودروسازان دولتی از طریق ادغام و بازسازی ساختار آن‌هاست. به نظر می‌رسد در گام نخست، احتمال ادغام دو خودروساز بزرگ دولتی، چانگان و دانگ‌فنگ، بیش از پیش جدی شده است.

نکات کلیدی در یک نگاه

محور جزئیات
هدف دولت چین تقویت رقابت‌پذیری جهانی، کاهش تکرار پروژه‌ها و افزایش بهره‌وری از طریق ادغام خودروسازان دولتی
شرکت‌های در معرض ادغام چانگان و دانگ‌فنگ
وضعیت فروش در سال ۲۰۲۴ چانگان: ۲.۶۸ میلیون دستگاه دانگ‌فنگ: ۲.۴۸ میلیون دستگاه
چالش اصلی عدم تحقق اهداف فروش خودروهای برقی و عقب‌ماندن از BYD
نهاد ناظر کمیسیون نظارت بر دارایی‌های دولتی چین (SASAC)
موانع احتمالی سرمایه‌گذاری‌های مشترک با برندهای بین‌المللی

برنامه دولت برای بازآرایی صنعت خودروسازی

در جریان یک رویداد رسمی در پکن، معاون رئیس کمیسیون نظارت بر دارایی‌های دولتی چین خواستار بازسازی ساختار شرکت‌های خودروسازی تحت مالکیت دولت شد. طبق گزارش نیکی آسیا، این کمیسیون بر حدود ۱۰۰ بنگاه اقتصادی بزرگ دولتی نظارت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گروه خودروسازی چانگان، دانگ‌فنگ و FAW اشاره کرد.

دولت چین با هدف تسریع در گذار به وسایل نقلیه الکتریکی و حذف رقابت‌های درون‌گروهی، در حال بررسی طرحی است که طی آن چانگان و دانگ‌فنگ تحت یک گروه هلدینگ مشترک قرار گیرند.

تحلیل‌ها و پیامدهای احتمالی

بر اساس تحلیل‌های منتشرشده از سوی مؤسسه مورگان استنلی، این ادغام می‌تواند نقطه عطفی در صنعت خودروی چین باشد و آثار بلندمدتی در بازآرایی بازار خودروهای برقی این کشور داشته باشد.

در سال گذشته میلادی، هر دو شرکت چانگان و دانگ‌فنگ از دستیابی به اهداف فروش خودروهای الکتریکی خود بازماندند. این مسئله در حالی رخ می‌دهد که BYD با تمرکز بر تولید محصولات برقی مقرون‌به‌صرفه، جایگاه نخست بازار را در اختیار دارد.

روابط بین‌المللی؛ فرصتی یا مانعی برای ادغام؟

با وجود عملکرد ضعیف در بخش خودروهای برقی، چانگان و دانگ‌فنگ همچنان نقش مهمی در ساختار صنعت خودروی چین ایفا می‌کنند. حضور پررنگ آن‌ها در قالب سرمایه‌گذاری‌های مشترک با برندهای مطرح جهانی، ضمن افزایش نفوذ آن‌ها، می‌تواند مانعی برای ادغام نیز تلقی شود:

شرکت شرکای بین‌المللی
دانگ‌فنگ نیسان، هوندا، پژو، سیتروئن
چانگان فورد، مزدا

جمع‌بندی

اگر ادغام دو شرکت بزرگ چانگان و دانگ‌فنگ به واقعیت بپیوندد، گروه جدید حاصل از این ترکیب، می‌تواند از نظر حجم تولید خودروهای الکتریکی، حتی از BYD نیز پیشی بگیرد. این تصمیم بخشی از راهبرد کلان دولت چین برای افزایش قدرت رقابتی برندهای دولتی در برابر بازیگران خصوصی داخلی و خارجی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    ایران بود احتمالا بر اثاث یه توطئه شرکت خصوصی رقیب را نابود می کردن…چین کمونیست است ولی اقتصادی ازاد

    موافقم 51
    مخالفم 5
    1. ارسلان

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (173 ديدگاه)

      چین ام آزاد نیست ، کل شرکتهاش با پول دولته که سرپاست، برو ببین سالانه چقدر دولت کمونیست چین داره برا نگه داشتن هواوی خرج میکنه!!! چین در سطح بین‌المللی هیچ کدام از شرکت هاش توان رقابت ندارند، با حمایت دولته که موندند

      موافقم 37
      مخالفم 62
      1. حجت‌اله براهنی

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (187 ديدگاه)

        دقیقا درسته. این همه فروش و پیش‌رفت و فتح قلل مختلف بخشیش از سوبسیدی هست که شرکت‌های چینی می‌گیرن و بخش دیگریش هم اجبارهای نرم داخل چین برای خرید محصولات گل و بلبل خودشون! هزینه تحقیق و توسعه هم که نمیدن. میرن بخش مهندسی رو عین به عین از مدل‌های شرکاشون کپی می‌کنن.
        سهم آیفون در بازار گوشی‌های چین چرا یهو کم شد؟ یهو دچار استحاله شدن و فهمیدن آیفون بده؟

        موافقم 10
        مخالفم 17
      2. Kop

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (712 ديدگاه)

        دولت چین از کجا پول میاره که حمایت کنه.
        کشوری که وارد کننده انرژی هست و منابع محدودی در قیاس با آمریکا و روسیه داره؟
        دولتها مثل چین ژاپن کره و اکثر اروپایی ها ، بودجه مالیاتی دارند و از تولیدکنندگان مالیات می‌گیرند.
        ایران یا عربستان بودجه نفتی دارند آمریکا نفت و منابع + مالیات+ کنترل اقتصاد جهانی با پترودلار با ابتکار نیکسون.

        کمی در مورد اقتصاد کلان مطالعه کنید و جواب همینجا با ذکر منبع معتبر بدید.

        موافقم 7
        مخالفم 3
        1. آرش

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (41 ديدگاه)

          حداقل قبل از نوشتن در باب یک کشور مطالعه کنید ..تراز تجارت خارجی چین مثبت است آن هم بیش از هزار میلیارد دلار کشوری که سه هزار میلیارد دلار بیشتر صادرات دارد و دو هزار خرده ای میلیارد دلار واردات

          چین بزرگترین تولید کننده فلزات کم یاب دنیا است هشتاد درصد این محصول اگر چین دنیا رو تحریک کنه از توربین بادی تا الکترو موتور تا تراشه و..امکان تولید نیست بزرگترین معادن فلزات کمیاب جهان در مغولستان داخلی چین است
          چین بزرگترین تولید کننده طلا بزرگترین تولید کننده مس و سنگ آهن هم است همچنین بی از چهار میلیون بشکه نفت تولید می کند منتها حجم اقتصاد و تولید چین به قدری زیاد است که مجبور به واردات است

          چین بزرگترین سازنده کالا در جهان به ارزش پنج هزار میلیارد دلار و سهم سی یک درصدی است و آمریکا دومین سازنده جهان به ارزش دو هزار پانصد میلیارد دلار و سهم پانزده درصد است..

          اتفاقا بسیاری از شرکت های چین دولتی هستند

          چین هر سال دویست میلیارد دلار پول پاشی فقط برای صنعت تراشه اش می کند

          اما چرا این همه پول دارد چون بخش اعظم تولید چین به ارز داخلی یعنی یوان است ..واین قدرت رقابت وحشتناکی به چین داده است

  2. POUYAN

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    به زودی دولت کمونیست چین با یه سری توطئه من درآوردی، بی وای دی رو تحت فشار و آزار قرار میده و تا اونو مال خود نکنه کوتاه نمیاد.(البته اگر همین الانشم مال دولت چین نباشه)

    شبیه فشارهایی که برای فروش دیجی کالا به مدیران این شرکت وارد کردن و داستانای من درآوردی که براش ساختن تا مجبورش کنن به فروش و البته به هدفشون رسیدن.

    موافقم 12
    مخالفم 33
  3. OM.01

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (690 ديدگاه)

    یه تحلیل ابدوخیاری مشخص نیست کدام سایت خارجی نوشته… چندماه پیش هم پدال گذاشت احتمال ادغام ولی همونجا حدس زدم شایعه باشه
    چانگان قرار بود hiphi رو بخره حتی مدیران ارشد hiphi بازدید کردن از تاسیسات چانگان اما در آخر منتفی شد. چانگان با دانگ فنگ هیچوقت تجمیع نمیشن !؟
    1= چانگان از سال 2017 طرح شانگارلا استارت زده. تولید خودروهای برقی و نتیجه شده avatr و deepal و Qiyuan و فروش بسیار خوب و بردن جوایز متعدد طراحی red dot desgin آلمان و نوآوری های مهندسی و…
    2= چانگان کارخانه تمام اتوماتیک تولید خودرو ایجاد کرده که چند ماه پیش هم بعد افتتاح تور داشت. قبلش چانگان کارخانه 95درصد اتوماتیک داشت و الان تمام اتوماتیک (اولین در دنیا !؟)
    3= چانگان وارد صنعت خودروهای پرنده شده و قصد داره بعد از اتمام طرح شانگارلا طرح خودروهای پرنده هم استارت بزنه بعد از 2035

    4= چانگان وارد بازار اروپا شده و چند هفته پیش آواتر 11 و 12 و چانگان دیپال S09 و چانگان کیوآن E07 و Q07 رونمایی کرد در مونیخ آلمان
    قراره فصل سوم 2025 فروش شروع بشه
    باتوجه به استوری های که نادر فقیه زاده گذاشت

    حالا سیستم خودران و سیستم ها پلتفرم هایی که توسعه داده بماند بسیار زیاده یه سرچ ساده میاد بالا

    چرا باید با دانگ فنگ ترکیب بشه؟ دانگ فنگ فقط کامیون هاش فروش میره و ماشین هاش یعنی وویا و ام هیرو هستن که خوبن. فورتینگ که بدرد نمیخوره

    پیشنهاد میکنم تو ویکی پدیا انگلیسی درباره این 2 شرکت بخونید
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Changan_Automobile

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dongfeng_Motor_Corporation
    اگر باهم ترکیب بشن احتمالا محصولات دانگ فنگ برن زیرمجموعه محصولات چانگان… یا اگه نشه یه چیزی مثل استلانتیس بشه ولی کار مدیریتی خیلی پیچیده میشه.
    ماموریت و چشم انداز هردو کمپانی خیلی متفاوته…

    موافقم 8
    مخالفم 7
    1. aliHOZA

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (601 ديدگاه)

      حالا شما خون‌تو کثیف نکن.
      باشه. قبول. چانگان خوبه.

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. حمید

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عزیزم از کجا میاره خرج میکنه؟ چرا آمریکا نمیتونه بیاره؟ چرا آلمان نمی تونه بیاره؟ چطوری توی ۲۰ سال تونسته هشتصد میلیون نفر رو از زیر خط فقر نجات بده؟ به استناد آمار خود سازمان ملل چین به تنهایی سطح فقر دنیا رو کاهش داده.

    موافقم 34
    مخالفم 7
  5. رامین صفایی

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (87 ديدگاه)

    ادغام تولید کنندگان آشغال و زباله با یکدیگر

    موافقم 6
    مخالفم 18
  6. گاس فرینگ

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (741 ديدگاه)

    تو ایران هم تنها راه پیش روی کرمان خودرو و مدیران و ماموت و بهمن و سایر مونتاژکارای چینی خصوصی همینه
    تا سهم بازارشون رو نزدیک به دو گاری ساز کنن و نمایندگی هاشون تو هم بره
    محصولات مضاعف که خیلی شبیه همن یا بازار سردی دارن حذف میشن
    سود هاشون رو یک کله کنن یک خط ۱.۵ توربو راه بندازن برای همه ماشین ها تا موتورهای مختلف که ظاهرا یکی ولی باطنا متفاوت هستن یکپارچه بشه
    یک خط ۱.۶ توربو هم کنار دستش
    و یک خط ۲.۰ توربو برای ماشین های لول بالا
    یک خط بالای ۲.۴ و ترجیحا دیزلی هم برای محصولات آفرودی
    به همراه گیربکس ها
    البته اگه چینی ها راه بیان
    اینطوری تعرفه سی کی دی شون کمتر میشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. aliHOZA

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (601 ديدگاه)

      آرزوهای قشنگی داری. آفرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا