هفته نامه

خطرات بیشتر شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها برای عابران پیاده

علاقه‌ی بی حد و مرز آمریکایی‌ها به کراس اوورها، شاسی‌بلندها و پیکاپ ها عواقب بسیار بدی داشته ولی ما درباره تأثیرات زیست‌محیطی این‌گونه خودروها صحبت نمی‌کنیم بلکه ایمنی آنها را بررسی خواهیم کرد.


بنا به نتایج بررسی‌های صورت گرفته توسط دیترویت فری پرس و USA تودی نتورک، احتمال اینکه عابر پیاده در برخورد با یک شاسی‌بلند جان خود را از دست دهد سه برابر بیشتر از زمان تصادف با یک خودروی سواری می‌باشد. مقامات دولتی ظاهراً این موضوع را سال‌هاست که می‌دانند اما کار زیادی برای کاهش آمار مرگ‌ومیر یا انتشار عمومی این خطر انجام نداده‌اند.

تعداد مرگ‌ومیر عابران پیاده در آمریکا از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۴۶ درصد افزایش یافته و گفته می‌شود شاسی بلندها اکثراً مسئول این افزایش تلفات هستند. این نتایج واقعاً خطرناک هستند به گونه‌ای که تنها در سال ۲۰۱۶ حدود ۶ هزار عابر پیاده در برخورد با خودروها جان خود را از دست داده‌اند.


بدون هیچ‌گونه تعجبی اکثر تلفات در شهرهای بزرگ رخ داده‌اند. در میان شهرهایی با حداقل ۲۰۰ هزار نفر جمعیت این دیترویت است که بیشترین تلفات عابران پیاده با نرخ ۳۵.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده است. از دیگر شهرهای بزرگ دیگر آمریکایی که آمار تلفات عابران پیاده زیادی دارند می‌توان به نیوارک، میامی، تامپا، سنت لوئیس و فونیکس اشاره کرد.

البته همه‌ی تقصیرها به گردن شاسی بلندها نیست زیرا بسیاری از عابران پیاده که جان خود را از دست داده‌اند یا به‌یک‌باره جلوی خودروها سبز شده‌اند یا اینکه تحت تأثیر الکل بوده‌اند. گوشی‌های هوشمند نیز در میان فاکتورهای مؤثر به چشم می‌خورند و البته آمار مربوط به آن سال به سال بیشتر هم می‌شود.

اگرچه برخی فاکتورها در تصادف عابران پیاده دخیل هستند اما ارتباط تلفات عابران با کراس اوورها و شاسی بلندها کاملاً واضح است. شک و تردیدهایی درباره آمار دقیق وجود دارد اما دیترویت فری پرس می گوید بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ شاهد افزایش ۶۹ درصدی تلفات عابران پیاده و شاسی بلندها بوده‌ایم.


موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی نیز در سال ۲۰۱۵ به این رابطه اشاره کرده و گفته است:

حدود یک‌سوم از عابرانی که زخمی شده‌اند توسط یک شاسی‌بلند یا پیکاپ زیر گرفته شده‌اند و این ارتباطی مستقیم با آمار ناوگان شاسی بلندها و پیکاپ ها در آمریکا را نشان می‌دهد. البته شاسی بلندها و پیکاپ ها حدود ۴۰ درصد تلفات عابران پیاده را تشکیل می‌دهند که این امر پیشنهاد می‌کند شاید جراحت افراد در برخورد با این دسته از خودروها شدیدتر باشد.

در این خبر آمده که تحلیل ۱۲ مطالعه مختلف نشان می‌دهد زمانی که فردی با یک شاسی‌بلند یا پیکاپ برخورد کند احتمال مرگ او ۲ تا ۳ برابر بیشتر خواهد بود. این امر باعث شده NHTSA رتبه‌بندی جدیدی را که شامل ایمنی عابر پیاده نیز می‌باشد را در نظر بگیرد.

این رتبه‌بندی جدید مدل‌های سال ۲۰۱۹ را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما هنوز عملیاتی نشده است. NHTSA دلیل تأخیر این کار را اعلام نکرده اما ظاهراً برخی خودروسازان با این رتبه‌بندی جدید مخالفت کرده‌اند.


البته همه‌ی خبرها منفی نیستند زیرا تعدادی از خودروسازان سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند که می‌تواند به پیشگیری یا کاهش صدمات برخورد با عابران پیاده کمک کند. این سیستم‌ها شامل مواردی همچون هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار می‌باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. احسان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    واقعا اینطوره متاسفانه آره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احسان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    واقعا اینطوره متاسفانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اساس کار کراس اورها اینچنین است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. aston martin

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    دولت ها اونجا مثل اینجا نیستن که وقتی مخزن سی ان جی میترکه نهایتا راه حلشون خارج شدن سرنشینان حین سوختگیری باشه
    قطعا در آینده تمهیداتی رو اجباری میکنن تا شاسی بلند ها هم تست های سخت برخورد عابر رو رعایت کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علي

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من فکر می کنم این عامل جرم و سرعت ماشین می باشد ،
    یعنی vxm=p یعنی اگر یک قطار با سرعت 20 km به آدم بزنه
    قطعا طرف خواهد مرد ، زیرا جرم قطار بسیار زیادتر می باشد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AK_007

      ۱۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (562 ديدگاه)

      بیشتر اینجا شکل و دفع ضربه مهمتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. emad1990

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    تو مقاله راجع به همه چی صحبت شد الا تیتر مقاله
    اصلا اشاره نشد این خطرات چیه و اصلا به چه دلیل تلفات ۲ ۳برابره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Sajjad

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    شاسی بلند ها حتی برای خودروهای دیگر هم مشکل سازن
    چون موقع تصادف شاسیشون سوار بر ماشین های کوچیک تر میشه
    در کل سر و ته حرف من اینه، نباید اس یو وی های افرودر رو با هرنامی مثل کراس اورر وارد خیابان میکردند و میذاشتن شاسی بلند برای افرود باقی بمونه و برای جاده سدان رو نگه میداشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohammad FM 480

      ۱۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1894 ديدگاه)

      کراس اوور ها معمولا اونقدر هم بلند نیستن که سوار سدان ها بشن .اون حالت بنظرم مختص suv های فول و کامیون هاست بجز موارد نادر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sajjad

        ۱۵ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        منظورم هیولاهایی مثل بلیزر بود
        دیگه اکثرا هاچبک به حساب میان

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا