صنایع هوایی

بوئینگ 2707، جت مافوق صوتی که قرار بود سریع‌تر و بزرگ‌تر از کنکورد باشد

بوئینگ در دههٔ ۶۰ قصد توسعهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوتی را داشت که سریع‌تر و بزرگ‌تر از کنکورد باشد اما پس از صرف یک میلیارد دلار، این پروژه لغو شد.

۲۰ سال پس از بازنشستگی کنکورد، حرف‌های زیادی در مورد احیای هواپیماهای مسافربری مافوق صوت مطرح است. تاکنون جانشین‌های مختلفی برای کنکورد دیده‌ایم که توسط شرکت‌های خصوصی و همین‌طور ناسا ساخته شده‌اند اما در همان دوران فعالیت کنکورد، برنامهٔ توسعهٔ جت مسافربری مافوق صوتی در جریان بود که خیلی‌ها از آن بی‌خبر هستند.

بوئینگ هرچند این روزها به خاطر نگرانی‌های ایمنی در مورد ۷۳۷ مکس لطمه دیده است اما همچنان یک از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوافضای دنیا محسوب می‌شود. این شرکت در دههٔ ۶۰ کار روی توسعهٔ رقیبی برای کنکورد را آغاز کرد. این هواپیما که بوئینگ ۲۷۰۷ نام داشت، می‌خواست با مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از ویژگی‌های فنی، بازار کنکورد را بگیرد. ابتدا قرار بود در این هواپیما از بال متحرک استفاده شود اما به دلیل اندازه و وزن بالای این سیستم، تیم توسعه مجبور شد سراغ بال دلتای معمولی برود. بوئینگ برای این هواپیمای مافوق صوت چهار موتور توربوجت جنرال الکتریک را در نظر گرفته بود که زیر دم نصب می‌شدند و هرکدام ۲۸۰ کیلو نیوتن نیروی رانش تولید می‌کردند.

هدف اصلی بوئینگ این بود که ۲۷۰۷ را بسیار بزرگ‌تر از کنکورد بسازد زیرا یکی از دلایل استقبال پایین از کنکورد ظرف مسافر محدود تنها ۱۰۰ نفری آن بود. هواپیمای بوئینگ اما برای حمل ۲۵۰ تا ۳۰۰ مسافر طراحی شده بود و بنابراین می‌توانست بازدهی بالاتر و سوددهی بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از برتری‌های این هواپیما نسبت به کنکورد، سرعت بیشتر بود. هواپیمای بوئینگ می‌توانست به حداکثر سرعتی در حدود ۲.۷ ماخ یا ۳۳۳۰ کیلومتر دست پیدا کند درحالی‌که این رقم برای رقیب فرانسوی بریتانیایی کمتر از ۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بود؛ بنابراین، همه‌چیز برای ۲۷۰۷ خیلی خوب به نظر می‌رسید اما بعداً مشکلات یکی‌یکی نمایان شدند.

در ابتدا، بوئینگ ۲۷۰۷ با همان چالشی روبرو بود که کنکورد تجربه می‌کرد یعنی سروصدای بسیار زیاد. این صدا آن‌قدر بلند بود که برخی کشورها پرواز کنکورد را در آسمان خود ممنوع کردند. این ممنوعیت‌ها مشکل بزرگی برای جت‌های تجاری محسوب می‌شد زیرا باید مسیر پرواز خود را تغییر می‌دادند تا کشورهایی که ممنوعیت پرواز داشتند را دور بزنند و این به معنای هزینه‌های بیشتر و تولید آلایندگی بیشتر بود. علاوه بر این، افزایش هزینه‌ها و نبود بازار مشخص هم دیگر مشکلاتی بودند که بر سر راه پروژهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوت بوئینگ قرار داشتند.

به همین دلیل، درحالی‌که بیش از یک میلیارد دلار برای تحقیق و توسعهٔ این پروژه هزینه شده بود، در سال ۱۹۷۱ دولت ایالات‌متحده برنامهٔ بوئینگ ۲۷۰۷ را لغو کرد. با لغو این پروژه، بوئینگ تصمیم گرفت تمام تمرکز خود را روی ۷۴۷ بگذارد که در همان سال‌ها در دست توسعه بود و اولین پرواز خود را در فوریهٔ ۱۹۶۹ انجام داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. parhamiof

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    چند شرکت و چند ساله میخوان یه هواپیما مثل بزرگوار کنکورد تولید کنن؟
    چی بود این اعجوبه

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. net

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3333 ديدگاه)

      امریکا مالک و رهبر کره زمین

      موافقم 74
      مخالفم 68
      1. Anti Tesla

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1179 ديدگاه)

        مالک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        بعضی از انسان ها آزاده و آزادی خواه نیستند.

        موافقم 40
        مخالفم 26
      2. abbas

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (287 ديدگاه)

        عاقبت سواد اینستاگرامی
        اگر ب مالکیت باشه تاریخ امپراطوری و قدرت هخامنشی در نظر میگرفتی
        میفهمیدی آمریکا الان موی زائد تاریخ ایرانم نیست
        چ برسه ب مالک

        موافقم 34
        مخالفم 51
        1. phonix

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          امریکا یکی از بزرگترین تحولات تاریخ بشری هست جناب
          ضمنا تغییرات وشتابی که ایالات متحده امریکا در این عمر اندکش به دنیا بشری داده بسیار فراتر از تمام ادوار 2500 ساله پادشاهی متمرکز در ایرانه
          این هم خدمتتون بگم که ایران قدیمی ترین کشور نیست قدیمی ترین امپراطوری هست و بیشترین درصد جمعیت زیر سلطه رو داشته

          موافقم 47
          مخالفم 19
        2. net

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (3333 ديدگاه)

          این تعصبات الکی مثل گزارشگران ورزشی ایران رو باید کنار بذاریم .
          دنیا مدیون اختراعات امریکاست

          موافقم 47
          مخالفم 19
        3. من

          ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام و روز خوش
          همین جایی که الان داری می‌نویسی ، اختراع آمریکایی هاست
          لطفا موبایل رو تحویل بده و با چاپار زندگی رو از نو شروع کن، چاپار از نوع امپراطوری هخامنشی.
          ارادتمندم

          موافقم 7
          مخالفم 4
      3. ناجی حسینی

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش خودشو ناراحت نکن ایران هم به جای کنکورد کنکور داره به جای توپولف هم یه عالمه تپل ماشالله داره .گور بابای آمریکا و روسیه خیانت کار

        موافقم 3
        مخالفم 2
      4. Mamaliiiii67

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        بگو مهد دموکراسی

    2. محمد

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      بیشتر از اینکه تقصیر چالش های فنی باشه به خاطر نبود مشتری و موانع قانونی و محیط زیستی رقیب های کنکورد تولید نشدن به غیر توپولوف ۱۴۴ که با جاسوسی صنعتی از کنکورد درست شد و فاجعه محض بود ، جا داری یادی هم کنیم از اون بزرگمردی که ۳ تا کنکورد برای ایران تو سفارش اول خرید اما اتفاقی شوم باعث شد ایران ایر یکی از ۳ کاربر این هواپیما نشه ، لازم به ذکره در مرحله اول سه فرودگاه مهرآباد ، شیراز و کیش برای استفاده از کنکورد بهینه شده بودن و قرار بود به مرور فرودگاه های دیگری رو هم شامل بشه ، هزاران افسوس

      موافقم 52
      مخالفم 11
      1. parhamiof

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (744 ديدگاه)

        دقیقا بازنشستگی کنکورد هم بخاطر همین موانع بود.
        توپولف هم همزمان با خود کنکورد اومد یعنی اون موقع اصلا همچین موانعی نبود.
        چقدر هم ایراد داشت و چندبار سانحه هوایی داشت.
        این 3 تا کنکورد که لغو شد هم کلاه به سرا جلوشو گرفتن که واقعا خدا جد و آبادشونو رحمت کنه.

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. phonix

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          کنکورد به خاطر مشکلات طراحی فراصوت و نقص طراحی منجرب به حادثه و زیان ده بودنش با اومدن جت های بزرگ و سریع قاره ای کنار گذاشته شد ربطی به قانون الایندگی نداره اون موقه کسی دنبال این چیزا نبود .
          توپولوفم نیاز به دزدی از کنکورد نداشت نابغه به نام اندری توپولوف پشتش بود .

          موافقم 7
          مخالفم 11
        2. محمد

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1485 ديدگاه)

          کاربر فونیکس ، به جای زیاد کردن کامنت و الکی کامنت دادن برای خالی نبودن عریضه با همون اینترنت یه جستجوی ساده انجام میدادی و به آقای توپولوف که طراح اصلی ( تو بخون کپی کار) اصلی هواپیما مجبور بود قبل هر پرواز خودش هواپیما رو چک کنه تا سقوط نکنه ( که بازم سقوط میکرد) تو خود روسیه هم مثل بقیه دنیا به tu 144 میگن کنکوردفسکی بعد میاد به کپی کارش میگه نابغه از دلایل تلفات بالاش غیر مهندسی افتضاح همیشگی روس ها این هم بود که طرح های دزدی از غرب اولین نمونه های طرح های آزمایشی بود و برای اینکه زودتر از غرب جت مافوق صوت مسافربری بسازن از رو چرک نویس های اولیه غرب دزدی کردن ، شرح کامل این وقایع تو سایت جنگاوران هست

          موافقم 12
          مخالفم 5
        3. phonix

          ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          جناب وقتی اطلاعی نداری و نمیدونی درباره کی صحبت میکنی لطفا لطفا کامنت نکن .
          کنکورد یک بار حادثه داد و بیشتر از توپولوف دوبار حادثه داده تلفات گرفت نقص طراحی مخزن سوخت واتصالت از عوامل اصلی این سانحه بودن . البته انتظار ندارم ادم بیسوادی مثل شما اینو بلد باشه . با یک مقاله ترجمه شده از جنگاوران یکی از بزرگترین افراد تاریخ هوایی که مورد تایید اکثر بزرگان بوده واسطوره حساب میشه قضاوت کردی یک چیزی هم بهت بدهکار شدیم .
          اقای توپولوف یکی از بزرگترین طراحان هوافضای قرن گذشته بوده و هرکسی که ذره ای سواد و یا اطلاعات عمومی در این حوزه داشته باشه اینو تایید میکنه جناب شما 1500 تا کامنت دری وری گذاشتی اینم روش .
          زمانی که این اقا بمب افکن های مشهور اتحاد جماهیر رو طراحی میکرد اروپایی ها هواپیمای ملخی میساخت.
          انتظار میره کسی با این سواد کمتر به دیگر کاربران حمله کنه

          موافقم 4
          مخالفم 5
        4. Roham

          ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (757 ديدگاه)

          توپولوف یکی از امن‌ترین هواپیماهای مسافربری خطوط هوایی دنیا محسوب میشه
          فکر کنم تو تمام دوره خدمتش به بشر، سه تا حادثه داشته که آمار ضعیفی نیست
          متاسفانه یکی از این حوادث تو سفید کوه خرم‌آباد رخ داد
          اگه اشتباه نکنم اسفند ۷۹ بود
          روحشون شاد

          موافقم 1
          مخالفم 1
    3. NAVID@@98

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (737 ديدگاه)

      💯🔥👑🥇
      خدایی جانم آمریکا برتر 🇺🇸🇨🇦🇷🇺🇩🇪 جانم اروپا برتر خدایی🥇👑🔥💯

      موافقم 20
      مخالفم 21
    4. NAVID@@98

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (737 ديدگاه)

      💯🔥👑🥇
      خدایی جانم آمریکا برتر 🇺🇸🇨🇦🇷🇺🇩🇪🇪🇺 جانم اروپا برتر خدایی🥇👑🔥💯

      خدا همیشه یارشانه که این همه هر چیز بهترین و اول اثبات کرده اند
      😍 ای عشق های عزیز خدا یار و یاورتان
      نان پدر و شیر مادر حلالتان 😘

      موافقم 20
      مخالفم 16
  2. ممد ژانگولر

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4068 ديدگاه)

    هواپیما نقطه عطف تمام محصولاته و خیلی مهمه . من روزی رو میبینم که یک خودروی مرسدس بنز پرواز خواهد کرد .

    موافقم 4
    مخالفم 11
  3. Siyavash

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (743 ديدگاه)

    خیلی طراحی جالبی داره مثل نیزه هست…

    موافقم 11
  4. علی جردن

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2014 ديدگاه)

    به امید ساخته شدن خودروی ما فوق صوت

    موافقم 6
    مخالفم 15
    1. Anti Tesla

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1179 ديدگاه)

      کراک چیزه بدیه

      موافقم 27
      مخالفم 5
    2. پیام

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2114 ديدگاه)

      خودرو مافوق صوت به چه درد میخوره؟! که چی بشه؟!!!

      موافقم 15
      مخالفم 5
    3. جرمی کلارکسون

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (798 ديدگاه)

      برای اون سرعت داون فورس بالایی نیاز هست و احتمالا طراحی خوبی هم نداره . بعد با این سرعت نمیشه از مناظر لذت برد و فقط توی یه خط مستقیم باید رفت

      موافقم 6
      مخالفم 1
  5. morteza

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (284 ديدگاه)

    ویدئو بوئینگ فرودگاه مهرآباد و پریروز دیدم .چه دوران ی بود آدم هرچه گذشته ایران و میبینه انگار داره آینده رو میبینه.

    موافقم 30
    مخالفم 7
  6. پیام

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2114 ديدگاه)

    ای کاش میشد این همه پولی که تو مملکتاب بی صاحب هدر میره به آمریکا برسه که بتونن علم رو جلو ببرن 🇱🇷🇱🇷🇱🇷🇱🇷🇱🇷🇱🇷🇱🇷

    موافقم 23
    مخالفم 32
    1. مردی که دنیا رو فروخت

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (37 ديدگاه)

      اون پرچم آمریکا نیست
      پرچم آمریکا اینه🇺🇲

      موافقم 30
      مخالفم 2
      1. پیام

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2114 ديدگاه)

        آیکونش کوچیکه اشتباه میشه آره 🇺🇲🇺🇲🇺🇲🇺🇲🇺🇲

        موافقم 20
        مخالفم 7
    2. جومونگ

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (223 ديدگاه)

      پرچم جمـ ـهوری لیبریا رو زدی جای امریکا 🤣🤣🤣

      موافقم 21
      مخالفم 2
  7. دانیال_Surrey،England

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2847 ديدگاه)

    این ایده ی انگلیسی ها ماله اوایل دهه ی 50عه که به صورت جدی این هواپیماهای مسافری مافوق صوت رو پیگیری کردن یعنی بعد از 70 و خورده ای سال هیچ کشوری نتونسته حتی پیادش کنه!
    بعد 50 سال ساخت هم همه قراره بسازن منتها تو گل گیر کردن.

    موافقم 10
    مخالفم 6
  8. Elmiraj

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3186 ديدگاه)

    در دهه آینده استارشیپ ها با چندین برابر این سرعت دورترین نقاط این کُره را در عرض کمتر از یک ساعت می‌پیماند و برای فرود و برخاست تنها به یک سکوی بتی کوچک نیاز خواهند داشت !!!

    کنکورد و دیگر پروژه بخوبی نشان دادن که پرواز تجاری در جو غیر ممکنه و صرف هزینه در این حوضه بیهوده هست .

    موافقم 12
    مخالفم 9
  9. جرمی کلارکسون

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (798 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا بعضی دوستان منتظر خودرو های پرنده هستن کی میخاین قبول کنید خودروی پرنده همون هواپیماس‌

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. حسین

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2998 ديدگاه)

    دوستان قرارداد کنکورد قبل از انقلاب و به درخواست رییس وقت هما لغو شد .
    کنکورد هم بعد از سقوط آخرش پرونده اش جمع شد و الان میتونیم بگیم رییس وقت هما کار درستی کرد .
    لطفاً یک دقیقه سرچ کنید .

    موافقم 5
    مخالفم 9
  11. امیر

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باور کردنی نیست بالاخره یکبار چهارتا حرف حسابی هرچند یه کم دور از ادب بود زده شد البته اگه اینم چهارتا نیان حرفای انچنانی توش بزنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا