هفته نامه

بررسی خودروهای اسپرت Kei ژاپنی، بزرگ‌مردان کوچک!

خودروهای Kei پدیده‌ای خاص در ژاپن محسوب می‌شوند. در واقع این خودروها هماهنگی بسیار خوبی با چشم‌انداز خودرویی این کشور دارند و به خاطر قوانین دولتی تکامل یافته‌اند. بر اساس آنچه جیسون کامیسا مشهور می‌گوید، این خودروها در ژاپن وضعیتی مشابه شاسی بلندها در آمریکا را دارند یعنی خودروهایی که به انتخاب پیش‌فرض مشتریان بدل شده‌اند. محبوبیت شاسی بلندها در آمریکا نیز بیشتر به خاطر قوانین دولتی رخ داده است. البته برخلاف شاسی بلندهای بزرگ و پرمصرف در آمریکا، خودروهای Kei فقط روی راندمان و مصرف سوخت کم، ابعاد کوچک و هزینه‌های نگهداری پایین تمرکز دارند.

اما این به معنی عدم هیجان نیست و این موضوع را خودروهای Kei به اصطلاح A-B-C نشان می‌دهند که شامل اتوزم AZ-1، هوندا بیت و سوزوکی کاپوچینو هستند. این خودروها را می‌توان خاطره‌انگیزترین محصولات Kei تاریخ ژاپن دانست. سه خودروی کوچک یاد شده علیرغم ظاهر خود توانایی‌های زیادی دارند. آن‌طور که کامیسا می‌گوید، قوانین جیدوشا Kei ژاپن که به معنی خودروهای سبک است اولین بار در سال ۱۹۴۹ وضع شد تا به بهبود حمل‌ونقل مردم ژاپن که هنوز در حال احیای خود پس از جنگ جهانی دوم بود کمک کند. در ابتدا حجم پیشرانه خودروها فقط به ۱۵۰ سی‌سی محدود بود و به نظر می‌رسید خریداران و خودروسازان علاقه‌ای به این محدودیت‌ها نداشته‌اند تا اینکه در سال ۱۹۵۵ قوانین بازنگری شد و سوبارو خودروی ۳۶۰ را معرفی کرد. در این حالت حجم پیشرانه‌ها به ۳۶۰ سی‌سی محدود شده بود و در نهایت این خودرو اولین موفقیت Kei ها را رقم زد. از اینجا به بعد بود که ژاپنی‌ها استقبال زیادی از خودروهای موردبحث به عمل آوردند و تا دهه ۷۰ میلادی خودروهای Kei تقریباً توسط تمامی خودروسازان عرضه می‌شدند.

به گزارش پدال و به نقل از carscoops، اما ایده تولید خودروهای Kei اسپرت در دهه ۸۰ میلادی و شکوفایی اقتصاد ژاپن شکل گرفت. در اواخر دهه ۸۰ میلادی تکنولوژی‌های زیادی همچون ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، توربو و… در این خودروها بکار رفت. در سال ۱۹۹۰ نیز محدودیت حجم پیشرانه از ۵۵۰ به ۶۶۰ سی‌سی رسید و خودروهای Kei اسپرت به معنای واقعی کلمه عرض‌اندام کردند. اولین خودرو از این دست در سال ۱۹۹۱ عرضه شد و هوندا بیت نام داشت. بیت آخرین خودرویی بود که توسط سوئیچیرو هوندا مؤسس این کمپانی چراغ سبز را دریافت کرد و نشان دهنده توانایی‌های این خودروساز ژاپنی در جابجا کردن مرزها بود. بیت از طراحی پیشرانه وسط کاملاً سفارشی، طراحی کانورتیبل دونفره و پیشرانه ۳ سیلندر ۶۵۶ سی‌سی تنفس طبیعی سود می‌برد. این پیشرانه به ویژگی MTREC مجهز بود که خروجی نهایی‌اش کسب قدرت ۶۴ اسب بخاری می‌بود. بیت تنها خودروی Kei بود که بدون توربو می‌توانست چنین قدرتی را تولید کند. با کسب حداکثر گشتاور در دور ۷۰۰۰ و قدرت در دور ۸۱۰۰، راندن بیت هیجان زیادی داشت و گیربکس سریع و صدای جالب تولیدی نیز بر جذابیت‌های آن می‌افزود. همچنین به لطف مهندسی هوشمندانه هوندا، این خودرو می‌توانست افراد بزرگ جثه را نیز به راحتی در خود جای دهد.

سوزوکی کاپوچینو روش متفاوتی را برای ارائه سواری هیجان‌انگیز انتخاب کرد. این خودروساز طراحی سنتی‌تر پیشرانه جلو و رودستر دیفرانسیل عقب را انتخاب کرد، چیزی که مزدا میاتا به نوعی در ابعاد بزرگ‌تر ارائه می‌کرد. این خودرو نیز از پیشرانه ۳ سیلندر سود می‌برد اما سوزوکی از توربو استفاده کرد هرچند قدرت پیشرانه همچنان ۶۴ اسب بخار بود. البته میزان گشتاور کاپوچینو دو برابر بیت بود. کامیسا می‌گوید تجربه راندن این خودرو شبیه محصولات اسپرت سنتی اما در ابعادی مینیاتوری است. این سوزوکی کوچک از تنظیمات سقف منحصربه‌فردی سود می‌برد و می‌تواند به شکل کوپه هاردتاپ، سقف تارگا و یا کانورتیبل کامل درآید. به لطف این ویژگی و محفظه بار مفید، سوزوکی در بین سه خودروی موردبحث کاربردی‌ترین آن‌ها بود.

نهایتاً به اتوزم AZ-1 می‌رسیم که توسط بخش سفارشی ساز اتوزم مزدا تولید شد. البته طراحی این خودرو توسط سوزوکی انجام شد و دو شرکت دیگر آن را شکار کردند. هرچند سوزوکی این ایده را رها کرد و مزدا نیز با فرصت‌طلبی آن را به چنگ آورد. متأسفانه AZ-1 در سال ۱۹۹۲ یعنی درست زمانی که ژاپن وارد رکود می‌شد عرضه گردید. رکورد اقتصادی و طراحی خاص‌تر نسبت به دو خودروی دیگر باعث شدند AZ-1 یک شکست باشد. این خودرو از کابینی تنگ و هندلینگ نه چندان جالب برخوردار بود و میزان فروشش زیر ۵ هزار دستگاه بود که کمتر از یک‌چهارم دو خودروی دیگر محسوب می‌شود. البته یک حالت عجیب و دوست‌داشتنی در این محصول مزدا وجود دارد که آن را خاص می‌سازد.

تا اواخر دهه ۹۰ میلادی، خودروهای Kei ABC اسپرت ژاپنی با بازار خداحافظی کردند و جای خود را به جعبه‌های متحرکی دادند که فقط به ایجاد فضای حداکثری در کابین فکر می‌کردند. پس از خروج ژاپن از رکود شاهد جولان خودروهای متنوع بودیم و در نهایت Kei ها حدود ۴۰ درصد بازار خودروی این کشور را به دست گرفتند اما این میزان از سال ۲۰۱۴ به بعد کاهش یافت که دلیلش تغییر ساختار مالیاتی کشور توسط مقامات ژاپنی بود. البته هنوز هم به نظر می‌رسد خودروهای Kei در بازار حضور پررنگی خواهند داشت و محصولاتی همچون هوندا S660 حتی می‌توانند دوباره هیجان را به این کلاس بازگردانند.

تماشا در یوتیوب:

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (273 ديدگاه)

    قوانین هوشمندانه یعنی این
    در عین حال حق داشتن خودرو برای همه تضمین میشه
    و چون سوخت وارداتیه و فضای پارک تو شهرای متراکم کم هست،ماشین ها کوچولو و به شدت کم مصرف هست
    با درامد سرانه ای که ژاپن داره خریدنش در حد پس امداز ۳ ماه حقوقه متوسط یک شهرونده

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۳
    1. ۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (612 ديدگاه)

      خیلی کی کار ها باحالن ژاپنی ها آدم های خلاقی هستن تنوع کی کار هارو میبینی تعجب میکنی با حداقل ابعاد توی انواع کلاس چه چیز هایی در اوردن
      کوپه ون پیکاپ کراس اوور هاچبک و … آدم دلش میخواد توی ژاپن باشه و فقط از دیدن تنوع لذت ببره

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۲
      1. محمد هادی

        ۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1244 ديدگاه)

        برید تصاویر این هوندا اس ۶۶۰ جدید رو ببینید!
        لذت میبرید از زیبایی و اسپرتی بودنش درعین جثه ی فوق الاده ریزش
        موگن معروف هم دستی به سر و گوشش کشیده با یه اسپویلر ظریف و زیبا و تیز عاااالی ترش کرده واقعا
        دم ژاپن گرم
        استاد اینجور ایده هان

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۱
  2. علی جردن

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (395 ديدگاه)

    Kei ایران هم شوتی سوارها هستن🤢

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۴
    1. ۹۱۱

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (360 ديدگاه)

      دقیقا. 😂😂

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
    2. یک کاربر

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (37 ديدگاه)

      🤣🤣

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
  3. شاپور

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (211 ديدگاه)

    آمریکا و ژاپن لایک

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۵
  4. meysam

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3529 ديدگاه)

    واقعا عاشق سگمنت کی کارها هستم

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲
  5. محمد هادی

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1244 ديدگاه)

    یادمه دایهاتسو هم یه نماینده ی فوق جذاب و تند و تیز شبیه به ظاهر مینی کوپر اسپرت داشت
    اونم خیلی خوششکل و تند و تیز بود
    مخصوصا رنگ نقره ایش

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  6. محمد هادی

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1244 ديدگاه)

    daihatsu copen 2022

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  7. BMW

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    واقعا ازشون خوشم میاد ماشین های عالی میسازن

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  8. mahmoodgh

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    از بین اینا که همشون خوبن.
    ولی قیافه سوزوکی کاپوچینو رو بیشتر می پسندم 😁

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  9. مهردادکمال

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    کی کار ها نشون دهنده زندگی اقتصادی و قناعت ژاپنی هاس در مورد خونه هاشونم همین قاعده وجود داره

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا