صنایع هوایی

پرفروش ترین هواپیماهای تاریخ؛ کدام مدل‌ها بیشترین تولید را داشته‌اند؟

این فهرست شامل ۱۲ هواپیمای تاریخ‌ساز از جنگنده‌های نازی تا مسافربرهای مشهور می‌شود.

از هواپیماهای جنگنده جنگ جهانی دوم گرفته تا نمونه‌های سفری با دو بال موازی، پرفروش‌ترین هواپیماهای جهان هر کدام بنا به دلایلی خاص محبوبیت بالایی داشته‌اند. پیش از آنکه به لیست اصلی بپردازیم، شایسته است نگاهی هم به دو عضو افتخاری از بوئینگ و ایرباس داشته باشیم که در حمل‌ونقل هوایی جهان تاثیر به سزایی داشته‌اند.

پرفروش‌ترین هواپیمای تجاری خطوط هوایی: بوئینگ ۷۳۷

بوئینگ ۷۳۷ برای نخستین‌بار در سال ۱۹۶۷ به آسمان رفت و به‌صورت عمده به‌عنوان یک هواپیمای تجاری شناخته شد. این محصول شرکت آمریکایی بوئینگ، در طول زندگی خود دستاوردهای زیادی را کسب کرده است. سازنده به‌لطف چندمنظورگی، قابلیت اتکای بالا و استفاده گسترده از این مدل در صنعت هوانوردی، تاکنون بیش از ۱۱.۵ هزار فروند ۷۳۷ را وارد فرودگاه‌های سرتاسر جهان کرده است. به این ترتیب، بوئینگ ۷۳۷ پرفروش‌ترین هواپیمای تجاری خطوط هوایی جهان به شمار می‌رود.

پرفروش‌ترین هواپیمای تجاری موثر بر صنعت: ایرباس A320

ایرباس A320 یکی دیگر از مهم‌ترین هوانوردهای خطوط هوایی جهان به شمار می‌رود که توسط شرکت مهندسی هوافضای اروپایی ایرباس توسعه یافته است. این محصول تاکنون با شمار بیش از ۱۱ هزار فروند به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار هواپیماها شناخته می‌شود. A320 به‌خاطر ویژگی‌هایی چون فناوری پیشرفته، مصرف مناسب سوخت و نقش اساسی در مدرن‌سازی سفرهای هوایی جای خود را در آشیانه‌های گوناگون پیدا کرد و به یکی از پرفروش‌ترین‌ها بدل شد.

۱۰. پولی‌کارپوو Po-2

پولی‌کارپوو Po-2 بیشتر سهم تولید را در میان هواپیماهای مجهز به دو باله موازی به خود اختصاص داده است. گستره تولید این دستگاه از ۲۰ تا ۳۰ هزار فروند بوده است که همه در دوره شوروی سابق و در میان سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۲ تولید شدند. این هواپیما در عملیات‌های آموزشی، جاسوسی و حملات زمینی تاثیرگذار بوده است. پس از توقف تولید آن توسط روس‌ها، هلندی‌ها تا سال ۱۹۵۹ از آن استفاده می‌کردند.

۹. فوک ولف FW 190

جنگنده تک سرنشینه نازی Fw 190 با تعداد بیش از ۲۰ هزار فروند در جایگاه نهم این فهرست قرار دارد. این هواپیمای جنگنده در تعیین سرنوشت نبردهای هوایی آلمان نازی در سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ تاثیر به سزایی داشته است. پس از نازی‌ها، فرانسه ۶۴ عدد از آن را با نام «NC 900» تولید کرد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این هواپیما، موتور رادیال آن به شمار می‌رفت. طراحی خاص آن به‌همراه ویژگی‌های آیرودینامیکی‌اش آن را به دشمنی سرسخت برای متفقین تبدیل کرده بود.

۸. پایپر J-3 کاب

پایپر J-3 کاب یکی از یادواره‌های هوانوردی کلاسیک محسوب می‌شود که بیش از ۲۰ هزار فروند از آن در میان سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۷ و غالبا در خاک ایالات‌متحده به فروش رسید. نمونه‌های دیگر این هواپیما با نام‌های «L-4»، «O-54»، «TG-8» و «NE» کاربردهای دیگری جز هوانوردی عادی و عمومی داشتند.

۷. سوپرمارین اسپیت فایر/ سی‌فایر

بی‌شک یکی از مشهورترین هواپیماهای بریتانیایی جهان، اسپیت‌فایر است که در میان سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۸ بیش‌از ۲۲.۵ هزار فروند از آن تولید شد. این جنگنده نظامی که در جنگ جهانی مورداستفاده قرار گرفت، سنگر هوایی انگلستان در برابر نازی‌ها به شمار می‌رفت. نسخه سی‌فایر این جنگنده برای نخستین‌بار از فناوری قلاب هواپیما (که امروزه در ناوهای هواپیمابر استفاده می‌شود) پرده‌برداری کرد.

۶. سسنا ۱۸۲

ششمین هواپیمای جهان با بیشترین حجم تولید، سسنا ۱۸۲ است که بیش‌از ۲۴ هزار فروند از آن به آسمان صعود کرد. این هواپیمای چندمنظوره که توسط «Reims Aviation» تولید می‌شد، از سال ۱۹۵۶ کار خود را آغاز کرد و به‌خاطر همه‌فن حریف بودن موردتوجه بسیار قرار گرفت. این هواپیما که با هدف تطبیق با شرایط گوناگون طراحی و ساخته شده بود، بارها و بارها در استفاده‌های شخصی، تجاری، پایش هوایی، قانون‌گذاری و حتی سقوط آزاد توانایی‌هایش را به نمایش گذاشته است.

۵. سسنا ۱۵۰/ ۱۵۲

بیش‌از ۳۱ هزار فروند از این هواپیمای ملخی که بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۸ تولید می‌شد، به آسمان پرواز کرد. این محصول مردمی یک هوانورد دو سرنشینه با بیشترین حجم تولید شناخته می‌شود که به‌خاطر ویژگی‌هایی چون هدایت‌پذیری مناسب، پایداری و سواری خوب جای خود در دل مدارس هوانوردی سراسر جهان باز کرد.

۴. پایپر PA-28 چروکی

هواپیما PA-28

سری هواپیماهای PA-28 مدل‌هایی توانا و چندمنظوره به شمار می‌رفتند. این مدل از دهه ۶۰ میلادی تولید می‌شود و تاکنون بیش‌از ۳۲,۷۷۸ فروند آن به پرواز درآمده است. پایپر PA-28 جلوتر از مدل سسنا ۱۵۰ و ۱۵۲ به‌عنوام محبوب‌ترین پرنده مدارس پرواز شناخته می‌شود. ارگونومی مناسب کابین این هواپیما به‌همراه رابط کاربرپسند، آن را به گزینه‌ای مناسب برای یادگیری و معرفی پرواز به تازه‌واردها تبدیل کرد.

۳. مسر اشمیت Bf 109

Bf 109 نام یک جنگنده دیگر نازی است که از آن به‌عنوان یک افسانه هوانوردی در طول تاریخ یاد می‌شود. این جنگنده که بیش‌از ۳۴,۸۵۲ فروند از آن تولید شد در میان سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۵۸ پشتیبان نیروی جنگنده «لوفت‌واف» آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بود. نازی‌ها از آن در نبردهای مهم و مشهوری چون « نبرد بریتانیا»، «نبرد جبهه شرقی»، «نبرد آفریقای شمالی» و « نبرد مدیترانه» استفاده کردند. Bf 109 بیشترین تعداد تولید را در میان جنگنده‌های تک سرنشینه به خود اختصاص داده است. نازی‌ها آن را در کارخانه‌هایی در کشورهای رومانی، اسپانیا، مجارستان، سوییس و چکسلواکی سابق تولید می‌کرده‌اند.

۲. ایلیوشین IL-2

ایلیوشین IL-2 استورموویک یک هواپیمای حمله هوا به زمین بود که بیش‌از ۳۶,۱۸۳ فروند از آن از خط تولید خارج شد. این هواپیمای روس بیشترین حجم تولید یک جنگنده، یک هواپیمای بال کوچک و جنگنده جنگ جهانی دوم را به خود اختصاص داده است. از ویژگی‌های خاص استورموویک می‌توان به حفاظ بدنه آن اشاره کرد که به‌وسیله بدنه سخت از راننده و قطعات حیاتی‌اش در برابر آتش دشمن محافظت می‌کرد؛ به‌همین دلیل برای حمله به نیروهای زمینی مناسب بود. حفاظت بدنه باعث شده بود استورموویک به‌عنوان تانک پرنده مشهور شود.

۱. سسنا ۱۷۲ اسکای‌هاک

بیشترین تیراژ تولید یک هواپیما به برند سسنا و مدل ۱۷۲ اسکای‌هاک تعلق دارد. این هواپیما با گذر از ۴۵ هزار فروند، بیشترین فروش یک مدل را در میان تمام هوانوردهای جهان به خود اختصاص داده است. میراث سسنا ۱۷۲ از سال ۱۹۵۶ تاکنون ادامه دارد و نسل‌ها همراه خلبان‌ها بوده است. این مدل همچنین رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف برای یک هواپیمای تک‌موتوری را از آن خود کرده که ۶۴ روز و ۲۲ ساعت و ۱۹ دقیقه و ۵ ثانیه به درازا کشیده است. این دستاورد خیرکننده، با سوخت‌گیری‌ها پرتعداد،  در سال ۱۹۵۸ توسط دو خلبان به نام رابرت تیم و جان کوک میسر شد تا برای همیشه در تاریخ هوانوردی مایه افتخار باشد. نظر شما درباره این هواپیماهای تاریخی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    مسر اشمیت و اسپیتزر فایر دو تا نگین لیست هستن
    بین خلبانان و اهالی هوانوردی، هواپیماهای کلاسیک کوچیک دنیای بسیار خاص و جذابی دارن

    موافقم 36
    مخالفم 3
  2. M.mohamad

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    بسیار زیبا بود این مقاله
    لطفا مقاله های آزاد بیش تری بگذارید

    موافقم 27
    مخالفم 1
  3. علی جردن

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    سسنا ۱۵۰ تو همه فرودگاهای GTA سن آندرس بود🤭😁

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2351 ديدگاه)

      حالا فک کن من یه مدت تو سن اندریاس چه کار سمی کرده بودم مود اف ۲۲ رو ریخته بودم روی اون av8 عمود پروازه
      فک کن اف ۲۲ عمود پرواز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Dan

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    سسنا خوش میدرخشد

    موافقم 6
    مخالفم 0
  5. amir

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2351 ديدگاه)

    میشه درباره رکورد طولانی ترین پرواز بدون سوخت گیری ۶۴ روز سسنا بیشتر توضیح بدید چجوری بوده؟

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      من متن تصحیح کردم
      طولانی ترین پرواز تاریخ به مدت 64 روز، 128 مرتبه سوخت گیری داشت
      می تونید از طریق سایت HACDAY به زبان انگلیسی و دانشکده علوم هوایی اصفهان به فارسی، اطلاعات بیشتری کسب کنید

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. amir

        ۲۶ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (2351 ديدگاه)

        باح باح مستر اشتری(سم شد) دست شوما درد نکنه
        عجب رکوردی چشم مطالعه میکنم

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. corvette

        ۲۶ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (303 ديدگاه)

        آقای اشتری درمورد c8zr1 بزارید تصاویر نوربر رو
        بچه ها با هم درموردش صحبت کنیم
        با تشکر

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. علی صفرپور

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      مسئله این بوده که برای سوخت گیری روی زمین ننشسته وگرنه سوخت گیری داشتن به کرات

      موافقم 4
      مخالفم 0
    3. سینا اسماعیلی

      ۲۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کجاش کفته بدون سوخت گیری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. من

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    172 خوش قیمت، کم استهلاک و با دوام، تو زمین خاکی و چمن هم میشه باهاش فرود اومد یا تیک آف کرد که برای خیلی از هوا پیماها قفله

    حیف که تو زیبایی حریفای قدری داره

    موافقم 12
    مخالفم 1
  7. Enzo Ferrari 2008

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    سینا همه ماشاالله هتریک کرده

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. سامان اذری

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3198 ديدگاه)

    تو هواپیماهای جدید
    ایرباس A340
    بوئینگ ۷۷۷
    و بوئینگ ۷۴۷ (ملکه اسمانها)
    این سه تا مدل خیلی عالی هستند

    اولین ۷۴۷ که بجز امریکا تحویل داشده شد برا ایران بود
    اون زمان لوفت‌هانزا و بریتیش ایرویز در حسرت اون هواپیما بودن

    یه زمانی رکورد طولانی ترین مسافت طی دشه با هواپیما
    متعلق به ۷۴۷ هواپیمایی هما بود که از تهران به نیویورک پرواز میکرد
    ***

    موافقم 62
    مخالفم 7
  9. Anti Tesla

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    آقای اشتری یک مقاله در مورد کاربردی ترین جنگنده تاریخ منتشر کنید.

    موافقم 4
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا