سیتروئن

ژیان جدید، پروژه‌ای در سال 2000 که به نتیجه نرسید

سیتروئن در پاسخ به بازگشت فولکس‌واگن بیتل، در اواخر دههٔ ۹۰ قصد احیای مدل افسانه‌ای 2CV را داشت ولی این پروژه پس از ساخت یک کانسپت لغو شد.

در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی، طراحی‌های رترو یا همان نگاه به گذشته بین خودروسازان بسیار محبوب شد و شرکت‌های مختلف اقدام به احیای خودروهای نمادین قدیمی خود در قالب نمونه‌های مدرن ولی با ظاهری مشابه گذشته کردند. یکی از اولین خودروهایی که این موج را آغاز کرد، فولکس‌واگن نیو بیتل بود. به دنبال این خودرو نیز طی سال‌های بعد، ب‌ام‌و که مینی را خریده بود، نسخهٔ جدید این هاچ‌بک کوچک را با ظاهری رترو معرفی کرد و بعدازآن نوبت به احیای فیات ۵۰۰ رسید. بااین‌حال، شاید خیلی‌ها خبر نداشته باشند که در همان سال‌ها، سیتروئن هم قصد داشت نمادین‌ترین خودروی تاریخ خود یعنی 2CV را احیا کند ولی این خودرو به‌اندازهٔ بیتل، مینی و ۵۰۰ خوش‌شانس نبود.

سیتروئن پروژهٔ احیای 2CV را تا مرحلهٔ ساخت نمونه‌ای با اندازهٔ واقعی پیش برده بود. البته این کانسپتی کاملاً مخفیانه بود که تا سال‌ها کسی از وجودش خبر نداشت و حتی هنوز هم اطلاعات بسیار کمی در مورد آن وجود دارد. طبق گفته‌ها، این خودرو که با نام 2CV 2000 شناخته می‌شود، در اواخر دههٔ ۹۰ ساخته شده است یعنی دقیقاً همان زمانی که تب طراحی‌های رترو شکل گرفته بود. طراحی این کانسپت کاملاً با نگاه به 2CV قدیمی شکل گرفته و درعین‌حال، این مفهوم را با عناصر طراحی مدرن دههٔ ۹۰ بروز کرده است. فرم کلی بدنه، سقف منحنی، طراحی درها، گلگیرهای برجسته و چراغ‌های کوچک عقب همگی 2CV را به یاد می‌آورند و حتی خطوط برجستۀ روی کاپوت و صندوق هم به سبک ژیان قدیمی کار شده است.

در همین حال، سپرهای پلاستیکی طوسی‌رنگ در ترکیب با این طراحی رترو خیلی خوب از آب درآمده‌اند. این پروژه آن‌قدر پیش رفته بود که حتی برای ژیان جدید فضای داخلی هم با استفاده از فرمان و صندلی‌های سیتروئن برلینگو طراحی شد. از این کانسپت اطلاعات بیشتری در دست نیست ولی به همان شیوه‌ای که بیتل و فیات ۵۰۰ احیا شدند، احتمالاً 2CV جدید هم باید روی پلت‌فرم مشترکی با سیتروئن‌های کوچک آن سال‌ها ساخته شده باشد و زیر کاپوت یک پیشرانهٔ چهار سیلندر داشته باشد که نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند؛ بنابراین، به نظر می‌رسد 2CV جدید می‌توانست به خودرویی تولیدی تبدیل شود تا رقیبی برای بیتل، مینی و ۵۰۰ باشد.

بااین‌حال، پس از ارائهٔ این طرح به مدیران شرکت، پروژه لغو شد. احتمالاً سیتروئن نمی‌خواسته ریسک کند و برای رقابت در این بخش از بازار، جایگزین محافظه‌کارانه‌تری را انتخاب کرد یعنی هاچ‌بک کوچک C3 که اولین بار در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. درنتیجه، کانسپت 2CV 2000 مخفی نگه داشته شد تا اینکه سرانجام در جولای ۲۰۱۹ در جریان جشن صدمین سالگرد سیتروئن، به نمایش عمومی درآمد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. محمد ۱

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (648 ديدگاه)

    طرحش اونجوری باید از آب در نیومده…. بی ملاحت بوده… اما سیتروئن باید حتما دنبالش باشه… به هر جهت یکی از نمادهاش بوده.. یه دنیا باهاش خاطره داره… البته ما هیچ وقت ژیان نداشتیم.. اما کم ندیدیمش… خخخ

    موافقم 31
    مخالفم 1
    1. mmd@

      ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (401 ديدگاه)

      خوب بود فروش می‌رفت سیتروئن از کم فروشی میترسید

      موافقم 3
      مخالفم 2
    2. Avan

      ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (431 ديدگاه)

      کاملا موافقم

  2. گاس فرینگ

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (502 ديدگاه)

    شبیه تیباست

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. Avan

      ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (431 ديدگاه)

      به نظر من که خیلی زیبا تر از تیبا است

      موافقم 5
      مخالفم 1
  3. مهدی

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (199 ديدگاه)

    کاش تولید می‌شد.

    موافقم 8
    مخالفم 9
  4. boost10

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    یه چیزی تو مایه های بیتل جدید بود
    ولی اونم خیلی موفق نبود

    موافقم 17
    مخالفم 2
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1622 ديدگاه)

    چیز جالبی شده بود

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. nima.jdm

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (465 ديدگاه)

    ژیان خیلی تعلیق نرمی داشت یبار سوارش شدم
    مثل اینکه سیتروئن این ماشین رو برای کشاورز ها ساخته بود چون مسیر روستا ها ناهمواره واسه همین تعلیق و هندلینگش اینقدر خوب بود
    فقط ایرادش این بود نهایتا خیلی زور بزنی فقط صد تا سرعت میتونی باهاش بری
    در کل ماشین دوست داشتنی هست

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5278 ديدگاه)

      داداش ماشین قدیمیه دیگه همینه دیگه باید موتورش تقویت کنی یا توربو بندازی یدونه بخر بده دست ممد تقویتی خودش برات یه جور تقویت می‌کنه زانتیا رو بزنی

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. nima.jdm

        ۱۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (465 ديدگاه)

        نه من که نداشتم مال عموم بود البته چند سال پیش فروختش

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. ۱۱ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5278 ديدگاه)

          انشالله بهترشو بگیره

      2. Galant.VR4(JDM)

        ۱۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1385 ديدگاه)

        ماشینی که به قول بنده خدا صدتا به زور میره برای تقویتش فقط باید صد میلیون بدی موتورش عوض کنی و سه برابر موتورش خرج تقویت کنی 😂

        1. ۱۲ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5278 ديدگاه)

          آره ولی در عوض تعلیقش خوبه😂😁
          راستی سال نو میلادی مبارک باشه

        2. Galant.VR4(JDM)

          ۱۳ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1385 ديدگاه)

          تعلیقش خداس😂
          سال نو میلادی شما هم مبارک باشه

  7. ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5278 ديدگاه)

    یادمه دهه ۸۰ که تازه زانتیا اومد بازار اون بیچاره هایی که هنوز ژیان داشتن و پول پیکان اینا نداشتن پشت ژیانشون میزدن جد زانتیا و حسرت داشتن یه زانتیا رو داشتن ولی نمی‌دونستن اگه همون ماشینو الان بعد ۲۰ سال بخوان بفروشن یه جورایی تمیزش هم قیمت یه زانتیا مدل ۸۵ تا ۸۹ هست

    موافقم 11
    مخالفم 3
  8. Galant.VR4(JDM)

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1385 ديدگاه)

    از ژیان یه مدل برقی فوق مدرن درمیاد ارزش داره سیتروئن احیا کنه

    1. گاس فرینگ

      ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (502 ديدگاه)

      همینطور از پیکان

  9. ارمان

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (142 ديدگاه)

    سانگ یانگ اکتیون:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا