فراریلامبورگینی

نبرد لامبورگینی روئلتو با فراری SF90 XX؛ آخرین فصل بزرگ‌ترین نبرد تاریخ

دو فرزند جدید از خانواده‌های اصیل ایتالیایی در امیلیا رومانیا به مصاف هم رفته‌اند تا کینه‌های قدیمی را زنده کنند و دعوای جدیدی به راه بیندازند.

ما اینجا هستیم برای آخرین فصل داستان بزرگ‌ترین رقابت روی کره زمین و ملاقات پیشرفته‌ترین نیروگاه‌های پلاگین‌هیبریدی ایتالیا. هرچند فراری SF90 XX و لامبورگینی از لحاظ طراحی و ساختار باهم متفاوت هستند ولی در مهندسی بسیار به یکدیگر شباهت دارند. البته درحالی‌که لامبورگینی یک پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی با ۸۲۵ اسب بخار قدرت در سینه دارد، فراری از یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۷۹۷ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند ولی هردو به سه موتور الکتریکی مجهز هستند که یکی روی هرکدام از چرخ‌های جلو قرار گرفته و سومی به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد.

موتورهای جلوی فراری هرکدام با ۲۳۰ اسب بخار قدرت، قوی‌تر از موتورهای ۱۵۰ اسب بخاری لامبورگینی هستند و توسط باطری بزرگ‌تری تغذیه می‌شوند. این موتورها مجموع قدرت را در فراری به ۱۰۳۰ اسب بخار و در لامبورگینی به ۱۰۱۵ اسب بخار می‌رسانند. درحالی‌که گاو خشمگین سنت آگاتا در حال حاضر فقط به‌صورت کوپه عرضه می‌شود، اسب رقصان مارانلو برای مدت کوتاهی در نسخهٔ اسپایدر هم عرضه شد ولی کل ۱,۳۹۸ دستگاه XX چند ساعت پس از معرفی در اوایل تابستان ۲۰۲۳ فروخته شدند. روئلتو با قیمت ۶۰۸ هزار دلار بسیار ارزان‌تر از SF90 XX اسپایدر ۹۹۵ هزار دلاری است و تا سال ۲۰۲۶ برای آن لیست انتظار شکل گرفته است.

بااین‌حال، در رقابت بین فراری و لامبورگینی پول مهم نیست. دیتونا و میورا، تستاروسا و کانتاش، ۴۵۸ و هوراکان، پوروسانگوئه و اوروس، این جنگ از دههٔ ۶۰ آغاز شده و مذاکرات صلح طولانی هنوز به نتیجه نرسیده است. اگر بخواهید از روی احساس انتخاب کنید، احتمالاً سراغ لامبورگینی خواهید رفت زیرا طراحی خشن، پیشرانهٔ V12 که سرشار از غرش گذشته است و ظاهری که کاملاً شبیه یک لامبورگینی واقعی است، قطعاً نظرها را جلب می‌کند ولی در رقابت ما، این فراری است که با رنگ قرمز خود مدام چشمان مردم را به سمت خود می‌کشد.

لامبورگینی ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که فراری در حالت کوالیفاینگ که بوست را افرایش می‌دهد، ظرف تنها ۲.۳ ثانیه به سرعت صد و در ۶.۷ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این اولین مدل XX جاده‌ای فراری است و پکیجی برای سریع‌تر شدن روی SF90 استاندارد محسوب می‌شود. ویژگی‌های نسخهٔ XX شامل کاهش ۱۰ کیلوگرمی وزن، داون‌فورس بیشتر، کیت بدنهٔ زیبا و ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتر (۱۷ اسب بخار از پیشرانه V8 و ۱۳ اسب بخار از موتورهای الکتریکی) می‌شود. حداکثر سرعت این مدل از ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت در SF90 اسپایدر استاندارد اما به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرده که دلیل اصلی این موضوع بال بزرگ و ثابت عقب است که اولین نمونه در نوع خود در یک فراری جاده‌ای از زمان F50 محسوب می‌شود.

درحالی‌که کابین SF90 XX شبیه نسخه‌ای لوکس‌تر از فراری مسابقه‌ای فرمول یک چارلز لکلرک به نظر می‌رسد، کابین روئلتو شیک‌تر و جذاب‌تر است و خوشحال می‌شوید که صدها کیلومتر را در اینجا سپری کنید. کابین فراری احساس تنگی دارد و کف فلزی آن زمانی که خیس شود لیز خواهد بود ولی از سوی دیگر، ستون‌های A پهن روئلتو در جاده‌های تنگ مانع دید می‌شوند. با نشستن روی صندلی‌های اسپرت مسابقه‌ای مانند فراری، خیلی زود متوجه اولویت‌های خودرو خواهید شد زیرا این صندلی‌ها فقط به‌صورت کشویی به عقب و جلو قابل تنظیم هستند و در ارتفاع بسیار پایینی قرار دارند. علاوه بر این، سقف بازشو هم باعث می‌شود XX مثل یک خودروی مسابقه‌ای احساس شود.

شاید به دلیل انتقاد از SF90 معمولی به دلیل ضعیف شخصیت، فراری قدرت قوای محرکهٔ XX را افزایش داده است. هنگام تخته کردن پدال گاز، فراری با شور و اشتیاق به حواس پنج‌گانه شما حمله خواهد کرد. تا دور ۵ هزار rpm، صدای پیشرانه فراری شبیه دو موتور چهار سیلندر بسیار تیونینگ شده به نظر می‌رسد اما از اینجا تا ردلاین، آوای پیشرانه شبیه جیغ موتورسیکلت‌های موتو GP خواهد بود. از سوی دیگر، موتور V12 لامبورگینی هویت خاص خود را دارد و بدون شک سمفونی زیباتری را می‌نوازد ولی XX به دلیل عایق‌های صوتی کمتر، خودروی سریع‌تری احساس می‌شود. ترمزهای فراری هم هیجان‌انگیز هستند و در کنار فرمان سریع و دقیق، رانندگی با این ماشین هیولایی را به یک بازی اعتیادآور تبدیل می‌کنند.

چسبندگی فراری در میانهٔ پیچ‌ها رؤیایی است و به‌راحتی می‌توان با کنترل فرمان، ترمزها و پدال گاز، خودرو را به سمت بیش‌فرمانی یا کم‌فرمانی سوق داد. وقتی جاده سخت‌تر و پیچ‌درپیچ می‌شود، انتظار می‌رود این فراری مسابقه‌ای با فاصلهٔ زیادی سریع‌تر باشد ولی لامبورگینی علیرغم شخصیت جاده‌ای‌تر، اصلاً خودروی کندی نیست. روئلتو بسیار متعادل‌تر است و از راننده نمی‌خواهد مدام مراقب بخش عقبی خودرو که تمایل به انحراف دارد باشد. این خونسردی لامبورگینی باعث می‌شود بتواند با سرعت بیشتر XX در پیچ‌ها مقابله کند و عقب نماند.

وقتی سرعت را افزایش می‌دهیم و دو خودرو پشت سرهم قرار می‌گیرند، تفاوت‌های بین ماشین‌ها بیشتر و بیشتر آشکار می‌شود. رانندهٔ XX باید در هر میلی‌ثانیه با دقت و تمرکز رانندگی کند درحالی‌که روئلتو برای آرامش و اعتمادبه‌نفس بیشتر طراحی شده است. لامبورگینی در سرعت‌های بالا نسبت به رقیب خود اصلاً احساس محدودیت و دست‌وپابسته بودن ندارد و به‌راحتی اونتادور پرتکان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بزرگ‌ترین پیشرفت روئلتو نسبت به سلف خود، جایگزینی آن گیربکس ISR خشن و کند با یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه است که پشت موتور V12 نصب شده است. علاوه بر این، فاصلهٔ محوری نسبت به اونتادور بیشتر شده تا ۸۰ میلی‌متر فضای پای بیشتری ایجاد کند و ازآنجایی‌که محور جلو کاملاً الکتریکی است و نیازی به میل‌گاردان ندارد، پیشرانه پایین‌تر نصب شده است.

توزیع وزن روئلتو در جلو و عقب ۴۴ به ۵۶ است و با وزن ۱۷۷۲ کیلوگرم، وزن خشک آن ۱۱۲ کیلوگرم از فراری بیشتر است که البته با توجه افزایش راحتی و آن موتور V12 بزرگ چنین انتظاری هم می‌رود. بااین‌حال، باطری فراری با ظرفیت ۷.۹ کیلووات ساعت، دو برابر بزرگ‌تر از باطری ۳.۸ کیلووات ساعتی لامبورگینی است و به همین دلیل، برد تمام الکتریکی ۲۵ کیلومتری را ارائه می‌کند درحالی‌که این رقم برای روئلتو تنها ۱۳ کیلومتر است. به‌طورکلی، سواری هردو خودرو بهتر از چیزی است که از سوپراسپرت‌هایی در این سطح انتظار می‌رود ولی بدون شک روئلتو با کابین جادارتر، صندلی‌های مناسب‌تر و محفظه‌های بار بیشتر، خودروی راحت‌تر و قابل‌استفاده‌تری است.

از سوی دیگر، SF90 XX خودرویی وحشی و رام‌نشدنی است که از بسیاری جهات کاستی‌هایی دارد. رانندگی با این خودرو اعتیادآور و درعین‌حال سخت است که انرژی راننده را می‌گیرد و خیلی زود باعث خستگی می‌شود ولی حداقل از این نظر، پیشرفته‌ترین سوپرکار تاریخ فراری با اسطوره‌های آنالوگ مارانلو اشتراک دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۸ رای
منبع
CarMagazine

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. SRT

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (636 ديدگاه)

    فراری لایک
    لامبورگینی دیسلایک

    موافقم 206
    مخالفم 363
    1. مهراد

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (902 ديدگاه)

      نظرم با لامبورگینی هست ولی هیچ جوره دلم نمیاد بهت دیسلایک بدم 😘

      موافقم 122
      مخالفم 20
      1. ریچارد هموند

        ۲۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (145 ديدگاه)

        آونتادور خیلی جلو و عقب زیباتری داشت و این تغییر قیافه لامبورگینی جدید، به نظر شخصی من زیاد از حد خشن و رادیکال هستش ولی از لحاظ فنی و سواری و تکنولوژی واقعا پیشرفت کرده و به هیچ عنوان در حدی نیست که ۴۰۰هزار دلار از فراری xx ارزون تر باشه ولی فراری چیز دیگه ای است

        موافقم 29
        مخالفم 13
        1. محمدحسین آرام

          ۲۳ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام.در نمای جلو لامبورگینی زیادی از مک‌لارن سنا الهام گیری شده،و این برای یک لامبورگینی ک همیشه به شخصیت مستقل و خاص خودش معروف بوده پسندیده نیست،البته نظر شخصی بنده هست ک صرفا فقط این موضوعات برای من جذاب است،البته همیشه از فراری ها بیشتر از هر ماشینی خوشم می امده فقط همین،

          موافقم 4
          مخالفم 15
      2. کاوه

        ۲۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عشقه فراری .مخصوصا رنگ قرمز که نماد این برند زیبا شده😍😍😍

        موافقم 31
        مخالفم 22
        1. SMS

          ۲۳ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (671 ديدگاه)

          فراری عشقه ولی لامبورگینی منطقیه

          موافقم 7
          مخالفم 10
        2. Hairy ...

          ۲۵ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (701 ديدگاه)

          برعکس گفتی

          موافقم 3
          مخالفم 1
    2. آریا

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (243 ديدگاه)

      خیلی سخته انتخاب 🥲

      موافقم 43
      مخالفم 8
    3. آرماتور

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (145 ديدگاه)

      میخواستم فراری بگیرم ولی چون دسته راهنما نداره باید با دکمه روی فرمون راهنما زد،لامبورگینی انتخاب کردم

      موافقم 30
      مخالفم 5
  2. SRT

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (636 ديدگاه)

    اینجا رو با لامبورگینی موافقم

    موافقم 120
    مخالفم 20
    1. وی

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (399 ديدگاه)

      راننده نوب بود نتونسته بود با فراری ارتباط برقرار کنه درحالی که sf90xx برای نوب ها نیست و فرمول f40رو در خشونت و عملکرد ادامه داده
      درپرفورمنس و پیست رووئلتو فرسنگ ها عقب تره

      موافقم 13
      مخالفم 35
  3. net

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3592 ديدگاه)

    طراحی عقب و چراغ عقب و سپر عقب این دو ماشین سوپر اسپرت ببینید حس سوپر اسپرت دارند ولی عقب و چراغ عقب و سپر عقب کوروت c8 مدل ۲۰۲۴ کمی ساده هست و حس سوپراسپرتش کم هست و عقب و چراغ عقب و سپر عقب کوروت c8 بین سوپر اسپرت و اسپرت کوپه قرار داره

    موافقم 22
    مخالفم 16
    1. مهراد

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (902 ديدگاه)

      اسپویلر عقب لامبورگینی زشت هست نمیپسندم
      همچنین فراری اگر موتور جلو و محور جلو میبود بهتر بود
      شماره پلاک ریووئلتو را نمیپسندم
      کورورت پایه c4 از مدل جدل zr1 قشنگتر هست ، اگر کوروت جدید رینگ کالسکه ای میداشت بهتر بود

      موافقم 13
      مخالفم 55
      1. net

        ۲۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3592 ديدگاه)

        بال عقب بیشتر برای ماشین هایپرکار قشنگتر هست تا سوپراسپرت و اسپورت کوپه . بال عقب برای ماشین سوپر اسپرت و اسپرت کوپه جالب نمیشه

        موافقم 7
        مخالفم 14
      2. محمدهادی

        ۲۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2507 ديدگاه)

        با لامبو منتقدانه برخورد نکنید که اصلا طرفداراش تحمل نمیکنن😂😂👌👌
        فقط لایک و دیسلایک های کامنت اول نشون میده کت تن کیه تو محبوبیت😂🤩🔥🔥👑👑
        تا ابد بالارده ی لامبو
        هیولای همیشه گوه یی شکل
        خیز و خم این هیولا با هیچ چیز دیگه یی قابل معامله نیست
        لامبوی ۱۲ سیلندر👑👑🔥🔥❤️❤️

        موافقم 42
        مخالفم 3
    2. net

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3592 ديدگاه)

      طراحی عقب و چراغ عقب و سپر عقب کوروت c7 هم حس سوپر اسپرتش کم هست و کمی ساده هست

      موافقم 5
      مخالفم 13
  4. amirmohammadja79

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    بنظرم این مقایسه درست نبود نسخه svj یا حداقل sv از روئلتو باید رو به روی sf90 استراداله قرار بگیره ولی خب هنوز خیلی مونده تا نسخه های sv و svj روئلتو معرفی بشه

    ولی واقعا فراری فقط باید قرمز باشه ببینید چقد زیباست
    نمیدونم ملت چجوری میتونن رنگی غیر از قرمز برای فراریشون انتخاب کنن

    طراحی روئلتو هم خیلی خیلی جذابه یه لامبورگینی واقعیه

    عکس آخر مقاله چقدر زیبا گرفته شده کیف کردم

    موافقم 60
    مخالفم 4
    1. Cehx

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (277 ديدگاه)

      بعضی مدلاش زردش هم جذابه ولی زرد فقط مزدا rx7 و ابی هم سوبارو نارنجی هم کروت

      موافقم 12
    2. حسین

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (174 ديدگاه)

      برادر نسخه های سوپر ولوچه روئلتو
      احتمالا رکورد نورگ برگ رو میزنه
      اس اف نود قدیمی رو بردن براش یک شوخیه

      موافقم 3
      مخالفم 3
  5. کسرا

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    روئلتو 👍
    فراری👎

    موافقم 92
    مخالفم 40
  6. sinasvj

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (436 ديدگاه)

    انتخابم لامبورگینیه چون هنوزم که هنوزه یه دایناسوره به تمام معناست و وحشی و سنتیه

    موافقم 53
    مخالفم 15
  7. مازیار

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1190 ديدگاه)

    ظاهر لامبو
    هرچی موند فراری

    موافقم 34
    مخالفم 3
  8. nima.jdm

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (558 ديدگاه)

    چشم بسته میگم روئلتو
    از قدیم همیشه لامبورگینی رو به فراری ترجیح دادم

    موافقم 54
    مخالفم 17
  9. الف.ی

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1805 ديدگاه)

    بیاید خدارو شکر کنیم هر دو این خودروها همچنان از موتور درونسوز استفاده میکنند

    نظر نامحبوب اما من طراحی عقب روئلتو اصلا دوست ندارم

    موافقم 13
    مخالفم 4
  10. sina7

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (439 ديدگاه)

    لامبورگینی مثل همیشه یه اثر هنری خلق کرده
    یه نشونه اش هم موتور بدون درپوشه(عکس آخر)
    این ماشین برای دیده شدنه
    از یه جایی به بعد فکر میکنم دیگه سرعت و شتاب خیلی مهم نباشه. همه این سوپر اسپرت ها به اندازه کافی سریع هستن
    استراتژی لامبورگینی برای استفاده از موتور V12 تنفس طبیعی و طبیعتا سنگین تر شدن و کند شدن در حد یک دهم یا چند دهم ثانیه به نظر من خیلی کار درستی بوده
    همه این استاندارد های سرعت بازم در چند سال آینده شکسته میشن ولی این موتور دیگه شاید تکرار نشه…

    موافقم 43
    مخالفم 3
  11. mmd_abasi76

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کار ما هم این شده فقط با دیدن مطالب پدال حسرت بخوریم

    که چرا فقط پژو و پراید سواریم هممون

    این ماشینا که خوبن،حتی دیدن اون پنجاه هزار دلاری ها هم برامون آرزو شده

    موافقم 14
    مخالفم 3
  12. JaMsHiD-B

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    انتخاب فوق العاده سخت

    ولی من خودم فراری انتخابمه

    موافقم 21
    مخالفم 9
  13. مایکل

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من طرفدار دو آتیشه اسب سرکش مارانلو هستم ولی انصافا لامبورگینی این دفعه خوب کار کرده هر دو خودرو خوبن و نمیشه از یکی گذشت
    ولی دنیای بی فراری حتی تصورشم سخته،فراری ترکیبی از هنر و زیبایی و سرعت و ظرافته .
    فراری روح و محسور خودش میکنه،جادوگره

    موافقم 24
    مخالفم 4
  14. JDM سابق

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (874 ديدگاه)

    دوستان درخواست کردن که داستان موتور کوروت و فراری رو توضیح بدم که این شامل دو بخش مقایسه فنی و صحبت های مهندسین میشه
    مقایسه فنی
    ساختار هر دو DOHC هست یعنی دارای چهار میل سوپاپ و چهار عدد سوپاپ برای هر دهنه سیلندر هستند بیش از ۸۰ درصد موتور های امروزی از این ساختار استفاده میکنن
    موتور F136 فراری در قوی ترین نسخه 597 اسب بخار
    و دارای قطر سیلندر ۹۴ میلی متر و استروک پیستون ۸۴.۵ میلی متر هست
    درحالی که موتور LT6 کوروت دارای قطر سیلندر ۱۰۴.۲۵ میلی متر و استروک پیستون ۸۰ میلی متر هست
    از بالای دوتا انجین شروع می‌کنیم و شباهت ها و تفاوت هاشون رو میگیم
    فراری قدرت لازمه حرکت دادن پمپ بنزین هارو مثل بقیه موتور های مجهز به دایرکت اینجکشن به وسیله میل سوپاپ های سرسیلندر میگیره و روی هر سیلندر یه دونه پمپ بنزین گذاشته ریل سوخت و انژکتور از داخل موتور و بین حالت V شکل موتور و بین رانر های منیفولد هوا قرار دارن تمام شیلنگ های سوخت و اتصالات سنسور میل سوپاپ و … ما بین سر سیلندرها و در بین حالت V شکل موتور قرار داره
    در LT6 ما شاهد سیستمی هستیم که خوده GM طراحی کرده، یه میل سوپاپ کوچیک وسط موتور قرار داره و دوتا پمپ بنزین بجای اینکه رو سرسیلندر باشن در وسط موتور بین حالت V شکل قرار دارن و به وسیله همبن میل سوپاپ به حرکت و پمپاژ درمیان
    ریل سوخت و انژکتور ها در زیر سرسیلندر و در نزدیکی مانیفولد دود قرار دارن تا اونجایی که یادم میاد اینجور چینشی رو تا حالا تو موتورای دیگه ای ندیدم دلیل استفاده اینکارش هم این بود که چون انژکتور ها درسته در قسمت گرم انجین قرار دارن اما درکنار کانال های آب انجین قرار دارن تا خنک بمونن
    در سرسیلندر فراری ما بین بادامک های میل سوپاپ و تایپت ها واسطه ای نداریم
    اما تو موتور LT6 بادامک ها به وسیله اسبک جانبی یا (fallowing finger) وجود داره که بدون واسه تایپت به سوپاپ فشار وارد میکنن
    این نوع اسبک ها در موتوراسپورت و موتور های پرفورمنس دور بالا استفاده میشه و باعث میشه که از کچلی میل سوپاپ جلو گیری باشه با این حال جفت موتور ها از کوتینگ DLC استفاده میکنن
    در وسط بلوک F136 ما خنک کن روغن رو داریم که این نوع خنک کن نسل قدیمه و به صورت تو کار هست جوریکه قابل مشاهده نیست و فیلتر روغن هم همونجا نصب میشه
    در موتور LT6 خنک کن روغن مثل تمام موتورای نسل جدید بیرون کار قرار داره ( قابل مشاهده است) و در زیره موتور نصب شده
    خداروشکر جفت موتور ها به جای استفاده از کوتینگ های نیکاسیل و پلاسما و آلوسیل و … از بوش سیلندر استفاده میکنن
    در بلوک های آلمینیومی چون المینیوم نرم و دِفرم میشه از بوش سیلندر یا از پوشش یا کوتینگ استفاده میکنن بنظر خودم بوش بهتره
    جی ام از زمان LS و حتی بسیار قبل تر از بوش خشک استفاده می‌کرده
    فراری هم تو موتور های پرفورمنسش بوش خشک استفاده می‌کرده
    اینم بگم جفت موتور ها پیستون شاتون فورج دارن
    پیستون های فراری رو ماهله تولید میکنه و شاتون هارو ماهله و پَنکل تولید میکنن ( بیشتر پنکل)
    از اون ور پیستون شاتون های LT6 و LT7 هم CP Carrillo تولید میکنه
    جفت کمپانی ها هم ماهله هم سی پی کاریلو فوق‌العاده هستن
    ماهله که شرکت بزرگ و عظیمی هست، سی پی هم پیستون برای درگستر ها و برای مصارف سه هزار یا چهار هزار اسب میسازه
    برسیم به نیم تنه پایینی موتور. سیستم روغنکاری موتور F136 فراری از یه پمپ روغن ژیروتوری اصلی و چهار تا پمپ کمکی کارتل خشک تشکیل شده
    سیستم روغنکاری LT6 از یه پمپ ژیروتوری اصلی و شیش پمپ کمکی کارتل خشک تشکیل شده میتونم بگم نقطه قوت موتورای LT6 و LT7 روغنکاریشون هست
    لازم به ذکره موتورای لامبو و V10 چهار پمپ کمکی و موتور LT2 و چهار لیتری مک لارن از سه پمپ کمکی روغن استفاده میکنن موتور F154 فراری پنج پمپ کمکی و F163 شیش پمپ کمکی استفاده میکنن
    در LT7 ما یک پمپ اصلی و 7 تا پمپ کمکی داریم چیزی شبیه به سیستم روغنکاری F1 (در F1 حدوداً هفت هشت تا پمپ روغن استفاده میشه)
    لازم به ذکر تقریباً تمام موتورای نسل جدید که از سیستم کارتل خشک یا Dry sump استفاده میکنن شفت پمپ روغن شون با واتر پمپشون مشترکه یعنی هر سمتی که واتر پمپ قرار داره پشتش پمپ روغن و پمپ های کمکی هست شفت واتر پمپ و پمپ روغن به وسیله نوعی کوپلینگ به هم یکی شدن و پمپ روغن که دیگه روی میلنگ نیست قدرتشو به وسیله دنده از میل لنگ میگیره و همزمان واتر پمپ هم به حرکت در میاره. ولی تو کوروت ما همچنان یه تسمه اضافه روی پولی واتر پمپ داریم
    جدای از این GM یه سری ترفند و سیستم سره روغنکاری این موتور پیاده کرده که دهن مارو سرویس کرد انقدر تو بوق و کرنا کرد، که توضیحاتش یه کامنت دیگه میطلبه…
    اینم بگم نسبت تراکم F136 خیلی بالاست!!
    ۱۴ به ۱ هست که بنزین اکتان ۹۵ میطلبه
    کسی که فراری میخره چون یه پول زیادی خرج کرده میفهمه چطور با ماشین رفتار کنه و بنزین اکتان پایین نمیزنه که پدره موتور رو دراره
    سیستم خنک کنندگی هم تو موتورای LT6 و F136 از اینترکولر و برای LT7 از ایر تو واترکولر استفاده میشه چون انجین توربوئه
    نسبت تراکم LT6 هم 12.5 هست
    میتونم بگم تنها شباهت این موتور ها منیفولدشون هست منیفولد دو کاناله یا dual plenum بسیاری از موتور ها مثل لامبو، پاگانی فراری و… دارن
    اما تفاوت منیفولد این دوتا موتور نحوه نصب دریچه گازشون هست تو موتور هایی نظیر لامبو و S65 بی ام و و بسیاری دیگه هر سیلندر دریچه گاز خودشو داره که به اصطلاح فول تراتل میگن تو این سیستم تراتل ها ( دریچه گاز) زیره رانر های منیفولد قرار دارن ولی توی این دو موتور دریچه گاز هارو رو محفظه منیفولد قرار گرفتن، بعضی از تیونرا وقتی میخوان رو شیش سیلندر خطی تراتل ببندن اگر امکانش باشه رو محفظه منیفولد اینکارو میکنن توی این دوتا موتور چون منیفولد دو تیکه یا دو وجهی هست بین هر کدوم از بخش های محفظه منیفولد دریچه گاز بستن
    یه نکته دیگه که یادم رفت اینکه یه زمانی مد شده مخصوصا بین آمریکایی ها کپ یاتاقان ثابت رو شیش پیچ میبستن خیلی‌ مقاوم و قوی بود ولی تو موتورای نسل جدید اکثرشون چهار پیچ شدن چون هم از افزایش وزن موتور جلوگیری می‌کنه و باعث میشه کارتر در نزدیکی میل لنگ بسته بشه که این امر تو روغن کاری Dry sump و کارتر خشک موثر تره، این دو موتور هم ازین قاعده پیروی میکنن

    بریم سراغ صحبت های مهندسین
    همون طور که میدونید جی ام یه فراری ۴۵۸ خرید تا آزمایشات خودشو روش انجام بده
    تج جکتر مهندس ارشد میگه وقتیکه موتور رو عقب صندلی راننده نصب کردیم چون انجین عقب بود سرو صدای زیادی از براکت ها و تسمه ها و کمپرسور کولر و دینام و …. میومد
    به همین دلیل وقتی فراری رو بررسی کردن دیدن اونم سرو صدا داره ولی شیشه عقب عمودی پشت صندلی کلفت تری داره خلاصه شیشه عقب عمودی آکوستیک حرارت دیده سه میلی متری کوروت با نمونه حرارت دیده هشت و نیم میلی متری عوض شد
    جردن لی میگه ما می‌خواستیم توازن رو برقرار کنیم
    صدای مکش منیفولد هوا و اگزوز باعث میشد صدای تیک تیک کردن انژکتور ها و اسبک ها و تسمه ها شنیده نشه
    جردن لی ادامه میده زمانی که رقبا شیلنگ ها و لوله های سوخت سخت بین سرسیلندر ها جاساز میکردن ما تر از سال ۲۰۱۴ اتصالات سوخت رو به صورت ایزوله رو موتور نصب می‌کردیم بخاطر همین برامون این موضوع اهمیت داشت
    برای اطمینان بیشتر از حذف شدن صدای انژکتورها مهندسان نویز و ارتعاشات درباره مواد و متریال بهتری برای کیپ شدن کامل شیشه به بدنه و رفع نویز تحقیق کردن که نتیجه اش شد رفع کامل نویز تیک تیک انژکتور ها در خودروهای تولیدی
    بازم یه مشکل دیگه وجود داشت
    شیشه عقب افقی که کاملاً در عکس ها مشهوده باید بتونه مه و بخاری که از موتور در هوا سرد تولید میکنه رو دفع کنه این بخارات شیشه عقب رو تار میکنه و دید راننده رو مختل میکنه، به همین دلیل در زیره شیشه عقب یه کانال تهویه حرارت محفظه موتور و اطراف شیشه به شبکه‌های تهویه لونه زنبوری شکل مجهز کردن
    علاوه بر این یه فن هم زیره شیشه گذاشتن موقعی که موقعی که ماشین پارک شده حرارت رو از محفظه موتور به بیرون خارج کنه
    تج جکتر اسم این نوع تهویه رو Chimney گذاشته ( به معنای دودکش)
    نکته بعدی اینکه تمام ادوات برقی که زیر شیشه نصب شده به آب و طوفان و گرد باد و وقایع طبیعی مقاومه و زیره کاور قرار گرفته،
    تو تریم های بالاتر مثل 2LT و 3LT یه آینه سقفی مرکزی با قابلیت نمایش دو طرفه که تو مود اولش تصویری کامل از دو تا شیشه عقب و نشون میده و همچنین یه دوربین عقب هم بالای شیشه افقی قرار داره که در به وسیله صفحه نمایشگر تصویر کامل رو برای راننده به نمایش میذاره
    البته با ذکر کرد همه کوروت ها دوربین عقب رو به صورت استاندارد در عقب دارن

    موافقم 31
    1. 4×4

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      دمت گرم لذت بردم
      نامه اعمال من و بچه های محلمون رو جمع بزنی انقد طولانی نمیشه اما بسیار استفاده بردیم نشون میده برای پدال و مسائل فنی ارزش قائلی خسته شدیم از بس مزخرفات خوندیم این پایین پست ها

      موافقم 13
    2. Taha Ayoobi

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      واقعا ایول👏👏👏
      خیلی استفاده کردیم

      موافقم 4
      مخالفم 1
    3. GMA

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (856 ديدگاه)

      JDM سابق
      بنده چندین ماه بود کلا به ندرت به بخش کامنت ها سر میزدم و تقریباً هیچ کامنتی نخوندم. متأسفانه جو کامنت های سایت شدیداً منزجر کننده شده…
      ولی همیشه کامنت های شما واسم بحثش جداست و این یکی حقیقتا ناب بود
      شخصا با اشتیاق تمام کلمه به کلمه‌ش رو مطالعه کردم و لذت بردم از این همه اطلاعات
      سپاس از شما که وقت و اطلاعاتتون رو در اختیار سایر کاربران قرار دادید🙏
      کاش افرادی مثل شما در پدال بیشتر فعالیت کنند

    4. حمیدرضا

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (395 ديدگاه)

      اقا عالی بود بسی لذت بردیم 👏👏👏 دمشون گرم عجب موتوری ساختن👏👏

    5. JDM سابق

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (874 ديدگاه)

      تشکر از دوستانی که استقبال کردن🙏
      امیدوارم خوشتون اومده باشه

      1. Taha Ayoobi

        ۲۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5359 ديدگاه)

        مگه میشه خوشمون نیاد،
        تا فیها خالدون جزئیاتو نوشتید.
        واقعا آدم لذت میبره از این همه اطلاعات و البته غبطه هم میخوره

        موافقم 3
        مخالفم 1
  15. JDM سابق

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (874 ديدگاه)

    بنازم پدال
    اندازه برگه A4 کامنت نوشتم همشو خورد 😐

    موافقم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      آخ آخ آخ
      من وقتایی که زیاد مینویسم کپی میکنم که به فنا نره.
      نمیدونم چرا اینجوری میکنه ولی خیلی بد حال میگیره.

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. JDM سابق

        ۲۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (874 ديدگاه)

        خداروشکر کامنتم برگشت

        1. ۲۳ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5524 ديدگاه)

          الحمدلله

    2. امیر دهقان

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (771 ديدگاه)

      نخورد!
      رفته بود برای تایید
      تایید کردم

      موافقم 18
      1. JDM سابق

        ۲۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (874 ديدگاه)

        تشکر جناب دهقان

  16. M power

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (473 ديدگاه)

    لامبورگینی همیشه یه قدم عقبتر از فراریه

    موافقم 4
    مخالفم 28
  17. Siyavash

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1005 ديدگاه)

    روئلتو باید با sf90معمولی مقایسه بشه که بازم بازنده میشه این که دیگه نسخه پیست محور sf90 هست..کاش به این رقابت مک‌لارن ۷۵۰s هم اضافه میشد البته بین این دو هیولا بازنده میشد ولی جالب بود..الان شاید بگید اون هیبرید نیس تویه کلاس اینا نیس..ولی مقایسه جالب میشد

    موافقم 7
    مخالفم 18
    1. محمدهادی

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2507 ديدگاه)

      داداش بنظرم اصلا چهره ی یک بازنده رو نداره ها
      درست عین شماره یک فراری چابک و سرکش
      پا به پاش تو جاده میره
      لامبو ۱۲ سیلندر اصیل عشششق ایتالیاست
      درست هم قد و قواره و اعتبار فراری
      تو محبوبیت هم سرو گردن فراریه کاملا
      اینش دلچسب ترش میکنه
      فراری نیست
      ولی اندازه فراری خواهان داره و لذت

      موافقم 14
      مخالفم 2
  18. سعید

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    امپراتور دنیای سرعت فراری👌

    موافقم 6
    مخالفم 3
  19. Foad

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چه کادر هایی …
    چه قاب هایی …
    چه تصاویری …
    دوپامین خالصه لامصب .

    موافقم 4
    مخالفم 1
  20. علی

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (856 ديدگاه)

    لامبورگینی روئلتو از آسمان ها اومده هر جز به جز این جواهر دیدنی و تماشایی هست
    موتور ۱۲ سیلندر خالص آنالوگ اساطیری
    طراحی خیال انگیز و رویایی
    کابین بهشت
    صدایی روح نواز
    عملکرد غیرقابل تصور
    مگه میشه خودرویی بهتر از این هم ساخت
    شاید فراری بخاطر وزن کمتر و قدرت بیشتر ۱ دهم ثانیه سریع تر باشه ولی توی باقی معقوله ها باخته
    بنظر اگه ماشین ها قبله داشته باشن قبله اونا لامبورگینی هست همه خودرو ها به سمت روئلتو مقابل این لامبو به سجده می‌رن
    از رینگ های بشدت زیبا گرفته تا بدنه و کابین و دکمه ها همگی مثل مجسمه ها تراشیده شده
    لامصب تندیسی از زیباترین هاست

    موافقم 9
    مخالفم 1
  21. علی

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (856 ديدگاه)

    بنظرم هرکسی وسط خیابان روئلتو رو ببینه نبضش وامیسته خشکش میزنه و ساعت ها محو تماشای این مجسمه هنری میشه احساس می‌کنه که یک سفینه فضایی دیده
    لامصب لامبورگینی این مدل رو.خدا گونه ساخت

    موافقم 12
    مخالفم 1
  22. Mohammad FM

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    V12 خیلی خوبه ها، ولی sf90

  23. Mobin

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه نظری می تونم بدم وقتی حتی نمیشه خواب این ماشینا رو دید تو سرزمین ثروتمندی هستیم ولی فقط ماشینهای داریم که یکی از یکی داغون تر و تازه سال به سال از کیفیت کم می شند و به قیمتهای نجومی اضافه میشند . آرزوی یک جوان ایرانی شده یک پراید اونم پراید ده پانزده سال پیش . نظر دادن برای این ماشینهای لوکس اینجا جواب نمیده

  24. zm

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    فقط لامبورگینی حتی ظاهرشم از فراری قشنگتر بود لامبورگینی حتی از بوگاتی هم قشنگتره

  25. علی درگاهی

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، نعوذبالله اگه خود خدا هم فراری رو بسازه ولی من بازم طرفدار لامبو هستم. اصلا استایل و اون ظاهر جادوییش رو با هیچی عوض نمیکنم، یعنی هیچ چیزی برام زیباتر از لامبو نیست، از بچگی عاشقشم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا