صنایع هوایی

تونل باد پیشرفته ایرباس برای تست تکنولوژی کنترل بال فعال هواپیما

پس از تست‌های موفقیت‌آمیز تونل باد در تأسیسات نزدیک بریستول انگلستان، ایرباس توسعه هواپیمایی با کنترل بال فعال را پیش می‌برد. این کمپانی در حال تلاش برای شبیه‌سازی رفتار پرواز پرنده با بال هایی است که شکل خود را در زمان پرواز تطبیق می‌دهد تا آئرودینامیک بهینه‌ای داشته باشد. این امر باعث تولید هواپیمایی می‌شود که آلودگی کربنی پایین‌تری دارد.

پروژه بال پرفورمنس ایرباس از دل پروژه‌ای مشابه با نام آلباتروس وان بیرون آمده است. مهندسان این شرکت در سال ۲۰۱۹ هواپیمای مجهز به بال های دارای بخش‌های متحرک را به پرواز درآوردند. این بال ها که از بال آلباتروس الهام گرفته‌اند از لولاهای نیمه آئرولاستیک استفاده می‌کنند تا به توربولانس پاسخ دهند و میزان فشار روی فریم هوایی را کاهش دهند که این امر نیاز به تقویت ساختارها را کمتر می‌کند و بنابراین صرفه‌جویی قابل‌توجه در وزن هواپیما حاصل می‌شود.

راه‌اندازی پروژه بال پرفورمنس موردبحث در سال پیش نشان دهنده ادامه توسعه این تکنولوژی است. این بال از جت سسنای کوچک به همراه حسگرها، اسپویلرهای پاپ آپ و بخش‌های چندمنظوره تشکیل شده است. یک پلتفرم ویژه نیز برای تست و توسعه سریع این تکنولوژی‌ها بکار خواهد رفت و ایرباس به دنبال بهبود آئرودینامیک هواپیماهای آینده است.

مدیر این پروژه می‌گوید:

نمایشگر مقیاس‌پذیر موردبحث با استفاده از پلتفرم جت تجاری سسنا و به منظور بررسی تکنولوژی بال جدید بکار خواهد رفت. مدل موردبحث با استفاده از تکنولوژی سه‌بعدی تولید شده است و تیم آئرودینامیک ایرباس آن را در تونل باد بررسی می‌کند. در واقع هواپیمای حاضر در این شبیه‌سازی نسخه‌ای کوچک از جت سسنا است که دارای بال پرفورمنس با طراحی سبک‌وزن است و در آینده باعث کاهش آلایندگی تولیدی خواهد شد

مهندسان هوافضا برای بهبود عملکرد هواپیما معمولاً پرواز پرندگان را مدنظر قرار می‌دهند. ما پروژه‌های تحقیقاتی متنوعی را درباره تغییر شکل بال ها که کارایی هواپیماها را بالاتر می‌برند دیده‌ایم. همچنین برخی پروژه‌ها نشان داده‌اند جغدها چگونه می‌توانند باعث کاهش صدای تولیدی هواپیماها و استفاده از بال های قوی‌تر شوند. ایرباس امیدوار است با بررسی جنبه‌های گوناگون این تکنولوژی در تونل باد سریعاً استفاده از آن‌ها را تجاری کند.

مدیر ایرباس می‌افزاید:

تونل باد پیشرفته ایرباس راهی خیال‌انگیز برای تائید ایده‌های ما پیش از تست‌های پرواز است. توانایی تحلیل آئرودینامیکی ما در کلاس جهانی است و تونل باد نیز راه ارزشمند دیگری برای بررسی عملکرد و توانایی‌های هواپیما پیش از پرواز است

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. mahdi

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (120 ديدگاه)

    جالبه بدانید هزینه اینجور تونل باد بیش از ۱ میلیارد دلار هستش

    موافقم ۴
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا