دوجفوردهفته نامه

این رقابت‌های شیرین! حکایت دوستی فورد و داج

اگرچه فورد و داج دو دشمن هم‌خون هستند اما به مثابه دو کوسه در دریای رو به خشکی که برای زنده ماندن تقلا می‌کنند بوده و در حقیقت بدون یکدیگر از بین می‌روند…


ما مقایسه خودروسازان برای هیچ‌چیز را “رقابت” نمی‌نامیم. آن‌ها تلاش دارند خریداران یکسان را با بودجه‌ای مشابه متقاعد کنند بنابراین سعی در کسب بیشتر از بازار دارند. کمپانی‌هایی همچون فورد و داج قطعاً دوست هم نیستند.


خب فکر نمی‌کنیم این عبارت کاملاً واضح و سرراست باشد. در حقیقت فورد و داج بهترین اتفاقی هستند که برای یکدیگر رخ داده‌اند. اجازه دهید تفکرات خود را با نمونه‌هایی شرح دهیم. پیکاپ های رم و F-150 را در نظر بگیرید. پیشینه نام رم به سال ۱۹۳۲ میلادی بازمی‌گردد اما عصر طلایی واقعی این برند دهه ۹۰ میلادی و اوایل قرن ۲۱ بوده است. پیکاپ این برند در کلاس خود پیشرو بوده و جایزه‌های زیادی را کسب کرده است.


حتی در این سوی آب‌ها نیز نام رم شناخته شده است. بسیاری از افراد رم را به عنوان پدر تمامی پیکاپ ها می‌شناسند. خودرویی کاملاً بزرگ و قوی که می‌تواند وسایل زیادی را حمل کند.

ford f-150 2018
خب فورد در برابر چالش رم چه‌کاری انجام داد؟ فورد بازی را یک پله بالاتر برد. مطمئناً رسیدن F-150 به بهترین استانداردهای کلاس خود زمانی را طلبید؛ و حالا این پیکاپ پرفروش‌ترین خودروی آمریکای شمالی برای چندین دهه است. آیا F-150 بدون وجود داج و چالشی که توسط رم ایجاد شد می‌توانست به اینجا برسد؟ آیا F-150 می‌توانست این‌قدر خوب باشد؟ نه.


مثال دیگر موستانگ و چلنجر است. دو هیولا که چند ده سال است به عنوان نماد صنعت خودروی آمریکا شناخته می‌شوند. موستانگ و چلنجر خودروهای کاملی بوده و آن‌ها را می‌توان خودروی مردان واقعی نامید.

Mustang GT 1987
موستانگ از روز اول محبوبیت بالایی هم از نظر فروش و هم از نظر اعتبار داشته است. ابتدا موستانگ تولید شد و تصویری که در ذهن خریداران نقش بست باعث شد این خودرو انتخاب پیش فرش (دیفالت) آمریکایی‌ها باشد. چلنجر هم چالش‌برانگیز شد اما در جنگ اعداد بازی را باخت. داج در برابر ناامید محض چه‌کاری انجام داد؟ پشتکار به خرج داد و استقامت کرد. فورد هدف خود را انتخاب کرد. چیزی که داج به خوبی و به اندازه آن را انجام نداده و تلاش دارد این کار را به سرانجام برساند.


در طول چندین سال گذشته چلنجر با موستانگ جنگ کرده است. موضوع تبدیل به یک جنگ کاریزماتیک شده است؛ و همان‌گونه که می‌دانیم کابوی آمریکایی هم‌اکنون به شکل یک چلنجر SRT دیمن درآمده که قدرت ۸۴۰ اسب بخاری داشته و یک سلاح مرگبار در مسابقه درگ محسوب می‌شود.


تصور می‌کنیم مدیران فورد با دیدن این خودرو سریعاً یک جلسه اضطراری برگزار کرده، پشت میز خود نشسته و قوانین سیگار نکشید را زیر پا گذاشته و پس از بحث و جدل‌های فراوان از پنجره به بیرون خیره شده‌اند. چگونه باید جواب داج را داد؟ چگونه باید نزدیک چلنجر لعنتی شد؟!

تا زمان نگارش این مطلب هنوز فورد پاسخی محکم نداده است. شاید GT500 سوپرشارژردار با قدرتی در حدود ۷۰۰ اسب بخار تولید شود. این قدرت برای رقابت با چلنجر هلکت می‌تواند کافی باشد.


مأموریت این دو برند خاطره‌انگیز آمریکایی همیشه در حال تمدید است. گاهی اوقات فورد جلو افتاده و گاهی اوقات هم داج اما این دو خودروساز دوست‌داشتنی بازهم یکدیگر را تحت‌فشار قرار خواهند داد تا محصولات فوق‌العاده‌ای بسازند و مرزها را جابجا کنند.

این دو برند در جهت مخالف هم کار می‌کنند اما اهداف مشترکی دارند. آن‌ها باعث می‌شوند دنیای خریداران بهتر شود. به همین دلیل ما فورد و داج را چیزی بیشتر از دوستان نزدیک می‌دانیم. ما آن‌ها را برادر می‌نامیم…

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. PaRHaM

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (741 ديدگاه)

    ⁦??⁩⁦??⁩⁦??⁩:
    مقاله واقعا جذابی بود
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. F۲۲RAPTOR

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2596 ديدگاه)

    رقابتی که باعث شده،دوکمپانی هر روز به فکر تولید محصول بهتری از رقیب باشن،
    و این رقابت نهایتا به نفی مشتری خواهد بود

    دقیقا مثه بازار ایران???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. هادی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (20 ديدگاه)

    چرا در مورد cocept جنسیس هنوز مطلب نذاشتین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MAHDI CHEVROLET

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    پستی زیبا و عالی
    این جمله خیلی دوست داشتنیه
    {{موستانگ و چلنجر خودروهای کاملی بوده و آن‌ها را می‌توان خودروی مردان واقعی نامید}}

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    دقیقاً همینه
    فکر کنید روزی را که بنز کلاس S باشه ، بی ام و سرس 7 نباشه و یا برعکس .
    یا لندکروزر باشه ، پاترول نباشه یا برعکس.
    یا ماسل کارهای آمریکایی یکی باشه یکی نباشه .
    اگر خدای نکرده اینطور میشد یعنی بهترین ماشینم به چشمم ناقص میومد.
    دنیای خودرو در رقابت با رقبای خودش هویت ، پیشرفت و تکامل پیدا میکنه ، بخاطر اینکه اگر غیر از این بود میشد صنعت خودرو ایران (( هروز بدتر از دیروز)).

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. SAEED

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (279 ديدگاه)

    “ما فورد و داج را چیزی بیشتر از دوستان نزدیک می‌دانیم. ما آن‌ها را برادر می‌نامیم…”
    از این جمله واقعا خوشم اومد واقعا چند لحظه منو به فکر فرو برد
    من به شخصه همیشه سعی کردم از این دنیا زیبا و هیجان انگیز خودرویی لذت ببرم و بین هیچ خودرویی برای نشون دادن یه برتری که به نظرم این کار یه چیز بیهودست چون هر خودرویی عاشقای خودشو داره ولی بعضی اوقات ذهن هر آدمی دوس داره یه مقایسه ی اینجوری داشته باشه ولی به نظرم این جمله یه دید گسترده تری رو به من داد
    مقاله عالی بود واقعا لذت بردم.
    مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ایمان

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    طرفدار کدام برند دوست داشتنی هستید ؟؟؟؟
    فورد : لایک ????
    دوج : دیسلایک ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. akrh78

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1356 ديدگاه)

    “تصور می‌کنیم مدیران فورد با دیدن این خودرو سریعاً یک جلسه اضطراری برگزار کرده، پشت میز خود نشسته و قوانین سیگار نکشید را زیر پا گذاشته و پس از بحث و جدل‌های فراوان از پنجره به بیرون خیره شده‌اند. چگونه باید جواب داج را داد؟ چگونه باید نزدیک چلنجر لعنتی شد؟!”
    سیگار کشیدنی فراتر ار “برادران گریمسبی”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کارل شلبی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (300 ديدگاه)

    یک روح در دو بدن
    ??????

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Elemento

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    چند وقتی هست کرایسلر و به تبع اون داج به خاطر مشکلات اقتصادی نتونستن اونطور که شایستست ظاهر بشن و فورد تونست خودش رو بیش از پیش در برابر رقیب قدیمی مطرح کنه … ان شا الله که دوباره شانه به شانه رقابتشون رو ادامه بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیر

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    امریکاییها توصنعت خودرو تاقبل بحران اقتصادی کاملا عقب افتادن وخواب بودن در طراحی مصرف تکنولوژی ایمنی وخیلی چیزا واقعا بعد بحران به نسبت رشد کردن وبهبود یافتن اما هنوز یه پله از ژاپن وآلمان عقبن نه خیلیا ویه پله هستن

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. F۲۲RAPTOR

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2596 ديدگاه)

      طراحی خودرو های امریکایی قبل بحران سوخت
      موندگار ترین طراحی صنعت خودری جهان هستند
      عزیز من،اول مطالعاتت رو کامل کن سپس سعی در کارشناسی بفرمای٪

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (392 ديدگاه)

        درطراحی قشنگ بیست سال عقب مونده وفاجعه بودن ازدید خودم نظرمنم به خودم ربط داره ازنظر تو وخیلیا دیگه فلانن به من ربط نداره هرکس نظر خودشوداره

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. F۲۲RAPTOR

          ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (2596 ديدگاه)

          بعضیا بیست سال کلا عقبن
          برو بیوک ریورا رو ببین بعد ***
          نه از تو گوگل،
          به قول امیر نظرت مریخی

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. امیر

          ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (392 ديدگاه)

          دیگه از نظر شما اونن ازنظر من اینن

          موافقم 0
          مخالفم 0
  12. حمید ع

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (239 ديدگاه)

    حکایت زمانی که apple در حال نابودی بود..استیو جابز میره پیش مدیر عامل کمپانی microsopht آقای بیل گیتس و بهش میگه کمپانی اپل اگه کمپانی من بخاطر مشکلات مالی نابود شه میخوای با کی رقابت کنی؟اگه رقابتی نباشه پیشرفتی هم در کار نیست.بیل گیتس فورا ۳۰۰میلیون دلار بحساب اپل واریز می کنه..
    حالا این داستان رو داشته باشین و خودرو سازهای ما رو ببینین.اگه تعرفه رو بخوان بیارن زیر ۱۰۰ درصد زمین و زمان رو تو هم میکنن که مبادا رقیبی داشته باشن که با دو برابر ارزش واقعیش بخواد بیاد تو بازار.فک کنین دارن چی میزنن که از واردات با تعرفه ۱۰۰درصد هم میترسن.بعد شعار میدن “ایرانخودرو به جهانی شدن می اندیشد”..لابد با مونتاژ محصولات چینی(گاها حتی تو چین هم از رده خارج شده)میخوان جهانی شن!!!!
    فک میکنم خود چینی ها همچین شعاری نمیدن و میدونن زوده براشون.
    اینا حتی قصد ذره ای بهبود تو وضعیت خودشونو ندارن ..که اگه قصد بهبود داشتن لا اقل یه تکون کوچیک به خودشون میدادن یا این شکلی اعمال اجبار استانداردهای ۸۵ گانه رو نمیگرفتن ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. emad1990

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    این دو برند در جهت مخالف هم کار می‌کنند اما اهداف مشترکی دارند. آن‌ها باعث می‌شوند دنیای خریداران بهتر شود. به همین دلیل ما فورد و داج را چیزی بیشتر از دوستان نزدیک می‌دانیم. ما آن‌ها را برادر می‌نامیم…
    چکیده متن.واقعا قشنگ بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حمیدرضا

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    فروش جهانی فورد ده برابر دوج هست ولی در خود امریکا رقیب محسوب میشن واقعیت اینه که ثمره بازار ازاد ساخت کالای بهتر و ارزان تر برای مصرف کننده هست برای همین چین و امریکا همیشه سر ازادی بازار با هم جنگ دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا