خودروهای سنگین

نگاهی به یکی از قوی‌ترین بوژی‌کش‌های کشور

قوی ترین ماک ایران

تاریخچه کمپانی ماک:

کمپانی محبوب ماک که امروزه زیرمجموعه کمپانی ولوو است در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط  جان.ام.مک و برادرش تاسیس شد. بعضی‌های می‌گویند که جان.ام.مک علاقه شدیدی به سگش که ماک نام داشت، داشته و پس از مرگ او اسم کارخانه خود را ماک انتخاب کرده. اما بعضی‌ها می‌گویند که سربازان بریتانیا در جنگ جهانی اول به کامیون‌های سخت‌جان این شرکت لقب ماک(سگی نر از نژاد بولداگ) را داده‌اند و رفته رفته بقیه هم به این نام ماک را شناخته‌اند.

تاریخچه ماک در ایران:

حتی اگر در حال حاضر هم بخواهیم ماک را ازصنعت حمل و نقل کشورمان حذف کنیم، مطمئنا ‌ضربه بزرگی به کشور وارد می‌شود. ماک از دهه ده شمسی وارد کشورمان شد و عرضه آن به بازار در سال ۱۳۵۹ تقریبا متوقف شد. شناخته شده‌ترین محصول ماک در ایران R600 نام داشت که توسط شرکت ایران کاوه مونتاژ شد. در واقع می‌توان گفت ماک R600 به سبب قیمت گذاری و کیفیت مناسب‌تر نسبت به نمونه آمریکایی‌اش توانست خدمتی تکرار نشدنی را به صنعت حمل و نقل کشورمان بکند.

نگاهی به قوی‌ترین بوژی کش ماک در ایران:

ماک DM800 پس از ولوو FH16  و اسکانیا R560 با ۵۱۰ اسب بخار سومین بوژی کش قدرتمند کشور است.

DM800 در دو نسخه دو محور و سه محور به بازار کشورمان عرضه شد. البته بازدهی و واردات نمونه ۲ محور بسیار بیشتر از نسخه سه محور بود. واردات DM800 به کشورمان بسیار محدود بود. برخی منابع می‌گویند که از این ماک کمتر از ۱۵ نسخه در کشور موجود است که دو نسخه آن متعلق به شرکت نفت است(رنگ سفید)

متاسفانه اطلاعات چندانی از ماکDM800‌ در سایت‌های ایرانی و خارجی موجود نیست. پیشرانه ۱۲ لیتری ۸ سیلندر با توان تولید ۵۱۰ اسب بخار و دیفرانسیل پلنی درایو ماک تنها اطلاعاتی بودیم که ما از مشخصات فنی این بوژی کش قدرتمند بدست آوردیم.

به گفته برخی از رانندگان ماک،‌ DM800 در جاده‌های کفی می‌تواند تا ۶۰۰ تن را هم حمل کند اما با توجه به سن و سال و مشخصات فنی خودرو به نظر می‌رسد DM800 نتواند محموله‌ای بیش از ۳۵۰ تن را حمل کند.

به گفته یکی از رانندگان ماک قیمت DM800 در نسخه‌های سالم بعضا به ۱۰ میلیارد تومان هم می‌رسد.

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. ali(chevynova)

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5822 ديدگاه)

    ماکه دیگه
    ساخت آمریکا
    خدای بوژی کشی
    جناب وارطان هم یدونه دارن

    موافقم ۱۴۴
    مخالفم ۱۷
  2. GMA

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    با این سن و سال حدود ٣۵٠ تن حمل میکنه!

    موافقم ۱۳۶
    مخالفم ۵
    1. ایرانی.

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      حمل نمیکنه میکشه . کشش با حمل روی محور فرق داره. دیدی یارو با طناب هواپیما میکشه ! بله کشش خیلی راحتر است..
      اگه بارگیری رو خودش باشه فکر نکنم ۱۰۰تن حمل کنه.

      موافقم ۵۴
      مخالفم ۵
      1. مجید

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام حالا چه بکشه چه حمل کنه در هر صورت یکی یه دونه هست حتی در کشیدن هم بالادست نداره ماکه

        موافقم ۵۸
        مخالفم ۵
  3. سامان اذری

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2933 ديدگاه)

    زمان خدا بیامرز هرچی تو دنیا بهترین بود برا ایران بود
    از کادیلاک ها گرفته تا اف ۱۴ و ماک و ………….
    الان هم اگه عمو پوتین اجازه بده ما میخوایم با امریکا توافق کنیم که شاید یکم از پولهامون ازاد شه و بتونیم نفت بفروشیم
    که اونم بعید میدونم اجازه بده

    موافقم ۳۵۸
    مخالفم ۵۲
    1. قاطر فروش

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (737 ديدگاه)

      اگر زحمت کشای دیر قدر دیده کشور نبودند ما فرقی با افغانستان و یمن نداشتیم
      ما که در سایه خورشید معذب بودیم
      چشممان کور سزاوار همین شب بودیم

      موافقم ۲۳۴
      مخالفم ۲۷
    2. حسین

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2338 ديدگاه)

      اگر بهترینا برای ایران بود فقط سی و یک درصد شهر ها بیمارستان نداشتن!
      همه مردم دسترسی به اتوبان های بین شهری و خودرو داشتن ،
      اینقدر برای خرید پیکان پولدار ها در صف نمی ماندن و بقیه حسرت به دل نمیشدن!
      اینقدر نوزاد نمی‌مرد!
      آمار تعداد بیمارستان ها ، جمعیتی که دسترسی به برق داشتن ، خودرو ، مرگ نوزادان و … رو در منابع قدیمی ببینید.

      موافقم ۶۸
      مخالفم ۳۶۱
      1. مانی

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2364 ديدگاه)

        دقیقا زدی تو خال رفیق
        مشکل اینجا بود که مردمی که چند سال قبل تو قحطی
        در صد زیادیشون مردن و هیچی‌ نداشتن(نه مدرسه نه بیمارستان،تو طویله زندگی‌ میکردن)
        یهو بعد مدت کوتاهی انتظار داشتن اعلی حضرت خونه زندگییشون رو شبیه اروپا ییها بکنه
        یه خرابه که مردمش دانشی نداران تو مدت کوتاه قرار بود چی‌ بشه؟

        موافقم ۲۳۵
        مخالفم ۴۹
        1. دانشجو

          ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1 ديدگاه)

          البته مدرنیته ایران از زمان قاجار و ناصرشاه اغاز شد و امیر کبیر بود که دانشگاه و مدارس رو رواج داد نه تاسیس چون قبل از اونم مدارس و دانشگاه تو ایران بوده،خودرو و خط اتوبوس و قطار و خیابان و ارتش و پلیس و شهرداری و … هم تو قاجار ایجاد شد. تو عهد ناصرالدین شاه فقط ۶۲مدرسه دخترانه تو تهران بوده

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۵
      2. Avan

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (20 ديدگاه)

        ۴۲ سال پیش هنوز دبی چند کپر ماهیگیری بود. شما گذر زمان را در نظر نگرفتی. ضمنا در همون زمان سرعت پیشرفت و توسعه بسیار زیاد شده بود و اصولا دلیل اصلی انقلاب هم همین بود که مردمی که در روستاها کاملا عقب افتاده بودند در عرض زمان کوتاهی با مدرنیسم مواجه شدند آگاهی های سیاسی و رفاه به دست آوردند و این شوک ناگهانی باعث قیام شد.

        موافقم ۲۲۳
        مخالفم ۱۶
      3. حاج اکبر آقا

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آخه مومن..اون زمان کل دنیا همین بود نه ایران…حالا مگه فقط ایران پیشرفت کرده ودنیا جا مونده…التماس تفکر

        موافقم ۱۳۸
        مخالفم ۴
      4. یوسفی

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (19 ديدگاه)

        , حتماً جامعه شناس هستید چنین نظری دارید
        لااقل یه نگاهی به تاریخ می انداختید

        موافقم ۳۴
        مخالفم ۳
      5. مجید

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ببین هر چیزی را بازمان خودش مقایسه کنیم در اون زمان با کشور امارات مقایسه کنید که آسفالت نداشتن امیران دبی می آمدند پای میدان آزادی وتوی ماشین ژیان ما عکس یادگاری می گرفتند چرا چون نسبت به کشور های اطراف نمونه بودیم پس اگر هم شرایط تغییر نمی کرد دلیل نداشت که مافقط ۳۱بیمارستان وچند تا اتوبان داشتیم قطعا ما هم پیشرفت داشتیم حتی بیشتر از امارات البته الان هم با وجود تحریم ها خوب تلاش کردیم که اگر تحریم نبود والبته دزدی ها واختلاس چه بسا از امارات هم جلوتر بودیم

        موافقم ۶۷
        مخالفم ۴
      6. محسن

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        واسه فهمیدن اینکه الان کجاییم و چقدر پیشرفت کردیم باید برگشت به۸۶سال قبل ببینی ایران چه وضعی داشته در سال۱۳۱۶وتا سال ۵۶چقدر پیش رفت کرده از ۵۷ تا الان چقدر. معیارمون هم کشورهای منطقه یا حتی اروپا و آمریکا ویا کشور دوست و برادر چین باشه متوجه خواهیم شد

        موافقم ۷۳
        مخالفم ۲
      7. ناشناس

        ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        البته باید نسبی دید اون زمان کشورهای حاشیه خلیج فارس کجا بودن ما کجا بودیم

        موافقم ۲۷
        مخالفم ۱
      8. رضا. محسنی

        ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        هردوره ای شرایط مخصوص به خودشو داشته اون زمان تلویزیون سیاه سفید مد بودهرکسی هم نداشت الان ال ای دی ۵۰اینچ مقایسه اگه میکنی جانب حق رعایت کن اینکه بهترین‌های جهان توایران تولید یامونتاژ میشدن واقعیت بر تحقیق کن

        موافقم ۹
        مخالفم ۳
    3. سجادی

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (162 ديدگاه)

      بله همینطوره یه بیماری همونا داشتن هر چیزی میخواستن بیارن بهترینشو انتخاب می کردن. یکیش همین تراکتور سازی تبریز. که یک برند تراکتور سازی معروف آمریکایی بود که فراموشم شد..

      موافقم ۱۱۴
      مخالفم ۷
      1. " Swedish Arrogant Tiger "

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1855 ديدگاه)

        مسی فرگوسن

        موافقم ۴۱
        مخالفم ۴
      2. هیچ

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (4 ديدگاه)

        درست گفتی . کلا همه چی رو وارد میکرد هیچ تولید و دانشی از خودشون نداشتن . ایرانی رو اجازه تخصص بعش ننیدادن و فقط مونتاژ کار بود ، مستشار آمریکایی میومد کار فنی رو انجام میداد تا ایرانی بیسواد بمونه و دانش فنی رو یاد نگیره

        موافقم ۸
        مخالفم ۴۷
        1. مهراد

          ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2 ديدگاه)

          واقعا راست میگی، پس چجوری هواپیماهای امریکایی اورهال شدن و جنگیدن،
          تو اگه بری مکانیکی یاد بگیری کارو میدزدی یا اوستا کارو بهت یاد میده، حالا بگو ببینم اگه مکانیکو بیاری تو مغازه ی خودت بهتر کارو ازش یاد میگیری یا بری تو مغازه ی خودش،
          یادت باشه برای اینکه دانش وارد کشور بشه باید خط تولید بیاد تو کشور، همون طور که قرار بود جنگنده ی امریکایی تو ایران تولید یا مونتاژ بشه.

          موافقم ۳۷
          مخالفم ۲
      3. مصطفی

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        فرگوسن برند انگیلیسیه نه آمریکایی

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۲
    4. Hero

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      والا عمو جوادتون که رفت با عمو سام قدم هم زد و عمو حسین فریدون تون هم درحالیکه اشک می ریخت پرید توی بغل عمو جان کری. هیچ ربطی هم به عمو پوتین تون نداشت فقط معلوم نیست پس از اونهمه دل دادن و قلوه گرفتن ها چرا نه تنها پول چندانی آزاد نشد بلکه صد برابر قبلش پول و نفت و کشتی و هر چی دستشون رسید رو مصادره هم کردن و هر روز تحریمهای جدیدتر هم وضع شده تا امروز، و ارز ۳۰۰۰ تومنی مموتی شد ۳۰۰۰۰ تومن زمان روحانی
      طفلک همسایه ی ما دیروز توی موال خونشون مشغول قضای حاجت بود که هم خودش هم آفتابه اش تحریم شد…
      بی خیال داداش سخت نگیر

      موافقم ۵
      مخالفم ۴
    5. Hero

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      داداش تراکتورسازی تبریز از قدیم تا امروز داره مسی فرگوسن رومانی مونتاژ می کنه
      یادت نره آمریکایی ها نه تنها موشک با برد ۸۰ کیلومتر حاضر نبودن به ایران بدن بلکه حتی ذوب آهن هم ندادن و رضاخان رفت از روسها خواست تا برای ما ساختن
      اف۱۴؟ اونم اگه گرومن در حال ورشکستگی نبود بما نمی دادن… برو خاطرات ارتشبد آذربرزین رو ببین. یکجاش میگه حتی تعمیرات ساده رو هم به ایرانی ها نمی دادن…
      ورود و یا مونتاژ خودروهای لوکس هم بلطف درآمدهای نفتی از سال ۱۳۵۲ به بعد محقق شد
      اخیرا مصاحبه های ویدیویی سعید خیامی پسر احمد خیامی بنیانگذار ایرانگاری فعلی داره منتشر میشه اونم ببین. توی قسمت دومش میگه شرط بنز برای مونتاژ محصولاتش در ایران این بود که حق توحش به مهندسای آلمانی که بیان به ایران داده بشه، و میگه احمد خیامی بشدت عصبانی شد و صحبت با بنز رو رها کرد… باز هی بگیم گذرناممون چنین بود و محبوب دنیا بودیم و bla bla bla حرف مفت که کنتور نمیندازه

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱۷
  4. قاطر فروش

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (737 ديدگاه)

    کامیونای امریکایی واقعا عشقن
    الان تو امریکا پیتر بیلت از همه بهتره فک کنم

    موافقم ۱۰۴
    مخالفم ۶
    1. جمشید

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      پیتر بیلت و کنوورث

      موافقم ۵۶
      مخالفم ۴
      1. F22RAPTOR

        ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2264 ديدگاه)

        البته پیتر بیلت و کنوورث جزو یه شرکتن
        رابطشون مثه کیا هیوندا هست با این فرق که هردو زیر مجموعه پاکار امریکا هستن
        جالبه که شرکت داف هم زیر مجموعه پاکار هست
        و بیشترین موتوری که روی این مثلث تولیدی کامیون استفاده میشه mx13 هست،وبیشترین قدرت تولیدیش فک کنم ۵۱۰ اسبه توشهر ما
        یه داف ایکس اف نسل قبل هست ازون وارداتیاس بسیار شیک و رنگشم آبیه آسمونیه ۵۱۰ اسب

        موافقم ۵۲
        مخالفم ۳
    2. bizhan nano

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      یکی از اقواممون توی کاناداست میگفت طبق چیزایی که من شنیدم شرکت وسترن استار خیلی محبوبه میان آمریکایی ها کلا شرکتای ماشین سنگین آمریکایی برای ترانزیت خودروی آنچنان محبوبی ندارن ولی برا حمل الوار و … خیلی خوبن

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
  5. aboalfazlchallenger

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    کامیون های جدید ماک هم خیلی زیبا و پیشرفته هستن

    موافقم ۷۰
    مخالفم ۳
  6. ehsan.fa

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1609 ديدگاه)

    این مقاله منو یاد این شعر بتول مبشری انداخت

    کجا پناه گرفته ای

    پرنده ی پرهیاهوی گرمسیر

    کجا آشیان ساخته ای

    وقتی از تمام مرزها

    و برجک ها

    و جاده ها

    گذشته ات به سمت تو شلیک می کند.

    موافقم ۸۷
    مخالفم ۵
  7. جنوب

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (194 ديدگاه)

    اوه عالین
    من خودم‌ تو شرکت نفت هستم.اون دوتا سفید رو دیدم .برا حمل برجها و ادوات حفاری استفاده میشن

    موافقم ۶۶
    مخالفم ۲
  8. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2018 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود ولی انگار دوستان این مدل بوژی رو جایی دیدن و چند تا عکس و چند خط مطلب از روی عجله کار کردن.ماکهای بوژی کش داخل ایران معمولا دست ساز هستن یعنی موتور شاسی محورها توپیها گیربگس ممکنه از یه مدل ماک نباشن یا حتی از برندهای دیگه استفادا بشه.حتی بعضی از دفرانسیل لودر یا توپیهای پلانتاری بولدزر بحره میبرن.اگر بخواید اطلاعات کاملی در مورد بوژیهای ایرانی و مخصوصا ماک میتونم ارائه کنم.

    موافقم ۶۳
    مخالفم ۸
    1. محمد

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (88 ديدگاه)

      اگه بگی یا لینک بدی عالی می شه داداش

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۴
    2. طوفان سیاه

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سالام مننم عاشق ماشینم اونم از نوع قدیمی اون.اگه میشه به توضیح برا من بفرستید.ممنونم

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۴
    3. Hero

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      بله درسته
      ۸-۷ سال پیش یعنی آخرین سالهایی که مجله ی ماشین رو می گرفتم (بمدت حدود ۳ دهه مشترک بودم) نویسنده ای متخصص بوژی و کامیون سنگین داشت که مقالات تخصصی و عالی درباره ی بوژی ها می نوشت و همین صحبت شما رو بطور مفصل تر و دقیق تر بیان می کرد

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  9. Avan

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    تو ایران رو دستش نیست تو جهان را نمی دونم.

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۵
  10. محمد

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کامیون ماک یعنی قلک هر چی ازش در بیاری پسنداز میکنی مدل ۷۵ بهترین نمونه ماک در دنیا میباشد در خود امریکا هم از این نمونه R600 وR865 و F700 را شاهکار صنایع ماشین سازی امریکا نام میبرن در ایران نمونه های از این مدل وجود دارد که با روز اولش برابری میکند

    موافقم ۴۴
    مخالفم ۳
  11. Sina

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (712 ديدگاه)

    جا داره از اقای قندچی و اون خدابیامرز که مملکتی را پایه گذاشت تا امثال قندچی عاشقانه به صنعت مملکتشو شکوفایی بدن بی نهایت تشکر کنیم

    یاد این خاطره قندچی افتادم که گفت وقتی کامیون ماک رو مناسب با اقلیم ایران میساختم و مونتاژ میکردم هیت چینی اومدن دفترم و گفتن مارو توی ساخت کامیون کمک کن _منتها ما پولش رو نداریم و میتونیم بجاش به شما کاسه بشقاب چینی_ بدیم

    ولی الان ما کجاییم اونها کجا…واقعا مملکت رو پدرانمون با انتخاب اشتباهشون ویران کردن

    موافقم ۱۱۹
    مخالفم ۱۴
  12. Hadi

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (133 ديدگاه)

    بوژی کش یعنی چی، بار اوله شنیدم

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۳
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2018 ديدگاه)

      پوژی کلمه فرانسوی هست که همون یدک کشیدن میشه تقریبا.پوژی به اون کفی گفته میشه که روش بار میزارن.تکنولوژیه بسیار پیچیده ای داره.در نمونه های مورد بحث هر جفت چرخ به شکل آزادانه فرمان میگیره تنظیم ارتفاع میکنه که به صورت هیدرولیکی انجام میش

      موافقم ۲۹
      مخالفم ۲
    2. مجید

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      😂😂😂😂😂😂 ای کاش بزرگمرد تاریخ صنعت کامیون اصــغر آقای قــندچی الان زنده بود و این کامتها رو میخوند، روحش شاد.

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱
  13. mahdi-es17

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (190 ديدگاه)

    می‌توان گفت ماک R600 به سبب قیمت گذاری و کیفیت مناسب‌تر نسبت به نمونه آمریکایی‌اش توانست خدمتی تکرار نشدنی را به صنعت حمل و نقل کشورمان بکند.
    هی روزگار، 😑💔

    موافقم ۴۵
    مخالفم ۲
  14. ARMAN سابق

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    ماک که دیگه خدای هیچ جا رو دستش نیست.

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  15. حسین

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2338 ديدگاه)

    اگر این ماک ها خوب بود و با شرایط ایران سازگار بود و قیمت مناسب داشت پس چرا تعداد زیادی کامیون داف وارد شد همون سالهای دهه پنجاه و قبلش؟
    و سوال دوم ، آقای قندچی که از ایران نرفت ، هنوزم یک سوم سایپا دیزل برای ایشان هست طبق مصاحبه اخیر مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو ، چرا بعد جنگ مشغول تولید قطعات مهم تریلی ها مثل موتور و گیربکس نشد؟
    بخاطر کمک هاش در جنگ قطعا می‌تونسته یک شرکت قطعه سازی بزنه؟
    اصلا چیزی به اسم تحقیق و توسعه داشتن؟

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵۶
    1. پژمان

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون پیر مرد خدمت بزرگی ب ایران و ایرانی کرد ولی بعداز انقلاب نزاشتن ب کارش ادامه بده و در زمان جنگ موتور نفربرها و بعضی از کامیون های سوخت رو تغییر داد تا باشرایط جنگ سازگار بشه من قطعه سازم و میدونم تو این مملکت نمیزارن پیشرفت بکنیم با دستگاههای درجه ۳چینی و یا دستگاه های قدیمی خود خدا هم نمیتونه در سطح امروز جهان قطعه بزنه اگه واقعن ایران زندگی میکنی حتمن خوابی بیدارشو

      موافقم ۶۶
      مخالفم ۶
    2. شایان

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز، سایپا دیزل(ایران کاوه) که هیچ، حتی گاراژ آقای قندچی توی خ قزوین هم مصادره شد و فقط بهش اجازه دادن داخلش کار کنه(مستند مردی که با ماک آمد) رو حتما ببین.

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۲
    3. میثم خان

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اقای حسین وقتی که اطلاعات فنی دقیق نداری دوست گرامی اصلا اظهار نظر نکن….اول کمی مطالعه بعد نطر دادن….دیگه همع مردم اگاه شدن…بیدار شدن…شما ظاهرا خوابی گرامی

      موافقم ۹
      مخالفم ۵
  16. سورنا

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در جواب یکی از دوستان اینو میگم ،شما داری از دورانی صحبت میکنی که کل دنیا پیشرفت آنچنانی نداشت ولی ایران هم همپای آنها و شاید هم سریع تر داشت رشد میکرد ، بنظر بنده ایران مانند یک موشک که آماده پرتاب شدن بود،که خودش رو یک ابر قدرت معرفی کنه ، ولی متاسفانه همین آمریکا و انگلیس کثیف قبل از آنکه این اتفاق بیفته همه چیز رو بهم زدن ،تاریخ دور یا زود به این کار کثیفشان اذعان خواهد کرد

    موافقم ۵۲
    مخالفم ۶
    1. Iman99

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1014 ديدگاه)

      اینجوری باشه ژاپن هم کثیفه
      مشکل همون داخلی ها بودن که همه چیزو خراب کردن

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۰
      1. Iman99

        ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1014 ديدگاه)

        و همون پیشرفت ایران مدیون ارتباط با ابرقدرت های علمی جهان یعنی اروپا و امریکا بود
        پاسپورت ایران از معتبر ترین پاسپورت های جهان بود
        ولی الان اونهایی که با امریکا ارتباط دارن مثل کره و ژاپن ببین چقدر به نفعشون شد و اگه ایران همون روند ادامه پیدا میکرد الان جای اونها و مثل اونها بود
        به پای خود اروپا و امریکا نمیرسن ولی هرچی میخواستن بهش رسیدن

        موافقم ۲۲
        مخالفم ۴
  17. عادل

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهتر بود در این مقاله یادی هم از پدر ماک ایران اصغر قندچی موسس کارخانه ماک کاوه می شد و از خدمات و خون دل خوردن های وی که در صنعت ترابری سنگین کشور و حتی زمان جنگ که کمک بزرگی به ترابری ارتش نمود تقدیر میشد، البته بعدها بپاس تقدیر از وی تمام دارایی های مرحوم قندچی به جرم سرمایه دار و ضدانقلاب مصادره و کارخانه بنام سایپا دیزل تغیر نام یافت و سال۹۸ اصغر قندچی داخل کشور درنهایت غریبی دار فانی را وداع گفت

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱
  18. یک علاقمند مکانیک

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این از ماک عمو وارتان هستش ابرقدرت جاده با گیربکس فوق سنگین هرگز گیرکردن و نرفتن نداره فیلمهاش مستند هست که در مسیرهای مختلف بتنهایی داره ۶۰۰ تن رو میکشه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  19. Sam

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    عجب کامیونی هست ماشاالله رو دست نداره
    ایران چی بود چی شد بد جور خورد تو کمر ایران. ایران قبلا با کشور هایی مثل آمریکا مشارکت داشت هعییی الان رو نگاه کن ما یه زمانی یه چیزایی داشتیم کشور های خاورمیانه آرزوشو داشتن

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  20. ابراهیم

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دقیقا ماک تو شهرک صنعتی شیراز محموله زد حدود پونصدو هفتاد تن…دوتا بوژی ولوو.و یه دونه مان…هیچکدوم مستر نشدن..ماک اومد شد مستر..یه ماک دیگه شد سر جلو..ماشین مان هم شد سر اول…اونم موقع حرکت نه…قرار بود تو سربالایی ماک دوم و مان از سر جلو ماک اصلی که بار روش قفل بود کمک کنن…هیچکدوم از اون دوتا ولوو نتونستن مستر بشن…مان هم نتونست…ولی صاحب پیمانکار میگفت مان تا چهارصدوپنجاه میبره….

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا