ایران خودروپژو

پژو پارس در پایان خرداد 1403 برای همیشه راهی موزه می‌شود

پس از حضور طولانی‌مدت در خط تولید ایران‌خودرو، سرانجام پژو پارس در ۳۱ خرداد امسال راهی موزه خواهد شد.
پژو پارس

پژو پارس یکی از قدیمی‌ترین خودروهای بازار است که از سال ۱۳۷۹ تاکنون تولید می‌شود و البته در ماه‌های اخیر کاملاً جنجال‌برانگیز ظاهر شده است. علیرغم اینکه ایران‌خودرو بر تولید پارس اصرار دارد و قیمت آن را نیز حدود ۵۰ درصد افزایش داده است اما سازمان ملی استاندارد اعلام کرده این خودرو توانایی پاس کردن استانداردها را ندارد و باید از خط تولید کنار رود. البته قرار بود پژو پارس تا نیمه اسفند سال قبل راهی موزه شود اما با توجه به پیش‌فروش حدود ۱۷۲ هزار دستگاه از این خودرو، سازمان ملی استاندارد تاریخ جدیدی را برای توقف تولید پارس تعیین کرد و حالا گفته می‌شود ایران‌خودرو برای وداع با محصول پرحاشیه خود در پایان خرداد ماه امسال آماده می‌شود. نکته جالب اینکه ایران‌خودرو ادعا می‌کند علیرغم افزایش ۵۰ درصدی قیمت کارخانه بازهم با تولید پارس دچار زیان می‌شود.

فاصله قابل‌توجه قیمت پارس در کارخانه و بازار فرصت مناسبی برای واسطه‌ها و دلالان ایجاد کرده تا بتوانند به سود بالایی دست یابند. جدیدترین بررسی‌ قیمت خودرو نشان می‌دهد پژو پارس LX در بازار قیمتی حدود ۸۴۰ میلیون تومان دارد درحالی‌که قیمت کارخانه آن حدود ۴۸۰ میلیون تومان است. در حقیقت فاصله‌ای ۳۷۰ میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار این خودرو وجود دارد. این اختلاف قیمت برای پارس XU7P حدود ۲۲۵ میلیون تومان و برای مدل‌های سفارشی آن نیز حدود ۲۵۰ میلیون تومان است.

گفته می‌شود سورن و تارا گزینه‌های جایگزینی پارس هستند و البته اختلاف قیمت کمتری در کارخانه و بازار دارند؛ اما علیرغم انتشار خبر مربوط به پایان تولید پارس در خرداد ماه امسال باید منتظر ماند و دید آیا این وعده عملی خواهد شد یا بازهم شیر پیر و فرتوت پژو در خط تولید ایران‌خودرو جا خوش خواهد کرد. از طرف دیگر همچنان این سؤال وجود دارد که پارس و سورن چه تفاوت بنیادینی با یکدیگر دارند که اولی راهی موزه می‌شود اما دیگری همچنان تولید می‌شود؟ همان‌طور که می‌دانید این دو خودرو از پلتفرم پژو ۴۰۵ استفاده می‌کنند و جز تفاوت‌های ظاهری و داخلی، ساختار مشابهی دارند. در صورت انتشار رسمی خبر پایان تولید پارس آن را خدمت شما عزیزان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (457 ديدگاه)

    همون به درد موزه میخورد.

    موافقم 14
    مخالفم 7
    1. زیزیگولو

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6016 ديدگاه)

      تو همه کمپانیای خودروسازی جهان هر خودرویی که روزی روی خط تولید قرار میگیره عاقبت بعد از چند سال به دلایل مختلفی تولیدش متوقف میشه و مهمترین دلیل توقف تولید یه خودرو تو کمپانیای خودروسازی در همه جای دنیا قدیمی شدن پلتفرم و طراحی اون خودرو هستش ……….. ولی سایپا و ایرانخودرو بعد از گذشت چند سال و قدیمی شدن اون پلتفرم بازم تولید یه خودرو با همون پلتفرم تکراری حداقل تا نیم قرن دیگه هم ادامه میدن تا تبدیل به عتیقه و طنز و جوک و فکاهی در سطح بین المللی بشه

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. زیزیگولو

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6016 ديدگاه)

      تو همه کمپانیای خودروسازی جهان هر خودرویی که روزی روی خط تولید قرار میگیره عاقبت بعد از چند سال به دلایل مختلفی تولیدش متوقف میشه و مهمترین دلیل توقف تولید یه خودرو تو کمپانیای خودروسازی در همه جای دنیا قدیمی شدن پلتفرم و طراحی اون خودرو هستش ……….. ولی سایپا و ایرانخودرو بعد از گذشت چند سال و قدیمی شدن اون پلتفرم بازم به تولید همون خودرو با همون پلتفرم قدیمیو تکراری حداقل تا نیم قرن دیگه ادامه میدن تا تبدیل به عتیقه و طنز و جوک و فکاهی در سطح بین المللی بشه

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (6016 ديدگاه)

        آقای احمد زاده واسه چی دیگه نمیشه کامنتها رو بعد از ارسال ویرایش کرد …. مجبور میشی یه کامنت رو تصحیح کنی و دوباره بفرستی

        موافقم 5
        مخالفم 2
    3. کرگدن باواریا

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (697 ديدگاه)

      دقت کردین اون کاربر های ادا ماشین باز درار ها زیر پست های مربوط به پارس و سمند نمیان و غیبشون میزنه ؟؟
      بعد مثلا هوشنگ یه ماشین غول میزنه بازار دبی رو میترکونه مثل کرم پیداشون میشه میگه اه خسته شدیم چقدر چینی

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. Mr wrong

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (125 ديدگاه)

    فقط بی زحمت بزارینش تو موزه دفاع مقدس

    موافقم 15
    مخالفم 4
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    کل محصولات ایرانخودرو و سایپا راهی موزه بشن بهتره

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. ALI.A.NLANSR

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    نمی فهمم چرا ایران‌خودرو به جای مونتاژ ۴۰۶ همچین کاری کرده آخه مگه ۴۰۶ چش بود گرون بود یا تحریم بودیم که فکر کنم اون موقع تحریم نبودیم میشه یکی توضیح بده؟؟
    ممنون میشم

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4707 ديدگاه)

      خواست یه ماشینو هرجور خودش دوست داره گند بزنه روش
      مثلا حلبی کردنش
      که اگه پژو میفهمید ۴۰۶ با اون عظمتش رو ایران خودرو داره حلبی می‌سازه میومد ایران دهنشون رو سرویس میکرد
      الانم نمیدونن رو حلب آرم پژو میزنن

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. AMANTE

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      تا اونجایی که میدونم بخاطر کاهش هزینه های تولید بوده.
      دهه هشتاد زانتیا و مزدا ۳۲۳ و… تازه اومدن بودن و مونتاژ کردن یا ساخت پژو ۴۰۶ هزینه اضافه داشت و امکان شکست اش بود. تصمیم گرفتن همون پلتفرم ۴۰۵ رو با ظاهر شبیه ی ۴۰۶ با امکانات بیشتر تولید کنن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. amir-mr

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (384 ديدگاه)

      دلیلش هزینه زیاد تولید ۴۰۶ تو ایران بود بخاطر همین ایران خودرو بخاطر سود بیشتر ازش دست کشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. علی

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (98 ديدگاه)

      اتفاقا توی اون سال ها شرکت پژو خودش به ایران خودرو پیشنهاد مونتاژ ۴۰۶ رو داد ولی باید خط تولید جدیدی به جای خط تولید ۴۰۵ راه اندازی میشد که هزینه خیلی زیادی داشت و ایران خودرو بخاطر هزینه کمتر همون خط تولید ۴۰۵ رو حفظ کرد و فقط با تغییر های جزئ روی ۴۰۵ ،پرشیا رو تولید کرد و تا حدودی سعی کرد در ظاهر شبیه ۴۰۶ از کار درباید .
      چند سال بعد همین کار رو دوباره تکرار کرد و بجای تولید ۲۰۷ اصلی با همون خط تولید ۲۰۶ اقدام به تولید ۲۰۶ پلاس کرد .

      موافقم 3
      مخالفم 0
  5. علیزاده

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (245 ديدگاه)

    ماشینای تو خیابونا هم بکنید تو دستگاه پرس بعدشم ذوب کنید

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. علی جردن

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1632 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 1
      مخالفم 1
  6. MehdiTurbo

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2114 ديدگاه)

    اینکه به درد موزه میخوره الان درسته ولی ما هنوز که هنوز خودروی داخلی با این کلاس بدنه نداریم خودروی جایگزینش نیست راهی موزه میکنند
    تمام سدانای جدید حالا چه رانا چه دنا و … کلاسشون مثل ۴۰۵ هرچند همون ۴۰۵ و پارس فرانسوی سال های ۷۰ سگشون شرف داره به تارا و دنا و … اگه همون خودروها با همون کیفیت و طراحی تولید میشدند با وجود قیمت یکسان با دنا و تارا کسی به دنا و تارا نگاهم نمینداخت
    این حجم بدنه و کلاس جایگزین تولیدی داخلی نداره و پارس با تمام معایبش که البته معایب کلا خودروهای داخلی فقط مختص پارس نبود فضای داخلی و صندوق عقب خوبی داشت و هنوز طراحیش جذابتر از دنا و تاراس از دید من ،اصولی تر

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. MehdiTurbo

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2114 ديدگاه)

      البته اینم بگم منظورم از کلاس بدنه حجم فضای داخلی و صندوق عقب اگه نه کلاس این و ۴۰۵ ام یکی ولی جز جادار ترین خودروهای داخلی کلا هر چی جادار فضا را حذف میکنند خودروهای فضا تنگ جایگزین میکنند
      سمند و سورن و پارس بسیار جادار تر بقیه خودروهای داخلین که مشابهش نیس تو داخلیا حتی نزدیک بهشان و من نمیدونم با حذفشون اون خانواده های پرجمعیت تو چی باید بشینن که راحت باشن

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4707 ديدگاه)

        کارشون همینه که خانواده هارو اذیت کنن با ماشینای اشغالشون
        بنظر من چند تا ماشین چینی بزرگ سایز باید برای خانواده ها بیارن

        موافقم 2
        مخالفم 1
      2. نویدی

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (352 ديدگاه)

        ماشینی که قراره خانوادگی باشه،اول باید ایمن باشه.امنیت و امکانات پارس با پراید برابری میکنه.
        بجای پارس،ماشینی مثل جک j4 یا حداقل شاهین بخرید.ایمن تر،بروز تر و اتومات.

        موافقم 6
        مخالفم 2
    2. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4707 ديدگاه)

      حتی سورن پلاس هم قدیمی شده
      تارا که اصلا ریخت نداره
      شاهین هم همینطور
      دنا هم قدیمیه مالی نیست
      کلا خودروزسازی ایران رو بنظر من تعطیل کنن بره پی کارش

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4707 ديدگاه)

        یه ۲۰۷ فقط یه کوچولو تو ۲۰۲۴ ممکنه اونم به زوررر قابل قبول باشه

        موافقم 0
        مخالفم 5
    3. JaMsHiD-R1988

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1902 ديدگاه)

      مهدی جان
      ما چیزی تحت عنوان پژو پارس و ۴۰۵ فرانسوی توی ایران نداریم . پارس که کلا برای ایران بود پژو اصلا چیزی تحت عنوان پارس نداره . ۴۰۵ هم فقط تا سال های ۹۰ خط تولیدش زیر نظر پژو بود . وگرنه اونم فرانسوی نبود . مگر اینکه وارداتی گیر بیاری که قطعات بدنه اش با ایران خودرو عوض نشده باشه اون موقع میتونی بگی فرانسوی .

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. MehdiTurbo

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2114 ديدگاه)

        درست دوست عزیز الان بله الان مدتهاست نداریم ولی سال ۷۴ تا ۸۴ تمام پژوها چه ۲۰۶ چه ۴۰۵ فرانسوی بودن اصلا جنس کیفیت داشبورد معلوم بود منظورم تولید شدن همون ها بود
        پارس هم فرانسوی بود هما ۶۰۵ کیفیت و کابینش عین همان ۶۰۵ بود فقط چراغا سپرش ایران خودرو خودش برداشت تغییر داد که از دید من زشت تر شده ولی خیلی ها میگند قشنگ تر شده من عقب ۶۰۵ بیشتر پارس دوست دارم

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. علی

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (98 ديدگاه)

          ۶۰۵ هیچ ربطی به پارس نداره . پژو پارس کپی ناشیانه از پژو ۴۰۶ بر روی پلتفرم ۴۰۵ هستش.

          موافقم 4
          مخالفم 1
  7. Pubg_player

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هروقت تفکر پژو پارس راهی موزه شد اون موقع میشه امیدوار بود‌

    موافقم 14
    مخالفم 1
  8. JaMsHiD-R1988

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1902 ديدگاه)

    ماشینی که از آرم پژو سو استفاده کرد . ایران خودرو آرم پژو رو گذاشت رو این ماشین تا مسئولیت کیفیت این ماشین رو از سر خودش باز کنه . هرکی هم اعتراض میکرد تقصیر پژو بود . اصلا فکر نکنید تقصیر ایران خودرو بودا !
    و این گونه بود که هرکی پژو رو توی ایران میبینه حالت تهوع میگیره .

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (970 ديدگاه)

      خود پژو این رو ساخت.

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4707 ديدگاه)

        دهنتو سرویس
        پژو اینو ساخت😂😂😂

        موافقم 3
        مخالفم 1
  9. امیر

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (134 ديدگاه)

    شبیه همین مقاله رو چند وقت پیش در رابطه با توقف تولید پژو پارس سایت اسب بخار گذاشته بود و نکته جالبش تفکر کاملا برعکس کامنت گذاران اون سایت با پدال هست ، تقریبا همشون : ناراحت از توقف تولید ، حلب باز ، ثبت نامی ، هرچی سر این ملت بیاد حقشونه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (198 ديدگاه)

      داداش الانم ناراحتیم و نمیخایم توقف تولید بشه
      ولی دیگه دست من و شما نیست
      خداکنه به برکت توقف تولید پارس وضعیت تورم و فشار اقتصادی هم درست بشه ما با توقف تولید مشکلی نداریم
      همه میدونن که ماشینای جدید واقعی (منظورم دنا و سمند جات نیست) بهترن و صد البته ایمن تر
      ولی تنها ماشینی که قیمت کارخونش تا اواخر پارسال خیلی مناسب بود و بعضی خونواده ها تونستن ماشین دار بشن همین ماشین بود
      ضمنا قیمت قطعاتشم مناسبتر از بقیه رقباش بود
      #میشد بری بگی یدونه کاپوت آریسان میخام و بندازیش روی پارست یا بگی یدونه آردی دارم دوتا در جلو دوتا در عقب و دوتا گلگیر جلو میخام و به قیمت مناسب میتونستی این قطعات رو بخری#
      اینا حرفای قشنگی نیستن ولی توی این شرایط اقتصادی پارس دل خیلی از مردم توی قرعه کشی هارو شاد کرد

      به امید روزی که همه مردم ایران بتونن بالاترین مدل ماشینارو بخرن

      موافقم 5
      مخالفم 4
  10. محمد

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (970 ديدگاه)

    بابام یک پژو پارس ۸۰ وارداتی فرانسوی داشت که صفر تا صدش تو فرانسه تولید شده بود و از اون پژو پارس هایی بود که به سفارش ایران خودرو بود،انصافاً ماشین فوق‌العاده ای بود و الان دست پسر عمه ام است.

    موافقم 2
    مخالفم 9
    1. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4707 ديدگاه)

      عزیزم مطمینی تو فرانسه تولیدش می‌کنن ؟

      موافقم 2
      مخالفم 2
    2. علی

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (98 ديدگاه)

      هیچ پزو پارسی خارج ایران تولید نشده

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. میلاد

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        پژو پارس یک خودرو تا ابد فرانسویه….
        بعدشم یکی از همین پژو پارس به اسم x9 پژو توی موزه خود پژو موجوده میتونید سرچ کنید ببینید!

        موافقم 0
        مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا