در نبرد بین سوپرکارهای V12 ایتالیایی، لامبورگینی اونتادور چهارچرخ محرک سریعتر خواهد بود یا فراری ۸۱۲ محرک عقب؟
پیش از اینکه سراغ تماشای ویدئوی جذاب رقابت این دو سوپراسپرت ایتالیایی برویم، بهتر است ابتدا اعداد و ارقام را مرور کنیم. اونتادور حاضر در این درگ، از نوع اولتیمائه است یعنی آخرین و قویترین نسخهٔ اونتادور که تنها در ۶۰۰ دستگاه تولید شد. در این مدل، خروجی پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی لامبورگینی به ۷۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. اولتیمائه همچنین ۱۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد که ۲۵ کیلوگرم از اونتادور S کمتر است.
از سوی دیگر، فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه را داریم که این هم نسخهای تولید محدود و افراطیتر از ۸۱۲ استاندارد بود ولی در تعداد بیشتری نسبت به اونتادور اولتیمائه ساخته شد. فراری از ۸۱۲ کامپتیزیونه ۱,۵۹۸ دستگاه تولید کرد که از این تعداد ۹۹۹ دستگاه کوپه و ۵۹۹ دستگاه آپرتا (روباز) بود. زیر کاپوت این اسب رقصان مارانلو هم یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی قرار گرفته است ولی این موتور با ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۲ نیوتن متر گشتاور، از رقیب سنت آگاتایی قویتر است.
علاوه بر این، فراری تنها ۱۴۸۷ کیلوگرم وزن دارد که به میزان قابلتوجهی از اونتادور سبکتر است. هرچند کامپتیزیونه یک گرند تورر موتور جلو است ولی توزیع وزن بسیار متعادلی با ۴۹ درصد روی محور جلو و ۵۱ درصد روی محور عقب دارد که بسیار به اونتادور موتور وسط با ۴۳ درصد در جلو و ۵۷ درصد در عقب نزدیک است. از سوی دیگر، برتری مهم اونتادور، برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است درحالیکه در فراری تمام نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. در عوض، ۸۱۲ از گیربکس دوکلاچه بهره میبرد که بسیار سریعتر از گیربکس قدیمی ISR لامبورگینی دندهها را تعویض میکند.
۸۱۲ با وجود قدرت بیشتر و وزن کمتر، در مسابقهٔ درگ از حالت سکون نتوانست حریف اونتادور شود زیرا در آغاز حرکت به دلیل انتقال تمام نیرو به چرخهای عقب، بینقص عمل نمیکرد ولی بهمحض دستیابی به کشش مناسب، آهسته و پیوسته به اولتیمائه نزدیک شد. بااینحال، برای اینکه فراری بتواند از رقیب پیشی بگیرد، مسافت ۴۰۰ متر کافی نبود. در مسابقهٔ رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت یعنی جایی که خبری از هرزگردی در آغاز حرکت نیست، شرایط کاملاً تغییر کرد و فراری بهراحتی لامبورگینی را جا گذاشت.
در این ویدئو، ۸۱۲ کامپتیزیونه شتاب صفرتاصد را در ۳.۷۹ ثانیه ثبت کرد درحالیکه این رقم برای اونتادور اولتیمائه ۳.۲۸ ثانیه بود. در شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اما اسب مارانلو با ۹.۳۳ ثانیه، سریعتر از رقیب با ۹.۸۳ ثانیه عمل کرد ولی درنهایت، در پایان ۴۰۰ متر این لامبورگینی بود که با زمان ۱۰.۸۳ ثانیه، در برابر فراری با ۱۰.۹۹ ثانیه به پیروزی رسید.
مقایسه مشخصات فنی
اونتادور اولتیمائه | فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه | |
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V12 | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۷۸۰ اسب بخار | ۸۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۳۰ نیوتن متر | ۶۹۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته ISR | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۵۵۰ کیلوگرم | ۱۴۸۷ کیلوگرم |
قیمت | ۵۰۷,۳۵۳ دلار | ۶۰۲,۴۶۳ دلار |
Siyavash
۱۷ بهمن ۱۴۰۳این کانال با هر ماشینی میاد همیشه بدترین حالت ممکن اون ماشین رو تایم میزنن نمیدونم مشکل از راننده هاشون هست یا از ماشین هاشون..
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۳این اونتادور چقد خوشگلههه
amir
۱۷ بهمن ۱۴۰۳بیش از حد خوشگله من یکی نمیتونم در برابرش دووم بیارم انگار آفرودیت دنیای خودروهاست
ماشینی که عاشقشم و بیشتر از همه ماشینای تاریخ و تو کل خودروسازی ها دوس دارم اونتادوره مخصوصا اس وی جی
توی فورزا کیت لیبرتی واک انداختم با رنگ رز گلد و رینگای سفید انقدر حال کردم که نگوووو
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۳اصن میخوای عکسشو لیس بزنی لامصب.
مصداق بارز تر تمیز
مهران
۱۷ بهمن ۱۴۰۳لامبورگینی عالی مثل همیشه…
نمیشه انتخابش نکرد اگه بحث انتخاب باشه
جدای از نتیجه،صدای اگزوزها عالی بودن🔥
Moein
۱۷ بهمن ۱۴۰۳812 عشق ابدی . . .
سهیل
۱۷ بهمن ۱۴۰۳تقابل اسطوره در مقابل اسباب بازی.
amir
۱۷ بهمن ۱۴۰۳واقعا دو عدد عشق
اونتادور کامل ترین سوپر اسپرت تاریخ لامبو
فراری ۸۱۲ زیباترین گرن تورر تاریخ
اصلا خیلی انتخاب بینشون سخته با وجوده اینکه توی یه سگمنت نیستن
Scuderia Ferrari
۱۷ بهمن ۱۴۰۳عکساشون ارزش دیدن بیشتری داشت تا این درگ !!
فقط V12 های تنفس طبیعی رو عشقه اونم ایتالیایی
محمدهادی
۱۸ بهمن ۱۴۰۳واااای وااای
چه گردوخاکی به پاکردن
ترکوندن این دوتا قلدر ایتالیایی
دمشون گرم
کسرا
۱۷ بهمن ۱۴۰۳لامبورگینی برد
ایول
Parvaz
۱۷ بهمن ۱۴۰۳بعد LFA دومین ماشینی که دوست دارم همین ۸۱۲ هست، ولی نارنجی آخه !!! قرمز باید باشه قرمز
amir
۱۷ بهمن ۱۴۰۳فراری غیر قرمز انگار فوش محسوب میشه
اصلا فراری غیر قرمز فراری نیست
محمدهادی
۱۸ بهمن ۱۴۰۳پسسر چه سروصداهایی داشتن ماشینای دهه قبل
تمام جاده رو گذاشتن روی سرشون
ab0lf4zl
۱۷ بهمن ۱۴۰۳برنده مسابقه کسایی هستن ک پول خرید اینارو دارن
amirmohammadja79
۱۷ بهمن ۱۴۰۳میون این دو دلبر اینور برم یا اونور :))))
ولی اخه لعنتی فراری نارانجی؟!
فراری هیچ رنگی غیر قرمز نباید باشه نارانجی چیه خدایی
جفتشون جذاب زیبا و دلربا هستن انتخاب بینشون واقعا سخته فقط حیف دیگه همچین شاهکارهایی نمیتونیم ببینیم
توفیق اجباری
۱۸ بهمن ۱۴۰۳خواستم اسم فراری رو تکرار کنم زبونم قلنج کرد
شاهین
۱۸ بهمن ۱۴۰۳بین تمام ماشینا لانچ کنترل پورشه بهترین، بدون هدر رفت شلیک میشه
اما! اما اونتادور یه جور خشن و جنگی لانچ میکنه انگار ماشین رالی و روی خاک داره هرزگردی میکنه
یکی از دلایلی که گیربکسش مخصوص (شما بگو کند و تنبل) واسه اینکه بتونه این قدرت و این لانچ کنترل رو تحمل کنه و منحصر به فرد باشه
وقتی میبینم با هرزگردی چهار چرخ لانچ میکنه آدرنالینم فوران میکنه!