سایر خودروهای اروپایی

دوئل کاترهام سون و پولاریس اسلینگ‌شات

دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و امروز به گروه خودروهای اسپرت سبک رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، BAC Mono در برابر Vuhl 05 قرار گرفت که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۹۰۳ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، ووهل موفق شد با دریافت ۶۵۴ رأی و یا کسب ۷۲ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که BAC موفق به کسب تنها ۲۴۹ رأی شده است. حال امروز در آخرین دوئل گروه اسپرت‌های سبک شاهد رقابت میان یکی از کهنه‌کاران این کلاس یعنی کاترهام سون با یک تازه‌وارد بنام پولاریس اسلینگ‌شات خواهیم بود.

XTM X-Bow

آریل اتم

BAC Mono

Vuhl 05

آریل اتم

Vuhl 05

کوانتوم GP700

دارکان اسپایدر

واندرهال ونیز

مورگان ۳ Wheeler

کوانتوم GP700

واندرهال ونیز

کاترهام ۷

پولاریس اسلینگ‌شات

زنوس E10

لوتوس ۳-Eleven

؟

زنوس E10

کاترهام سون

همان‌طور که اشاره شد، کاترهام سون را می‌توان باسابقه‌ترین و باتجربه‌ترین خودروی این گروه دانست. البته پیشینهٔ این اسپرت سبک بریتانیایی به لوتوس سون و دههٔ ۵۰ میلادی بازمی‌گردد. در سال ۱۹۵۷ لوتوس خودرویی بنام ۷ یا سون را معرفی نمود. این یک ماشین اسپرت سبک‌وزن دونفرهٔ بدون سقف بود که تا سال ۱۹۷۲ به تولید رسید. پس از پایان تولید لوتوس سون، شرکت بریتانیایی کاترهام حق تولید آن‌را از لوتوس خریداری کرده و تولید آن‌را با نام کاترهام سون در سال ۱۹۷۴ آغاز کرد. تولید کاترهام سون همچنان ادامه دارد و از لحاظ ظاهری کاملاً به لوتوس سون وفادار مانده و ظاهری کلاسیک دارد. البته در طول این سال‌ها کاترهام نسخه‌های مختلفی از سون را با پیشرانه‌های گوناگون معرفی کرده است. هم‌اکنون نیز این ماشین در چندین نسخهٔ مختلف تولید می‌شود که از ضعیف‌ترین مدل با نام سون ۱۶۰ با پیشرانهٔ سه سیلندر ۸۰ اسب بخاری سوزوکی آغاز شده و نهایتاً به قوی‌ترین مدل بنام ۶۲۰R با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ ۳۱۰ اسب بخاری فورد می‌رسد. ولی ما برای این دوئل مدل ۳۱۰ را انتخاب کرده‌ایم که به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت فورد مجهز است. این موتور ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد و توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند.

پولاریس اسلینگ‌شات

پولاریس یک شرکت آمریکایی است که در سال ۱۹۵۴ تأسیس شده و به ساخت اسنومبیل، ATV و وسایل نقلیهٔ الکتریکی سبک می‌پرداخت. سپس بعد از موفقیت مورگان ۳ Wheeler به‌عنوان یک خودروی اسپرت سبک سه‌چرخ، پولاریس هم تصمیم به ساخت خودرویی در این کلاس گرفت. این وسیله که اسلینگ‌شات نام گرفته بود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و با مدل ۲۰۱۵ معرفی شده و پولاریس با معرفی آن به بخش کاملاً جدید وارد شد. اسلینگ‌شات یک وسیلهٔ اسپرت سه‌چرخ است که البته نمی‌توان به‌طور کامل نام خودرو بر آن نهاد بلکه چیزی بین یک خودرو و یک موتورسیکلت است. این وسیله که به دنبال موفقیت ساخته شد، ظرفیت حمل دو نفر را دارد. در این ماشین سرنشینان بسیار به زمین نزدیک هستند و می‌توانند لذت رانندگی واقعی را تجربه کنند. البته اسلینگ‌شات در بین خودروهای اسپرت سبک سابقهٔ بسیار کمتری نسبت به کاترهام سون کهنه‌کار دارد. پولاریس برای این وسیلهٔ سه‌چرخ خود از یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت جنرال موتورز استفاده کرده که در خودروهایی چون پونتیاک سولستیس و ساترن اسکای مورداستفاده قرار می‌گرفته است. این موتور ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد و برای انتقال آن یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است. نکتهٔ جالب در مورد اسلینگ‌شات اینکه نیروی موتور توسط یک تسمه به تک‌چرخ عقب انتقال پیدا می‌کند.

مشخصات فنی

 

کاترهام سون ۳۱۰

پولاریس اسلینگ‌شات

ترکیب موتور جلو موتور جلو
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۱۵۵ اسب بخار ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور ۱۷۰ نیوتن متر ۲۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر/ساعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد ۴.۸ ثانیه ۴.۶ ثانیه
طول ۳.۱۰ متر ۳.۸۰ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۳۱ متر ۲.۶۶ متر
وزن ۵۴۰ کیلوگرم ۷۹۳ کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت ۳.۴ کیلو به اسب بخار ۴.۵ کیلو به اسب بخار
قیمت پایه ۳۳,۰۰۰ دلار ۲۰,۰۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (645 ديدگاه)

    کاترهام سون ۳۱۰ ظاهر مقعول تری داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. آرش آمریکایی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    لطفا تو دوئل ماشینهایی اسپرت و مسابقه ای
    شتاب g رو هم لحاظ کنید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. محمد

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (127 ديدگاه)

    اسلینگ شات از همه نظر بیشتر لایقه برنده شدنه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. حمیدرضا

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    کاترهام پنجاه ساله داره همین شکلی تولید میشه رای من پولاریس

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. علیرضا

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آره محمد جان اسلینگ شات فضای بیشتری داره بیشتر جا میگیره کاربردی تره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. ونوم اف ۵

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1276 ديدگاه)

    هر کدوم مزایایی نسبت به دیگری دارن ولی به احترام انجین جی ام و فورد بی طرف میمونم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. حامد

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (188 ديدگاه)

    اتومبیل باید حداقل ۴ چرخ داشته باشه!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. mohammad_FM 480

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1672 ديدگاه)

    قطعا کیترهم انتخاب بهتریه با توجه به سابقه ش مخصوصا طراحی خیلی بهتر و معقول تر نسبت به اسلینگ شات.
    اون آخه چیه نه قیافش به ماشین میخوره نه چرخ هاش نه…
    اها و مهم ترین دلیل اینکه چهار تا چرخ داره..!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. Mehdi TuRbO

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    دلیل خرید این خودروها چیه ؟ شاید از نظر من غیر منطقیه،ظاهر ک نداره با همین حدود قیمتم میشه ی خودرو با همین حول و هوش خرید حالا شتاب ۴ ثانیه ای ن ۷ ثانیه ۳۳ هزار دلار داری میدی برای خودرویی ک ن قیافه داره ن تعداد سرنشین و فضای بار برام قابل درک نیس اگ بخاطره هیجانش اخه ۳۳ هزار دلار

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. Mercede kaviani

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (465 ديدگاه)

    با دسلام به دوست عزیز امیر دهقا
    وتشکر از مطلب عالی شما
    انتخاب من کاترهام سون بخاطر طراحی کلاسیک که مربوط به لوتس سون جاودانه است
    باتشکر دوستدار شما
    مرسده کاویانی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. MAHDI . VENOM-DEMON

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    اقای دهقان
    هنسی ونوم اف ۵ و کوروت zr1 و تسلا رودسر به دوئل اضاف میشن؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. امیر دهقان

      ۲۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (516 ديدگاه)

      شورلت کوروت که در گروه سوپراسپرت‌ها حضور داشت و در دوئل با دوج وایپر هم پیروز شد. بنابراین در دوئل‌های بعدی نسخۀ ZR1 را شرکت میدیم.
      هنسی ونوم هم به گروه هایپراسپرت‌ها اضافه میشه.
      اما چون تسلا رودستر فعلاً نمونۀ تولیدی و نهایی نیست امکان اضلفه کردن اون به رقابت‌ها وجود نداره.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  12. فقط فرانسه فقط بوگاتی

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    کاترهام ماشینی هست که باتوجه به کم قدرت بودن کلاسیکه من به کاترهام رای دادم درضمن اون اگزوز بقل رکاب منو کشته

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا