سیتروئن

بررسی سیتروئن C5 X هیبریدی، راحتی به سبک فرانسوی

همچنان نیاز با تلاش دارد...

در زمانی نه‌چندان دور، جاده‌های فرانسه مهد آزادی‌عمل بودند و داستان‌هایی مانند جریمه رانندگی برای موتورسواران سرگردان وجود نداشت، یک پدیده دیگر نیز در جاده‌های این کشور درحال رفت‌وآمد بود: سیتروئن!

سیتروئن، نگین جاده‌های فرانسه

سیتروئن همیشه خودروهایی با طراحی متفاوت نسبت‌به طرح‌های نرمال زمانه خود داشت. همیشه به نظر می‌رسید که خودروهایش با سرعت‌های سه رقمی درحال سفر باشند و راحتی و پایداری بیشتر از رقبای آلمانی خود داشتند. محصولات بزرگ این خودروساز چون DS، CX، XM، C6 چهار نامی هستند در طول ۶۰ سال وارد بازار شده و هر کدام فناوری خاص خود را به همراه داشتند. متاسفانه همه این خودروها یک مشکل مشترک داشتند: بازار صادراتی‌شان آنقدر کوچک بود که هزینه‌ها بالای ساخت و توسعه‌شان را برآورده نمی‌کرد.

نرخ کاهش قیمت و ارزش محصولات سدان‌ها و فست‌بک‌های بزرگ سیتروئن مانند پیانویی بود که از طبقه پنجم یک ساختمان به زمین می‌افتد! مسئولان سیتروئن نیز از این موضوع آگاه بودند اما نمی‌توانستند به‌زور بازار فروش دست‌دوم خودروشان را بالا ببرند. در نتیجه ارزش آن کاهش پیدا کرد. باقی مدل‌های سیتروئن نیز با همین مشکل روبه‌رو شده و کل مجموعه از شهرتی بد یافت. در نتیجه این مسائل و مشکلات دیگر، خط تولید خودروهای بزرگ سیتروئن متوقف شد.

C5 X، رهرو گذشتگان

حال اما با گذشت بیش از ۱۰ سال، سیتروئن C5 X PHEV را معرفی کرده است. یک خودروی ۴.۸ متری ۵ در سدان که به‌شکل فست‌بک طراحی شده و به‌طرز نامحسوسی، خطوط بدنه پدران خود را به مخاطب یادآوری می‌کند. این خودرو با وجود بهره‌مندی از طراحی یک سدان، از فضای داخلی بسیاری مناسبی برخودار است و درحالی‌که مزایای یک خودروی استیشن و شاسی‌بلند را نیز دارد، هم پربازده و هم آیرودینامیک است. سیتروئن برای ساخت C5 X از پلتفرم EMP2 گروه استلانتیس استفاده کرده است؛ بنابراین نزدیک‌ترین خویشاوندی خود را با پژو ۳۰۸ پیدا می‌کند!

سیتروئن تغییر کرده و امروزه خودروهای بزرگ خود را به شکل دیگری می‌سازد. C5 X از اجزای سازنده خودروهای اثبات‌شده گروه استلانتیس استفاده می‌کند. سازنده برای دستیابی به فروش مناسب، در قیمت‌گذاری آن دقت بالایی به خرج داده است تا دوست‌داران خودروهای مجهز و نسبتا ارزان را به خود جذب کند. نسخه پایه بنزینی این خودرو از ۲۸ هزار پوند آغاز می‌شود؛ این قیمت تا ۴۰ هزار پوند برای مدل بالارده هیبریدی ادامه پیدا می‌کند.

البته سیاست فروش سیتروئن برای C5 X نیز نسبت‌به گذشته متفاوت شده؛ چراکه امروزه و در قراردادی با مرکز این شرکت در پاریس، دیگر مدل‌ها با زور وارد بازار نخواهند شد و خبری از فروش اجاره‌ای آن نیست. موردی که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل افت ارزش شناخته می‌شود.

نسخه‌های گوناگون C5 X

سیئروئن سه نسخه از C5 X را روانه بازار کرده است: Sense Plus، Shine و Shine Plus. تمام این نسخه‌ها تجهیزات مناسبی دارند. کابین تمامی مدل‌ها به‌خوبی طراحی شده و از سیستم اطلاعات سرگرمی جدیدی بهره می‌برند. نسخه Shine Plus PHEV که نمونه بالارده C5 X محسوب می‌شود، به یک موتور ۱.۶ لیتری بنزینی و یک موتور برقی مجهز شده که به‌ترتیب ۱۷۸ و ۱۰۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعتی خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد. یک باتری ۱۲.۴ کیلووات ساعتی نیز وظیفه نیرودهی به موتور برقی را دارد و در حالت تماما برقی می‌تواند تا ۶۰ کیلومتر راننده را همراهی کند.

دو نمونه کاملا بنزینی دیگر C5 X به‌ترتیب به موتورهایی ۱.۲ و ۱.۶ لیتری مجهز شده‌اند که به‌ترتیب ۱۲۹ و ۱۷۸ اسب بخار قدرت تولید خواهند کرد. جعبه‌دنده آن‌ها اما با جعبه‌دنده PHEV یکسان است.

موتور نسخه PHEV واقعا ساکت و بی‌سروصدا بوده و تنها زمانی که از حالت تماما برقی به حالت بنزینی تغییر وضعیت می‌دهید، شاهد آغاز کمی نویز در بخش جلوی خودرو خواهید بود. C5 X به سه حالت رانندگی اسپرت، نرمال و راحت مجهز شده که به لطف میراگرهای تطبیق‌پذیرش، عملکرد مناسبی دارند. راندمان C5 X PHEV کاملا یکنواخت و مناسب بوده و خوشبختانه خبری از سروصدای جاده در کابین خودرو نیست.

مسلما وزن این خودرو در فرمان‌پذیری آن هویدا و آشکار می‌شود اما به اندازه کافی سریع است. نسخه PHEV دارای شتاب اولیه ۷.۹ ثانیه‌ای و حداکثر ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت است. براساس تست‌های سازنده، ضریب درگ این خودرو ۰.۲۹۱ است. ما درکنار نسخه PHEV، یک نمونه Shine Plus را نیز تست کردیم که به‌خاطر عملکرد مناسب و روان جعبه‌دنده هشت سرعتی، از گشتاور تولیدشده توسط موتور استفاده مناسبی داشت.

گزینه‌ای جذاب اما نه بهترین

تنها مشکل ما با سیتروئن C5 X این است که سازنده با تولید این خودرو سعی دارد بگوید که محصول کنونی‌اش با مدل‌های بزرگ‌منش، سنگین و خاص گذشته ارتباط تنگاتنگ دارد و به اصطلاح، دنباله روی راه پیشینیان است. البته که این ارتباط واقعا وجود دارد اما C5 X واقعا در مقایسه با پدرانش یک خودروی نسبتا متداول محسوب می‌شود. در انتها خالی از لطف نیست که بگوییم طراحی جذاب و متفاوت این خودرو درکنار سواری مثال‌زدنی، راحتی و توانایی‌های جاده‌ای این خودرو آن را به گزینه‌ای جذاب و تازه در بازار تبدیل شده است. نظر شما درباره C5 X PHEV چیست؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای
منبع
Autocar

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    نگین جاده‌های فرانسه برایش زیادی بزرگ هست !

    البته از حق نگذریم از دیرباز هم سیتروئن حرف‌ها و ابتکارهایی در سیستم تعلیق داشته و دارد !

    موافقم 40
    مخالفم 14
  2. meysam

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    من که خیلی خوشم اومد
    ولی در کل دور و بر فرانسوی نمی‌چرخم

    موافقم 30
    مخالفم 21
  3. TML BN

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    سمی دیگر از سمسازی سیتروئن

    موافقم 20
    مخالفم 54
    1. phonix

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1797 ديدگاه)

      کجاش سمه؟
      تنها ایرادش اینه که اگزوز نداره اون پشت تو چشم میزنه

      موافقم 34
      مخالفم 5
      1. Reza Waffen SS

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (5323 ديدگاه)

        کافی نیست ؟؟؟

        موافقم 1
        مخالفم 4
        1. phonix

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1797 ديدگاه)

          سم تر از اگزوز فیک ائودی نیست
          که میشد پلاستیک تهشو بدون نیاز به خم شدن دید

          موافقم 19
          مخالفم 1
  4. Sina

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (809 ديدگاه)

    زمانی که سیتروئن این رو معرفی کرد خیلی ها دستش انداختن و بهش گفتن شتر گاو پلنگ در صورتی که من واقعا خوشم اومد چونکه این ماشین همه اون اشکالاتیو که سدان ها داشتن و باعث شد خریدار بره سمت suvها رو برطرف کرده و واقعا معرکه ست فقط مشکلش مثل همیشه نکبت بازی فرانسوی ها توی گذاشتن موتور فسقلیه که تویوتا با معرفی کراون جدید این مشکلم برطرف کرده تویوتا کراون که دقیقا هم فرم همین ماشینه با موتور بهتر مطمئن باشین سدان هارو به اوج فروش میرسونه

    سدان ها به دلیل اینکه ارتفاعشون واقعا از زمین کم شده بود و دو دیفرانسیل هم خیلی کم ساخته میشدن عملا داشتن واسه روزمره و مسافرت غیر کاربردی میشدن فقط بدرد جاده های تخت بزرگ راها توی روزها آفتابی میخوردن
    شاسی بلندها هم که سواری نارحتی داشتن واسه همین suvهای شاسی یکپارچه که فقط ارتفاع مناسبی داشتن تولیذ شدن که نه هندلینگ سدانو دارن نه آفرود شاسی بلندها رو
    با طرح های مثل این سیتروئن و تویوتا کراون همه میرن سرجای خودشون سدان واسه هندلینگ و سواری لذت بخش
    شاسی بلندهاهم با شاسی و بدنه جدا مناسب آفرود

    موافقم 31
    مخالفم 3
  5. JDM lover

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    هنوز جای کار داره بنظرم

    موافقم 5
    مخالفم 10
  6. مانی

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (58 ديدگاه)

    خوشبختانه بعضی از شرکت های خودروسازی تو دنیا هنوز هم به اصول طراحی اولیه خودشون کاملا وفادارند و در عین حال،همگام و هم جهت با مد روز و ابداعات زمانه خودشون حرکت می کنن.این شرکت ها هر طرحی که بیرون میدن مایه اعجاب ماشین بازها هست و تکرار و تقلیدی هم تو کارشون نیست.بدون تردید سیتروئن هم یکی از این شرکت هاست،درست مثل پژو و آلفارومئو و امثالهم که هنوز هم طرح هاشون مثل گذشته،اصیل و جذاب و دیدنی هستن.به نظرم،سیتروئن C5x می تونه گزینه مناسبی برای واردات و مونتاژ برای بازار ایران باشه و امیدوارم این ماشین پاک و هیبریدی رو روزی در خط تولید شرکت های داخلی خودمون ببینیم.

    موافقم 19
    مخالفم 1
  7. mahdi-es17

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    انگار یه زانتیا رو از سقف کشیدیش
    😂
    ولی خیلی خوشگله🙂

    موافقم 5
    مخالفم 10
  8. net

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3062 ديدگاه)

    چراغ باریک جلو خوب و بروز هست ولی چراغ مربعی بزرگ در سپر زیر چراغ باریک خیلی بد هست اگر چراغ مربعی نداشت قشنگتر میشد.چراغ عقب دو شاخه شده بد هست و شاخه بالایی خیلی رفته سمت درب باک تو ذوق میزنه.اگر پایین شیشه دربها هم مثل بالای شیشه دربها خط سفید داشت قشنگتر میشد.اگر ستون شیشه عقب متضاد مشکی نبود قشنگتر میشد.طراحی داخلی یکپارچه مشکی ساده هست خوبه اگر صفحه نمایش حاشیه روی داشبورد کمتر داشت قشنگتر میشد.رینگ گلبرگی سفید بد هست.اگر دو اگزوز دایره ای در سمت چپ و راست بود به جای دو اگزوز مصنوعی قشنگتر میشد.اگر چراغ عقب دو شاخه نداشت و یکپارچه قرمز زرشکی بود و خط سفید افقی کوچک داخلش نبود قشنگتر میشد

    موافقم 7
    مخالفم 8
  9. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    همون زانتیای خودمون

    موافقم 8
    مخالفم 3
  10. امیر ارسلان

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    عالیه خیلی جذابه

    موافقم 9
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا