بوئینگ در دههٔ ۶۰ قصد توسعهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوتی را داشت که سریعتر و بزرگتر از کنکورد باشد اما پس از صرف یک میلیارد دلار، این پروژه لغو شد.
۲۰ سال پس از بازنشستگی کنکورد، حرفهای زیادی در مورد احیای هواپیماهای مسافربری مافوق صوت مطرح است. تاکنون جانشینهای مختلفی برای کنکورد دیدهایم که توسط شرکتهای خصوصی و همینطور ناسا ساخته شدهاند اما در همان دوران فعالیت کنکورد، برنامهٔ توسعهٔ جت مسافربری مافوق صوتی در جریان بود که خیلیها از آن بیخبر هستند.
بوئینگ هرچند این روزها به خاطر نگرانیهای ایمنی در مورد ۷۳۷ مکس لطمه دیده است اما همچنان یک از بزرگترین شرکتهای هوافضای دنیا محسوب میشود. این شرکت در دههٔ ۶۰ کار روی توسعهٔ رقیبی برای کنکورد را آغاز کرد. این هواپیما که بوئینگ ۲۷۰۷ نام داشت، میخواست با مجموعهای منحصربهفرد از ویژگیهای فنی، بازار کنکورد را بگیرد. ابتدا قرار بود در این هواپیما از بال متحرک استفاده شود اما به دلیل اندازه و وزن بالای این سیستم، تیم توسعه مجبور شد سراغ بال دلتای معمولی برود. بوئینگ برای این هواپیمای مافوق صوت چهار موتور توربوجت جنرال الکتریک را در نظر گرفته بود که زیر دم نصب میشدند و هرکدام ۲۸۰ کیلو نیوتن نیروی رانش تولید میکردند.
هدف اصلی بوئینگ این بود که ۲۷۰۷ را بسیار بزرگتر از کنکورد بسازد زیرا یکی از دلایل استقبال پایین از کنکورد ظرف مسافر محدود تنها ۱۰۰ نفری آن بود. هواپیمای بوئینگ اما برای حمل ۲۵۰ تا ۳۰۰ مسافر طراحی شده بود و بنابراین میتوانست بازدهی بالاتر و سوددهی بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از برتریهای این هواپیما نسبت به کنکورد، سرعت بیشتر بود. هواپیمای بوئینگ میتوانست به حداکثر سرعتی در حدود ۲.۷ ماخ یا ۳۳۳۰ کیلومتر دست پیدا کند درحالیکه این رقم برای رقیب فرانسوی بریتانیایی کمتر از ۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بود؛ بنابراین، همهچیز برای ۲۷۰۷ خیلی خوب به نظر میرسید اما بعداً مشکلات یکییکی نمایان شدند.
در ابتدا، بوئینگ ۲۷۰۷ با همان چالشی روبرو بود که کنکورد تجربه میکرد یعنی سروصدای بسیار زیاد. این صدا آنقدر بلند بود که برخی کشورها پرواز کنکورد را در آسمان خود ممنوع کردند. این ممنوعیتها مشکل بزرگی برای جتهای تجاری محسوب میشد زیرا باید مسیر پرواز خود را تغییر میدادند تا کشورهایی که ممنوعیت پرواز داشتند را دور بزنند و این به معنای هزینههای بیشتر و تولید آلایندگی بیشتر بود. علاوه بر این، افزایش هزینهها و نبود بازار مشخص هم دیگر مشکلاتی بودند که بر سر راه پروژهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوت بوئینگ قرار داشتند.
به همین دلیل، درحالیکه بیش از یک میلیارد دلار برای تحقیق و توسعهٔ این پروژه هزینه شده بود، در سال ۱۹۷۱ دولت ایالاتمتحده برنامهٔ بوئینگ ۲۷۰۷ را لغو کرد. با لغو این پروژه، بوئینگ تصمیم گرفت تمام تمرکز خود را روی ۷۴۷ بگذارد که در همان سالها در دست توسعه بود و اولین پرواز خود را در فوریهٔ ۱۹۶۹ انجام داد.
parhamiof
۲۴ بهمن ۱۴۰۲چند شرکت و چند ساله میخوان یه هواپیما مثل بزرگوار کنکورد تولید کنن؟
چی بود این اعجوبه
net
۲۴ بهمن ۱۴۰۲امریکا مالک و رهبر کره زمین
Anti Tesla
۲۴ بهمن ۱۴۰۲مالک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بعضی از انسان ها آزاده و آزادی خواه نیستند.
abbas
۲۵ بهمن ۱۴۰۲عاقبت سواد اینستاگرامی
اگر ب مالکیت باشه تاریخ امپراطوری و قدرت هخامنشی در نظر میگرفتی
میفهمیدی آمریکا الان موی زائد تاریخ ایرانم نیست
چ برسه ب مالک
phonix
۲۵ بهمن ۱۴۰۲امریکا یکی از بزرگترین تحولات تاریخ بشری هست جناب
ضمنا تغییرات وشتابی که ایالات متحده امریکا در این عمر اندکش به دنیا بشری داده بسیار فراتر از تمام ادوار 2500 ساله پادشاهی متمرکز در ایرانه
این هم خدمتتون بگم که ایران قدیمی ترین کشور نیست قدیمی ترین امپراطوری هست و بیشترین درصد جمعیت زیر سلطه رو داشته
net
۲۵ بهمن ۱۴۰۲این تعصبات الکی مثل گزارشگران ورزشی ایران رو باید کنار بذاریم .
دنیا مدیون اختراعات امریکاست
من
۲۸ بهمن ۱۴۰۲سلام و روز خوش
همین جایی که الان داری مینویسی ، اختراع آمریکایی هاست
لطفا موبایل رو تحویل بده و با چاپار زندگی رو از نو شروع کن، چاپار از نوع امپراطوری هخامنشی.
ارادتمندم
ناجی حسینی
۲۹ بهمن ۱۴۰۲داداش خودشو ناراحت نکن ایران هم به جای کنکورد کنکور داره به جای توپولف هم یه عالمه تپل ماشالله داره .گور بابای آمریکا و روسیه خیانت کار
Mamaliiiii67
۲۰ اسفند ۱۴۰۲بگو مهد دموکراسی
محمد
۲۴ بهمن ۱۴۰۲بیشتر از اینکه تقصیر چالش های فنی باشه به خاطر نبود مشتری و موانع قانونی و محیط زیستی رقیب های کنکورد تولید نشدن به غیر توپولوف ۱۴۴ که با جاسوسی صنعتی از کنکورد درست شد و فاجعه محض بود ، جا داری یادی هم کنیم از اون بزرگمردی که ۳ تا کنکورد برای ایران تو سفارش اول خرید اما اتفاقی شوم باعث شد ایران ایر یکی از ۳ کاربر این هواپیما نشه ، لازم به ذکره در مرحله اول سه فرودگاه مهرآباد ، شیراز و کیش برای استفاده از کنکورد بهینه شده بودن و قرار بود به مرور فرودگاه های دیگری رو هم شامل بشه ، هزاران افسوس
parhamiof
۲۴ بهمن ۱۴۰۲دقیقا بازنشستگی کنکورد هم بخاطر همین موانع بود.
توپولف هم همزمان با خود کنکورد اومد یعنی اون موقع اصلا همچین موانعی نبود.
چقدر هم ایراد داشت و چندبار سانحه هوایی داشت.
این 3 تا کنکورد که لغو شد هم کلاه به سرا جلوشو گرفتن که واقعا خدا جد و آبادشونو رحمت کنه.
phonix
۲۵ بهمن ۱۴۰۲کنکورد به خاطر مشکلات طراحی فراصوت و نقص طراحی منجرب به حادثه و زیان ده بودنش با اومدن جت های بزرگ و سریع قاره ای کنار گذاشته شد ربطی به قانون الایندگی نداره اون موقه کسی دنبال این چیزا نبود .
توپولوفم نیاز به دزدی از کنکورد نداشت نابغه به نام اندری توپولوف پشتش بود .
محمد
۲۵ بهمن ۱۴۰۲کاربر فونیکس ، به جای زیاد کردن کامنت و الکی کامنت دادن برای خالی نبودن عریضه با همون اینترنت یه جستجوی ساده انجام میدادی و به آقای توپولوف که طراح اصلی ( تو بخون کپی کار) اصلی هواپیما مجبور بود قبل هر پرواز خودش هواپیما رو چک کنه تا سقوط نکنه ( که بازم سقوط میکرد) تو خود روسیه هم مثل بقیه دنیا به tu 144 میگن کنکوردفسکی بعد میاد به کپی کارش میگه نابغه از دلایل تلفات بالاش غیر مهندسی افتضاح همیشگی روس ها این هم بود که طرح های دزدی از غرب اولین نمونه های طرح های آزمایشی بود و برای اینکه زودتر از غرب جت مافوق صوت مسافربری بسازن از رو چرک نویس های اولیه غرب دزدی کردن ، شرح کامل این وقایع تو سایت جنگاوران هست
phonix
۲۶ بهمن ۱۴۰۲جناب وقتی اطلاعی نداری و نمیدونی درباره کی صحبت میکنی لطفا لطفا کامنت نکن .
کنکورد یک بار حادثه داد و بیشتر از توپولوف دوبار حادثه داده تلفات گرفت نقص طراحی مخزن سوخت واتصالت از عوامل اصلی این سانحه بودن . البته انتظار ندارم ادم بیسوادی مثل شما اینو بلد باشه . با یک مقاله ترجمه شده از جنگاوران یکی از بزرگترین افراد تاریخ هوایی که مورد تایید اکثر بزرگان بوده واسطوره حساب میشه قضاوت کردی یک چیزی هم بهت بدهکار شدیم .
اقای توپولوف یکی از بزرگترین طراحان هوافضای قرن گذشته بوده و هرکسی که ذره ای سواد و یا اطلاعات عمومی در این حوزه داشته باشه اینو تایید میکنه جناب شما 1500 تا کامنت دری وری گذاشتی اینم روش .
زمانی که این اقا بمب افکن های مشهور اتحاد جماهیر رو طراحی میکرد اروپایی ها هواپیمای ملخی میساخت.
انتظار میره کسی با این سواد کمتر به دیگر کاربران حمله کنه
Roham
۲۸ بهمن ۱۴۰۲توپولوف یکی از امنترین هواپیماهای مسافربری خطوط هوایی دنیا محسوب میشه
فکر کنم تو تمام دوره خدمتش به بشر، سه تا حادثه داشته که آمار ضعیفی نیست
متاسفانه یکی از این حوادث تو سفید کوه خرمآباد رخ داد
اگه اشتباه نکنم اسفند ۷۹ بود
روحشون شاد
NAVID@@98
۲۴ بهمن ۱۴۰۲💯🔥👑🥇
خدایی جانم آمریکا برتر 🇺🇸🇨🇦🇷🇺🇩🇪 جانم اروپا برتر خدایی🥇👑🔥💯
NAVID@@98
۲۴ بهمن ۱۴۰۲💯🔥👑🥇
خدایی جانم آمریکا برتر 🇺🇸🇨🇦🇷🇺🇩🇪🇪🇺 جانم اروپا برتر خدایی🥇👑🔥💯
خدا همیشه یارشانه که این همه هر چیز بهترین و اول اثبات کرده اند
😍 ای عشق های عزیز خدا یار و یاورتان
نان پدر و شیر مادر حلالتان 😘
ممد ژانگولر
۲۴ بهمن ۱۴۰۲هواپیما نقطه عطف تمام محصولاته و خیلی مهمه . من روزی رو میبینم که یک خودروی مرسدس بنز پرواز خواهد کرد .
Siyavash
۲۴ بهمن ۱۴۰۲خیلی طراحی جالبی داره مثل نیزه هست…
علی جردن
۲۴ بهمن ۱۴۰۲به امید ساخته شدن خودروی ما فوق صوت
Anti Tesla
۲۴ بهمن ۱۴۰۲کراک چیزه بدیه
پیام
۲۴ بهمن ۱۴۰۲خودرو مافوق صوت به چه درد میخوره؟! که چی بشه؟!!!
جرمی کلارکسون
۲۴ بهمن ۱۴۰۲برای اون سرعت داون فورس بالایی نیاز هست و احتمالا طراحی خوبی هم نداره . بعد با این سرعت نمیشه از مناظر لذت برد و فقط توی یه خط مستقیم باید رفت
morteza
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ویدئو بوئینگ فرودگاه مهرآباد و پریروز دیدم .چه دوران ی بود آدم هرچه گذشته ایران و میبینه انگار داره آینده رو میبینه.
پیام
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ای کاش میشد این همه پولی که تو مملکتاب بی صاحب هدر میره به آمریکا برسه که بتونن علم رو جلو ببرن 🇱🇷🇱🇷🇱🇷🇱🇷🇱🇷🇱🇷🇱🇷
مردی که دنیا رو فروخت
۲۴ بهمن ۱۴۰۲اون پرچم آمریکا نیست
پرچم آمریکا اینه🇺🇲
پیام
۲۴ بهمن ۱۴۰۲آیکونش کوچیکه اشتباه میشه آره 🇺🇲🇺🇲🇺🇲🇺🇲🇺🇲
جومونگ
۲۴ بهمن ۱۴۰۲پرچم جمـ ـهوری لیبریا رو زدی جای امریکا 🤣🤣🤣
دانیال_Surrey،England
۲۴ بهمن ۱۴۰۲این ایده ی انگلیسی ها ماله اوایل دهه ی 50عه که به صورت جدی این هواپیماهای مسافری مافوق صوت رو پیگیری کردن یعنی بعد از 70 و خورده ای سال هیچ کشوری نتونسته حتی پیادش کنه!
بعد 50 سال ساخت هم همه قراره بسازن منتها تو گل گیر کردن.
Elmiraj
۲۴ بهمن ۱۴۰۲در دهه آینده استارشیپ ها با چندین برابر این سرعت دورترین نقاط این کُره را در عرض کمتر از یک ساعت میپیماند و برای فرود و برخاست تنها به یک سکوی بتی کوچک نیاز خواهند داشت !!!
کنکورد و دیگر پروژه بخوبی نشان دادن که پرواز تجاری در جو غیر ممکنه و صرف هزینه در این حوضه بیهوده هست .
جرمی کلارکسون
۲۴ بهمن ۱۴۰۲نمیدونم چرا بعضی دوستان منتظر خودرو های پرنده هستن کی میخاین قبول کنید خودروی پرنده همون هواپیماس
حسین
۲۴ بهمن ۱۴۰۲دوستان قرارداد کنکورد قبل از انقلاب و به درخواست رییس وقت هما لغو شد .
کنکورد هم بعد از سقوط آخرش پرونده اش جمع شد و الان میتونیم بگیم رییس وقت هما کار درستی کرد .
لطفاً یک دقیقه سرچ کنید .
امیر
۲۹ بهمن ۱۴۰۲باور کردنی نیست بالاخره یکبار چهارتا حرف حسابی هرچند یه کم دور از ادب بود زده شد البته اگه اینم چهارتا نیان حرفای انچنانی توش بزنند