در دنیایی که شاسیبلندها بر بازار خودرو سلطه دارند، کیا در ماه ژانویه ۲۰۲۵ با یک شگفتی مواجه شد: پرفروشترین خودروی این برند نه یک کراساوور، بلکه یک سدان بود! کیا فورته/سراتو و جایگزین جدید آن، K4، مجموعاً ۱۱,۶۱۶ دستگاه در ژانویه فروختند و توانستند از کراساوور محبوب اسپورتیج پیشی بگیرند.
افزایش ۲۹ درصدی فروش سدانهای کیا
بر اساس گزارش کیا، ترکیب فروش فورته و K4 در ژانویه ۲۰۲۵ بهترین عملکرد این مدلها در تمام زمانها بوده است. این افزایش فروش ۲۹ درصد بیشتر از ژانویه سال گذشته است. با این حال، این مقدار تنها کمی از فروش اسپورتیج که ۱۱,۳۵۷ دستگاه فروخته بود، بیشتر بود. در جایگاه سوم نیز شاسیبلند سهردیفه تلوراید (Telluride) با فروش ۸,۷۷۱ دستگاه قرار گرفت.
البته تنها K4 نبود که توانست رشد فروش را تجربه کند. کیا K5، سدان سایز متوسط این برند، ۳۲.۵ درصد افزایش فروش را ثبت کرد و به ۴,۳۵۷ دستگاه رسید. حتی کارنیوال (Carnival)، که یک مینیون محسوب میشود، رشد ۲۱ درصدی را تجربه کرد و در مجموع ۳,۶۶۵ دستگاه فروخت. هر دو مدل کیا K4 و K5 اخیراً برای ورود به بازار کشورمان نیز رونمایی شدهاند.
چرا کیا K4 محبوب شد؟
در حالی که شاسیبلندها همچنان خیابانها را تسخیر کردهاند، محبوبیت دوباره خودروهای کوچکی مانند K4 چندان هم عجیب نیست. این خودروی سدان با قیمت پایه ۲۳,۱۴۵ دلار یکی از ارزانترین خودروهای بازار محسوب میشود و به دلیل قیمت مناسب، گزینه جذابی برای خریدارانی است که به دنبال خودرویی مقرونبهصرفه هستند. علاوه بر این، اندازه جمعوجور آن در بازاری که مملو از شاسیبلندهای بزرگ و جاگیر است، یک مزیت محسوب میشود. حقیقت این است که همه افراد به یک آپارتمان متحرک روی چرخها نیاز ندارند! سراتو در بازار ایران نیز خودروی خوشنامی محسوب میشود و مدل جایگزین آن نیز باوجود اینکه از مبدا چین وارد میشود درصورت قیمتگذاری درست میتواند راه سلف خود را دنبال کرده و محبوبیت زیادی کسب کند.
سقوط فروش برخی از مدلهای کیا
البته همه مدلهای کیا عملکرد درخشانی نداشتند. نیرو (Niro) و سلتوس (Seltos)، دو کراساوور کوچک این برند، با کاهش ۴۱.۷ و ۲۹ درصدی روبهرو شدند. حتی EV9، شاسیبلند الکتریکی سهردیفه کیا، نسبت به ژانویه سال گذشته ۱۲.۵ درصد کاهش فروش داشت.
رشد کلی فروش کیا در ژانویه
در مجموع، کیا موفق شد در ژانویه ۲۰۲۵ ۵۷,۰۰۷ دستگاه خودرو بفروشد که ۱۱.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان میدهد. به نظر میرسد که سدانهای اقتصادی همچنان جایگاه خود را در بازار حفظ کردهاند و برخلاف تصور عمومی، هنوز هم طرفداران پرشماری دارند.
مدل | فروش در ژانویه ۲۰۲۵ | فروش در ژانویه ۲۰۲۴ |
EV9 | ۱,۲۳۲ | ۱,۴۰۸ |
EV6 | ۱,۵۴۲ | ۱,۲۱۳ |
K4/Forte | ۱۱,۶۱۶ | ۸,۹۷۷ |
K5 | ۴,۳۵۷ | ۳,۲۸۸ |
سول | ۳,۵۵۴ | ۳,۲۷۱ |
نیرو | ۱,۲۰۲ | ۲,۰۶۲ |
سلتوس | ۲,۸۴۰ | ۴,۰۰۰ |
اسپورتیج | ۱۱,۳۵۷ | ۹,۹۹۴ |
سورنتو | ۶,۸۷۱ | ۶,۰۲۰ |
تلوراید | ۸,۷۷۱ | ۶,۹۱۶ |
کارنیوال | ۳,۶۶۵ | ۳,۰۱۳ |
سایر | ۰ | ۹۲۸ |
نهایی | ۵۷,۰۰۷ | ۵۱,۰۹۰ |
net
۱۷ بهمن ۱۴۰۳k4 طراحی بیرونی بدی داره چراغ جلو و چراغ عقبش هم بد هست. قسمت ستون سقف شیشه مثلثی درب عقب و ستون عمود شیشه عقب ناشیانه و بد کار کرده
MehdiTurbo
۱۷ بهمن ۱۴۰۳این خودرو نسل جدید همان کیا سراتو یا ریو
و واقعا تو این کلاس بدنه یعنی خودروهای اقتصادی سدان کوچک و جمع جور
هم طراحی زیبایی داره هم بیشترین حجم بدنه را ارائه میدی جوری که واقعا شده سدان هم قیمتش با توجه به امکانتش و حجم بدنش عالیه
من تو این کلاس بدنه انتخاب بین اول تا سوم داره برام بین خودرو های موجود
واقعا کره یه کاری کرده با پرداخت قسططی مفت و گارانتی یه خودروی با طراحی لوکس و امکانات فراوان تو رده خودروهای اقتصادی داشته باشید
نسل جدید اپتیما و سورنتو و سوناتا و سانتافه اش داشبرد و تو دری هاش تمامش صد در صد چرم شده
و اصلا خودروی اقتصادی با این میزان چرمدوزی نبوده
این کابین با همان کابین یکی دو نسل قبلش فرسنگ ها فاصله داره
دیا
۱۷ بهمن ۱۴۰۳این دیگه سدان نیست، استیشنه .
ممد
۱۸ بهمن ۱۴۰۳استیشن که نیست ولی شاید بشه گفت “فستبک”
۱۷ بهمن ۱۴۰۳تو اون آمریکا به اون کندگی تهش ۱۱۰۰۰ تا سراتو فروخته بدبخت!
بعد سایپا تو ایران حداقل ۱۰۰ هزار تا ساینا s از سال ۱۴۰۲ تا اکنون فروخته
جون داداش راست میگم
خزان
۱۷ بهمن ۱۴۰۳آمار مال یکماهه
گاس فرینگ
۱۷ بهمن ۱۴۰۳داداش اون یازده هزار رو ضرب در دوازده باید بکنی
بازم از آمار کوییک پایین تره البته
MehdiTurbo
۱۸ بهمن ۱۴۰۳چجوری ۱۲ ضربدر یازده هزار کمتر صد هزار میشه 🤔
بعدم امار سایپا از ساینا اسش فقط اگه واقعا این باشه که تو کامنت بالا گفته که اصلا معلوم نیس بر چه اساسیه از فروش سیویک و مزدا ۳ و … هم بالاتر بوده
حالا اینکه فروش ساینا اس از سی ویک و مزدا ۳ و نیسان و کیا سراتو و … تو ایران بالاتر بوده و چه ارتباطی داره به مطلب بالا منطقی پشت این حرف و استدلال هست را فقط خدا میدونه
مثلا اگه امار سیویک باشه بگی فروش ساینا اس بالاتر اینه تو ایران چه ربطی داره به امار فروش
الان امار فروش سایپا تو ایران از خیلی مدل ها بالاتر
حالا اصلا واقعا ساینا اسش اینقدر فروخته باشه …
این استدلالا را فقط خدا ازش سر درمیاره
پیام
۱۷ بهمن ۱۴۰۳رشد پشت رشد
محمد
۱۷ بهمن ۱۴۰۳جشنواره پشت جشنواره
محمد
۱۷ بهمن ۱۴۰۳سراتو توی همه ی نسل هایی که داشته ماشین محترمی بوده ، قیمت رقابتی ( البته نه در ایران) پیشرانه تنفس طبیعی بادوام و کم خرج ، مصرف معقول ، سواری و رانندگی راحت … کیا گارانتی های بلند مدت و جذابی هم برای ماشیناش ارائه میده
خزان
۱۷ بهمن ۱۴۰۳کاملا هم موررد انتظار بود. بروز رسانی متعدد، طراحی خلاقانه و دوری از کلیشه ها، قیمت و گارانتی مناسب، اپشنال و … . چرا مشتری پول نده و نخره وقتی همچین پکیج خوبی داره چه سدان چه شاسی،.،.
Ali
۱۷ بهمن ۱۴۰۳طراحی های جدید کیا یه جوریه ولی خیلی سلیقه ایه
سامیار
۱۷ بهمن ۱۴۰۳شاید بگم بهترین کیفیت و سورری راحتی شتاب در کیا سراتو با موتور اتمسفریک ۱۵۷ اسبی سایپا یا همان TD تجربه کردم خودریی بسیار زیبا عالی کم خرج به کیفیت و بادوام بسیا. بهتر از کرولا ام جی ۶ و مزدا ۳ نیو
کاش مجددا روی خط مونتاژ بره
mickeyy
۱۷ بهمن ۱۴۰۳سراتو از ام جی و مزدا و… بهتر بود ولی از کرولا که دیگه فکر نمیکنم اینطور باشه
.NARGES.
۱۸ بهمن ۱۴۰۳دیدم که بعضی دوستان بحث کرده بودند
اطلاع بدم که فرم بدنه این خودرو ناچ بک هستش
((ابعاد صندوق عقب بسیار کوچک تر از اتاقک و کاپوت خودرو است و سطح شیب صندوق عقب با سطح شیب شیشه عقب فرق داره و درب صندوق به صورت مجزا از زیر شیشه عقب باز میشه ))
توضیحات کامل تر و دقیق تر
https://www.pedal.ir/training/car-body-style/
Saji
۱۹ بهمن ۱۴۰۳خداراشکر فروش خیلی از محصولات برقی دارع کم میشه ولی کلیت سیاست جهانی حمایت از ماشین شارژیه اگه این حمایت کم بشه فروش ماشین برقی یک دهم میشه…