صنایع نظامیصنایع هوایی

بوئینگ YF-118G پرنده شکاری؛ اولین هواپیمای پنهان‌کار واقعی

در جدیدترین مقاله بخش صنایع هوایی و نظامی پدال به بررسی یکی از اولین هواپیماهای پنهان‌کار واقعی دنیا یعنی بوئینگ YF-118G با نام مستعار پرنده شکاری خواهیم پرداخت.

موزه هوانوردی نظامی آمریکا میزبان یکی از جذاب‌ترین کلکسیون‌های هواپیمایی دنیاست. در این موزه پروتوتایپ میگ ۳۱ میکویوان شوروی با نام مستعار فایرفاکس، هینکل He 277 آلمانی و بوئینگ YF-118G دیده می‌شوند. هواپیمای ساخت بوئینگ در خود آمریکا با نام پرنده شکاری مشهور شده است. توسعه پرنده شکاری در دهه ۹۰ میلادی و با همکاری مک دانل داگلاس و بوئینگ شروع شد. علت استفاده از نام مستعار یاد شده برای YF-118G شباهت آن به فضاپیمای کلینگون فیلم استارت ترک III در جست‌وجوی اسپاک بود. این پروژه کاملاً سری طی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ ادامه یافت و نتیجه آن تولید هواپیمایی تک نفره بود که از تکنیک‌های پنهان‌کاری خاص و روش‌های جدید طراحی و ساخت بهره می‌برد.

بوئینگ YF-118G در منطقه بسیار مرموز موسوم به منطقه ۵۱ تست شد و اولین پرواز آن در سال ۱۹۹۶ صورت گرفت. در مجموع ۳۸ پرواز انجام شد تا بوئینگ روش‌های مختلف برای پنهان‌کاری بهتر پرنده شکاری در رادارها را بیابد. یکی از ویژگی‌های برجسته این هواپیمای پنهان‌کار را می‌توان استفاده از محافظ و پوشش جدیدی دانست که باعث می‌شد در برابر چشمان غیرمسلح نامرئی باشد. چنین پوششی برای اولین بار در یک هواپیما بکار رفته بود. تکنولوژی موردبحث هم‌اکنون در لاکهید مارتین F-35 لایتنینگ II بکار رفته است. البته به‌طور دقیق مشخص نیست که تکنولوژی پنهان‌کار بوئینگ در کجا توسعه یافته اما برخی افراد ادعا می‌کنند این تکنولوژی اولین بار در اواخر دهه ۴۰ میلادی در رزول به دست آمده ولی به دلیل استفاده نادرست و خطرناک ممنوع شده است.

برنامه پرنده شکاری از روش‌های طراحی و ساخت جدیدی بهره برد به گونه‌ای که بوئینگ ساختار کامپوزیت یک تکه را استفاده کرد. همچنین این شرکت طراحی کامپیوتری واقعیت افزوده و ابزارهای مونتاژ و ساخت متمایزی را بکار گرفت. نیروبخش بوئینگ YF-118G یک پیشرانه توربوفن ساخت پرت اند ویتنی JT15D-5C بود که باعث ثبت حداکثر سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت و ارتفاع پروازی ۶۰۹۶ متری از سطح زمین می‌شد.

یکی از میراث ماندگار این هواپیمای پنهان‌کار را می‌توان پیشرفت‌های مفاهیم پنهان‌کاری دانست به گونه‌ای که از سطوح کنترل بدون شکاف جهت اتصال به بال‌ها استفاده شده بود تا میزان دید در رادارها کاهش یابد. همچنین ورودی پیشرانه نیز به‌طور کامل از بخش جلو متمایز شده بود. YF-118G اولین هواپیمایی بود که از شیشه‌های آلومینیومی شفاف بجای شیشه استفاده می‌کرد چراکه این شیشه‌ها هم استحکام بیشتر و هم وزن کمتری داشتند.

علیرغم ویژگی‌های نوآورانه، توسعه YF-118 به منظور کاهش هزینه‌ها با برخی تکنولوژی‌های موجود پیش رفت و همین کار سرعت تولید را نیز بیشتر کرد. برای مثال تجهیزات فرود پرنده شکاری از هواپیمای بیچ کینگ ایر و کوئین ایر گرفته شد و سیستم‌های کامپیوتری هم به شبیه‌ساز پرواز کومودور ۶۴ مایکروسافت تعلق داشت. شرکت‌های هوافضا تنها YF-118G تولیدی را در سال ۲۰۰۲ به موزه هوانوردی نظامی آمریکا اهدا کردند و این هواپیما از همان زمان در معرض دید عموم قرار داد. البته به دلیل پوشش پنهان‌کاری خاصی که به آن اشاره کردیم، بازدیدکنندگان باید از عینک‌های ویژه‌ای برای دیدنش استفاده کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3837 ديدگاه)

    داداشا میخوایین بازم از قابلیتهای ویژه این هواپیما که تو مقاله بالا نیومده براتون بگم ؟

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. ممد ژانگولر

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3837 ديدگاه)

      خدمت داداشای گلم بگم یکی از آپشنهای این هواپیما اینه که اگه دقت کنید یک سولاخی پشت سر خلبان هستش که جون میده برای جاساز کردن.یعنی چی ؟
      یعنی خلبانها چون همیشه نسبت به حقوقشون راضی نیستن با اضافه کاری و زیر سیبیلی کار کردن خرجهای الکی گرون زندگیشونو از جاساز کردن قاچاق جنس به اسم ماموریت جبران میکنن.دیگه خودتون ماشالله همتون دستتون تو خرجه میدونید چی میگم.یعنی بعد و قبل ماموریت تو کابینو میگردن و چک میکنن .اما تو اون سولاخ پشت سر خلبان هیچ وقت چک نمیشه.

      موافقم 5
      مخالفم 9
  2. فرشید

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (206 ديدگاه)

    این هواپیما از همان زمان در معرض دید عموم قرار داد. البته به دلیل پوشش پنهان‌کاری خاصی که به آن اشاره کردیم، بازدیدکنندگان باید از عینک‌های ویژه‌ای برای دیدنش استفاده کنند!!!!

    موافقم 12
    مخالفم 3
  3. همایون

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (636 ديدگاه)

    بعید میدونم اف۳۵ برای چشم غیر مسلح قابل دیدن نباشه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. sina

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2648 ديدگاه)

    حداکثر سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت!?
    بوئینگ های ماهان 900 تا میرن :))

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. Subj

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (182 ديدگاه)

      درسته منم تعجب کردم . فکر کنم گیربکسش مشکل داره دنده ش جا نمیره . توقع داشتم دو هزارتایی بره

      موافقم 17
      مخالفم 2
    2. Anti Tesla

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (883 ديدگاه)

      سرعت بالا باعث کاهش رادارگریزی‌ هواگرد می شود.
      به همبن دیلی B-2 سرعت زیر یک ماخ دارد.( فکر کنم ۹۰۰km/h است)

      موافقم 10
      مخالفم 0
  5. اشکان

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شوخی بود یا واقعاً شبیه سازی ها با کومودور64 انجام می‌شده ، در آن زمان در کشورمان در انجام چه کاری بودیم ، البته حقیقت پنهان اینه که امروز همان کومودور 64 از قطعاتی ساخته شده که ما توان تولید انبوه تست کیفیت آن قطعات نداریم البته تا دلتون بخواد خودبزرگ بینی داریم تا جایی که در روزنامه‌ها خودمون منتشر می‌کنیم اولین پردازنده کوانتومی دنیا رو طراحی و ساخته ایم🤯یا ویروس کرونا رو با بشقابی در دستان خود شکار میکنیم اونم فقط با پیش روی در علم

    موافقم 15
    مخالفم 1
  6. محسن

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    تمام مسائلی که در این پرنده رعایت شده جهت کاهش دید در رادار های فعال active radar هست، در مورد رادار غیر فعال passive radar نظری دارید؟ رادار پسیو انواع زیادی داره، لطفا در مورد infrared radar مطالعه کنید. البته کم بودن سرعت در این پرنده به خاطر دیده نشدن در رادار پسیو هست اما ۴۰۰ کیلومتر در ساعت هم حرارت تولید میکنه، همان طور که میدانید دمای هوا در ارتفاع زیر صفر است

    موافقم 11
    مخالفم 1
  7. کریم

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان اینا حرفای دروغ خود غربیا و امریکاییاست میگه خدا را ندیدی به دلیل عقل بشناس همه غرب تو اوکراین با یه شاهد نسل ۳۰ سال پیش ما درمانده شده اند اینا را تو بوق و کرنا میکنند برا اینکه کشورهای جهان سوم بترسندوهمیشه زیر یوغ اونا قرار بگیرند یه یمن با دست خالی آبروشونو برده .

    موافقم 3
    مخالفم 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا