فراریلامبورگینی

درگ فراری 812 کامپتیزیونه و لامبورگینی اونتادور اولتیمائه؛ خلوص V12!

در نبرد بین سوپرکارهای V12 ایتالیایی، لامبورگینی اونتادور چهارچرخ محرک سریع‌تر خواهد بود یا فراری ۸۱۲ محرک عقب؟

پیش از اینکه سراغ تماشای ویدئوی جذاب رقابت این دو سوپراسپرت ایتالیایی برویم، بهتر است ابتدا اعداد و ارقام را مرور کنیم. اونتادور حاضر در این درگ، از نوع اولتیمائه است یعنی آخرین و قوی‌ترین نسخهٔ اونتادور که تنها در ۶۰۰ دستگاه تولید شد. در این مدل، خروجی پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی لامبورگینی به ۷۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. اولتیمائه همچنین ۱۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد که ۲۵ کیلوگرم از اونتادور S کمتر است.

از سوی دیگر، فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه را داریم که این هم نسخه‌ای تولید محدود و افراطی‌تر از ۸۱۲ استاندارد بود ولی در تعداد بیشتری نسبت به اونتادور اولتیمائه ساخته شد. فراری از ۸۱۲ کامپتیزیونه ۱,۵۹۸ دستگاه تولید کرد که از این تعداد ۹۹۹ دستگاه کوپه و ۵۹۹ دستگاه آپرتا (روباز) بود. زیر کاپوت این اسب رقصان مارانلو هم یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی قرار گرفته است ولی این موتور با ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۲ نیوتن متر گشتاور، از رقیب سنت آگاتایی قوی‌تر است.

علاوه بر این، فراری تنها ۱۴۸۷ کیلوگرم وزن دارد که به میزان قابل‌توجهی از اونتادور سبک‌تر است. هرچند کامپتیزیونه یک گرند تورر موتور جلو است ولی توزیع وزن بسیار متعادلی با ۴۹ درصد روی محور جلو و ۵۱ درصد روی محور عقب دارد که بسیار به اونتادور موتور وسط با ۴۳ درصد در جلو و ۵۷ درصد در عقب نزدیک است. از سوی دیگر، برتری مهم اونتادور، برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است درحالی‌که در فراری تمام نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. در عوض، ۸۱۲ از گیربکس دوکلاچه بهره می‌برد که بسیار سریع‌تر از گیربکس قدیمی ISR لامبورگینی دنده‌ها را تعویض می‌کند.

۸۱۲ با وجود قدرت بیشتر و وزن کمتر، در مسابقهٔ درگ از حالت سکون نتوانست حریف اونتادور شود زیرا در آغاز حرکت به دلیل انتقال تمام نیرو به چرخ‌های عقب، بی‌نقص عمل نمی‌کرد ولی به‌محض دستیابی به کشش مناسب، آهسته و پیوسته به اولتیمائه نزدیک شد. بااین‌حال، برای اینکه فراری بتواند از رقیب پیشی بگیرد، مسافت ۴۰۰ متر کافی نبود. در مسابقهٔ رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت یعنی جایی که خبری از هرزگردی در آغاز حرکت نیست، شرایط کاملاً تغییر کرد و فراری به‌راحتی لامبورگینی را جا گذاشت.

در این ویدئو، ۸۱۲ کامپتیزیونه شتاب صفرتاصد را در ۳.۷۹ ثانیه ثبت کرد درحالی‌که این رقم برای اونتادور اولتیمائه ۳.۲۸ ثانیه بود. در شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اما اسب مارانلو با ۹.۳۳ ثانیه، سریع‌تر از رقیب با ۹.۸۳ ثانیه عمل کرد ولی درنهایت، در پایان ۴۰۰ متر این لامبورگینی بود که با زمان ۱۰.۸۳ ثانیه، در برابر فراری با ۱۰.۹۹ ثانیه به پیروزی رسید.

مقایسه مشخصات فنی

اونتادور اولتیمائه فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه
پیشرانه ۶.۵ لیتری V12 ۶.۵ لیتری V12
قدرت ۷۸۰ اسب بخار ۸۳۰ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر ۶۹۲ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته ISR ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ عقب
وزن ۱۵۵۰ کیلوگرم ۱۴۸۷ کیلوگرم
قیمت ۵۰۷,۳۵۳ دلار ۶۰۲,۴۶۳ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (998 ديدگاه)

    این کانال با هر ماشینی میاد همیشه بدترین حالت ممکن اون ماشین رو تایم میزنن نمیدونم مشکل از راننده هاشون هست یا از ماشین هاشون..

    موافقم 42
    مخالفم 5
  2. Taha Ayoobi

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5306 ديدگاه)

    این اونتادور چقد خوشگلههه

    موافقم 36
    مخالفم 5
    1. amir

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3795 ديدگاه)

      بیش از حد خوشگله من یکی نمیتونم در برابرش دووم بیارم انگار آفرودیت دنیای خودروهاست
      ماشینی که عاشقشم و بیشتر از همه ماشینای تاریخ و تو کل خودروسازی ها دوس دارم اونتادوره مخصوصا اس وی جی
      توی فورزا کیت لیبرتی واک انداختم با رنگ رز گلد و رینگای سفید انقدر حال کردم که نگوووو

      موافقم 29
      مخالفم 7
      1. Taha Ayoobi

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5306 ديدگاه)

        اصن میخوای عکسشو لیس بزنی لامصب.
        مصداق بارز تر تمیز

        موافقم 10
        مخالفم 6
  3. مهران

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    لامبورگینی عالی مثل همیشه…
    نمیشه انتخابش نکرد اگه بحث انتخاب باشه
    جدای از نتیجه،صدای اگزوزها عالی بودن🔥

    موافقم 21
    مخالفم 7
  4. Moein

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (919 ديدگاه)

    812 عشق ابدی . . .

    موافقم 40
    مخالفم 15
  5. سهیل

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (244 ديدگاه)

    تقابل اسطوره در مقابل اسباب بازی.

    موافقم 5
    مخالفم 31
  6. amir

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3795 ديدگاه)

    واقعا دو عدد عشق
    اونتادور کامل ترین سوپر اسپرت تاریخ لامبو
    فراری ۸۱۲ زیباترین گرن تورر تاریخ
    اصلا خیلی انتخاب بینشون سخته با وجوده اینکه توی یه سگمنت نیستن

    موافقم 28
    مخالفم 4
  7. Scuderia Ferrari

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4087 ديدگاه)

    عکساشون ارزش دیدن بیشتری داشت تا این درگ !!
    فقط V12 های تنفس طبیعی رو عشقه اونم ایتالیایی

    موافقم 29
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2502 ديدگاه)

      واااای وااای
      چه گردوخاکی به پاکردن
      ترکوندن این دوتا قلدر ایتالیایی
      دمشون گرم

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. کسرا

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    لامبورگینی برد
    ایول

    موافقم 13
    مخالفم 7
  9. Parvaz

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (412 ديدگاه)

    بعد LFA دومین ماشینی که دوست دارم همین ۸۱۲ هست، ولی نارنجی آخه !!! قرمز باید باشه قرمز

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. amir

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3795 ديدگاه)

      فراری غیر قرمز انگار فوش محسوب میشه
      اصلا فراری غیر قرمز فراری نیست

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. محمدهادی

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2502 ديدگاه)

      پسسر چه سروصداهایی داشتن ماشینای دهه قبل
      تمام جاده رو گذاشتن روی سرشون

      موافقم 4
      مخالفم 1
  10. ab0lf4zl

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (236 ديدگاه)

    برنده مسابقه کسایی هستن ک پول خرید اینارو دارن

    موافقم 11
    مخالفم 1
  11. amirmohammadja79

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    میون این دو دلبر اینور برم یا اونور :))))
    ولی اخه لعنتی فراری نارانجی؟!
    فراری هیچ رنگی غیر قرمز نباید باشه نارانجی چیه خدایی
    جفتشون جذاب زیبا و دلربا هستن انتخاب بینشون واقعا سخته فقط حیف دیگه همچین شاهکارهایی نمیتونیم ببینیم

    موافقم 2
    مخالفم 2
  12. توفیق اجباری

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خواستم اسم فراری رو تکرار کنم زبونم قلنج کرد

    موافقم 2
    مخالفم 1
  13. شاهین

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    بین تمام ماشینا لانچ کنترل پورشه بهترین، بدون هدر رفت شلیک میشه
    اما! اما اونتادور یه جور خشن و جنگی لانچ میکنه انگار ماشین رالی و روی خاک داره هرزگردی میکنه
    یکی از دلایلی که گیربکسش مخصوص (شما بگو کند و تنبل) واسه اینکه بتونه این قدرت و این لانچ کنترل رو تحمل کنه و منحصر به فرد باشه
    وقتی میبینم با هرزگردی چهار چرخ لانچ میکنه آدرنالینم فوران میکنه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا