خطرات بیشتر شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها برای عابران پیاده

علاقه‌ی بی حد و مرز آمریکایی‌ها به کراس اوورها، شاسی‌بلندها و پیکاپ ها عواقب بسیار بدی داشته ولی ما درباره تأثیرات زیست‌محیطی این‌گونه خودروها صحبت نمی‌کنیم بلکه ایمنی آنها را بررسی خواهیم کرد.


بنا به نتایج بررسی‌های صورت گرفته توسط دیترویت فری پرس و USA تودی نتورک، احتمال اینکه عابر پیاده در برخورد با یک شاسی‌بلند جان خود را از دست دهد سه برابر بیشتر از زمان تصادف با یک خودروی سواری می‌باشد. مقامات دولتی ظاهراً این موضوع را سال‌هاست که می‌دانند اما کار زیادی برای کاهش آمار مرگ‌ومیر یا انتشار عمومی این خطر انجام نداده‌اند.

تعداد مرگ‌ومیر عابران پیاده در آمریکا از سال 2009 تاکنون 46 درصد افزایش یافته و گفته می‌شود شاسی بلندها اکثراً مسئول این افزایش تلفات هستند. این نتایج واقعاً خطرناک هستند به گونه‌ای که تنها در سال 2016 حدود 6 هزار عابر پیاده در برخورد با خودروها جان خود را از دست داده‌اند.


بدون هیچ‌گونه تعجبی اکثر تلفات در شهرهای بزرگ رخ داده‌اند. در میان شهرهایی با حداقل 200 هزار نفر جمعیت این دیترویت است که بیشترین تلفات عابران پیاده با نرخ 35.5 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده است. از دیگر شهرهای بزرگ دیگر آمریکایی که آمار تلفات عابران پیاده زیادی دارند می‌توان به نیوارک، میامی، تامپا، سنت لوئیس و فونیکس اشاره کرد.

البته همه‌ی تقصیرها به گردن شاسی بلندها نیست زیرا بسیاری از عابران پیاده که جان خود را از دست داده‌اند یا به‌یک‌باره جلوی خودروها سبز شده‌اند یا اینکه تحت تأثیر الکل بوده‌اند. گوشی‌های هوشمند نیز در میان فاکتورهای مؤثر به چشم می‌خورند و البته آمار مربوط به آن سال به سال بیشتر هم می‌شود.

اگرچه برخی فاکتورها در تصادف عابران پیاده دخیل هستند اما ارتباط تلفات عابران با کراس اوورها و شاسی بلندها کاملاً واضح است. شک و تردیدهایی درباره آمار دقیق وجود دارد اما دیترویت فری پرس می گوید بین سال‌های 2009 تا 2016 شاهد افزایش 69 درصدی تلفات عابران پیاده و شاسی بلندها بوده‌ایم.


موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی نیز در سال 2015 به این رابطه اشاره کرده و گفته است:

حدود یک‌سوم از عابرانی که زخمی شده‌اند توسط یک شاسی‌بلند یا پیکاپ زیر گرفته شده‌اند و این ارتباطی مستقیم با آمار ناوگان شاسی بلندها و پیکاپ ها در آمریکا را نشان می‌دهد. البته شاسی بلندها و پیکاپ ها حدود 40 درصد تلفات عابران پیاده را تشکیل می‌دهند که این امر پیشنهاد می‌کند شاید جراحت افراد در برخورد با این دسته از خودروها شدیدتر باشد.

در این خبر آمده که تحلیل 12 مطالعه مختلف نشان می‌دهد زمانی که فردی با یک شاسی‌بلند یا پیکاپ برخورد کند احتمال مرگ او 2 تا 3 برابر بیشتر خواهد بود. این امر باعث شده NHTSA رتبه‌بندی جدیدی را که شامل ایمنی عابر پیاده نیز می‌باشد را در نظر بگیرد.

این رتبه‌بندی جدید مدل‌های سال 2019 را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما هنوز عملیاتی نشده است. NHTSA دلیل تأخیر این کار را اعلام نکرده اما ظاهراً برخی خودروسازان با این رتبه‌بندی جدید مخالفت کرده‌اند.


البته همه‌ی خبرها منفی نیستند زیرا تعدادی از خودروسازان سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند که می‌تواند به پیشگیری یا کاهش صدمات برخورد با عابران پیاده کمک کند. این سیستم‌ها شامل مواردی همچون هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار می‌باشند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. احسان
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    واقعا اینطوره متاسفانه آره

    پاسخ
  2. احسان
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    واقعا اینطوره متاسفانه

    پاسخ
  3. احسان
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    اساس کار کراس اورها اینچنین است

    پاسخ
  4. aston martin
    سوابق: (1308 دیدگاه) ,

    دولت ها اونجا مثل اینجا نیستن که وقتی مخزن سی ان جی میترکه نهایتا راه حلشون خارج شدن سرنشینان حین سوختگیری باشه
    قطعا در آینده تمهیداتی رو اجباری میکنن تا شاسی بلند ها هم تست های سخت برخورد عابر رو رعایت کنن

    پاسخ
  5. علي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من فکر می کنم این عامل جرم و سرعت ماشین می باشد ،
    یعنی vxm=p یعنی اگر یک قطار با سرعت 20 km به آدم بزنه
    قطعا طرف خواهد مرد ، زیرا جرم قطار بسیار زیادتر می باشد .

    پاسخ
    1. AK_007
      سوابق: (534 دیدگاه) ,

      بیشتر اینجا شکل و دفع ضربه مهمتره

      پاسخ
  6. emad1990
    سوابق: (749 دیدگاه) ,

    تو مقاله راجع به همه چی صحبت شد الا تیتر مقاله
    اصلا اشاره نشد این خطرات چیه و اصلا به چه دلیل تلفات ۲ ۳برابره

    پاسخ
  7. Sajjad
    سوابق: (1398 دیدگاه) ,

    شاسی بلند ها حتی برای خودروهای دیگر هم مشکل سازن
    چون موقع تصادف شاسیشون سوار بر ماشین های کوچیک تر میشه
    در کل سر و ته حرف من اینه، نباید اس یو وی های افرودر رو با هرنامی مثل کراس اورر وارد خیابان میکردند و میذاشتن شاسی بلند برای افرود باقی بمونه و برای جاده سدان رو نگه میداشتن

    پاسخ
    1. " swedish arrogant tiger"
      سوابق: (662 دیدگاه) ,

      کراس اوور ها معمولا اونقدر هم بلند نیستن که سوار سدان ها بشن .اون حالت بنظرم مختص suv های فول و کامیون هاست بجز موارد نادر

      پاسخ
      1. Sajjad
        سوابق: (1398 دیدگاه) ,

        منظورم هیولاهایی مثل بلیزر بود
        دیگه اکثرا هاچبک به حساب میان

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.