خودروهای چینی

ضرردهی خودروسازان چینی علیرغم رشد فروش قابل‌توجه

اگر به آمار فروش خودروسازان چینی به ویژه در زمینه محصولات الکتریکی نگاه کنید شاید با خود فکر کنید با وجود چنین آمار فروش رو به رشدی چینی‌ها کاملاً روی ریل هستند اما به جز شرکت بی وای دی هیچ‌یک از برندهای تولید کننده خودروهای الکتریکی در چین سودده نیستند.

از شرکت‌های ژیپنگ، لی اتو و نیو به عنوان پیشتازان تولید این خودروها در چین نام برده می‌شود. این شرکت‌ها نه تنها در چین بلکه در سایر بازارهای جهانی نیز جای پای خود را باز کرده‌اند. به عنوان مثال فروش ژیپنگ در سه‌ماهه دوم امسال با رشد ۹۸ درصدی به ۳۴۴۲۲ دستگاه رسیده درحالی‌که این میزان رشد برای لی اتو برابر با ۶۳ درصد بوده و این شرکت نیز ۲۸۶۸۷ دستگاه خودرو را در مدت یاد شده فروخته است. نیو نیز رشد فروش ۱۴ درصدی و تحویل خودرو به ۲۵۰۵۹ نفر را گزارش کرده است.

ظاهراً که اخبار خوبی است نه؟ به گزارش پدال و به نقل از carscoops، آمار مالی منتشر شده توسط این سه خودروساز چینی نشان می‌دهد ضرر خالص ژیپنگ با افزایش ۱۲۶ درصدی در سه‌ماهه دوم امسال به ۳۷۶ میلیون دلار رسیده درحالی‌که این رقم برای نیو برابر با ۳۷۰ درصد افزایش و ۳۹۳ میلیون دلار بوده است. به‌طور مشابه لی اتو هم با رشد ضرر ۱۷۲ درصدی مواجه بوده و ۹۰ میلیون دلار را از دست داده است.

همین داستان درباره دیگر خودروسازان چینی یعنی چانگان و گک موتور هم صدق می‌کند. چانگان می‌گوید در نیمه اول امسال ۲۱۰ میلیون دلار ضرر خالص داشته و زیر برند الکتریکی این شرکت یعنی آواتر ضرر ۳۵ میلیون دلاری را تجربه کرده است. گک و زیر برند الکتریکی آن یعنی آیون ضرر ۱۹۶ میلیون دلاری داشته‌اند و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فروش گک رو به رشد است. اما بی وای دی وضعیت متفاوتی دارد. این خودروساز چینی که از حمایت وارن بافت برخوردار است بزرگ‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی شده در چین به شمار می‌رود و در نیمه اول امسال ۶۴۱۳۵۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده است. بی وای دی همچنین دومین سازنده بزرگ باتری خودروهای الکتریکی بوده و سود آن در نیمه اول امسال رشد ۲۰۶ درصدی داشته و به ۵۰۵ میلیون دلار رسیده است.

منبع
carscoops

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. Royal Driver UK 70

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (666 ديدگاه)

    چیزه عادی هست

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۶
    1. علی جردن

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (395 ديدگاه)

      دروغ می گن اینا بازار ایران رو انحصاری کردن دارن جولان می دن بجای کرولا لنسر تو ایران آریزو عرضه می شه معلومه امار فروششون بالا می شه ۸۵ ملیون ایرانی فقط خودروی چینی صفر می تونن بخرن بجز چینی هیچ خودروی صفری تو این بازار وجود نداره ………..

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۴۱
      1. Royal Driver UK 70

        ۱۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (666 ديدگاه)

        حداقل یک دسته دوم ژاپنی قدیمی به این چینیای جدید که دارن وارد میکنن بیشتر میارزه. مثل همین کرولا ها، کمری، آریون رو۴ مدلای ۲۰۱۴ ۲۰۱۳ داخل ایران میشه راحت گیر آورد اونم دسته دوم

        موافقم ۴۵
        مخالفم ۱۳
        1. علی جردن

          ۱۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (395 ديدگاه)

          بوی نویی خودروی صفر یه چیز دیگه اس مخصوصا بوی نویی یه سامورایی یا یه اماشین اروپایی 👌🏻 ماشین چینی بوی پلاستیک بادکنک می ده

          موافقم ۵۷
          مخالفم ۶
        2. miladzm

          ۱۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          رویال درایور . بهت تبریک میگم . به تنهایی هر چی کمبود کامنت توی سایت داشتیم جبران کردی و زحمت همه رو میکشی . جا داره یه درود بلند بهت بفرستم که در عرض ۲ هفته ۴۰۰ کامنت زدی . این افتخاریه که نصیب هر کسی نمیشه . سلامت باشی رفیق . با همین فرمون برو جلو ببینم تا اخر هفته پیش رو هزار تایی میشی یا نه . خدا قوت

          موافقم ۱۴
          مخالفم ۱۶
        3. ۱۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (612 ديدگاه)

          آقای جردن روایت داریم داشبورد خودرو های چینی با پلاستیک بادکنک بزرگسالان درست میشن

          موافقم ۳۴
          مخالفم ۸
        4. Royal Driver UK 70

          ۱۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (666 ديدگاه)

          میلاد اولن من بیش از ۵ سال فعال سایتم و بنا به دلایلی که شد اکانتم که باهاش ۳۰۰ دیدگاه داشتم پارسال پرید. فرد پر کامنتی نبودم اما زیاد مطلب میدیدم اسمم هم Le mans بود شاید نشناسه کسی منو ولی من همه رو میشناسم. این اکانتم هم بیش از ۱ ساله دارم. قبلش بهتره فکر کنی و بعد شروع کنی به حرف زدن. نه که شما دوتا اکانت فیک دارید یکی Miladzm یکی M و پرحاشیه ترین فرد سایت هم هستید و دعوا هم به راه میندازید میبایست یکی اینارو به شما بگه.

          موافقم ۲۰
          مخالفم ۴
      2. Taha Malek

        ۱۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (704 ديدگاه)

        یک میلیارد چینی هیچ
        ۸۵ میلیون ایرانی خیلی زیاد( تو بازار ایران ماشین الکتریکی تولید انبوه هم وجود نداره)
        #فکت #منتغیعه #اغلانیه

        موافقم ۶
        مخالفم ۱
    2. زیزیگولو

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (3207 ديدگاه)

      خدا کنه کلاً صنعت خودروسازی چین ورشکست بشه تا دنیا از شر این آتو آشغالا و گاریا و بنجلا راحت بشه🤲🤲🤲

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۳۵
      1. علی جردن

        ۱۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (395 ديدگاه)

        آقای هیتلر هاهاها😅

        موافقم ۷
        مخالفم ۹
        1. زیزیگولو

          ۱۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (3207 ديدگاه)

          هایل هیتلر

          موافقم ۸
          مخالفم ۲
        2. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

          ۱۴ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (615 ديدگاه)

          کاری داشتید 😂😂

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
    3. AUTO DETAILING

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اصلا جای نگرانی نیست با یه قرداد ٢۵ ساله فروش بنجل به قیمت AMG & M SERIES جبران می شه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۶
    4. علی

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (115 ديدگاه)

      ریویان و لوسید امریکایی هم زیان ده هستن تازه لوسید با قیمت ۱۲۰ هزار دلاریش

      موافقم ۶
      مخالفم ۲
  2. ۹۱۱

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (360 ديدگاه)

    بهتر.
    کاش اصن ورشکسته بشن

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۲۰
  3. holbay با کاربرات ۴ دهنه

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (603 ديدگاه)

    یه ژیان با اون ایمنی پایین یا پیکان و پراید سوار شی بهتره از این چینی مینی ها به هر حال که کشته میشی پس فرقی نداره که پراید باشی یا ام وی ام ۱۱۰ ۱۱۱ ۱۱۲ ۱۱۳ ۱۱۴ ۱۱۵ و غیره

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۴۵
    1. ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (612 ديدگاه)

      همستر وسط قرمز؟

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۴
    2. زیزیگولو

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (3207 ديدگاه)

      موافقم👍👍👍👍

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
    3. بهراد

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (242 ديدگاه)

      «در هر صورت میمیری». من تو هر چی بمیرم ولی تو ماشین ایرانی نمیمیرم بعد اون دنیا بهم بگن تقصیر خودت بود رفتی این لگنارو خریدی.

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
  4. holbay با کاربرات ۴ دهنه

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (603 ديدگاه)

    آقای اشتری یا آقای احمدزاده لطفا در بازه قیمتی خودروهای چینی دست دوم کم کارکرد پرطرفدار نمونه هایی که داخلی هستن رو معرفی کنید کسی هم هست که به جای پاترول دایون یا به جای یاریس ام وی ام ۳۱۵ ۳۱۶ ۳۱۷ بخره یا به جای پیکان جوانان یه چینی مینی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم ۷
    مخالفم ۲۸
  5. soulsmaster

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    دلیل؟چرا این اتفاق افتاده؟
    در مقاله دلیل و پیش زمینه هایی برای دلیل این اتفاق ذکر نشده.

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲
    1. مشتاقی

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (89 ديدگاه)

      بخاطر کیفیت بالای خودروها و قیمت پایین آنهاست.
      به چینی هایی که ایران میاد توجه نکنید، چینی هایی که برای اروپا و آمریکا ساخته میشه خیلی باکیفیت هستند.
      برای دست گرفتن بازار فعلا ضررده هستند تا بالاخره قبمتهاشون رو بالا ببرن ولی مشتری هاشون روراز دست ندند.

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۱۳
      1. SS

        ۱۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (646 ديدگاه)

        کیفیت بالا که بیشتر شبیه شوخی هست
        بالاخره چینی ها رو از مدل پایین تا بالا تو همین کشور دیدیم
        اون چیزی هم که شما بهش میگی قیمت پایین هم اسمش “دامپینگ” هست. یکی از سیاست های کثیف در تجارت
        چون شرکت نمیتونه با اون قیمت تولید پایدار داشته باشه و برای شکست رقابت این کار رو انجام میده
        در ضمن احتمالا در زمینه های دیگه مثل خدمات پس از فروش و قطعات اون ضررها رو جبران میکنه

        موافقم ۶
        مخالفم ۱۴
        1. Dian

          ۱۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (305 ديدگاه)

          “کیفیت بالا در قبال قیمت پایین”
          یعنی نسبت به قیمت های پایین ، کیفیت و امکانات خوبی دارن
          البته این حرف بنده نیست ، اینارو چند مجله خارجی و عربی نوشته بودن

          موافقم ۵
          مخالفم ۱
    2. AMANTE

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1101 ديدگاه)

      یکی از دلایل اصلی به نظرم عدم حضور گسترده چینی ها در بازار جهانی هست و بیشترین فروش شون در خود چین هست که البته با وجود رقبای جهانی کار براشون سخته و با حضور گسترده تر در بازار جهانی به سوددهی میرسن.

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
  6. holbay با کاربرات ۴ دهنه

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (603 ديدگاه)

    https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2016/09/alfa-romeo-julieta-video-gal12.jpg اینو با صندلی بنز مقایسه کن اگه این مثل صندلی لکسس ال اس ۴۶۰ کپی نیست پس چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تصادفی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۴
  7. AMANTE

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1101 ديدگاه)

    اینجوری دارن ضرر میدن ولی صداشون هم در نمیاد و تلاش میکنن تا بهتر بشن و به سوددهی برسن.
    اما دو خودروساز ایرانی در کمال پررویی و با در دست داشتن بازار زیر ۵۰۰ میلیون تومان و حمایت دولت، بازم میگن ما داریم ضرر میکنیم و تو رو خدا بزارید ماشین هامون رو گرون تر بفروشیم‌.

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۰
  8. حسین دهمرد

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2101 ديدگاه)

    تا همین اواخر تسلا هم با اونهمه حمایت سیاسی و رسانه ای همین وضعیت رو داشت. رقابت همینه

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱
  9. بهزاد

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1946 ديدگاه)

    دولت چین چندین سال هست به صورت مستقیم و غیر مستقیم کمک مالی به خودروسازان خودش میکنه و از وقتی ساخت خودرو سبز و پاک رایج شده برای رشد شرکت های داخلیشون با برچسب پاک بودن کلی کمک مالی تقدیم کردن.
    برآوردها بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در سال گذشته بوده و حتی شرکت BYD سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار مستقیم از دولت دریافت کرده و خلاصه ی کلام این قیمت گذاری روی محصولاتشون نوعی دامپینگ هست و اگر دولت نباشه حتی ۳ سال هم دوام نمیارن.

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲
    1. حسین

      ۱۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (88 ديدگاه)

      البته یادمون نرفته وامهای عظیم دولت اوباما به جنرال موتورز ورشکسته رو همین ۱۰ سال پیش!

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  10. علی

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    اتفاقا چینی های برقی خیلی عالی هستن nio و xpeng و byd ظرف چند ساعت تمام سفارش هاشون برای بازار هلند نروژ دانمارک و سوئد پر شد

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  11. حسین

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (88 ديدگاه)

    کلا در بحث خودروسازی به خاطر رقابت سنگین تیراژ تولید تعیین کننده مرز سود و ضرر هست، یعنی اگر یک مدل خودرو سالی زیر ۲۵۰ هزار دستگاه فروش داشته باشه هزینه های توسعه و تولیدش رو جبران نمیکنه. نمونه اش تسلا که تا وقتی تولیدش کم بود مرتب ضررده بود و چند سال اخیر به سوددهی رسیده، استارت اپ های خودرویی که تیراژ تولید پایینی دارند(تقریبا تمام استارت اپ ها) مثل لوسید، ریویان، نیو، ژیپنگ تماما ضررده هستند. حتی مدلهای برقی خودروسازهای سنتی هم با ضرر فروخته میشن. صرفا تسلا و بی وای دی سودده هستند چون باتری رو خودشون میسازن و به تیراژ هم بالا رسیدن.

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  12. بهرام

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    با قیمت پایین عرضه می‌کنن که بتونن تو بازار حضور داشته باشن. یعنی قیمت پایین‌شون واقعی نیست. دارن به قیمت غیرواقعی می‌فروشن.
    فکر هم نمی کنم زیان‌شون مربوط به تیراژ باشه. چون همین نوشته داره میگه که هرچی بیشتر تولید می کنن زیانشون بیشتر میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا