لوتوس اوایا، هایپرکار الکتریکی با قدرت خیرهکننده ۲۰۱۱ اسب بخار، پس از سالها انتظار سرانجام به جادهها آمده است. این خودرو یک شاهکار مهندسی به نظر میرسد اما آیا میتواند انتظارات را برآورده کند؟
اوایا، هایپرکار الکتریکی لوتوس، پس از شش سال انتظار سرانجام به تولید رسیده است. این خودرو که در جولای ۲۰۱۹ رونمایی شد، در کنار دیگر پروژههای بلندپروازانه قرن بیست و یکم مانند آستون مارتین والکری و مرسدس AMG One قرار میگیرد. توسعه اوایا با چالشهای بزرگی همراه بود، ازجمله تأخیرهای ناشی از همهگیری کرونا و پیچیدگیهای نرمافزاری این ماشین که بهشدت به فناوری وابسته است. اوایا در همان ساختمانی تولید میشود که لوتوس کارلتون افسانهای دهه ۹۰، با ۳۷۷ اسب بخار، ساخته شد؛ خودرویی که آنقدر جنجالی بود که موضوع بحث در پارلمان بریتانیا شد. اوایا با قدرت ۲۰۱۱ اسب بخار (۱.۵ مگاوات) و توانایی رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۹.۲ ثانیه، عنوان قدرتمندترین خودروی تولیدی تاریخ را یدک میکشد؛ اما با وجود این اعداد شگفتانگیز، به نظر میرسد دنیا هنوز برای چنین خودرویی آماده نیست.
چرا اینقدر طول کشید؟
تأخیر در عرضه اوایا به دلیل همهگیری کرونا و چالشهای فنی ناشی از طراحی یک خودروی کاملاً نرمافزار محور بود. پکیج باتری ۹۳ کیلووات ساعتی ساخت شرکت بریتانیایی هایپربات، برخلاف طراحی اسکیتبرد رایج در خودروهای الکتریکی، در مرکز خودرو قرار گرفته تا دینامیک بهتری ارائه دهد. این پکیج باتری که با فیبر کربن احاطه شده و با مایع خنک میشود، چگالی انرژی بالایی دارد. طراحی این پکیج بهقدری پیچیده بود که لوتوس مجبور شد فاصلههای دینامیکی را تا ۵ میلیمتر کاهش دهد. اوایا از دو واحد محرکه الکتریکی در جلو و عقب استفاده میکند که هرکدام دو موتور ۵۰۰ اسب بخاری را در خود جای داده و بهصورت جداگانه خنک میشوند.
کیفیت و دوام، آیا لوتوس موفق بوده؟
لوتوس تأکید دارد که کیفیت و دوام اوایا در بالاترین سطح است. این خودرو در تأسیسات تولیدی هتل با استانداردهای سختگیرانه ساخته میشود. بسته باتری اوایا تحت آزمایشهای سختی مثل سقوط، آتشسوزی و انجماد قرار گرفته است. این باتری میتواند تا ۸ دقیقه با حداکثر سرعت بدون کاهش عملکرد کار کند که در تستهای نوربرگرینگ ثابت شد. اوایا X در این پیست زمان ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه را ثبت کرد که سومین زمان سریع تاریخ نوربرگرینگ، پس از فولکسواگن ID.R و پورشه ۹۱۹ اوو محسوب میشود.
طراحی، اثر هنری متحرک
اوایا طراحی خیرهکنندهای دارد که گویی شهابسنگی به زمین برخورد کرده است. تونلهای دو طرف پکیج باتری نهتنها آیرودینامیک را بهبود میدهند، بلکه اوایا را به یکی از متمایزترین خودروهای جادهای تبدیل کردهاند. بدنه و شاسی تماماً از فیبر کربن ساخته شده و شاسی یکپارچه آنکه توسط شرکت ایتالیایی CPC تأمین میشود، یکی از بزرگترین قطعات کامپوزیتی یکتکه در صنعت خودروسازی است. ساخت این شاسی دو روز طول میکشد و سپس به هتل منتقل میشود. کابین اوایا، با الهام از خودروهای استقامتی دهه ۷۰، در مرکز بدنه قرار گرفته و حس نوستالژیکی را القا میکند. حدود ۸۵ درصد قطعات اوایا از تأمینکنندگان بریتانیایی هستند.
فناوری و دینامیک رانندگی
اوایا از سیستم تعلیق پیشرفتهای بهره میبرد که با همکاری شرکت مالتیماتیک توسعه یافته است. این سیستم شامل کمکفنرهایی مشابه خودروهای فرمول یک است که داونفورس عظیم ۱۶۸۰ کیلوگرمی اوایا در سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را مدیریت میکند. جریان هوا نهتنها از روی بدنه، بلکه از درون آن عبور میکند تا آیرودینامیک بهینه شود. وزن پکیج باتری ۷۵۳ کیلوگرم است یعنی سنگینتر از نسل اول لوتوس الیزه و وزن کل خودرو به ۱۸۹۴ کیلوگرم میرسد. لوتوس تأکید دارد که اوایا حس رانندگی آنالوگ را حفظ کرده و از تعلیق فعال یا فرمانپذیری چرخهای عقب استفاده نمیکند تا راننده دقیقاً همان چیزی را که انتظار دارد، دریافت کند.
رقبا
رقبای اصلی اوایا ریمک نِوِرا و پینینفارینا باتیستا هستند. فراری نیز خودروی الکتریکی خود را که شایعه شده شبیه پوروسانگوئه است تا پایان سال معرفی خواهد کرد. لوتوس درباره تعداد اوایاهایی که فروخته حرفی نزده اما با قیمت ۲.۴ میلیون پوندی، این خودرو بازار محدودی دارد. حتی مت ریمک، مالک ریمک، اذعان کرده که فروش چنین خودروهایی دشوار است.
جمعبندی، آیا اوایا ارزشش را دارد؟
اوایا جادوی واقعی را به نمایش میگذارد اما نمیتواند تغییری که لوتوس به آن نیاز دارد را ایجاد کند. این خودرو با ظاهری مسحورکننده، سرعت دیوانهوار و هندلینگ عالی، شاهکاری از تیم لوتوس است که آن را به تولید رساندهاند اما مشکلات نرمافزاری، برد محدود (حدود ۴۰۰ کیلومتر در شرایط ایدهآل) و صدای موتورها باعث شدهاند نتوانیم آن را هایپرکار بینقصی بدانیم. شاید اوایا پاسخی برای سؤالی باشد که کسی نپرسیده است.
نقاط قوت
- طراحی شگفتانگیز
- پرفورمنس فوقالعاده
- هندلینگ عالی
نقاط ضعف
- قیمت گران
- برد محدود
- مشکلات نرمافزاری
الف.ی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴صد در صد دیسلایک به نویسنده اصلی مقاله در تاپ گیر
اولا راجع به دینامیک رانندگی یا مشکلات نرم افزاری هیچ توضیح خاصی نداده بود (که نمیدونم داخل متن اصلی همینطور بوده یا نه)
دوما جمع بندیش بی نهایت نامتناسب و دور از انتظار بود
اوایا هر چیزی که شما از یک خودرو نیاز دارید بهتون داده (با وجود اینکه برقیه)
لوتوس با ساخت این ماشین توانایی هاشو یک مرتبه نه بلکه چند مرتبه ارتقا داده
هدف از ساختش هم مشخصه با این قیمت برای لوتوسی که داشت از ورشکستگی فرار میکرد!
بعد آخر مقاله میگی جوابی برای سوالی که کسی نپرسیده؟ چطور میشه موفقیت های یک شرکت رو اینطور زیر سوال برد؟
نه به تفادس
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اینکه جلوش گالاردو هست😑😑
سوشیانت
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴خودروی برقی هر چیزی رو که میخوای بهت نمیده(فرقی هم نمیکنه چه شرکتی)
MehdiTurbo
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴حالا علاوه بر برقی بودنش قیافه ام نداره
پشتش ببین
این چه طراحی اخه 🙄
نمیشه ام بگم طراحی پشتش شکل چیه کامنتم نشر نمیشه
اخه این چیه مرد مومن
amirboss
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط در مورد ضرایب آیروداینامیک این خودرو مقالات متعددی میشه نوشت داداش.
دید بصری نباید داشته باشی به این شاهکار!
دید فنی میخاد.
Ksrwy
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴همین دیرور پریروز بود داشتی زیر مقاله کادیلاک سلستیک خودتو به کشتن میدادی
سوشیانت
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴سلستیک خودروی فوق لوکسه در کلاس لوکس و فوق لوکس اصن پرفورمنس و هیجان اهمیتی نداره در این کلاس ها مشکل خودروی برقی همین هیجانه
famikam
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴زردقناری قشنگه جاده های بدون سرعت گیر بدون چاله چوله پرواز بسوی بینهایت هیجان
Mohammad
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴۴۰۰ کیلومتر خیلی کمه ااان تسلا ۵۰ هزار دلاری انقدر برد داره به نظرم باید ۱۲۰۰ کیلومتر بود
froG-driVer
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴حیف اون نت که مصرف کردی واس نوشتن این کامنت!!!
Mohammad
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴در هر صورت من تسلا رو ترجیح میدم
خودروی آمریکایی یه چیز دیگس
شما اگه سوار تسلا بشی دیکه به لامبورگینی هم توجه نمیکنی
صامورایی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴نکات مهندسی جالبی در این خودرو وجود داره. مثلا عبور هوا از درون خودرو، تونل ونتوری، ایرودینامیک فعال و… همچنین شاسی مونوکوک این ماشین ۱۳۰ کیلو وزنشه. ۴ رادیاتور داره تا باتری ها خنک بمونن. زمانی که این ماشین داشت توسعه پیدا میکرد شارژرها ۳۵۰ کیلوواتی بودند اما این ماشین از قابلیت شارژ ۸۰۰ کیلوواتی هم ساپورت میکنه. درکل جالبه
حسین
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴توی این رنگ زرد عجب جیگریه
دلبری کرد واقعا
دکتر استاپ
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴«اوایا با قدرت ۲۰۱۱ اسب بخار (۱.۵ مگاوات) و توانایی رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۹.۲ ثانیه، عنوان قدرتمندترین خودروی تولیدی تاریخ را یدک میکشد»
هنسی ونوم F5 اوولوشن ۲۰۳۱ اسب بخار قدرت داره بعد این چجوری قدرتمندتر هست
نه به تفادس
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴٫٫کونیگزگ جمرا : خروجی این موتور با سوخت E85 به ۲۳۰۰ اسب بخار میرسد٫٫
سوشیانت
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴هنسی f5 قوی ترین خودروی درون سوز جهان هست
nima.jdm
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴جلوش چقدر شبیه مازراتیه
ashkanyp
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴به شخصه اگه پول خرید این ماشینا هم داشتم باز بنزینی میخریدم اصلا نمیتونم کلمه هایپرکار کنار برقی بذارم
Mosafer
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴این ماشینهای برقی با این قدرتهای زیاد از حد واقعا بدرد نخورم و کاربردی ندارن
R
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴جلوس اندازه عقبش فضایی نیست
M power
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴نکنه توقع داری جلوشم مثه عقبش دو تا سولاخه گنده داشته باشه
SepehrV10
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴این مد مسخره دوربین بجای آینه بغل چیه آخه کل جذابیت این ماشینو هدر میده
صامورایی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴بخاطر ضریب درگ دوربین گذاشتن.
ZiZi
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴لوتوس تأکید دارد که کیفیت و دوام اوایا در بالاترین سطح است.
LOTUS:
“Lots Of Troubles, Usually Serious”
همایون
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴بیشتر از ریمک نورا معمولی و پنین فارینا باتیستا دوسش دارم ولی نورا R رو به این ترجیح میدم
AkinaDriver
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴چی شد که لوتوس به اینجا رسید
amirboss
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴لوتوس واقعا یکی از خودروهایی هست که من علاقه زیادی دارم بهش.
حتی بالاتر از محصولات پورش.
بابالو
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴هایپرکار❌️
هایپرجاروبرقی ✔️