فراری

مقایسه فراری 296 اسپشاله با 458 اسپشاله، یک دهه اختلاف، یک دنیا تفاوت

فراری ۲۹۶ اسپشاله را در برابر یکی از افسانه‌ای‌ترین مدل‌های تاریخ فراری قرار داده‌ایم تا ببینیم آیا این مدل جدید شایستگی نام اسپشاله را دارد یا نه.

فراری ۴۵۸ اسپشاله که بسیاری آن را بهترین فراری تنفس طبیعی دو دهه اخیر و شاید برترین مدل V8 این برند می‌دانند، در سال ۲۰۱۵ تولیدش متوقف شد و نشان اسپشاله را محو کرد. حالا، پس از یک دهه، این نشان با فراری ۲۹۶ اسپشاله، قدرتمندترین خودروی دیفرانسیل عقب تاریخ فراری، بازگشته است. تکرار نام‌گذاری در فراری نادر است و تنها GTO چنین سابقه‌ای دارد. پس چگونه ۲۹۶ اسپشاله در برابر ۴۵۸ اسپشاله که میراثی پرافتخار دارد قد علم می‌کند؟

طراحی و آیرودینامیک

فراری ۴۵۸ اسپشاله، با طراحی پینین‌فارینا و مرکز طراحی فراری، بدنه‌ای مسحورکننده با خطوط برجسته، نمای جلوی تهاجمی و چراغ‌های متمایز دارد. نسبت به ۴۵۸ ایتالیا، سپر جلوی کامپوزیتی، اگزوز دوگانه عقب و شیشه جلوی نازک‌تر، وزن را به ۱۲۹۰ کیلوگرم (در برابر ۱۳۸۰ کیلوگرم ایتالیا) کاهش داد. فلپ‌های فعال هوا در جلو، باله‌های سپر، اسپویلر بزرگ عقب و فلپ‌های عقب، آیرودینامیک را بهبود داده و ضریب درگ را کاهش دادند. فراری ۲۹۶ اسپشاله نیز بر پایه ۲۹۶ GTB، با الهام از خودروهای مسابقه‌ای فراری، بازطراحی شده است. کاپوت حجیم‌تر، اسپلیتر جلوی بزرگ‌تر، ورودی‌های هوای عریض‌تر، دریچه‌های جدید کاپوت، باله‌های جانبی و بدنه عریض‌تر، ظاهری تهاجمی‌تر خلق کرده‌اند. این مدل در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، ۴۳۵ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که ۲۰ درصد بیشتر از ۲۹۶ GTB است. عناصر آیرودینامیکی مانند باله‌های عمودی و المان‌های عقب از ۲۹۶ چلنج و FXX K الهام گرفته‌اند.

پیشرانه و پرفورمنس

فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی، صدایی مسحورکننده از اگزوز دوگانه تولید می‌کند. این موتور، با همان حجم ۴۵۸ ایتالیا، اما با تغییرات گسترده در اجزای داخلی و سیستم مدیریت، ۳۵ اسب بخار بیشتر (۶۰۵ اسب بخار) و ۸ کیلوگرم وزن کمتر دارد هرچند که گشتاور ۵۴۰ نیوتن متری آن با ۴۵۸ ایتالیا یکسان است. سیستم احتراق پیشرفته، افزایش نسبت تراکم، دینامیک سیال بهبودیافته، پروفیل‌های جدید میل‌سوپاپ، پیستون‌های سبک‌تر، میل‌لنگ بازطراحی‌شده و ورودی فیبر کربنی، از فناوری فرمول یک بهره گرفته‌اند. فراری ۲۹۶ اسپشاله از موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با موتور الکتریکی استفاده می‌کند که پیش‌تر در ۲۹۶ GTB دیده بودیم. این پیشرانه، با قطعاتی از جنس فولاد نیتریده و الهام از موتوراسپرت، سبک‌تر و کارآمدتر شده و به‌تنهایی ۷۰۰ اسب بخار و ۷۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که ۳۷ اسب بخار از ۲۹۶ GTB بیشتر است. موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به ۸۸۰ اسب بخار می‌رساند که به‌مراتب بیشتر از قدرت ۴۵۸ اسپشاله است هرچند صدای موتور V8 تنفس طبیعی صدایی بی‌نظیر دارد.

دینامیک رانندگی

فراری ۴۵۸ اسپشاله به لطف وزن کمتر و سیستم تعلیق پیشرفته با کمک‌فنرهای SCM-E، در پیست می‌درخشید. این خودرو با شتاب جانبی ۱.۳۳ جی و سیستم کنترل زاویه لغزش جانبی (SSC) که برای اولین بار معرفی شد، بیش‌فرمانی کنترل‌شده و مدیریت بهینه گشتاور را ارائه می‌کرد. ۴۵۸ اسپشاله پیست فیورانو را در یک دقیقه و ۲۳.۵ ثانیه طی کرد که نزدیک به زمان F8 تریبوتو بود فراری ۲۹۶ اسپشاله با تعلیق پیشرفته‌تر، شتاب جانبی بیشتری نسبت به ۲۹۶ GTB دارد. کمک‌فنرهای مالتی‌ماتیک و سیستم‌های دینامیکی پیشرفته، هندلینگ را بهبود داده‌اند. این مدل پیست فیورانو را در یک دقیقه و ۱۹ ثانیه طی کرده که هم‌تراز با SF90 استراداله است. ۲۹۶ اسپشاله در دینامیک رانندگی، به لطف فناوری مدرن، از ۴۵۸ پیشی می‌گیرد.

جمع‌بندی

فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور V8 تنفس طبیعی و تولید محدود، هنوز در بازار دست‌دوم با قیمت‌های نجومی معامله می‌شود و نماد آخرین V8 بدون توربوی فراری است. فراری ۲۹۶ اسپشاله، جانشین معنوی آن، با عملکردی که از ۲۹۶ GTB فاصله زیادی دارد، در کلاس خود بی‌رقیب است و حتی با پرچم‌داران فراری رقابت می‌کند. این مدل نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر فراری در یک دهه است، جایی که یک V6 هیبریدی می‌تواند خودروهایی با موتورهای دو برابر بزرگ‌تر را به چالش بکشد. بااین‌حال، ۴۵۸ اسپشاله به خاطر صدای بی‌نظیرش جایگاه ویژه‌ای دارد.

مشخصات فنی

فراری ۴۵۸ اسپشاله فراری ۲۹۶ اسپشاله
پیشرانه ۴.۵ لیتری V8 ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید
قدرت ۶۰۰ اسب بخار ۸۳۰ اسب بخار
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۳۹۵ کیلوگرم ۱۴۱۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۰ ثانیه ۲.۸ ثانیه

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. Hf

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (236 ديدگاه)

    دوتاشون عالین ولی 458 به خاطر موتور v8 تنفس طبیعی و صداش بنظر من بهتره
    اما 296 هم بخوبی تونسته جانشینش باشه مخصوصا از نظر طراحی فقط کاش روی این ماشین موتور v8 رو میدیدیم

    موافقم 57
    مخالفم 3
    1. ممد ژانگولر

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4537 ديدگاه)

      جون میده ی لامبو اونتادور بفرستیم جفتشون قورت بده آب اگزوزشم بپاچه رو شیشه هاشون تا بفهمن گاو وحشی یعنی چی.

      موافقم 9
      مخالفم 50
      1. حمیدرضا

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (589 ديدگاه)

        اره خودتم بشین پشت فرمون اونتادور فقط حواست باشه گاز میدی پتوت پاره نشه. مرد حسابی روئلتو هم نتونست حریف ۲۹۶ بشه اونوقت اونتادوررررر؟؟؟😂😂😂😂

        موافقم 35
        مخالفم 8
        1. ممد ژانگولر

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (4537 ديدگاه)

          داداش حمیدرضا بحث شتاب و از این جنگولک بازیا نیست .مسئله صدای موتور و حجم خروجی باد اگزوز و ابهت و عظمت ماشینه که هنوز که هنوزه اونتادور نگاه هارو به خودش جلب میکنه و همه میخوانش . فراری ماشینای جدیدش از دور میبینی نمیفهمی لوتوسه ،چینیه ، لیانشامپوهه ،چیه .یعنیا اونتادور ۱۵ سال پیش قورت میده همشونو انقد جذابه . ایشالله پوستراشو بقل هم بچسبونی به دیوار بیشتر میفهمی فرقشو

          موافقم 4
          مخالفم 22
        2. حمیدرضا

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (589 ديدگاه)

          عزیزدل اگر از این جنبه به موضوع نگاه کنیم هم یدونه لافراری میرزه به کل تولیدات قرن جدید لامبورگینی🙃🙃

          موافقم 18
          مخالفم 7
      2. Muty

        ۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2236 ديدگاه)

        بپاچه جان
        اگه فقط و فقط به صدای اگزوز باشه ؛ شما اگزوز پیکان ۵۷ ات رو دستکاری کن ۶ برابر سوپر اسپورت ها صدا میده 😂
        اگه هم باد خروجی ملاکته که خیلی هاااا ازش سرترن 🤭

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. Moein

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (941 ديدگاه)

    انصافا به اون 458 میشه گفت خودرو؟
    لامصب انگار میکل آنژ و داوینچی فیت دادن و اینو خلق کردن😍😍🤤🤤

    موافقم 64
    مخالفم 4
    1. Khosrow

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2464 ديدگاه)

      از نزدیکــ دیدین؟ F430 بارها از 458 که جانشینش شد زیباتر و فـراری تره / 360 Modena ..

      موافقم 13
      مخالفم 3
  3. yektachafi

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (188 ديدگاه)

    طراحی ۲۹۶ اسپشیاله رو بیشتر دوست دارم
    اما انجین v6 و هیبریدی بودنشو اصلا نمیپسندم
    به نظر من زیبایی تو سادگیه که ازین نظر خیلی از ماشینای جدید به درد نمیخورن
    ۴۵۸ تکرار نمیشه

    موافقم 23
    مخالفم 9
  4. Moein

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (941 ديدگاه)

    صبر کنید و ببنید همون F80 چطور یقه همه رو میگیره👊

    موافقم 18
    مخالفم 19
  5. mr-gtc

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (505 ديدگاه)

    قطعات انتخاب از لحاظ جذابیت برای یک ماشین حتی سری ۴۵۸ است،

    موافقم 11
    مخالفم 2
  6. POUYAN

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    هنوزم برای شگفت انگیزه که فراری، ۴۵۸ و F12 و لافراری رو همزمان تولید میکرده.
    انگار میکل آنژ مدیر بخش طراحیشون بوده.

    مقایسشون کنید با طراحی ۲۹۶ و ۱۲ سیلندری و F80.

    موافقم 39
    مخالفم 1
    1. علی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (49 ديدگاه)

      فکر کنم 812 هم دو اون دوره بود

  7. ! i M α η δ υ α R

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    458 , …

    The Best Super Car Ever made …

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. Scuderia Ferrari

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4154 ديدگاه)

      آقا مهدیار عزیز
      الآن آمریکایی بازهای سایت میریزن سرت
      ولی نگران نباش ما هستیم که نگی از ترس دیسلایک لال شدن و از حرف حق فرار میکنن
      ما همون آدم سابقیم ولی حال و حوصله کمتر شده و از فضای کل کل فاصله گرفتیم
      گرچه بعضی کامنت ها رو جواب ندیم بهتره به قول آقا مازیار

      موافقم 27
      مخالفم 5
      1. مازیار

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1755 ديدگاه)

        ایمان جان جالبه که من بعد چند مورد اخیر امروز به مثل با بچه نکن بازی آبروتو می‌بازی فکر میکردم. و اینکه در اغلب موارد رد شدن بهتر از موندن هست

        موافقم 15
        مخالفم 2
      2. 👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (472 ديدگاه)

        بهترین کار همینه که جواب آمریکایی فنا رو اصلاً ندی چون اینطوری به خودت توهین کردی اونا اصلاً ارزش جواب دادن رو ندارن
        در ضمن اینو همه می‌دونن که (فراری) بهترین سوپر اسپرت‌ها رو می‌سازه
        به قول یه عزیزی که الان چند ساله تو پدال نیست خودروسازی یعنی (پورشه و فراری)
        چون من هم از قدیمی‌های پدال هستم و قدیمی‌های پدال منو می‌شناسن خصوصاً کسایی که قبل سال ۹۷ یا ۹۸ کامنت می‌ذاشتن

        موافقم 17
        مخالفم 3
        1. Nismo

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1999 ديدگاه)

          اونوقت اون عزیز کی بوده؟ من هم میگم خودروسازی یعنی شورلت و نیسان

          موافقم 1
          مخالفم 3
        2. حمیدرضا

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (589 ديدگاه)

          نیسان؟؟ همونی که توی قرن ۲۱ هنوز از دلکو استفاده میکرد؟؟😂 همونی که دربدر دنبال شریک میگرده؟؟

          موافقم 1
          مخالفم 3
        3. Archi KHAN

          ۲ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2236 ديدگاه)

          ما ارادت دارم 🫡
          هستم ولی خیلی کم سر میزنم. معمولا بیام فقط مقالات فراری رو میخونم
          چون خودروسازی یعنی :

          ” فراری و پورشه “

          موافقم 2
          مخالفم 1
      3. yektachafi

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (188 ديدگاه)

        چرا انقدر نسبت به آمریکایی بازا بدبین شدین
        بابا بی‌خیال خداییش
        متعصب تو هر گروه و جایگاهی هست دیگه
        خرابش نکنین سر ما
        دمتون گرم

        موافقم 17
        مخالفم 11
      4. ! i M α η δ υ α R

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        ارادت دارم داداش …

        یه گلایه یا بهتر بگم درد دل کلی بود …

        فهم مشترک از سمت ما همیشه وجود داشته و این بارها در کامنت ها دیده شده و هرجا که حق با دوستان اون ور بوده ، بیان شده ، اما از سمت اونها ، انصافا بسیار کمتر این فهم مشترک دیده شده …

        از اون جایی که فضای غالب سایت آمریکایی فنه ، حرفم اینه با خالی دیدن میدون ، هر دیدگاه حتی خامی از اون طرف ، به خودش اجازه میده غرق توهمات متعصبانه ، شروع به مدیحه سرایی کنه و البته که در اغلب مواقع ، ارزش پاسخ گویی ، نداره …

        مشارکت بیشتر دوستان اروپایی فن ، باعث میشه ، این فضا متعادل تر بشه و در نهایت همه سود ببریم …

        هم از باب یادگیری و هم از باب معاشرت با دوستان خوبی چون شما …

        موافقم 19
        مخالفم 3
        1. Cadillac-V

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (533 ديدگاه)

          دوست عزیز
          خودتون شاهد هستین که دیسلایک هایی که کامنتای آمرکیایی فن ها میخوره به شدت بیشتر از نظرات اروپایی فن هاست
          میتونید چند تا مقاله ببینید راحت متوجه میشید
          یکم هم فکر کنید مردم ایران اصلا آمریکایی ندیدن که بخوان فنش باشن و بیشتر تو پدال جَو سایت اروپایی فن و بویژه آلمانی فنه

          موافقم 5
          مخالفم 18
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          هر پست رو بیش 400 یا 500 نفر ، می بینند و می خونند و رد میشن …

          از این تعداد همشون که اروپایی فن نیستند …

          چون کامنت های اون دوستان آمریکایی فن در مورد محصولات اروپایی ، بعضا با کینه و تنفر عجیبی آمیخته شده و از اون طرف تعصب عجیب تری هم روی محصولات آمریکایی دارند ، هر بازدید کننده ای که این کینه یا تنفر یا تعصب رو ببینه ، دیسلایک میده …

          منطقی هم هست …

          بنابراین تا حدود زیادی ، دلیل نمیشه که همه دیس ها رو اروپایی فن ها ، داده باشن …

          برای همینه که تعداد دیسهای دوستان آمریکایی بالاست …

          موافقم 10
          مخالفم 2
      5. Cadillac-V

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (533 ديدگاه)

        دوست عزیز طرفدار فراری
        لطفاً بیخودی اعمال خودتون رو به بقیه نسبت ندین

        موافقم 3
        مخالفم 20
      6. Taha Ayoobi

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6728 ديدگاه)

        آمریکایی فن ها بی منطق نیستن،‌ ولی چون تعداد اروپایی فن ها بیشتره بی منطق ان.

        موافقم 1
        مخالفم 14
    2. Nismo

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1999 ديدگاه)

      with all du respect
      but it was the best super car
      the best super car now is corvette

      موافقم 4
      مخالفم 35
      1. BMW is GOD

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (80 ديدگاه)

        جلوی ۴۵۸ داری از کوروتی میگی که انجینش بنچمارک شده از همین فراریه؟!

        https://www.pedal.ir/chevrolet/chevy-bought-ferrari-458-engine-ebay/

        موافقم 27
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (6728 ديدگاه)

          مهم نیست پنجمارکه، مهم اینه که از اون انجین بهتره و الان بقیه تو جیبشن

          مخالفم 16
        2. حمیدرضا

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (589 ديدگاه)

          اره اصلا مهم نیست از روی چی ساختنش مهم اینه که با وجود چندسال جدیدتر بودن با تولید ۱۲۱ اسب بر هر لیتر هنوز از سرمشقش با تولید ۱۳۴ اسب بر هرلیتر عقبتره. مطمئن باش اگه دست فراری رو برای تولید تنفس طبیعی باز بزارن قدرت و پرفورمنس رو دوباره بهشون دیکته میکنه.

          موافقم 15
          مخالفم 0
  8. SepehrV10

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (190 ديدگاه)

    296 GTB بی نهایت خوشگله و در نسخه اسپشاله فراری زیبایی رو با خفن بودن ترکیب کرده
    اما چیزی که قابل توجه هست اینه که 458 بدون هیچ توربو یا موتور برقی، شتابش فقط ۲ دهم ثانیه با ۲۹۶ با ۸۰۰ اسب قدرت فاصله داره
    این نشون میده که 458 چقدر افسانه ای و تکرار نشدنی بود
    فقط به رخ 458 نگاه کنید

    موافقم 25
    مخالفم 3
  9. SepehrV10

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (190 ديدگاه)

    بعد یه سوال
    296 GTB جانشین F8 محسوب میشه؟

    موافقم 3
    مخالفم 13
  10. HELLO.BROTHERS

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (149 ديدگاه)

    هیچ چیز جای صدای خالص v8 و v12 فراری رو نمیگیره،آدم اتوموبیل میخره که لذت ببره نه این که هروز مسابقه دراگ بده.

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. BMW is GOD

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (80 ديدگاه)

      مسابقه drug ؟

      موافقم 7
      مخالفم 2
  11. Scuderia Ferrari

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4154 ديدگاه)

    یکی اسطوره شده و یکی در راه اسطوره شدنه ….
    پیشرفت تکنولوژی و هنر فراری در کاهش وزن رو میشه در ۲۹۶ اسپشیاله دید ولی اون V8 تنفس طبیعی ، صدای گوش نواز و طراحی خیره کننده برای من جایگاه ویژه ای داره

    موافقم 22
    مخالفم 2
  12. مازیار

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1755 ديدگاه)

    وای از طراحی 458

    موافقم 18
    مخالفم 2
  13. R@min

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2326 ديدگاه)

    تصور اینکه یه C8Z06، یه 458 special و یه پورشه 911GT3 تو پارکینگم باشن حالمو دگرگون می کنه.

    موافقم 26
    مخالفم 2
  14. JDM سابق

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    با یه سیستم هایبرید و بقیه ادوات فقط 15 کیلو افزایش وزن یعنی شاهکار

    موافقم 13
  15. علی Shelby

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (838 ديدگاه)

    فراری سلطان خودروسازی
    🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
    🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
    🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
    🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
    🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
    🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
    🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
    🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩
    🟥🟥🟥⬜⬜⬜🟩🟩🟩

    موافقم 19
    مخالفم 3
  16. amirboss

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1136 ديدگاه)

    تو محصولات فراری ۴۵۸واقعا جایگاه ویژه ای داره.
    چه طراحی و چه عملکرد بخصوص صدای زیبایی که انگار از یه سمفونی ۸سیلندر شنیده میشه.
    یه سال پس از رونمایی متاسفانه شایعاتی در مورد آتیش گرفتن این خودرو تو فضای مجازی پخش میشد.اون زمان فراری ۴۵۸ جلوتراز زمان خودش بود و آتیش سوزی ها انگاری از روی قصد و غرض دامان این جواهر رو می‌گرفت.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  17. M power

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (636 ديدگاه)

    حتی اسم ۴۵۸ هم قشنگتر از ۲۹۶ هستش

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. ADAK

      ۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2236 ديدگاه)

      اسمن هم 812 از دوتاشون قشنگتره
      دیگه طراحی و پرفورمنس که خداس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا