آلتوولو با معرفی سیگما، هواپیمای هیبریدی عمودپرواز با برد ۸۰۵ کیلومتر، سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت و صدای ۸۰ درصد کمتر از هلیکوپترها، قصد دارد تعریف جدیدی از پرواز شخصی ارائه دهد.
استارتاپ بریتانیایی آلتوولو (AltoVolo) با رونمایی از سیگما، گامی بزرگ در بازار روبه رشد هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) برداشته است. برخلاف طراحیهای مرسوم که ترکیبی از پهپاد و هلیکوپتر به نظر میرسند، سیگما با رویکردی نوآورانه در مهندسی و طراحی، توجه کارشناسان صنعت هوانوردی و آیندهپژوهان را جلب کرده است. هدف آلتوولو بازتعریف مفهوم حملونقل هوایی شخصی است. آنچه سیگما را متمایز میکند، عملکرد قابلتوجه آن در مقایسه با هلیکوپترهای سنتی و نسل جدید هواپیماهای eVTOL است. یکی از برجستهترین ویژگیها، کاهش ۸۰ درصدی صدا نسبت به هلیکوپترها است که امکان فرود در مناطق مسکونی را فراهم میکند. علاوه بر این، سیگما با برد ۸۰۵ کیلومتر (حدود چهار برابر رقبای eVTOL) سفرهای منطقهای و حتی بینشهری را به گزینهای عملی تبدیل کرده است.
سیگما از قوای محرکه هیبریدی الکتریکی بهره میبرد که ترکیبی از نوآوری و کارایی است. این هواپیما مجهز به مکانیزم جت الکتریکی چرخان است که برای برخاست و فرود عمودی استفاده میشود درحالیکه یک موتور سوخت مایع با چگالی بالا برای پروازهای طولانیمدت طراحی شده است. این ترکیب به سیگما امکان میدهد تا از جاهای کوچکی مانند پارکینگ خانهها، پشتبامها یا عرشه قایقهای تفریحی بلند شده و مسافتهای طولانی را با سرعت کروز ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت طی کند. این سیستم هیبریدی محدودیتهای هواپیماهای تمام الکتریکی را دور میزند زیرا باتریها برای برخاست عمودی قدرت انفجاری را فراهم میکنند و سوخت مایع، استقامت لازم برای سفرهای طولانی را تضمین میکند. در حالت تمام الکتریکی، سیگما همچنان برد قابلتوجه ۴۱۸ کیلومتر را ارائه میدهد که از بسیاری رقبا پیشی میگیرد.
از نظر طراحی، سیگما بهجای شباهت به هواپیماهای سنتی، از خودروهای پرفورمنس الهام گرفته است. با عرض ۴.۸ متر و وزن ۹۸۰ کیلوگرم (حتی با سه سرنشین)، این هواپیما بهاندازهای جمعوجور است که در مناطق مسکونی قابلاستفاده باشد. طراحی آیرودینامیک آن، همراه با صدای کم، سیگما را به گزینهای ایدهآل برای فرود در مکانهایی تبدیل کرده که هلیکوپترها هرگز نمیتوانند به آنها نزدیک شوند. سیگما با ظرفیت حمل ۲۷۰ کیلوگرم (شامل سرنشینان و بار) و قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار، تعادل بینظیری بین کارایی و عملکرد ارائه میدهد. ویژگیهای ایمنی مانند چتر نجات که در ارتفاع ۱۵ متری فعال میشود، اطمینان خاطر بیشتری برای استفاده غیرنظامی فراهم میکند.
آلتوولو فراتر از فروش یک محصول، به دنبال ایجاد یک شیوه جدید حملونقل هوایی است که محدودیتهای زیرساختهای عمومی و ترافیک شهری را دور میزند. این شرکت پرواز را بهعنوان بخشی از زندگی روزمره تصور میکند که از رفتوآمدهای روزانه تا سفرهای کاری کوتاه یا تعطیلات آخر هفته را بدون نیاز به پایانههای شلوغ، برنامههای پرواز یا جادههای پرترافیک شامل میشود. سیگما با تمرکز بر طراحی کاربرمحور و آیرودینامیک پیشرفته، نهتنها در بازار eVTOL، بلکه در رقابت با هلیکوپترها نیز حرفهایی برای گفتن دارد. اگر آلتوولو به وعدههای خود عمل کند، سیگما میتواند نقطه عطفی در تاریخ هوانوردی باشد و پرواز را بهسادگی رانندگی با خودرو کند.
آلتوولو اعلام کرده که تستهای پروازی پروتوتایپ مقیاس کوچک با موفقیت انجام شده و اکنون در حال ساخت یک پروتوتایپ مقیاس اصلی است. این شرکت قصد دارد از جولای ۲۰۲۵ لیست انتظار برای سفارشات اولیه را باز کند هرچند تاریخ دقیق فروش و قیمت هنوز اعلام نشده است.
ممد ژانگولر
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴عجب چیز تی بیستیه 👏
Ben
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴برای آینده جواب میده.
PURIYA
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴مشخصاتش شگفت انگیزه
ولی امکان نداره با این سطح از تکنولوژی کمتر از ۲۰۰ هزار دلار قیمتش بشه
مگرنه اگر زیر ۲۰۰ تا بشه همه ثروتمندا یکی ازش میخرن چون ارزنده هست
الان یه هلیکوپتر درب داغون زیر ۳۰۰ هزار تا پیدا نمیشه