فراری ۲۹۶ اسپشاله را در برابر یکی از افسانهایترین مدلهای تاریخ فراری قرار دادهایم تا ببینیم آیا این مدل جدید شایستگی نام اسپشاله را دارد یا نه.
فراری ۴۵۸ اسپشاله که بسیاری آن را بهترین فراری تنفس طبیعی دو دهه اخیر و شاید برترین مدل V8 این برند میدانند، در سال ۲۰۱۵ تولیدش متوقف شد و نشان اسپشاله را محو کرد. حالا، پس از یک دهه، این نشان با فراری ۲۹۶ اسپشاله، قدرتمندترین خودروی دیفرانسیل عقب تاریخ فراری، بازگشته است. تکرار نامگذاری در فراری نادر است و تنها GTO چنین سابقهای دارد. پس چگونه ۲۹۶ اسپشاله در برابر ۴۵۸ اسپشاله که میراثی پرافتخار دارد قد علم میکند؟
طراحی و آیرودینامیک
فراری ۴۵۸ اسپشاله، با طراحی پینینفارینا و مرکز طراحی فراری، بدنهای مسحورکننده با خطوط برجسته، نمای جلوی تهاجمی و چراغهای متمایز دارد. نسبت به ۴۵۸ ایتالیا، سپر جلوی کامپوزیتی، اگزوز دوگانه عقب و شیشه جلوی نازکتر، وزن را به ۱۲۹۰ کیلوگرم (در برابر ۱۳۸۰ کیلوگرم ایتالیا) کاهش داد. فلپهای فعال هوا در جلو، بالههای سپر، اسپویلر بزرگ عقب و فلپهای عقب، آیرودینامیک را بهبود داده و ضریب درگ را کاهش دادند. فراری ۲۹۶ اسپشاله نیز بر پایه ۲۹۶ GTB، با الهام از خودروهای مسابقهای فراری، بازطراحی شده است. کاپوت حجیمتر، اسپلیتر جلوی بزرگتر، ورودیهای هوای عریضتر، دریچههای جدید کاپوت، بالههای جانبی و بدنه عریضتر، ظاهری تهاجمیتر خلق کردهاند. این مدل در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، ۴۳۵ کیلوگرم داونفورس تولید میکند که ۲۰ درصد بیشتر از ۲۹۶ GTB است. عناصر آیرودینامیکی مانند بالههای عمودی و المانهای عقب از ۲۹۶ چلنج و FXX K الهام گرفتهاند.
پیشرانه و پرفورمنس
فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی، صدایی مسحورکننده از اگزوز دوگانه تولید میکند. این موتور، با همان حجم ۴۵۸ ایتالیا، اما با تغییرات گسترده در اجزای داخلی و سیستم مدیریت، ۳۵ اسب بخار بیشتر (۶۰۵ اسب بخار) و ۸ کیلوگرم وزن کمتر دارد هرچند که گشتاور ۵۴۰ نیوتن متری آن با ۴۵۸ ایتالیا یکسان است. سیستم احتراق پیشرفته، افزایش نسبت تراکم، دینامیک سیال بهبودیافته، پروفیلهای جدید میلسوپاپ، پیستونهای سبکتر، میللنگ بازطراحیشده و ورودی فیبر کربنی، از فناوری فرمول یک بهره گرفتهاند. فراری ۲۹۶ اسپشاله از موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با موتور الکتریکی استفاده میکند که پیشتر در ۲۹۶ GTB دیده بودیم. این پیشرانه، با قطعاتی از جنس فولاد نیتریده و الهام از موتوراسپرت، سبکتر و کارآمدتر شده و بهتنهایی ۷۰۰ اسب بخار و ۷۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که ۳۷ اسب بخار از ۲۹۶ GTB بیشتر است. موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به ۸۸۰ اسب بخار میرساند که بهمراتب بیشتر از قدرت ۴۵۸ اسپشاله است هرچند صدای موتور V8 تنفس طبیعی صدایی بینظیر دارد.
دینامیک رانندگی
فراری ۴۵۸ اسپشاله به لطف وزن کمتر و سیستم تعلیق پیشرفته با کمکفنرهای SCM-E، در پیست میدرخشید. این خودرو با شتاب جانبی ۱.۳۳ جی و سیستم کنترل زاویه لغزش جانبی (SSC) که برای اولین بار معرفی شد، بیشفرمانی کنترلشده و مدیریت بهینه گشتاور را ارائه میکرد. ۴۵۸ اسپشاله پیست فیورانو را در یک دقیقه و ۲۳.۵ ثانیه طی کرد که نزدیک به زمان F8 تریبوتو بود فراری ۲۹۶ اسپشاله با تعلیق پیشرفتهتر، شتاب جانبی بیشتری نسبت به ۲۹۶ GTB دارد. کمکفنرهای مالتیماتیک و سیستمهای دینامیکی پیشرفته، هندلینگ را بهبود دادهاند. این مدل پیست فیورانو را در یک دقیقه و ۱۹ ثانیه طی کرده که همتراز با SF90 استراداله است. ۲۹۶ اسپشاله در دینامیک رانندگی، به لطف فناوری مدرن، از ۴۵۸ پیشی میگیرد.
جمعبندی
فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور V8 تنفس طبیعی و تولید محدود، هنوز در بازار دستدوم با قیمتهای نجومی معامله میشود و نماد آخرین V8 بدون توربوی فراری است. فراری ۲۹۶ اسپشاله، جانشین معنوی آن، با عملکردی که از ۲۹۶ GTB فاصله زیادی دارد، در کلاس خود بیرقیب است و حتی با پرچمداران فراری رقابت میکند. این مدل نشاندهنده پیشرفت چشمگیر فراری در یک دهه است، جایی که یک V6 هیبریدی میتواند خودروهایی با موتورهای دو برابر بزرگتر را به چالش بکشد. بااینحال، ۴۵۸ اسپشاله به خاطر صدای بینظیرش جایگاه ویژهای دارد.
مشخصات فنی
فراری ۴۵۸ اسپشاله | فراری ۲۹۶ اسپشاله | |
پیشرانه | ۴.۵ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار | ۸۳۰ اسب بخار |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۳۹۵ کیلوگرم | ۱۴۱۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۰ ثانیه | ۲.۸ ثانیه |
Hf
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴دوتاشون عالین ولی 458 به خاطر موتور v8 تنفس طبیعی و صداش بنظر من بهتره
اما 296 هم بخوبی تونسته جانشینش باشه مخصوصا از نظر طراحی فقط کاش روی این ماشین موتور v8 رو میدیدیم
ممد ژانگولر
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴جون میده ی لامبو اونتادور بفرستیم جفتشون قورت بده آب اگزوزشم بپاچه رو شیشه هاشون تا بفهمن گاو وحشی یعنی چی.
حمیدرضا
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴اره خودتم بشین پشت فرمون اونتادور فقط حواست باشه گاز میدی پتوت پاره نشه. مرد حسابی روئلتو هم نتونست حریف ۲۹۶ بشه اونوقت اونتادوررررر؟؟؟😂😂😂😂
ممد ژانگولر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش حمیدرضا بحث شتاب و از این جنگولک بازیا نیست .مسئله صدای موتور و حجم خروجی باد اگزوز و ابهت و عظمت ماشینه که هنوز که هنوزه اونتادور نگاه هارو به خودش جلب میکنه و همه میخوانش . فراری ماشینای جدیدش از دور میبینی نمیفهمی لوتوسه ،چینیه ، لیانشامپوهه ،چیه .یعنیا اونتادور ۱۵ سال پیش قورت میده همشونو انقد جذابه . ایشالله پوستراشو بقل هم بچسبونی به دیوار بیشتر میفهمی فرقشو
حمیدرضا
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴عزیزدل اگر از این جنبه به موضوع نگاه کنیم هم یدونه لافراری میرزه به کل تولیدات قرن جدید لامبورگینی🙃🙃
Muty
۱ خرداد ۱۴۰۴بپاچه جان
اگه فقط و فقط به صدای اگزوز باشه ؛ شما اگزوز پیکان ۵۷ ات رو دستکاری کن ۶ برابر سوپر اسپورت ها صدا میده 😂
اگه هم باد خروجی ملاکته که خیلی هاااا ازش سرترن 🤭
Moein
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴انصافا به اون 458 میشه گفت خودرو؟
لامصب انگار میکل آنژ و داوینچی فیت دادن و اینو خلق کردن😍😍🤤🤤
Khosrow
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴از نزدیکــ دیدین؟ F430 بارها از 458 که جانشینش شد زیباتر و فـراری تره / 360 Modena ..
yektachafi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی ۲۹۶ اسپشیاله رو بیشتر دوست دارم
اما انجین v6 و هیبریدی بودنشو اصلا نمیپسندم
به نظر من زیبایی تو سادگیه که ازین نظر خیلی از ماشینای جدید به درد نمیخورن
۴۵۸ تکرار نمیشه
Moein
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴صبر کنید و ببنید همون F80 چطور یقه همه رو میگیره👊
mr-gtc
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴قطعات انتخاب از لحاظ جذابیت برای یک ماشین حتی سری ۴۵۸ است،
POUYAN
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴هنوزم برای شگفت انگیزه که فراری، ۴۵۸ و F12 و لافراری رو همزمان تولید میکرده.
انگار میکل آنژ مدیر بخش طراحیشون بوده.
مقایسشون کنید با طراحی ۲۹۶ و ۱۲ سیلندری و F80.
علی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴فکر کنم 812 هم دو اون دوره بود
! i M α η δ υ α R
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴458 , …
The Best Super Car Ever made …
Scuderia Ferrari
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴آقا مهدیار عزیز
الآن آمریکایی بازهای سایت میریزن سرت
ولی نگران نباش ما هستیم که نگی از ترس دیسلایک لال شدن و از حرف حق فرار میکنن
ما همون آدم سابقیم ولی حال و حوصله کمتر شده و از فضای کل کل فاصله گرفتیم
گرچه بعضی کامنت ها رو جواب ندیم بهتره به قول آقا مازیار
مازیار
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ایمان جان جالبه که من بعد چند مورد اخیر امروز به مثل با بچه نکن بازی آبروتو میبازی فکر میکردم. و اینکه در اغلب موارد رد شدن بهتر از موندن هست
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴بهترین کار همینه که جواب آمریکایی فنا رو اصلاً ندی چون اینطوری به خودت توهین کردی اونا اصلاً ارزش جواب دادن رو ندارن
در ضمن اینو همه میدونن که (فراری) بهترین سوپر اسپرتها رو میسازه
به قول یه عزیزی که الان چند ساله تو پدال نیست خودروسازی یعنی (پورشه و فراری)
چون من هم از قدیمیهای پدال هستم و قدیمیهای پدال منو میشناسن خصوصاً کسایی که قبل سال ۹۷ یا ۹۸ کامنت میذاشتن
Nismo
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴اونوقت اون عزیز کی بوده؟ من هم میگم خودروسازی یعنی شورلت و نیسان
حمیدرضا
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴نیسان؟؟ همونی که توی قرن ۲۱ هنوز از دلکو استفاده میکرد؟؟😂 همونی که دربدر دنبال شریک میگرده؟؟
Archi KHAN
۲ خرداد ۱۴۰۴ما ارادت دارم 🫡
هستم ولی خیلی کم سر میزنم. معمولا بیام فقط مقالات فراری رو میخونم
چون خودروسازی یعنی :
” فراری و پورشه “
yektachafi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا انقدر نسبت به آمریکایی بازا بدبین شدین
بابا بیخیال خداییش
متعصب تو هر گروه و جایگاهی هست دیگه
خرابش نکنین سر ما
دمتون گرم
! i M α η δ υ α R
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ارادت دارم داداش …
یه گلایه یا بهتر بگم درد دل کلی بود …
فهم مشترک از سمت ما همیشه وجود داشته و این بارها در کامنت ها دیده شده و هرجا که حق با دوستان اون ور بوده ، بیان شده ، اما از سمت اونها ، انصافا بسیار کمتر این فهم مشترک دیده شده …
از اون جایی که فضای غالب سایت آمریکایی فنه ، حرفم اینه با خالی دیدن میدون ، هر دیدگاه حتی خامی از اون طرف ، به خودش اجازه میده غرق توهمات متعصبانه ، شروع به مدیحه سرایی کنه و البته که در اغلب مواقع ، ارزش پاسخ گویی ، نداره …
مشارکت بیشتر دوستان اروپایی فن ، باعث میشه ، این فضا متعادل تر بشه و در نهایت همه سود ببریم …
هم از باب یادگیری و هم از باب معاشرت با دوستان خوبی چون شما …
Cadillac-V
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴دوست عزیز
خودتون شاهد هستین که دیسلایک هایی که کامنتای آمرکیایی فن ها میخوره به شدت بیشتر از نظرات اروپایی فن هاست
میتونید چند تا مقاله ببینید راحت متوجه میشید
یکم هم فکر کنید مردم ایران اصلا آمریکایی ندیدن که بخوان فنش باشن و بیشتر تو پدال جَو سایت اروپایی فن و بویژه آلمانی فنه
! i M α η δ υ α R
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴هر پست رو بیش 400 یا 500 نفر ، می بینند و می خونند و رد میشن …
از این تعداد همشون که اروپایی فن نیستند …
چون کامنت های اون دوستان آمریکایی فن در مورد محصولات اروپایی ، بعضا با کینه و تنفر عجیبی آمیخته شده و از اون طرف تعصب عجیب تری هم روی محصولات آمریکایی دارند ، هر بازدید کننده ای که این کینه یا تنفر یا تعصب رو ببینه ، دیسلایک میده …
منطقی هم هست …
بنابراین تا حدود زیادی ، دلیل نمیشه که همه دیس ها رو اروپایی فن ها ، داده باشن …
برای همینه که تعداد دیسهای دوستان آمریکایی بالاست …
Cadillac-V
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴دوست عزیز طرفدار فراری
لطفاً بیخودی اعمال خودتون رو به بقیه نسبت ندین
Taha Ayoobi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴آمریکایی فن ها بی منطق نیستن، ولی چون تعداد اروپایی فن ها بیشتره بی منطق ان.
Nismo
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴with all du respect
but it was the best super car
the best super car now is corvette
BMW is GOD
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴جلوی ۴۵۸ داری از کوروتی میگی که انجینش بنچمارک شده از همین فراریه؟!
https://www.pedal.ir/chevrolet/chevy-bought-ferrari-458-engine-ebay/
Taha Ayoobi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴مهم نیست پنجمارکه، مهم اینه که از اون انجین بهتره و الان بقیه تو جیبشن
حمیدرضا
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴اره اصلا مهم نیست از روی چی ساختنش مهم اینه که با وجود چندسال جدیدتر بودن با تولید ۱۲۱ اسب بر هر لیتر هنوز از سرمشقش با تولید ۱۳۴ اسب بر هرلیتر عقبتره. مطمئن باش اگه دست فراری رو برای تولید تنفس طبیعی باز بزارن قدرت و پرفورمنس رو دوباره بهشون دیکته میکنه.
SepehrV10
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴296 GTB بی نهایت خوشگله و در نسخه اسپشاله فراری زیبایی رو با خفن بودن ترکیب کرده
اما چیزی که قابل توجه هست اینه که 458 بدون هیچ توربو یا موتور برقی، شتابش فقط ۲ دهم ثانیه با ۲۹۶ با ۸۰۰ اسب قدرت فاصله داره
این نشون میده که 458 چقدر افسانه ای و تکرار نشدنی بود
فقط به رخ 458 نگاه کنید
SepehrV10
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴بعد یه سوال
296 GTB جانشین F8 محسوب میشه؟
HELLO.BROTHERS
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴هیچ چیز جای صدای خالص v8 و v12 فراری رو نمیگیره،آدم اتوموبیل میخره که لذت ببره نه این که هروز مسابقه دراگ بده.
BMW is GOD
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴مسابقه drug ؟
Scuderia Ferrari
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴یکی اسطوره شده و یکی در راه اسطوره شدنه ….
پیشرفت تکنولوژی و هنر فراری در کاهش وزن رو میشه در ۲۹۶ اسپشیاله دید ولی اون V8 تنفس طبیعی ، صدای گوش نواز و طراحی خیره کننده برای من جایگاه ویژه ای داره
مازیار
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴وای از طراحی 458
R@min
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴تصور اینکه یه C8Z06، یه 458 special و یه پورشه 911GT3 تو پارکینگم باشن حالمو دگرگون می کنه.
JDM سابق
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴با یه سیستم هایبرید و بقیه ادوات فقط 15 کیلو افزایش وزن یعنی شاهکار
علی Shelby
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴فراری سلطان خودروسازی
🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
amirboss
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴تو محصولات فراری ۴۵۸واقعا جایگاه ویژه ای داره.
چه طراحی و چه عملکرد بخصوص صدای زیبایی که انگار از یه سمفونی ۸سیلندر شنیده میشه.
یه سال پس از رونمایی متاسفانه شایعاتی در مورد آتیش گرفتن این خودرو تو فضای مجازی پخش میشد.اون زمان فراری ۴۵۸ جلوتراز زمان خودش بود و آتیش سوزی ها انگاری از روی قصد و غرض دامان این جواهر رو میگرفت.
M power
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴حتی اسم ۴۵۸ هم قشنگتر از ۲۹۶ هستش
ADAK
۲ خرداد ۱۴۰۴اسمن هم 812 از دوتاشون قشنگتره
دیگه طراحی و پرفورمنس که خداس…