کیا

کیا ری Ray هیبرید

کیا مدل مفهومی RAY را بروی پلاتفرم forte بصورت هیبریدی آماده نموده و در نمایشگاه اتوموبیل شیکاگو به نمایش گذاشت.

ray یک کانسپت چهار نفره است که با کمک مواد بسیار سبک، سقف هگزاگونال (با لایه‏های جذب‏کننده انرژی خورشیدی) و سیستم خودکار کنترل دما به‏عنوان پنجمین محصول کیاموتورز محسوب می‏شود که در استودیوی طراحی مرکزی کیا در ایرواین کالیفرنیا در سال ۲۰۰۹ طراحی شد.


در واقع طراحان معتقدند به ‏دلیل استفاده از خطوط تند آیرودینامیک روی بدنه و شیشه بسیار کشیده که از جلو تا دوسوم عقب را پوشش داده، به‏وجود آوردن کمترین میزان فاصله چرخ‏ها تا اطاق، اگزوزهای uشکل و یا در‏هایی که خلاف جهت یکدیگر باز می‏شوند همچنین چراغ‏های منحنی گونه عقب همانند طراحی هواپیما است.

در داخل هم چنین المان‏هایی به چشم می‏خورد و بخش عمده قطعات داخلی از مواد قابل بازیافت تولید شده است. حتی به غیر از نمایشگر پنل شکلی که روی کنسول وسط شبیه به یک مستطیل آیرودینامیک است و نشان‏دهنده میزان دمای داخل و بیرون، سرعت و یا انرژی باقی‏مانده در باطری است، سقف نیز دارای تکنولوژی بوده که در صورت تابش آفتاب شدید به کمک سیستم هوشمند تهویه مطبوع داخلی اجازه نمی‏دهد داخل اطاق گرم و برای سرنشنیان غیرقابل تحمل شود.


با این صفحه نمایشگر لمسی بسیار سبک می‏توان حتی پیشرانه را خاموش و روشن کرد و یا خودرو را در دنده قرار داد، همچنین به یک سیستم اطلاع‏رسانی-سرگرمی ساخته شده توسط ماکروسافت متصل است که پخش‏کننده فیلم و موسیقی و حتی منتقل‏کننده‏اش روی تلفن همراه به کمک سیستم بلوتوث است.


کیا ray برقی با دارا بودن ضریب پسار ۰.۲۵cd و سیستم فرمان بی‏سیم دارای پیشرانه ۱.۴ لیتری gamma از نوع gdi با قدرت ۱۵۳ اسب‏بخار و یک موتور الکتریکی ۷۸ کیلوواتی است که انرژی خود را از یک باطری لیتیومی پلیمری می‏گیرد که در کل می‏تواند ۱۲۰۰ کیلومتر جوابگو باشد. این خودرو که قادر به رسیدن به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است در حالت hev 3 لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر و در حالت برقی ۱.۱۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر می‏سوزاند که با توجه به رینگ‏های ۲۰ اینچی و تایرهای ۱۹۵ با دیواره ۵۰ که ضد اصطکاک هم هستند دارای طول ۴.۴، عرض ۱.۸، ارتفاع ۱.۳ متر و فواصل اکسل‏های ۲.۷ متر بوده و در کل نشان‏دهنده رشد کیا در پرداختن به تولید خودروهای مفهومی برقی برای نسل آینده است.

مشخصات فنی:

* Length: 173.2 inches / 4,400 mm
* Width: 72.8 inches / 1,850 mm
* Height: 53.5 inches / 1,360 mm
* Wheel base: 106.3 inches / 2,700 mm
* Tires: 195/50 R20 low-rolling resistance
* Engine: 1.4-liter Gamma 153-hp GDI engine / 78kw electric motor
* Transmission: CVT/ fixed ratio
* Batteries: Lithium-ion polymer
* Top Speed: 109 mph
* Fuel Economy
* Pure HEV Mode: 77.6 mpg
* Plug-in HEV Mode: 202.3 mpg
* Vehicle Range: 746 miles
* Cd: 0.25
* Steering: By-wire

منبع: مجله ماشین – autoblog – roadandtrack

توجه: برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی ، روی آنها کلیک کنید.

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. فرهاد مهرتاش

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرتون چند هزار سال دیگه ایرانخودرو و سایپا میتونند اینجور خودرویی بسازند!؟
    اگه بسازند قیمت اون چند هزار بیلیون خواهد بود!؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ابوالفضل

      ۲۶ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به نظر من اگه اونا خودشونو جر بدن نمیتونن همچین چیزی درست کنن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. سعید

      ۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      ۷۰هزار سال دیگه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. juve

    ۲۶ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به جای خودروهای گازسوز از خودروهای برقی استفاده شود. بهتر نیست؟؟؟

    خطر آتش سوزیش کمتره و فکر نکنم مثل گاز آزار اذیت کنه و راننده رو عصبی!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. mohamad

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    ۱۵۰۰ sale dige age harom nabashe

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. سید علیرضا

    ۳ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    ببخشید ها این ماشین ها به نظرم سرطان هستند چون سوخت مورد نیاز ان ها کم است

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. محمد

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (737 ديدگاه)

    مشکلی درش نمی بینم ولی نمای پشتش انگار پرس شده که این تو ذوق می زنه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا