بررسی فنی و تخصصیتجربه و آزمایشلوتوس

اولین رانندگی با لوتوس اوایا، هایپرکار برقی 2000 اسب بخار سرانجام آزمایش شد

لوتوس اوایا، هایپرکار الکتریکی با قدرت خیره‌کننده ۲۰۱۱ اسب بخار، پس از سال‌ها انتظار سرانجام به جاده‌ها آمده است. این خودرو یک شاهکار مهندسی به نظر می‌رسد اما آیا می‌تواند انتظارات را برآورده کند؟

اوایا، هایپرکار الکتریکی لوتوس، پس از شش سال انتظار سرانجام به تولید رسیده است. این خودرو که در جولای ۲۰۱۹ رونمایی شد، در کنار دیگر پروژه‌های بلندپروازانه قرن بیست و یکم مانند آستون مارتین والکری و مرسدس AMG One قرار می‌گیرد. توسعه اوایا با چالش‌های بزرگی همراه بود، ازجمله تأخیرهای ناشی از همه‌گیری کرونا و پیچیدگی‌های نرم‌افزاری این ماشین که به‌شدت به فناوری وابسته است. اوایا در همان ساختمانی تولید می‌شود که لوتوس کارلتون افسانه‌ای دهه ۹۰، با ۳۷۷ اسب بخار، ساخته شد؛ خودرویی که آن‌قدر جنجالی بود که موضوع بحث در پارلمان بریتانیا شد. اوایا با قدرت ۲۰۱۱ اسب بخار (۱.۵ مگاوات) و توانایی رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۹.۲ ثانیه، عنوان قدرتمندترین خودروی تولیدی تاریخ را یدک می‌کشد؛ اما با وجود این اعداد شگفت‌انگیز، به نظر می‌رسد دنیا هنوز برای چنین خودرویی آماده نیست.

چرا این‌قدر طول کشید؟

تأخیر در عرضه اوایا به دلیل همه‌گیری کرونا و چالش‌های فنی ناشی از طراحی یک خودروی کاملاً نرم‌افزار محور بود. پکیج باتری ۹۳ کیلووات ساعتی ساخت شرکت بریتانیایی هایپربات، برخلاف طراحی اسکیت‌برد رایج در خودروهای الکتریکی، در مرکز خودرو قرار گرفته تا دینامیک بهتری ارائه دهد. این پکیج باتری که با فیبر کربن احاطه شده و با مایع خنک می‌شود، چگالی انرژی بالایی دارد. طراحی این پکیج به‌قدری پیچیده بود که لوتوس مجبور شد فاصله‌های دینامیکی را تا ۵ میلی‌متر کاهش دهد. اوایا از دو واحد محرکه الکتریکی در جلو و عقب استفاده می‌کند که هرکدام دو موتور ۵۰۰ اسب بخاری را در خود جای داده و به‌صورت جداگانه خنک می‌شوند.

کیفیت و دوام، آیا لوتوس موفق بوده؟

لوتوس تأکید دارد که کیفیت و دوام اوایا در بالاترین سطح است. این خودرو در تأسیسات تولیدی هتل با استانداردهای سخت‌گیرانه ساخته می‌شود. بسته باتری اوایا تحت آزمایش‌های سختی مثل سقوط، آتش‌سوزی و انجماد قرار گرفته است. این باتری می‌تواند تا ۸ دقیقه با حداکثر سرعت بدون کاهش عملکرد کار کند که در تست‌های نوربرگ‌رینگ ثابت شد. اوایا X در این پیست زمان ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه را ثبت کرد که سومین زمان سریع تاریخ نوربرگ‌رینگ، پس از فولکس‌واگن ID.R و پورشه ۹۱۹ اوو محسوب می‌شود.

طراحی، اثر هنری متحرک

اوایا طراحی خیره‌کننده‌ای دارد که گویی شهاب‌سنگی به زمین برخورد کرده است. تونل‌های دو طرف پکیج باتری نه‌تنها آیرودینامیک را بهبود می‌دهند، بلکه اوایا را به یکی از متمایزترین خودروهای جاده‌ای تبدیل کرده‌اند. بدنه و شاسی تماماً از فیبر کربن ساخته شده و شاسی یکپارچه آن‌که توسط شرکت ایتالیایی CPC تأمین می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین قطعات کامپوزیتی یک‌تکه در صنعت خودروسازی است. ساخت این شاسی دو روز طول می‌کشد و سپس به هتل منتقل می‌شود. کابین اوایا، با الهام از خودروهای استقامتی دهه ۷۰، در مرکز بدنه قرار گرفته و حس نوستالژیکی را القا می‌کند. حدود ۸۵ درصد قطعات اوایا از تأمین‌کنندگان بریتانیایی هستند.

فناوری و دینامیک رانندگی

اوایا از سیستم تعلیق پیشرفته‌ای بهره می‌برد که با همکاری شرکت مالتی‌ماتیک توسعه یافته است. این سیستم شامل کمک‌فنرهایی مشابه خودروهای فرمول یک است که داون‌فورس عظیم ۱۶۸۰ کیلوگرمی اوایا در سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را مدیریت می‌کند. جریان هوا نه‌تنها از روی بدنه، بلکه از درون آن عبور می‌کند تا آیرودینامیک بهینه شود. وزن پکیج باتری ۷۵۳ کیلوگرم است یعنی سنگین‌تر از نسل اول لوتوس الیزه و وزن کل خودرو به ۱۸۹۴ کیلوگرم می‌رسد. لوتوس تأکید دارد که اوایا حس رانندگی آنالوگ را حفظ کرده و از تعلیق فعال یا فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب استفاده نمی‌کند تا راننده دقیقاً همان چیزی را که انتظار دارد، دریافت کند.

رقبا

رقبای اصلی اوایا ریمک نِوِرا و پینین‌فارینا باتیستا هستند. فراری نیز خودروی الکتریکی خود را که شایعه شده شبیه پوروسانگوئه است تا پایان سال معرفی خواهد کرد. لوتوس درباره تعداد اوایاهایی که فروخته حرفی نزده اما با قیمت ۲.۴ میلیون پوندی، این خودرو بازار محدودی دارد. حتی مت ریمک، مالک ریمک، اذعان کرده که فروش چنین خودروهایی دشوار است.

جمع‌بندی، آیا اوایا ارزشش را دارد؟

اوایا جادوی واقعی را به نمایش می‌گذارد اما نمی‌تواند تغییری که لوتوس به آن نیاز دارد را ایجاد کند. این خودرو با ظاهری مسحورکننده، سرعت دیوانه‌وار و هندلینگ عالی، شاهکاری از تیم لوتوس است که آن را به تولید رسانده‌اند اما مشکلات نرم‌افزاری، برد محدود (حدود ۴۰۰ کیلومتر در شرایط ایده‌آل) و صدای موتورها باعث شده‌اند نتوانیم آن را هایپرکار بی‌نقصی بدانیم. شاید اوایا پاسخی برای سؤالی باشد که کسی نپرسیده است.

نقاط قوت

  • طراحی شگفت‌انگیز
  • پرفورمنس فوق‌العاده
  • هندلینگ عالی

نقاط ضعف

  • قیمت گران
  • برد محدود
  • مشکلات نرم‌افزاری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای
منبع
TopGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1823 ديدگاه)

    صد در صد دیسلایک به نویسنده اصلی مقاله در تاپ گیر
    اولا راجع به دینامیک رانندگی یا مشکلات نرم افزاری هیچ توضیح خاصی نداده بود (که نمیدونم داخل متن اصلی همینطور بوده یا نه)
    دوما جمع بندیش بی نهایت نامتناسب و دور از انتظار بود
    اوایا هر چیزی که شما از یک خودرو نیاز دارید بهتون داده (با وجود اینکه برقیه)
    لوتوس با ساخت این ماشین توانایی هاشو یک مرتبه نه بلکه چند مرتبه ارتقا داده
    هدف از ساختش هم مشخصه با این قیمت برای لوتوسی که داشت از ورشکستگی فرار میکرد!
    بعد آخر مقاله میگی جوابی برای سوالی که کسی نپرسیده؟ چطور میشه موفقیت های یک شرکت رو اینطور زیر سوال برد؟

    موافقم 40
    مخالفم 5
    1. نه به تفادس

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (340 ديدگاه)

      اینکه جلوش گالاردو هست😑😑

      موافقم 4
      مخالفم 25
    2. سوشیانت

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (341 ديدگاه)

      خودروی برقی هر چیزی رو که میخوای بهت نمیده(فرقی هم نمیکنه چه شرکتی)

      موافقم 2
      مخالفم 16
      1. MehdiTurbo

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (2575 ديدگاه)

        حالا علاوه بر برقی بودنش قیافه ام نداره
        پشتش ببین
        این چه طراحی اخه 🙄
        نمیشه ام بگم طراحی پشتش شکل چیه کامنتم نشر نمیشه
        اخه این چیه مرد مومن

        موافقم 2
        مخالفم 18
        1. amirboss

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1129 ديدگاه)

          فقط در مورد ضرایب آیروداینامیک این خودرو مقالات متعددی میشه نوشت داداش.
          دید بصری نباید داشته باشی به این شاهکار!
          دید فنی میخاد.

          موافقم 10
          مخالفم 1
      2. Ksrwy

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (25 ديدگاه)

        همین دیرور پریروز بود داشتی زیر مقاله کادیلاک سلستیک خودتو به کشتن میدادی

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. سوشیانت

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (341 ديدگاه)

          سلستیک خودروی فوق لوکسه در کلاس لوکس و فوق لوکس اصن پرفورمنس و هیجان اهمیتی نداره در این کلاس ها مشکل خودروی برقی همین هیجانه

    3. famikam

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      زردقناری قشنگه جاده های بدون سرعت گیر بدون چاله چوله پرواز بسوی بینهایت هیجان

      موافقم 5
      مخالفم 3
  2. Mohammad

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (330 ديدگاه)

    ۴۰۰ کیلومتر خیلی کمه ااان تسلا ۵۰ هزار دلاری انقدر برد داره به نظرم باید ۱۲۰۰ کیلومتر بود

    موافقم 4
    مخالفم 37
    1. froG-driVer

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1245 ديدگاه)

      حیف اون نت که مصرف کردی واس نوشتن این کامنت!!!

      موافقم 25
      مخالفم 3
      1. Mohammad

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (330 ديدگاه)

        در هر صورت من تسلا رو ترجیح میدم
        خودروی آمریکایی یه چیز دیگس
        شما اگه سوار تسلا بشی دیکه به لامبورگینی هم توجه نمیکنی

        موافقم 2
        مخالفم 26
  3. صامورایی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (468 ديدگاه)

    نکات مهندسی جالبی در این خودرو وجود داره. مثلا عبور هوا از درون خودرو، تونل ونتوری، ایرودینامیک فعال و… همچنین شاسی مونوکوک این ماشین ۱۳۰ کیلو وزنشه. ۴ رادیاتور داره تا باتری ها خنک بمونن. زمانی که این ماشین داشت توسعه پیدا میکرد شارژرها ۳۵۰ کیلوواتی بودند اما این ماشین از قابلیت شارژ ۸۰۰ کیلوواتی هم ساپورت میکنه. درکل جالبه

    موافقم 31
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      توی این رنگ زرد عجب جیگریه
      دلبری کرد واقعا

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. دکتر استاپ

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (128 ديدگاه)

    «اوایا با قدرت ۲۰۱۱ اسب بخار (۱.۵ مگاوات) و توانایی رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۹.۲ ثانیه، عنوان قدرتمندترین خودروی تولیدی تاریخ را یدک می‌کشد»
    هنسی ونوم F5 اوولوشن ۲۰۳۱ اسب بخار قدرت داره بعد این چجوری قدرتمندتر هست

    موافقم 6
    مخالفم 7
    1. نه به تفادس

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (340 ديدگاه)

      ٫٫کونیگزگ جمرا : خروجی این موتور با سوخت E85 به ۲۳۰۰ اسب بخار می‌رسد٫٫

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. سوشیانت

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (341 ديدگاه)

        هنسی f5 قوی ترین خودروی درون سوز جهان هست

        موافقم 1
        مخالفم 3
  5. nima.jdm

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    جلوش چقدر شبیه مازراتیه

    موافقم 5
    مخالفم 10
  6. ashkanyp

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (151 ديدگاه)

    به شخصه اگه پول خرید این ماشینا هم داشتم باز بنزینی میخریدم اصلا نمیتونم کلمه هایپرکار کنار برقی بذارم

    موافقم 17
    مخالفم 10
  7. Mosafer

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (273 ديدگاه)

    این ماشینهای برقی با این قدرتهای زیاد از حد واقعا بدرد نخورم و کاربردی ندارن

    موافقم 4
    مخالفم 4
  8. R

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1408 ديدگاه)

    جلوس اندازه عقبش فضایی نیست

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. M power

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (632 ديدگاه)

      نکنه توقع داری جلوشم مثه عقبش دو تا سولاخه گنده داشته باشه

  9. SepehrV10

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (180 ديدگاه)

    این مد مسخره دوربین بجای آینه بغل چیه آخه کل جذابیت این ماشینو هدر میده

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. صامورایی

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (468 ديدگاه)

      بخاطر ضریب درگ دوربین گذاشتن.

  10. ZiZi

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    لوتوس تأکید دارد که کیفیت و دوام اوایا در بالاترین سطح است.

    LOTUS:
    “Lots Of Troubles, Usually Serious”

    موافقم 2
    مخالفم 2
  11. همایون

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    بیشتر از ریمک نورا معمولی و پنین فارینا باتیستا دوسش دارم ولی نورا R رو به این ترجیح میدم

  12. AkinaDriver

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چی شد که لوتوس به اینجا رسید

  13. amirboss

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    لوتوس واقعا یکی از خودروهایی هست که من علاقه زیادی دارم بهش.
    حتی بالاتر از محصولات پورش.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  14. بابالو

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (92 ديدگاه)

    هایپرکار❌️
    هایپرجاروبرقی ✔️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا