لکسوس

بزرگ‌ترین نوآوری‌های لکسوس که صنعت خودروسازی را تغییر دادند

لکسوس در طول دوران نه‌چندان طولانی فعالیت خود، نوآوری‌های زیادی را ارائه کرده است که آیندهٔ مهندسی خودرو را تحت تأثیر قرار دادند.

لکسوس با تولید تعدادی از بهترین خودروهای لوکس جهان طی سه دههٔ گذشته، به یکی از برندهای لوکس اصلی بازار در سراسر جهان تبدیل شده است. این شرکت که با LS400 در سال ۱۹۸۹ کار خود را آغاز کرد، بخش بزرگی از بازار رقبای قدیمی و سرشناس را تصاحب و استاندارد جدیدی برای کیفیت و قابلیت اطمینان برای خودروهای لوکس تعیین کرد. لکسوس قصد داشت بهترین برندهای لوکس اروپایی را در بازی خودشان مغلوب کند و بدین منظور، در طول سال‌ها، نوآوری‌های پیشرفته‌ای را قبل هر شرکت دیگری معرفی کرد. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه ۱۰ نمونه از بهترین نوآوری‌های این برند لوکس ژاپنی را بررسی کنیم که آیندهٔ مهندسی خودرو را تحت تأثیر قرار دادند.

۱-چراغ‌های جلوی تطبیقی سال ۲۰۰۳

سیستم چراغ‌های جلوی تطبیقی لکسوس که در سال ۲۰۰۳ در مدل RX330 معرفی شد، نوآوری مهمی بود که ایمنی رانندگی در شب را افزایش داد. این سیستم به‌طور خودکار جهت چراغ‌های جلو را بر اساس سرعت خودرو و زاویهٔ فرمان تنظیم می‌کند و روشنایی بهتری را در پیچ‌ها و چهارراه‌ها فراهم می‌کند. چراغ جلوی سمت چپ می‌تواند تا ۱۵ درجه و چراغ سمت راست تا ۵ درجه تغییر جهت دهد. هرچند این تکنولوژی قبلاً در خودروهای دیگری استفاده شده بود اما لکسوس اولین خودروساز لوکسی بود که چراغ‌های تطبیقی را به بازار ایالات‌متحده آورد. البته سدان ناکام تاکر تورپدو نسخهٔ ابتدایی همین سیستم را در دههٔ ۴۰ با چراغی که در وسط دماغه نصب شده بود ارائه کرد.

۲-اولین کراس‌اوور لوکس سال ۱۹۹۸

لکسوس با معرفی RX300 در سال ۱۹۹۸ که به‌عنوان آغازگر کراس‌اوورهای لوکس شناخته می‌شود، بازار خودروهای لوکس را متحول کرد. این اولین شاسی‌بلند لوکس بازار با ساختار یکپارچه بود و خریداران بلافاصله به سمت آن جذب شدند. هرچند ب‌ام‌و X5 که یک سال بعد عرضه شد، حال و هوای اسپرتی را به شاسی‌بلندها تزریق کرد اما RX رویکرد بسیار آرام‌تری به تجمل داشت. این کراس‌اوور خلاقانه با فروش ۴۲ هزار دستگاه در سال اول، بسیار محبوب شد و تقلیدهای بی‌شماری را از سوی دیگر خودروسازان به دنبال داشت.

۳-آینه‌های جانبی دیجیتالی سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸ لکسوس با معرفی آینه‌های جانبی دیجیتالی روی یک خودروی تولید انبوه، بار دیگر مرزهای نوآوری را جابجا کرد. سدان ES اولین خودرویی بود که از این تکنولوژی استفاده کرد. در این خودرو، بجای آینه‌های جانبی، دوربین‌هایی در طرفین خودرو نصب شده که تصاویر را روی دو نمایشگر پنج اینچی در داخل خودرو به نمایش درمی‌آورد. مزیت این تکنولوژی نسبت به آینه‌های معمولی، آیرودینامیک بهتر، سروصدای باد کمتر و میدان دید بیشتر است. این فناوری لکسوس موفق بود و چند سال بعد در اروپا عرضه شد اما به دلیل قوانین ایمنی آمریکا، هنوز امکان ارائهٔ آینه‌های دیجیتالی در آمریکا وجود ندارد.

۴-ناوبری ماهواره‌ای سال ۱۹۹۸

لکسوس اولین خودروساز لوکسی بود که ناوبری ماهواره‌ای را به‌صورت استاندارد در LS400 سال ۱۹۹۸ ارائه کرد. این نوآوری مهمی بود زیرا ارائهٔ ناوبری قبل از دوران گوشی‌های هوشمند قطعاً بسیار دشوار بوده است. البته این سیستم طبق استانداردهای امروزی بسیار ابتدایی بود و از نمایشگرهای لمسی اولیه استفاده می‌کرد ولی همین نوآوری باعث تمایز خودروهای لوکس از دیگر مدل‌های لوکس بازار شد و نهایتاً به یکی از نیازهای اساسی خودروهای لوکس تبدیل شد.

۵-اولین گیربکس هشت سرعته سال ۲۰۰۶

هرچند امروزه حتی در خودروهای اقتصادی کوچک هم تعداد دنده‌های زیادی را می‌بینیم اما در دورانی، وجود بیش از پنج یا شش دنده در خودروها کاملاً غیرعادی بود تا اینکه در سال ۲۰۰۶ لکسوس اولین گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جهان را در LS460 معرفی کرد. این شرکت معتقد بود که وجود یک دندهٔ اضافی نسبت به گیربکس‌های هفت سرعته‌ای که توسط شرکت‌هایی مثل ب‌ام‌و استفاده می‌شد بهتر خواهد بود. این گیربکس لکسوس تعویض دنده‌های نرم‌تر، مصرف سوخت کمتر و شتاب بهتری را به دنبال داشت.

۶-اولین خودروی لوکس هیبریدی سال ۲۰۰۵

RX تنها اولین کراس‌اوور لوکس دنیا نبود و در سال ۲۰۰۵ به دنبال موفقیت خودروهای هیبریدی تویوتا، لکسوس مدل RX400h را به‌عنوان اولین خودروی هیبریدی لوکس دنیا معرفی کرد. در این خودرو، یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 با سه موتور الکتریکی ترکیب شده بود تا ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید شود. هرچند این قدرت پرفورمنس خوبی را فراهم می‌کرد ولی مزیت اصلی RX400h مصرف سوخت ترکیبی ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر بود. چنین مصرفی در آن زمان بی‌نظیر بود و بنابراین تعجبی ندارد که RX400h باعث شد لکسوس بر بازار خودروهای لوکس هیبریدی سلطه پیدا کند.

۷-سیستم پیش از برخورد سال ۲۰۰۳

لکسوس پیشگام استفاده از تکنولوژی‌های ایمنی پیشرفته بود و سیستم پیش از برخورد که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، مصداق بارز آن است. این سیستم با استفاده از سنسورهایی، درصورتی‌که احتمال تصادف را تشخیص دهد، با سفت کردن کمربندهای ایمنی، فعال کردن سیستم ترمز کمکی و حتی فعال کردن ترمزها در صورت لزوم، خودرو را آمادهٔ برخورد می‌کند. این سیستم از آن زمان تا حد زیادی تکامل پیدا کرده و به بخش اصلی سیستم‌های ایمنی مدرن خودروها تبدیل شده است.

۸-اولین خودروی هیبریدی V8

لکسوس در ادامه نوآوری‌های هیبریدی خود، در سال ۲۰۰۸ مدل LS600h را معرفی کرد که اولین خودروی هیبریدی هشت سیلندر جهان محسوب می‌شد. در این ماشین، یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 همراه با یک موتور الکتریکی، مجموعاً ۴۳۸ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس CVT به هر چهارچرخ منتقل می‌کرد. این قدرت قابل‌توجهی بود که می‌توانست سدان پرچم‌دار لکسوس را خیلی سریع به سرعت‌های سه‌رقمی برساند ولی بهتر از این، مصرف سوخت ترکیبی ۱۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر آن بود. علاوه بر این، LS600h از تمام ویژگی‌های لوکسی که در سدان‌های پرچم‌دار وجود داشت بهره‌مند بود. هرچند پیشرانهٔ V8 هیبریدی اولین بار در یک سدان لوکس ارائه شد اما امروز این قوای محرکه به گزینهٔ اصلی سازندگان سوپراسپرت تبدیل شده است.

۹-اولین خودروی اسپرت موتور جلو با کنترل گشتاور بُرداری

لکسوس RC F که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، اولین خودروی اسپرت موتور جلوی محرک عقب با دیفرانسیل گشتاور بُرداری بود. این سیستم نوآورانه، با توزیع مقادیر مختلف گشتاور بین چرخ‌های عقب بسته به موقعیت خودرو، هندلینگ بهتری را فراهم می‌کرد و به راننده امکان کنترل بیشتری را می‌داد. این سیستم یک گام روبه‌جلو در پویایی رانندگی برای لکسوس محسوب می‌شد و در نسخهٔ ترک ادیشن RC F تأثیر خود را بیشتر نشان داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۳ رای

منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. مزدا

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2086 ديدگاه)

    در اون تاریخ این امکانات رو داشت یعنی 200 سال نوری خودروسازی ما عقب هست

    موافقم 69
    مخالفم 2
    1. Nima

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      سلام، فکر میکنم بیش از ۱ سال هست که کامنتی نزاشتم. بعضی از دوستان شاید علتش یادشون باشه. مربوط به تسلا بود.
      اما خواستم چندین بار مواردی رو بگم ولی منصرف شدم.
      علتش هم آقای احمدزاده بود.
      ولش کن!

      اما نکته ای که خواستم بگم این هست که مهم نیس توی نت یا سایت کارباز چی نوشته.
      تاریخ داره میگه :
      شورولت تاهو V8 هایبرید تاریخ 2007.1.23 معرفی شده و لکسوس LS600H در 2007.5.17 رونمایی شده.

      پس! LS اولین v8 هایبرید نیست!

      موافقم 39
      مخالفم 47
      1. SMS

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (471 ديدگاه)

        سیتروئن هم جزء اولین هابود برای چرخش چراغ

        موافقم 30
        مخالفم 5
        1. amirkhanzadeh

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          سیستم تعلیق سیتروئن های قدیمی عالی بود
          مخصوصا ds

          موافقم 16
          مخالفم 1
      2. امیر دهقان

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (733 ديدگاه)

        بله درسته
        کلاً سایت‌هایی مثل CarBuzz یا HotCar و اینا بعضاً اشتباهات فاحشی در مطالشون دارن و من شخصاً موقع ترجمه سعی میکنم این موارد رو اصلاح کنم، اتفاقاً موقع ترجمه این متن، تاهو هیبریدی به ذهنم اومد اما نرفتم تاریخ دقیق رونماییش رو پیدا کنم

        در مورد چراغ‌های تطبیقی هم که نوشته لکسوس اولین ماشین لوکسی بود که این ویژگی رو به آمریکا آورد چندان درست نیست چون تاکر تورپدو سال 1948 همچین قابلیتی داشت و اون تیکه آخر رو خودم به متن اضافه کردم.

        موافقم 44
        مخالفم 2
      3. توحید

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (30 ديدگاه)

        بعضی از مقاله های پدال اطلاعات درستی رو منتقل نمیکنن
        به عنوان مثال
        بنده از سال های خیلی دور خواننده تنها مجله خودرویی کشور بودم که بصورت ماه نامه منتشر میشد و خیلی دسترسی به اطلاعات روز خودرویی کم بود، ولی تاثیر مثبت اون مطالعات آشنایی با سبک و سیاق بازارهای خودرویی جهانی و کلاس بندی خودرو ها و همینطور آشنایی با برخی از تکنولوژی هایی که فراگیر میشد
        یکی از این تکنولوژی ها برمیگدره به خودروهای شاسی بلند شهری، که الان فقط دو تا ماشین تو ذهنم میاد
        اولیش بنز ML و دومیش هم تویوتا RAV4
        لکسوس RX ماشین خوبی بوده و هست ولی هیچ وقت پیش قدم نبوده تو این سبک خودرو ها
        همین یک موضوع باعث میشه به سایر اطلاعات ثبت شده تو مقاله هم شک کرد
        همینطور که کاربر “Nima” هم اشاره کرده
        دوستانی که با علاقه دارن مطالب این سایت رو میخونن بدونن که همه موضوعات مطرح شده دارای اطلاعات کافی نیست و باید برای تکمیل اطاعات خودشون حتما سراغ سایر منابع و نشریات (مخصوصا بین المللی) هم برن

        موافقم 11
        مخالفم 2
    2. Mr wrong

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (287 ديدگاه)

      از کی تا حالا سرهم کردن چند قطعه با توف به همدیگه اسمش شده خودروسازی

      موافقم 6
      مخالفم 41
    3. مهران

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (16 ديدگاه)

      مگه ما صنعت خودرو سازی داریم اینا یه عده سودجو هستند که ۴۰ ساله با رانت ملتو سرکیسه می‌کنندجلو واردات رو هم گرفتند چند هزار تا ماشینم که وارد میکنن چندین برابر حساب میکنن که سود خودشان بخطر نیوفته. قطعه سازان بی‌کیفیت را استثمار کردند یه چیزی سرهم میکنن فقط سود ببرند نه چیز جدیدی نه نو آوری نه هیچ چیز دیگری

  2. Dark Knight

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (580 ديدگاه)

    کیفیت رو که داره ، زیبایی و آپشن رو داره و از نظر دوام و قابلیت اطمینان هم که همیشه بهترین بوده دیگه واقعا آدم چی میخواد 🇯🇵😍

    موافقم 61
    مخالفم 7
  3. کرگدن باواریا

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (774 ديدگاه)

    لکسوس عشقه 😉

    موافقم 44
    مخالفم 4
  4. JDM سابق

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (615 ديدگاه)

    این آپشن آینه های دیجیتالی یکی از مزخرف ترین آپشن های خودرویی هست
    سال ۲۰۱۸ مرسدس بنز اکتروس ازین آپشن به عنوان mirror cam رونمایی کرد ولوو هم از شرکت stonebrige آپشن mirror eye رو استفاده کردن که در جفتشون آینه حذف میشد، شرکت kappa هم امروزه رو این آپشن زیاد مانور میده
    این حذف شدن آینه تبعاتی داشت اولا چون دیجیتالی بود امکان رسوب کردن اتصالات وجود داشت و تصویر به مانیتور به درستی نمی‌رسید دوما در هوای بارونی به خاطر قرار گرفتن رطوبت روی دوربین میشد و دید رو مختل میکرد سوما به ضربه حساس بود درصورتیکه آینه با وجود ضربه خوردن و حتی ترک دیدن بازم تا حدودی میشه باهاش مدارا کرد تا به مقصد رسید،
    بعضی چیزا سنتی باشن بهتره، به جز این مورد بقیه نوآوری ها خوب بودن

    موافقم 33
    مخالفم 2
  5. hosen

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (350 ديدگاه)

    نمیشه عاشق لکسوس نبود

    موافقم 43
    مخالفم 6
  6. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    من حتی اگه مولتی میلیاردر بودم و صاحب چند هایپر کار،
    بازم یه ژاپنی،صرفا لکسوس یا مزدا،اونم آخرین مدلش رو می‌خریدم.
    نمیتونستم از ژاپنی ها بگذرم

    موافقم 48
    مخالفم 8
  7. حسین دهمرد

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2602 ديدگاه)

    واسه موتور ۸ سیلندر گیربکس cvt گذاشته؟ امیدوارم اون موتور برقی ضعف های cvt رو پوشش داده باشه

    موافقم 8
    مخالفم 4
  8. محمدرضا

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    مگه بنز اولین نبود

    ۷-سیستم پیش از برخورد سال ۲۰۰۳

    موافقم 9
    مخالفم 22
  9. علی جردن

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1974 ديدگاه)

    چشم بادومی ها متخصص نوآوری و خلاقیت و ایده پردازی در خودرو هستند 👏🏻

    موافقم 16
    مخالفم 21
    1. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      *ژاپنی ها متخصص…

      موافقم 32
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1974 ديدگاه)

        ژاپن کره چین

        موافقم 9
        مخالفم 12
  10. samurai

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (591 ديدگاه)

    جذاب با اصالت لعنتی :))
    تویوتا و ژاپن به دنبال بالا بردن کیفیت و ایمنی بعضی بی اصالتا هم دنبال گول زدن مردم با خریدن جایزه و یوتیوبر و مجله ها و درگهای بی خاصیت بی ارزش و……. :))

    موافقم 34
    مخالفم 13
    1. کرگدن باواریا

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (774 ديدگاه)

      دقیقا سامورای جان https://www.dailydot.com/news/hyundai-interior/

      اینم یه شکایت دیگه از آشغال سازی هیوندای و کیا ، قبلی ها به ترتیب کیا سورنتو ، کیا کی ۵ ، ایندفه النترا. البته اینا موردایی هستن که من میبینم ! ببین واقعیت چه خبره دیگه !!
      این داستان ، کیفیت آشغال ادوات کابین هیوندای ، مالکش گفته از هیوندای متنفرم!
      هر کسی که مثقالی عقل سرش باشه کره رو کنار ژاپن نمیزاره ! کره دیگه حتی با چینی هم قابل مقایسه نیست اینطوری پیش بره باید بگیم کیو کیو بستنی سگش می‌ارزه به کره ایی ها 🤦‍♂️

      موافقم 17
      مخالفم 20
  11. ALI MOPAR

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    مگه اولین شاسی بلند لوکس جیپ واگنییر نیست؟ تا جایی که میدونم تو سایتهای خارجی هم حتی واگنییرو گفته

    موافقم 7
    مخالفم 12
    1. Farhan

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      جناب داری میگی شاسی بلند یا همون اس یو وی نه کراس اوور

  12. Galant.VR4(JDM)

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (910 ديدگاه)

    ژاپن جز پیشرفته ترین قطب های خودروسازی درکنار اروپا ، آمریکا یکی از پایه های پیشرفت این صنعت و هنر
    Legendary means Japanese cars
    🎌

    موافقم 15
    مخالفم 4
  13. Taha Ayoobi

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3762 ديدگاه)

    واقعا میتونم لکسوس رو به بنز و بی ام و ترجیح بدم.

    موافقم 20
    مخالفم 8
  14. Engineer

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    یکی از اولین موارد استفاده از سیستم پیشگیری از تصادف، در سال 2003 بود که کمپانی مرسدس بنز، سیستم Pre-Safe را روی سدان های S-Class نصب کرد. در اون زمان، کمپانی مرسدس بنز اعلام کرد:این سدان اولین خودروی دنیاست که مجهز به یک سیستم شگفت‌انگیز است که می‌تواند بروز تصادف را چند ثانیه جلوتر تشخیص بدهد و برای جلوگیری از تصادف کارایی بسیار بالایی دارد. سیستم از حسگرهایی استفاده می‌کرد که زاویه فرمان و شتاب خودرو را محاسبه می‌کردند ولی قادر به ارزیابی شرایط محیطی نبودند.
    سیستم پیشگیری از تصادف مرسدس بنز می‌توانست کمربندها را پیش از وقوع تصادف سفت کند، به طور اتوماتیک سانروف را بندد و هنگام مانورهای اضطراری، صندلی های خوابیده شده را به حالت اولیه برگردونه.
    الان اینجا هم مشخص نمیشه که لکسوس اولین باشه؟؟ تازه بعد مرسدس هم تویوتا این سیستم رو نصب کرده.

    موافقم 7
    مخالفم 8
  15. S560

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سیستم پارک خودکار هم برا اولین بار سال 2006 لکسوس رو LS گذاشت

    موافقم 8
    مخالفم 1
  16. nima.jdm

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    ماشاالله لکسوس
    ماشاالله اینفینیتی
    ماشاالله اکورا
    ماشاالله همه

    موافقم 14
    مخالفم 4
  17. 18:45

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (547 ديدگاه)

    سلام به امیر عزیز و دست مریزاد بابت این مطلب طلایی🏆🏆❤️
    راستی دوستان لکسوس نوآوری هاش به همین چندتا ختم نمیشه و خیلی نوآوری های دیگه هم عرضه کرده. از اولین هاچ بک لوکس هیبریدی تاریخ که مدل ct200h هست بگیرین، تا اختراع اولین صندلی های تاریخ مجهز به سیستم تعلیق و اولین خودروساز جهان که حتی قبل از آئودی بود که از چراغ های جلوی ال ایی دی در خودروها‌ش استفاده کرد! وبسیاری دیگه…
    حالا من جسارتا خواهش میکنم از نویسندگان پدال که از نوآوری های ب ام و هم مطلب بنویسن. واقعا حیفه از نوآوری های مرسدس، لکسوس، جنرال موتورز، بوگاتی مطلب تو سایت هست ولی هیچوقت از نوآوری های ب ام و که هم تو صنعت هوافضابود، وهم تو خودروسازی و موتور سیکلت سازی هست هیچ مطلبی نوشته نشده!! این برای چندمین باره که بازگو میکنم یه کاری کنین… ممنون🙏

    موافقم 4
    مخالفم 3
  18. سعیدنیا

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سیتروئن اولین چراغ جلو تطبیقی را ساخت آن هم خیلی قبل تر از لکسوس 😂😂

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3762 ديدگاه)

      داداش عقبی، قبل از سیتروئن تاکر ساخته بود

      موافقم 3
      مخالفم 1
  19. ستار

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اگر این مملکت دست من بودازسال اول انقلاب تاالان،مدیرعامل ومدیران رده بالای این دو خودرو سازکه خودروسازهم نیستن رو تک تکشونواعدام میکردم تادرس عبرت بشه برای بقیه.هرچندمسولین وزارت اقتصادهم بارییس جمهور مقصر اصلی این جلادخانه هستن که باقیمت میلیاردی وکیفیت صفر پدرمردمو دراوردن…

    موافقم 4
    مخالفم 1
  20. ستار

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    کجای مملکت درسته؟یک قسمت نام ببریدتامن هم بدونم .هرکسی بلده بگه.خودرو..واردات خودرو.. کشاورزی وقیمت گندم وبرنج که کشاورزبیچاره نابودشده وسودشودلال میبره..اون ازوضع مسکن که قیدخریدشوزدن مردم..اون ارزش پول ملی اخردنیاس..منابع کشور نصف قیمت بفروش میره.. وضعیت جاده هابااین همه قیر وماسه مفت کشور داره و… سیاست خارجی..برق نداشته.گاز توزمستون.. بنزین بی کیفیت سرطانزا..نبودکودوسم برای کشاورز.. وضعیت حیات وحش..نسل یوزمنقرض شدوخوابن اغایون.۲۰تامیگن مونده .این مدیریتشون..اینم افغانیای میلیونی.. مهاجرت جوانان..بقیشوحوصله ندارم بگم.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  21. ali

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (186 ديدگاه)

    با سلام
    من دو مورد اومد تو ذهنم
    سیستم پیشگیری از تصادف ،اولین بار توسط مرسدس در سال 2002 به صورت کانسپ ارائه شد که بعد از آن در سال 2003 توسط بنز اس کلاس به تولید انبوه رسید.در مورد کراس اوور لوکس که اول بنز ام ال در سال 1997 با کد w163 اونو عرضه کرد که این مدل لکسوس شباهت بسیار زیادی به اون مدل اولیه ام ال بنز داره(جای تعجبی هم نداره…)که بعدش هم ب ام و ایکس 5 این راهو ادامه داد.اینجا هم کاری به لکسوس نداره

    موافقم 2
    مخالفم 4
  22. محمود

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام یک ایده نوآورانه در مورد صنعت خودرو دارم کجا باید مراجعه کنم.

    1. Engineer

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (63 ديدگاه)

      اگه دانشجو هستید به مرکز شتاب دهنده دانشگاه یا مرکز رشد مراجعه کنید
      اگه دانشجو نیستید به پارک علم فناوری شهرتون مراجعه کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست