خودروهای چینی

مقایسه شاسی بلند های پرتقاضای بازار ایران؛ تیگو 7 پرو، لاماری، جک S5 و هایما 8S

در این مطلب پنج کراس‌اوور کامپکت بازار کشورمان را باهم مقایسه کرده و مشخصات، آپشن‌ها و نقاط قوت و ضعف هرکدام از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

چند وقت پیش در پدال برگردان فارسی مقایسه بزرگی بین کراس‌اوورهای کامپکت بازار آمریکا از وب‌سایت موتورترند را منتشر کردیم. پس از انتشار مطلب مذکور، به این فکر افتادیم که چنین مقایسه‌ای را برای بازار کشورمان هم داشته باشیم؛ بنابراین، تمام کراس‌اوورهای کامپکتی که هم‌اکنون در بازار ایران به فروش می‌رسند را گرد هم جمع کرده‌ایم تا مقایسه‌ای بین آن‌ها داشته باشیم. ملاک اصلی برای مقایسهٔ این خودروها قرارگیری آن‌ها در سگمنت کامپکت است و بنابراین ممکن است از لحاظ قیمت اختلاف زیادی باهم داشته باشند. همچنین در این مقایسه مدل‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از کامپکت هم حضور ندارند.

جک S5

جک S5

نقاط قوت: پیشرانهٔ جدید با راندمان بالا، اضافه شدن آپشن‌های جدید، بازار دست‌دوم مناسب

نقاط ضعف: طراحی بیرونی قدیمی، کابین کاملاً کهنه، آپشن‌های کمتر نسبت به رقبا

قدیمی‌ترین کراس‌اوور در حال تولید بازار کشورمان جک S5 است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و در سال ۲۰۱۹ تولید آن در چین خاتمه یافت اما در کشورمان همچنان در حال تولید است و البته هنوز هم طرفدار دارد. در پاییز سال ۱۴۰۰ نیز کرمان خودرو نسخه فیس‌لیفت این کراس‌اوور را با تغییراتی در قسمت سپر و جلوپنجره معرفی کرد. تغییر مهم این نسخه اما تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ جدید با تزریق مستقیم سوخت است که جایگزین نمونهٔ ۲ لیتری توربوشارژ قبلی شده است. این موتور ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه متصل می‌شود. این موتور جدید علیرغم نیم لیتر حجم کمتر نسبت به نمونهٔ قبلی، به لطف سیستم تزریق مستقیم سوخت، خروجی آن تقریباً هم‌سطح موتور ۲ لیتری است. همین پیشرانهٔ جدید به همراه اضافه شدن دو آپشن کروز کنترل و دی‌لایت، از نقاط قوت S5 هستند ولی بااین‌حال خودرو چه در طراحی بیرونی و چه در داخل کاملاً سن بالای خود را نشان می‌دهد و در برابر رقبای مدرن‌تر حرفی برای گفتن ندارد.

فونیکس تیگو ۷ پرو

فونیکس تیگو 7 پرو

نقاط قوت: طراحی بیرونی بروز، کابین زیبا، آپشن‌های فراوان

نقاط ضعف: پیشرانهٔ ضعیف‌تر نسبت به رقبا که با نسل قبلی یکسان است

قطعاً در بین کراس‌اوورهای کامپکت بازار کشورمان، تیگو ۷ پرو به لطف طراحی جذاب، آپشن‌های قابل‌قبول، خوش‌نامی نسبی در بازار ایران و سابقهٔ زیاد مدیران خودرو، یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. این خودرو نسل دوم تیگو ۷ است که برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۹ رونمایی شد. البته نسل قبلی تیگو ۷ هم به ایران آمد و همچنان عرضه می‌شود اما تیگو ۷ پرو با برند جدید فونیکس راهی بازار شده است. این کراس‌اوور چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۹ سرعته CVT انتقال می‌دهد. هرچند تیگو ۷ پرو از لحاظ قوای محرکه حرف چندانی برای گفتن ندارد اما از آپشن‌های فراوانی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، شارژر بی‌سیم گوشی، نورپردازی داخلی ۷ رنگ، درب صندوق خودکار با حسگر سوئیچ و… برخوردار است.

لاماری ایما

لاماری ایما

نقاط قوت: طراحی بیرونی جذاب، کابین لوکس، پیشرانهٔ قدرتمند تحت لیسانس میتسوبیشی

نقاط ضعف: سواری نسبتاً خشک، سیستم‌های کمک‌رانندهٔ محدود نسبت به رقبا

این خودرو که توسط شرکت آرین پارس موتور در ایران تولید و عرضه می‌شود، در اصل محصول برند فورتینگ دانگ‌فنگ است و T5 Evo نام دارد. این ماشین برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۰ معرفی شد. لاماری یکی از کراس‌اوورهای جذاب بازار کشورمان محسوب می‌شود زیرا فرم کوپه مانند آن حال و هوایی جوان‌پسند دارد. در داخل نیز نمایشگرهای متصل به هم و الگوبرداری طراحی دریچه‌های تهویه و کنسول مرکزی از محصولات مرسدس بنز، فضای لوکسی را ایجاد کرده است. زیر کاپوت لاماری یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی قرار دارد که با ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور، این ماشین را به یکی از قوی‌ترین کراس‌اوورهای کامپکت بازار تبدیل می‌کند. لاماری در بخش تجهیزات رفاهی چیزی کم و کسر ندارد اما از لحاظ سیستم‌های کمک‌راننده در برابر رقبایی مثل هایما ۸S نمی‌تواند عرض‌اندام کند زیرا تجهیزات ایمنی آن صرفاً به مواردی جزئی مثل سیستم پایش باد تایرها و سیستم کنترل حرکت در سرپایینی محدود می‌شود.

هایما ۸S

هایما 8S

نقاط قوت: پیشرانهٔ قدرتمند با شتاب خوب، سیستم‌های کمک‌رانندهٔ مدرن، بهره‌مندی از شبکهٔ نمایندگی‌های ایران‌خودرو

نقاط ضعف: قیمت بسیار گران در بازار، حساسیت موتور GDI به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری

هایما ۸S جدیدترین کراس‌اوور ایران‌خودرو و سومین محصول هایما در کشورمان پس از مدل‌های S7 و S5 محسوب می‌شود. این خودرو در اواسط سال ۲۰۱۹ راهی بازار چین شد. هرچند در طراحی قسمت جلوی ۸S با چراغ‌های دوقسمتی الگوبرداری‌هایی از هیوندای سانتافه دیده می‌شود اما به‌طورکلی، این کراس‌اوور چینی ظاهر جذاب و بروزی دارد که نمی‌توان آن را به کپی‌برداری محکوم کرد. در داخل خودرو نیز با داشبورد و کنسولی که به سمت راننده زاویه دارد، شاهد فضای قابل‌قبولی هستیم هرچند که شاید جذابیت کابین لاماری را نداشته باشد. هایما ۸S به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم سوخت مجهز است که ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور دارد و در کنار لاماری قوی‌ترین خودروی این مقایسه محسوب می‌شود. این کراس‌اوور چینی همچنین در بخش تجهیزات هم کاملاً دست‌پر بوده و از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ مدرنی مثل هشدار برخورد جلو، دستیار حرکت بین خطوط و سیستم پایش نقاط کور بهره می‌برد. بااین‌حال، قیمت ۸S در بازار به نزدیک دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده که آن را به گران‌ترین خودروی لیست تبدبل می‌کند.

فردا T5

فردا T5

نقاط قوت: آپشن‌های ایمنی مناسب، تجهیزات قابل‌توجه، قیمت بازار کمتر نسبت به رقبا

نقاط ضعف: طراحی بیرونی نسبتاً ساده در مقایسه با رقبا، کیفیت پایین دوربین دید عقب

T5 هم محصولی از برند فورتینگ دانگ‌فنگ است و جالب اینکه پلت‌فرم مشترکی با لاماری دارد. درواقع لاماری نسخهٔ اسپرت T5 محسوب می‌شود هرچند که این دو خودرو نه در داخل و نه در بیرون هیچ شباهتی به هم ندارند و در ایران هم توسط دو شرکت مختلف عرضه می‌شوند. T5 اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی و در سه‌ماههٔ سوم همان سال راهی بازار چین شد. این خودرو در بیرون نسبت به رقبایی مثل تیگو ۷ پرو ظاهر ساده‌تری دارد که کمی قدیمی جلوه می‌کند اما همچنان قابل‌قبول است. در داخل نیز به لطف نمایشگر عمودی بزرگ ۱۲ اینچی، فضای نسبتاً مدرنی ایجاد شده است. T5 در ایران با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی عرضه می‌شود که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد و بنابراین از لحاظ قدرت دقیقاً هم‌سطح تیگو ۷ پرو قرار می‌گیرد. بااین‌حال، قیمت این خودرو در بازار حدود ۴۰۰ میلیون تومان از چری کمتر است درحالیکه در بخش تجهیزات هم با برخورداری از گرم‌کن صندلی‌های جلو، درب صندوق برقی، هشدار رانندگی بین خطوط، هشدار برخورد جلو، نورپردازی داخلی و… چیزی کم و کسر ندارد.

مشخصات فنی

جک S5

تیگو ۷ پرو

لاماری ایما

هایما ۸S

فردا T5

پیشرانه ۱.۵ لیتری I4 توربو ۱.۵ لیتری I4 توربو ۱.۵ لیتری I4 توربو ۱.۶ لیتری I4 توربو ۱.۵ لیتری I4 توربو
قدرت ۱۶۱ اسب بخار ۱۵۶ اسب بخار ۱۹۵ اسب بخار ۱۹۲ اسب بخار ۱۵۶ اسب بخار
گشتاور ۲۵۱ نیوتن متر ۲۳۰ نیوتن متر ۲۸۵ نیوتن متر ۲۹۳ نیوتن متر ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه CVT ۷ سرعته دوکلاچه ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو جلو جلو جلو
طول ۴,۴۷۵ میلی‌متر ۴,۵۰۰ میلی‌متر ۴,۵۶۵ میلی‌متر ۴,۵۶۵ میلی‌متر ۴,۴۶۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۰ میلی‌متر ۱,۸۴۲ میلی‌متر ۱,۸۶۰ میلی‌متر ۱,۸۵۰ میلی‌متر ۱,۸۲۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۸۰ میلی‌متر ۱,۷۴۶ میلی‌متر ۱,۶۹۰ میلی‌متر ۱,۶۸۲ میلی‌متر ۱,۷۲۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۴۵ میلی‌متر ۲,۶۷۰ میلی‌متر ۲,۷۱۵ میلی‌متر ۲,۷۰۰ میلی‌متر ۲,۷۲۰ میلی‌متر
وزن ۱۵۰۵ کیلوگرم ۱۵۴۰ کیلوگرم ۱۵۵۰ کیلوگرم ۱۵۶۰ کیلوگرم ۱۵۷۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۶۵۰ لیتر ۴۷۵ لیتر ۴۸۰ لیتر ۳۴۰ لیتر ۵۱۵ لیتر
قیمت کارخانه ۱.۰۹۵ میلیارد ۱.۴۲۰ میلیارد ۱.۰۹۴ میلیارد ۱.۰۴۷ میلیارد ۱.۳۰۶ میلیارد
قیمت بازار ۱.۶۵۰ میلیارد ۱.۹۱۰ میلیارد ۲.۰۸۵ میلیارد ۲.۱۸۰ میلیارد ۱.۵۳۰ میلیارد

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Sepehrg

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    Kmc k7 انتظار میرفت موفق بشه شاید در اینده

    موافقم 49
    مخالفم 15
    1. وزیر وقت گیری

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (70 ديدگاه)

      عزیزم ، ببخشیدا ، خیلی معذرت می خوام ، ولی اون قیمت ها که نوشتی مال ده دیقه مونده به تحویل ساله ، ؛: الان رو هر کدوم پونصد بذار ، علی حرکت ا… .

      موافقم 30
      مخالفم 9
      1. محمد

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (344 ديدگاه)

        تو بازار تعطیل چطوری قیمت رفته بالا ؟ مشخصه دلال ها یچیزی میپرونن که شاید مردم برای خرید تحریک بشن ولی از این خبرا نیست پس دوباره میاد پایین … دقیقا مثل دلاره که دم صرافی 47 هم خریدار نداره ولی میگن 53

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. اردشیر

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (70 ديدگاه)

          جسارتا الان شد ۵۴ ، دلارو میگم

          موافقم 11
          مخالفم 1
  2. M.mohamad

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    مشخصات سطل زباله های متحرک در ایران با قیمت نجومی

    موافقم 164
    مخالفم 50
  3. Rerace777

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    هیچکدام قیمت منصفانه ای ندارند ولی آشنایان که جک اس ۵ داشتند راضی بودن.کسی رو ندیدم بقیه رو خریده باشه بین آشنایان.

    موافقم 101
    مخالفم 23
  4. امین

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    بنظرم هایما از همشون بهتر باشه.هم از شبکه خدمات ایران خودرو بهره مند هست ، هم بزرگترین نقطه قوتش گیربکس AT هست که از دوکلاجه و cvt فرسنگ‌ها بهتره

    موافقم 45
    مخالفم 75
  5. زیزیگولو

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (4356 ديدگاه)

    ای داد بی داد ببین از کجا رسیدیم به کجا 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️ قبلاً مردم دنبال خریدن شاسی بلندای اروپاییو ژاپنیو و کره ای بودن و حالا …………..

    موافقم 118
    مخالفم 20
  6. سالار فصل

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    فقط متاسفم برای جوانی خودم و هموطنان عزیزم که چگونه بازیچه این *** شد.
    لا ماری 2 میلیارد… تاسف … تاسف

    موافقم 130
    مخالفم 12
  7. Saji

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    والا اون زمانی ک مزدا و مگان و تی‌نا و امثالهم با قیمتای یک بیستم الان و شرایطی مونتاژ و فروخته میشدم هفتاد درصد جامعه پارس و سورن و پایین‌تر سوار میشدن حالاهمه افسوس میخورن ک به کجا رسیدیم شرایط مسخره کنونی غیرقابل انکاره ولی….یبار نشد یه کامنت مرتبط با متن ببینیم همش آه و ناله حالا مثلا تو مجازی صدسالم آه و ناله کنیم بجز اعصاب خوردی چیزی درست میشع؟ میایم دوتا پست ببینیم چی ب چیه همش فاز منفی……..

    موافقم 122
    مخالفم 16
    1. پارسا

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (60 ديدگاه)

      الان اون ۳۰ درصد که مزدا میخرید باید اینا رو بخره . و بدتر اون ۷۰ درصد مردم عادی که نمیتونه حتی ۲۰۷ بخره چون شده ۱ میلیارد

      موافقم 63
      مخالفم 9
    2. سالار فصل

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      پست در مورد بازار ایران هست

      فاز منفی میگیری برو موتوترند و مووتوروان چک کن
      در ضمن اگر تو مجازی چیزی درست نمیشد انقدر امثال تو باهاش دشمنی نمیکردن و بزرگترین دغدغشون نبود

      موافقم 35
      مخالفم 12
    3. Amard

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (734 ديدگاه)

      اگه اینترنت مجازی مهم نیست چرا فیلترش کردن ازاد بازارن مردم تو مجازی ضمنا کلت هم بکنی تو برف هیچ چیز درست نمیشه حلقه های اعتراض تو همین گروهای مجازی پایه ریزی میشه نمونش هم خیلی دیدم اول فکر بعد عمل ولی اونی که فقط حرف میزن بدون عمل هم به درد نمیخوره

      موافقم 18
      مخالفم 3
  8. BMWghini

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ولی اگه به مشخصات بود فونیکس fx تو صدر بود
    Kmc k7 هم نمیدونم چرا نبوده

    موافقم 42
    مخالفم 9
  9. فرشید

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باتوجه به کیفیت و قیمت T5 بهتر از بقیه هست

    موافقم 30
    مخالفم 48
  10. افشار

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (688 ديدگاه)

    تا همین شش الی هفت سال پیش اقشار مرفه میرفتند ماشینهای خارجی خوب میخریدند و اقشار متوسط و روبه پایین هم پارس و ۴۰۵ سمند و ۲۰۶ می خریدند ولی حالا اقشار مرفه با این قیمتهای چند میلیاردی حتی نمیتوانن لاماری و تیگو و هایما بخرند و پارس و ۴۰۵ و سمند و ۲۰۶ هم که برای اقشار متوسط و روبه پایین شده آرزوی دست نیافتنی

    موافقم 57
    مخالفم 8
    1. اسماعیل قصاب

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (70 ديدگاه)

      بابا کجایی ، الان اقشار مرفه میرن سر کوچه بستنی خوردن دیگرانو تماشا می کنن

      موافقم 16
      مخالفم 2
  11. Alan.r

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1081 ديدگاه)

    مقایسه لگن های محبوب ایرانی

    موافقم 36
    مخالفم 19
  12. حامد

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به نظر من
    T5گزینه مناسبترین هست

    موافقم 23
    مخالفم 43
  13. کامیار

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من t5 از بقیه به صرفه تره مخصوصا به خاطر گیربکس خیلی خوبش‌ و قیمت پایین نسبت به رقبا‌

    موافقم 19
    مخالفم 34
  14. احمد

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اره واقعا ما ماشین t5 داریم خیلی خوبه یکی از فامیلامون kmc k7 دارن با این تفاوت قیمت ولی خیلی فرق نمیکنه تازه t5 آپشن های بیشتره ولی k7 موتورش قوی تره
    اما t5 کمتر از همه گرون تر شد
    ولی مثلاً هم k7 و ۹۰۰ میلیون سود داد اما t5 و۶۰۰ تومن

    موافقم 12
    مخالفم 18
  15. Hamilton1970

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (524 ديدگاه)

    با دیدن کسایی که بجای اعتراض میان افتخار میکنن به این ماشین‌ها واقعا تاسف میخورم…
    ای کاش قبل از اصلاح دولتمردان از اصلاح فرهنگی خودمون شروع کنیم (اشاره ای به صف خرید خودرویی که نه مشخصه چی هست و نه مشخصه کی تحویل میدن)
    #نمیخریم

    موافقم 10
    مخالفم 8
  16. محمد

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شخصاً با توجه به شرایط موجود t5 و تیگو ۷ پرو رو بیشتر می پسندم
    هایما حتماً بهتره ولی میگن ۴ میلیارد شده

    موافقم 9
    مخالفم 11
  17. سعید

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    با توجه به قیمت، بازار فروش و خدمات کماکان هموان خرید جک S5 منطقی تر هست.

    موافقم 22
    مخالفم 5
  18. مهدي

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جک اس 5 بنظرم امتححانشو پس داده بین اینا

    موافقم 22
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا