هفته نامه

آیا خودروی الکتریکی با مصرف برق نیروگاه، سازگار با محیط‌زیست است؟

قطعاً تاکنون شنیده‌اید که خودروهای الکتریکی به دلیل مصرف برقی که در نیروگاه با سوخت فسیلی تولید می‌شود، آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای درون‌سوز ندارد اما آیا این ادعا درست است؟

با فشار دولت‌ها و وضع قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه، صنعت خودروسازی جهان به‌سرعت در حال حرکت به سمت الکتریکی‌سازی است. بااین‌حال، خیلی‌ها معتقدند که خودروهای الکتریکی هم به‌طور غیرمستقیم سوخت فسیلی مصرف می‌کنند و بنابراین آلایندگی کمتری نسبت به همتایان درون‌سوز ندارند. طبق این ادعا، ازآنجایی‌که برق در نیروگاه‌ها با سوخت فسیلی تولید می‌شود، استفاده از خودروهای الکتریکی باعث کاهش تولید دی‌اکسید کربن نخواهد شد. بااین‌حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که این ادعا صحت ندارد.

در سال ۲۰۲۱، صنعت برق بریتانیا به‌طور متوسط برای تولید هر کیلووات ساعت برق، ۲۱۴ گرم دی‌اکسید کربن در هوا منتشر کرده است. این آلایندگی شامل حفاری، استخراج و توزیع گاز بین نیروگاه‌های برق می‌شود. همچنین مقداری از برق موردنیاز این کشور از طریق انرژی خورشید و باد تولید می‌شود و بنابراین، در روزهای آفتابی و بادی، تولید دی‌اکسید کربن کمتر خواهد شد درحالی‌که بدون وزش باد یا در روزهای ابری، مصرف سوخت فسیلی بیشتر می‌شود.

در حال حاضر، یک خودروی الکتریکی معمولی، با یک کیلووات ساعت برق می‌تواند حدود پنج کیلومتر را طی کند؛ بنابراین، وقتی ۲۱۴ گرم را بر پنج تقسیم کنیم، یعنی یک خودروی الکتریکی به‌طور غیرمستقیم در هر کیلومتر تنها ۴۳ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. این رقمی است که هیچ خودروی درون‌سوزی نمی‌تواند به آن نزدیک شود. به‌عنوان‌مثال، یک تویوتا یاریس هیبریدی با وجود مصرف تنها ۴ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر، با پیمودن هر کیلومتر ۹۲ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. این در حالی است که بسیاری از خودروها در هر صد کیلومتر حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کنند و آلایندگی آن‌ها در هر کیلومتر به ۱۶۰ گرم می‌رسد.

همچنین باید توجه داشت که این میزان دی‌اکسید کربن را فقط خودرو تولید می‌کند و آلایندگی‌های دیگری که در طول فرایند استخراج نفت و تبدیل آن به بنزین در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود محاسبه نشده است؛ بنابراین، در حال حاضر، یک خودروی الکتریکی به‌طور متوسط یک‌چهارم یک خودروی درون‌سوز دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. همچنین با استفادهٔ بیشتر از انرژی‌های تجدید پذیر در آینده برای تولید برق، میزان دی‌اکسید کربنی تولیدی در صنعت برق کشورها کاهش پیدا خواهد کرد و درنتیجه خودروهای الکتریکی سبزتر خواهند شد.

موضوع دیگری که در این رابطه مطرح می‌شود، میزان تولید آلایندگی در طول فرایند تولید خودروهای الکتریکی است. در حال حاضر، در طول فرایند تولید یک خودروی الکتریکی در مقایسه با خودروی درون‌سوز دی‌اکسید بیشتری تولید می‌شود. دلیل اصلی این موضوع، انتشار گازهای گلخانه‌ای برای تولید باطری‌ها است. بااین‌حال، به محضی که خودروی الکتریکی روی جاده می‌رود، به‌سرعت تولید دی‌اکسید کربن آن کمتر از همتای درون‌سوز می‌شود. البته این موضوع در کشورهای مختلف متفاوت بوده و به شیوهٔ تولید برق بستگی دارد.

به‌عنوان‌مثال، در آلمان که تولید برق سبز کمتر است، حدود سه سال طول می‌کشد تا خودروی الکتریکی میزان آلایندگی بیشتری که در زمان ساخت داشته است را جبران کند اما در نروژ این زمان تنها یک سال خواهد بود. بدین ترتیب، از این زمان به بعد، آلایندگی خودروی الکتریکی به‌مراتب کمتر از خودروی درون‌سوز خواهد شد؛ بنابراین، میزان آلایندگی غیرمستقیم خودروهای الکتریکی وابستگی مستقیمی به منبع تولید برق دارد. اگر برق با سوخت‌های فسیلی تولید شود، کمی بیشتر طول خواهد کشید تا تأثیر کربنی خودروی الکتریکی از خودروی درون‌سوز کمتر شود اما هرچه منبع انرژی تولید برق پاک‌تر باشد، خودروی الکتریکی سریع‌تر آلایندگی بیشتری که در هنگام ساخت تولید کرده است را جبران خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۱ دیدگاه‌ها

  1. ‌ ‌

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (4794 ديدگاه)

    سلام برای نسل آینده خیر

    موافقم 22
    مخالفم 4
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      برقی‌ها به سبب اینکه یه سیاست مخفیانه‌ی شومی از طرف غربی‌ها پشتشان خوابیده که عمل با گفتار در تضاد هست ، در حال حاضر یک درصد هم نمیشه رویِ مزایایش حساب باز کرد و تا حالا هرکسی هم برقی‌ها رو خریده و امتحان کرده به این نتیجه رسیده که اون چیزی نیست که رویش تبلیغ و مانُور میدهند !!!
      مگر بچه دانشجوها یا پیرمردها و پیرزن‌ها که از خونه به دانشگاه یا به دنبال خرید پیاز و پوشک میروند !

      بله ، برقی‌ها در حال حاضر بسیار هم برای محیط زیست ضرر دارند ، چون یکجا باعث آلودگی میشوند ، برعکس تنفس طبیعی‌ که فقط در شهرهای شلوغ که تَجَمُع دارند آلودگی هم دارند !!!

      موافقم 18
      مخالفم 37
    2. Safa

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (82 ديدگاه)

      خودروهای الکتریکی به ازای هر کیلو گرم ، ۴۳ گرم دی اکسید کربن اضافه بر آنچه که تا کنون نیروگاه ها تولید میکردن تولید میکنن.. مصرف برق اینها و تولید گاز اینها به مصارف برق و تولیدات کلی که تا حالا داشتیم اضافه میشه

      موافقم 2
      مخالفم 3
    3. Safa

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (82 ديدگاه)

      تولید برق در بریتانیا یک شرایط ایده ال هست ، نباید اونو استاندارد شرایط تولید برق در همه جای دنیا دونست.
      مثلا ایران که نیروگاه ها حرارتی هستن و حرارت بسیار زیاد و غیر بهینه ای دارن که خودش روی اب و هوای منطقه ای تاثیر منفی داره و موجب کاهش بارندگی میشه.
      حالا مصرف برق خودرو های الکتریکی هم که منجر به تولید برق بیشتر میشن رو هم به اینها اضافه کنید ببینید برای محیط زیست خوب هستند یا مضر. الایندگی باطریها رو هم حساب کنید.

      موافقم 3
      مخالفم 5
      1. علی

        ۱۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (14 ديدگاه)

        دوست عزیز خود تحقیری تا کجا..
        نرخ تولید برق تجدید پذیر در انگلیس نهایتا 10 درصد بیشتر از ایرانه..
        ضمن اینکه شاید مردم کمتر بدونند ، صنعت توربین گازی ایران پیشرفته ترین صنعت کشور هست و در حد زیمنس آلمان در سیکل ترکیبی 63 64 درصد بازده تولید برق داریم.. 90 درصد تولید برق هم با گاز هست یعنی کمترین تولید آلایندگی

        این جوک تاثیر نیروگاه روی گرما و باران هم تاحلا نشنیده بودم جالب بود!!

        مهمترین نکته اما اینه که در هم دنیا شب ها حدود 25 30 درصد ظرفیت تولید برق به دلیل تعطیلی صنعت و کاهش مصرف خانگی بی استفاده میمونه و نیروگاه هم مثل موتور ماشین نمیشه روشن خاموش کرد. بنابراین با یک فرهنگ سازی بسیار ساده که مردم ماشین هارو شب ها از 12 تا 6 صبح شارژ کنند، عملا بیش از 80 درصد مصرف انرژی خودرو کشور مجانی میشه!! یعنی ذخیره 100 مییلون لیتر بنزین روزانه از 136 میلیون تولید روزانه و صادرات اون!!
        طبق آمار ها بیش از 80 درصد مردم هم روزانه نهایتا 90 تا 100 کیلومتر پیمایش خودرو دارند که حتی کوچکترین باتری های حال حاظر که 200 کیلومتری هستند و بار شارژ هر شب شبانه کاملا جوابگو نیاز روزانه کشور هست!!

        الانم فقط در تولید باتری در کشور کمبود تکنولوژی داریم که اونم با توسعه باتری های یون سدیم مثل چین که حدقل 250 کیلومتر پبمایش داره، مشکل باتری های گران قیمت وارداتی لیتیوم هم حل میشه، وگرنه ابر شرکت مپنا همین الان کاملا موتور برقی ایرانی و زیرساخت ها و زیرسیستم های مدار شارژ ماشین رو ساخته

        موافقم 8
        مخالفم 6
        1. Safa

          ۱۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (82 ديدگاه)

          اینکه شما نشنیدی دلیل بر اشتباه بودن یک موضوع میشه؟؟ این نظر از تحقیق و بررسی در داخل کشور توسط کارشناسان با مدارک بالای تحصیلی طی چند سال صورت گرفته .. حالا شما باور نکن.. شاید شما تمام دلیل گرمای زمین رو خودروهای درون سوز میدونید؟
          در ضمن ما همین الان هم قدرت تولید برق کافی برای نیاز فعلی کشور رو نداریم، برای همین قطعی برق داریم در کارخانجات و شهرک های صنعتی..
          من مخالف خودروی برقی نیستم ..برای مصارف داخل شهری بسیار هم مناسبه‌ .
          بحث سر پاک بودن تولید برق هست. شما هم بیشتر شعار های دولتی رو باور کردی تا حقایق رو.
          ولی صنعت تولید برق اگر به ضرر محیط زیست نبود انقدر سرمایه گذاری برای تولید برق از روش های دیگه نمیشد..

          موافقم 4
          مخالفم 3
        2. amir

          ۱۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3519 ديدگاه)

          جوک تاثیر نیروگاه و صنایع در باران رو حاج آقا با تولید گوگرد دی اکسید و تولید باران اسیدی جواب شما رو میده و وقتی هوا گرم تر بشه بارندگی رو هم کاهش میده
          با عرض پوزش از شما تحلیل گر برتر خاور میانه

          موافقم 1
          مخالفم 2
  2. محمد

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    تکلیف باطریهای بلا استفاده که بازیافت نمیشوند چی میشه ؟
    همین الان کلی باطری موبایل بازیافت نشده بخصوص در کشورهای در حال توسعه که هزینه بازیافت بالاست در طبیعت رها شده

    موافقم 22
    مخالفم 21
  3. datsun

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3883 ديدگاه)

    برق تولیدی به هیچ عنوان پاک نیست برقی هم که از انرژی های تجدید پذیر به دست میاد به جز برق آبی بقیه بسیار مقدار اندکی دارن که نسبت یه مصرف اصلا به حساب نمیان از طرفی هم دولتها نسبت به مصرف ماده ارزشمند نفت محافظه کار شدن و به بهانه محیط زیست به دنبال برقی کردن خودروهان وگرنه محیط زیست اولویت دهم دولتها هم نیسته

    موافقم 36
    مخالفم 18
    1. Tesla

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (654 ديدگاه)

      آخرین تلاش ها برای توجیه کردن عقب ماندگی شدید جاپون 🤣🤣🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️

      موافقم 9
      مخالفم 66
      1. Saeed

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (213 ديدگاه)

        اون عقب موندگی نیست آرامش قبل طوفانه

        موافقم 24
        مخالفم 13
        1. Car love

          ۱۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (700 ديدگاه)

          طوفان bz4x مگه نبود؟

          موافقم 7
          مخالفم 27
    2. Ehsan

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (627 ديدگاه)

      دیگه تو متن به طور مشخص داره توضیح میده با عدد و آمار،چرا در برابر واقعیت مقاومت میکنین؟ یعنی کسی هم هست که فکر کنه آلایندگی بنزینی کمتره؟ اصلا کاری ندارم کدوم بهتره قطعا هر ماشین بازی طرفدار بنزینیه ولی خیلی مشخصه که آلایندگیش بیشتره اینجا هم توضیح داده.اگر میتونی نقضش کن که قطعا نمیتونی

      موافقم 19
      مخالفم 21
      1. amir

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3519 ديدگاه)

        ولی کاش تکنولوژی برقی ها پیشرفت میکرد بیشتر مثل شارژدهی بالا تر وزن کمتر زمان شارژ کمتر ارائه راهبرد جهت بازیافت باتری های فرسوده و ….

        موافقم 6
        مخالفم 3
      2. amir

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3519 ديدگاه)

        حتما برقی ها سود بیشتر وآلایندگی کمتری دارن که انقدر به دنبال برقی سازی کردن هستن یه نفر دو نفر … امروز همه دنبال برقی هستن وگرنه مثل خیلی چیز های دیگه میگذاشتنش کنار یه عده میگن نمیدونم اهرم فشار عربی رو بزارن کنار یا راهبرد غربیه
        ایناهم درسته ولی اگر تنها کلک بود خوده مردم پسش میزدن
        قطعا که برقی ها بهتر از بنزینی ها هستن

        موافقم 6
        مخالفم 3
    3. MILADZM

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      داس تون بسه اینقد خودتو مسخره عام و خاص نکن
      هزار تا هم از این تخیلات ذهنیت کامنت کنی واقعیت تغییر نمیکنه
      خودروسازی ژاپن به زودی راهی زباله دان تاریخ میشه
      کمپانی که نتونه به نیاز و خواست بازار پاسخ در خور بده رفتنیه
      حالا بشین طومار بنویس من ک اهمیت = صفر

      موافقم 4
      مخالفم 23
      1. ایران

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (341 ديدگاه)

        بله قطعا خودوروسازی که سالی ده میلیون خودرو میفروشه و از هر ۹ خودرویی که هر سال تو دنیا فروش یکیش مال تویوتاست به زباله دان تاریخ میره خیلی تحلیل درستیه

        موافقم 17
        مخالفم 2
      2. amir

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3519 ديدگاه)

        کاربر میلاد
        اول یاد بگیر یوزر طرف رو دست کم درست بگی دوم اینکه شکی نیست در اینکه امروزه جاپون به دلالی مدیریتی تکنولوژیک در زمینه برقی ها عقب مونده
        اما بعید میدونم خودروسازی جاپون راهی زباله دان تاریخ بشه همون طوری که جنرال موتورز رو بحران نفت دهه هفتاد میلادی و ورشکستگی نتونست از راه به در کنه به طور کلی کمپانی های بزرگ اعم از تویوتا هیوندای جنرال موتورز معمولا از راه به در نمیشن و همیشه در پی رصد بازار هستن و حتی توانایی جان سالم به در بردن از بحران های بزرگ رو هم دارن

        موافقم 11
        مخالفم 2
  4. مازیار

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (823 ديدگاه)

    و گذشته از این، موضوع چشم انداز این مسیره
    که در مورد برقی ها بسوی تولید برق غیر فسیلی بیشتر و در مورد بنزینی ها بسوی اتمام منابع فسیلی هست

    موافقم 16
    مخالفم 6
  5. Mr. gt c

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (420 ديدگاه)

    هدف اصلی الکتریکی سازی صنعت خودرو گرفتن اهرم فشار از کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه است، خودتون بصورت جداگانه تحقیق کنید متوجه این موضوع میشد که صنعت خودرو سهم بسیار کمی در آلوده کردن هوا نسبت دیگر صنایع داره وگرنه آلایندگی خوردو های یورو ۶ تا الانشم کمه چه برسه به یورو هفت، خلاصه عجله شرکتها صرفاً بخاطر محیط زیست نیست بلکه تحت فشارند، حداقل این حس به آدم منتقل میشه.

    موافقم 16
    مخالفم 19
    1. Killer

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (596 ديدگاه)

      سهم بسیار کمی دارن؟ یک پنجم آلودگی هوا در آمریکا بخاطر خودروهای درون سوز هست،بنظرت یک پنجم کمه؟ این فقط مربوط به خود خودرو هست و پالایشگاه حساب نشده! اصلی ترین عامل آلودگی هوا در ایران خودرو هست،اینم کمه؟ اشتباه تحقیق کردی فکر کنم

      موافقم 17
      مخالفم 15
      1. amir

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3519 ديدگاه)

        مهم ترین عامل آلودگی در ایران تولید برق از مازوت در نیروگاه هاس پیام عزیز کسی منکر نقش گسترده خودروها نمیشه ولی چیزی که در زمستان و پاییز خیلی یهو هوا رو آلوده تر میکنه اینه پیام جان

        موافقم 11
        مخالفم 3
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2752 ديدگاه)

          خیر دوست عزیز
          مهم ترین آلودگی شهرهای ایران، خودروها و موتورسیکلت‌های بسیار پرمصرف با پیشرانه فاقد استاندارد آلایندگی در سطح جهانی هست
          بعد از خودرو و موتورسیکلت، صنایع آلاینده در ایران، مثل فولاد و سیمان و پتروشیمی اطراف شهرهای بزرگ، مشکل ساز هستند
          اون روزهایی که تهران و اصفهان در فصل زمستان درگیر آلودگی شدید می‌شن، مصرف مازوت در نیروگاه ها متوقف می‌شه

          موافقم 15
          مخالفم 3
        2. amir

          ۱۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3519 ديدگاه)

          به هرحال چیزی که مشخصه مشخصه نیاز به توضیح منو شما نداره

          موافقم 2
          مخالفم 4
        3. amir

          ۱۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3519 ديدگاه)

          قطعا کسی که بگه صنایع و خودرو نقشی در آلودگی هوا نداره باید مهر بره سر کلاس درس دبستان اما چرا بار ها وبارها در اخبار این مازوت جنجال بپا کرده؟ چرا تا همین که زمستون و پاییز میشه با وارونگی هوا آلودگی ده برابر میشد همین دو سه سال پیش؟

        4. amir

          ۱۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3519 ديدگاه)

          پس آقای اشتری داخل چین هم تمامی خودرو ها از استاندارد یورو ۲ استفاده میکنن و همه اونجا ژینگ ژونگ های بیست سال پیش سوار میشن و مصرف زغال سنگ در نیروگاه های چینی هم اصلا نقشی در قرار گرفتن چین در صدر جدول تولید کربن در اکسید نداره

          موافقم 6
          مخالفم 4
        5. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2752 ديدگاه)

          زغال سنگ چین، ربطی به مازوت ایران داره؟
          در چین خودروهای کم مصرف از بنزین بسیار باکیفیت استفاده می کنند
          در چین موتورسیکلت های CG بازار ایران، اجازه تردد ندارند
          در چین تعداد خودروهای برقی به شدت در حال افزایشه
          ضمنا در چین، آلودگی هوا کاملا بهتر از ایران نیست و شهرهای زیادی وجود دارند که خیلی اوضاع آلودگی‌شون خرابه

          موافقم 12
          مخالفم 3
        6. amir

          ۱۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3519 ديدگاه)

          منظورم اینه که علاوه بر خودروها در صنایع هم بسیار آلودگی تولید میشه چه بسا بیشتر از خودرو ها ولی اصلا توجهی بهش نمیکنن چندان منظورم اینه که در بسیاری از نیروگاه ها دارن از سوخت بی کیفیت استفاده میکنن منظورم اینه که نیروگاه اتمی پسماندشو میریزه تو دریا منظورم اینه که چین برای ماهیگیری میاد تو خلیج فارس با برق ولتاژ بالا تمام آبزی ها رو میکشه و خیلی هاشونو دور میندازه اصلا منظورم اینه که هیچ تفکری برای کربن دی اکسید تولیدی در حین تولید برق برای خودروهای برقی و سایر صنایع نمیشه منظورم اینه که برای استخراج نیکل کبالت و منیزیوم و منگنز و …. خیلی آلودگی تولید میشه امروزه هزاران ماهواره و زباله فضایی در حال گردش به دور زمین هستن چند مدتی پیش همین آقای ایلان ماسک برنامه ای رو رونمایی کرد برای جمع آوری زباله هایی فضای منظورم اینه که وضع انسان امروزی در حفاظت از محیط زیست بسیار خرابه و جنجالی که برای برقی ها به پا شده تنها گوشه ای کوچک از تلاش های لازمه برای کاهش آلودگی طبیعته و داستان های بسیار بزرگ تری از بنزینی بودن خودرو ها نمیدونم سوخت بی کیفیت و خودرو های فرسوده درحال رخ دادنه که نیاز به رسیدگی داره و همچنان به حال خودشون رها شدن ربط زغال سنگ چین به مازوت ایران اینه که جفتشون از سوخت آشغال و کم بازده برای تولید برق استفاده میکنن فقط برای کاهش هزینه در جواب کامنت سوم بنده هم که گفتید در چین خودرویی که در ایران تردد میکنه اجازه تردد نداره منظوره من وارونه بود یعنی منظورم این بود که یعنی چینی هام مثل ایرانی ها مگه از تولیدات بیست سال پیششونو سوار میشن؟ خیر اونا به روزه حمل و نقلشون منظورم این بود که چین در زمینه صنایع داره گند میزنه به محیط زیست

          موافقم 6
          مخالفم 1
    2. عارف

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (326 ديدگاه)

      کاملا درست فرمودید جناب gt برای رهایی از فشار نفت و گاز که از اختیار کشورهای صنعتی در حال خارج شدن هست این تصمیم سیاسی پررنگ شده . وگرنه اگر فرایند استخراج نفت تا سوخت را در برابر فرایند استخراج مواد برای باطری را بررسی کنیم ، برق و باطری آلودگی بیشتری خواهد داشت

      موافقم 8
      مخالفم 18
      1. احسان

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (146 ديدگاه)

        سایت ویژوال کپیتالیست یک سری اینفوگرافیک در این مورد دارد که از قضا کل فرآیند باطری و تولید آن و بعد برق باز پاک تر هست، شما از کدام منبع میگید استخراج برق و باطری آلودگی بیشتر دارد؟ کشور های پیشرفته نه به خاطر وابستگی نفت صرفا بلکه تغییرات اقلیمی که اقتصادشون رو تهدید می کنه چنین تصمیمی گرفتن. کشور های غربی دهه ها پیشتر از قضا وابستگی خیلی بیشتری داشتند،و از قضا از زمانی که کانادا و آمریکا و نروژ و کشور های صادر کننده نفت تولیدشون فزاینده شده دیگه اوضاع و احوالشون مثل دهه ۶۰_۷۰ میلادی نیست.

        موافقم 13
        مخالفم 3
        1. amir

          ۱۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3519 ديدگاه)

          مشخصا در واقع غربی ها هرموقع که بخوان عرب ها رو تحت فشار میگذارن و دیگه نمیگذارن مثل دهه ۷۰ بشه اما استفاده فزاینده باتری های برقی از فلزات گرانبهایی مثل نیکل کبالت و اینا و آلودگی هایی که برای استخراج این فلزات به وجود میاد رو باید در نظر گرفت
          خیلی از صنایع هستن که آلایندگی بسیاری دارن وباید برای اونا فکری بشه

          موافقم 2
          مخالفم 4
    3. مازیار

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (823 ديدگاه)

      صنعت خودرو سهم بسیار کمی نداره بلکه بسیار زیاد داره
      چون موضوع آلودگی شهرهاست جایی که آدم‌ها زندگی میکنن که سهم خودروها در آلودگی به بالای هشتاد درصد میرسه
      کارخونه ها خارج از شهر هستن

      دستان پشت پرده در امر برقی سازی هم پارانویای این صنعت هست

      موافقم 13
      مخالفم 1
  6. Killer

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    جواب خیلی واضح بود،معلومه که آلایندگی کمتری دارن
    فقط کسایی میگن إلایندگی برقی بیشتر از بنزینیه که برند مورد علاقشون اندر خم یک کوچس تو ساخت الکتریکی و داره نقش نوکیا رو بازی میکنه و از همه عقب تره!

    موافقم 8
    مخالفم 16
    1. TRD

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اگه منظورت ژاپنه ، باید خدمتت بگم که فقط نیسان تا همین الان ، یک میلیون خودروی برقی فروخته .
      مسئله ژاپنیا مدیریتیه .
      عقب ماندگی وجود نداره مگر ذهن بعضیا .

      https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/678579/nissan-global-bev-sales-one-million/amp/

      موافقم 10
      مخالفم 3
    2. datsun

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3883 ديدگاه)

      برند مورد علاقه نیسانه که اولین خودرو الکتریکی تولید انبوه رو که در سرار دنیا عرضه شد رو تولید کرد اون موقع هیوندا ماشین کنترلی باتری دار هم نمیتونست تولید و اولین خودرو الکتریکیش دهه ۴۰ میلادی تولید کرد مدل تاما اون موقع هنوز موسس هیوندا هم بدنیا نیومده بود

      موافقم 10
      مخالفم 2
  7. Tesla

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    یکی از تامین کننده های بودجه رسانه های زرد شرکت های نفتی هستن ! پس طبیعیه که سعی میکنن در آخرین روز های مانده به ورشکستگی تمام تلاششون رو برای نجات از این سرنوشت شوم با استفاده از اخبار جعلی انجام بدن ! به هر حال ۷۰ درصد نفت دنیا تبدیل به بنزین برای فسیلی های بی‌مصرف و آلاینده میشه 🤣🤣 همه دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی دنیا مثل دانشگاه هاروارد تایید کردن که حتی اگه همه انرژی خودرو های الکتریکی دنیا رو با استفاده از سوزوندن نفت هم تامین کنن باز بسیار آلودگی کمتری تولید میکنه

    موافقم 8
    مخالفم 21
  8. Car love

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (700 ديدگاه)

    بد شد که! جاپونیا میگفتن آلودگی بنزینی بهتره که ☹️اینم اشتباه از آب دراومد

    موافقم 5
    مخالفم 8
  9. AMANTE

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1905 ديدگاه)

    چند روز پیش یک پادکست گوش میدادم که بین یک طرفدار ماشین الکتریکی و یک طرفدار ماشین بنزینی بود و وسط های پادکست طرفدار بنزینی گفت: اصلا قبول ماشین الکتریکی پاک و دوست دار محیط زیست ولی اون آهن و پلاستیکی که برای ساخت ماشین الکتریکی و بنزینی استفاده میشه خودش تولید آلودگی میکنه و نمیشه گفت یک ماشین صد در صد پاک و دوست دار محیط زیست هست.

    موافقم 4
    مخالفم 9
    1. Amirmohammad

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (561 ديدگاه)

      بحث این نیست کدوم ١٠٠ درصد پاکه،بحث اینه کدوم آلودگی کمتری اینجاد میکنه وگرنه قطعا تو چنین صنعتی ١٠٠ درصد پاک بودن رو نداریم

      موافقم 11
      مخالفم 4
    2. احسان

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (146 ديدگاه)

      ایشون که سفسطه کردند مگر قرار هست خودروی الکتریکی کاملا بدون آلودگی باشه؟ همین که آلودگی کمتری داره بهتر نیست مگه؟ اینکه کربن کمتری انتشار پیدا کنه و از اون مهم تر آلودگی کمتر داشته باشه و از همه این ها مهمتر منبع آلودگی به جای انتشار مستقیم در خیابان در اطراف شهر باشه ،مزیت عمده ای هست که برای سکوت طرفدار بنزینی ها کافیه.ما نمیتونیم خودرو رو از زندگی مون حذف کنیم اما میتونیم که تاثیر مخربش رو کمتر کنیم.

      موافقم 11
      مخالفم 3
    3. heshmat021

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (378 ديدگاه)

      بحث بد و بدتره، وگرنه یه خیار هم کلی آلودگی تولید کرده، از حمل و نقل اش بگیر تا کود و آبیاری اش

      موافقم 3
      مخالفم 1
  10. Elmiraj

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3184 ديدگاه)

    اگر تکنولوژی خودروهای درون‌سوز یک قرن دیگر هم به قوت خود باقی باشه بازم رسیدن به بازدهی ۹۰ درصدی برای آن ها یک رویا خواهد بود ، چیزی که سالهاست در خودروهای تسلا می‌بینیم….

    متوسط مصرف خودروهای نسخه های مختلف model 3 و model y زیر ۲۰ کیلووات ساعت در صد کیلومتر هست که معادل ۲ لیتر بنزین هست ، اگر نگاهی به همتایان درون سوز آنها در شرکت های bmw و بنز نگاه کنیم به پنج برابر این مصرف میرسیم…!

    حال مقایسه کامیون Semi کە جدیدترین محصول تسلا هست ( غولی که سه برابر راندمانی بهتری از model 3 داره ) با همتایان دیزلی آن که آلاینده ترین نوع وسایل نقلیه در جاده ها هستن ، بهتر بهمون میگه درون سوز ها از اول تا به امروز چه فاجعه ای بودن و هستن.

    موافقم 8
    مخالفم 15
    1. مازیار

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (823 ديدگاه)

      نگاه به همتایان درونسوز حالا چرا از بنز و بی ام و؟😄
      همتایان امریکایی که خوش اشتها ترن

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. Elmiraj

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3184 ديدگاه)

        Model 3 و Model y در سه نسخه تولید میشن که بسیار به نسخه های پایه ، میانه و پرفورمنس سری سه bmw و C کلاس مرسدس بنز نزدیک هستن و برای مقایسه بازدهی بین خودروی الکتریکی و درون سوز بدلیل تشابه قیمت گزینه های بسیار خوبی هستن و در اغلب نشریات هم مقایسه میشن…

        متاسفانه این تنوع در بین محصولات کادیلاک و لینکلن وجود نداره وگرنه در بحث بازدهی بهتر از آلمانیا نیستن.

        موافقم 7
        مخالفم 4
    2. مجتبی .

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      یعنی بازدهی کامیون سمی ۱۸۰ درصده؟؟؟

      1. Elmiraj

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3184 ديدگاه)

        به لحاظ وزن و مصرف انرژی به ازای ۱۰۰ کیلومتر نه راندمان سیستم درایو کامیون .

        1. مجتبی .

          ۱۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1231 ديدگاه)

          کامنتهای خودتونو مجدد بخونین.

          موافقم 1
          مخالفم 1
  11. بهزاد

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2532 ديدگاه)

    مشکل اصلی تولید دی اکسید کربن هست که طبق آمار رسمی در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۶.۸ میلیارد تن گازهای گلخانه ای در جهان تولید شده و از این میزان سهم خودروهای سواری و ون حدود ۳.۵ میلیارد تن میشد!
    به عبارتی صنعت حمل و نقل سبک به غیر از کشتی و هواپیما و قطار و کامیون تاثیری کمتر از ۱۰ درصد از آلاینده ها داره.
    کشور چین سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد تن آلایندگی تولید کرده ، معادل ۲۷ درصد کل جهانی و متاسفانه ۵۵ تا ۶۰ درصد نیروگاه های برق این کشور وابسته به ذغال سنگ هستند و فقط در سال ۲۰۲۳ واردات ذغال این کشور دو برابر شده و طبق پیش بینی ها بیش از ۱۲ میلیارد تن آلایندگی کربن این کشور هست و به دلیل خشکسالی سهم تولید تولید برق آبی از این منبع در چین کاهش یافته.
    حالا حساب کنید ارقام مصرف برق خودروهای برقی که از بیخ و بن کذبه و حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد تلفات دارند و حجم آلایندگی چین و هند از منابع عهد بوق چطور میخوان گازهای گلخانه ای بیارن پایین شاید پاسخش دست تحلیلگر ناب صنعت خودرو المیراج باسه.

    موافقم 16
    مخالفم 7
    1. heshmat021

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (378 ديدگاه)

      همه گفته هات درست، ولی کی میتونه چین و هند رو مجبور به کاهش تولید آلودگی بکنه؟ کی میتونه ایران رو مجبور به کاهش تولید آلایندگی بکنه؟
      کاهش آلودگی فقط تو کشور های آزاد و توسعه یافته مطرحه و حتی اونجا هم تغییرات خطوط تولید و صنعت هزینه مستقیم و هزینه غیر مستقیم قطع شدن زنجیره تولید رو داره که میتونه اقتصاد رو فلج کنه

      در نتیجه میان سمت کاهش آلودگی خودرو ها یا شرکت هایی که زیاد وابستگی ندارن

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. amir

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3519 ديدگاه)

        بله در کشور هایی که نام بردید تنها به جیب خودشون فکر میکنن و لا غیر

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. amir

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3519 ديدگاه)

      متاسفانه کسی زورش به چینی های فرصت طلب و بی ملاحظه نمیرسه همونطور که در روس ها و آمریکایی ها در درگیری های نظامی نرسید و امروزه با اتمی بودن چین و بازدارندگی اتمیش و همچنین نقش گسترده چینی ها در تامین مواد اولیه و نیروی کار در صنعت اروپایی ها و آمریکایی ها متاسفانه کسی دیگه زورش به طور مستقیم نمیرسه این چینی ها بزرگترین نقش رو در نابودی طبعیت اعم از نیروگاه های زغال سنگیشون و نابودی دریاها با روش ماهیگیری با ولتاژ بالا و جمعیت فراوانش و خیلی چیز های دیگه دارن

      موافقم 4
      مخالفم 3
    3. R@min

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2015 ديدگاه)

      اونایی که این مسائل مطالعه کردن بهش واقف هستن بهزاد جان و این مقالات سرسری که همون احمق های گلوبالیست که از قضا قدرت رسانه ای آمریکا هم پشتشون هست خیلی از حقایق رو زیر منافعشون دفن می کنن.

      دنیای کثیفی هست و روز ب روز بدترم میشه.

      موافقم 5
      مخالفم 3
    4. Elmiraj

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3184 ديدگاه)

      ((مشکل اصلی تولید دی اکسید کربن هست ))

      مشکل اصلی اینجا تولید دی اکسید کربن توسط خودروهای درون سوز هست که چهار برابر خودروهای الکتریکی هست…
      تو این متن میگه که اگر کل برق یک خودروی الکتریکی حتی اگر از مازوت و زغال سنگ هم تولید بشه بازم اون خودروی الکتریکی یک چهارم یک خودروی درون سوز موجب آلودگی میشه.

      خواستی با این آمار ها تاثیر تویوتا را که در صدر جدول آلوده کننده ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا قرار داره را بی اهمیت جلوه بدی که بازم حرفات بی ربط بود .

      موافقم 4
      مخالفم 7
      1. amir

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3519 ديدگاه)

        دکتر مهندس المیراج
        تو حرفای من چیزی از تویوتا میبینید؟
        من حرف از چینی ها میزنم یا ژاپنی ها
        متاسفانه مثل این که تحلیل گران برتر خاور میانه حتی از سواد درست حسابی برای خواندن هم بهره ای نمیبرند

        موافقم 5
        مخالفم 2
      2. حسین

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1158 ديدگاه)

        مثل اینکه مطلب امروز بدجوری شما رو ناراحت کرده المیراج. انتظار افزایش سود تویوتا نداشتی؟ حق داری. تو و اون فیک صد اکانت چهار ساله خودتونو باز کردین آخرش هم تحلیل های آبکی و آبدوغ خیاری تون رفت تو…
        صدر جدول آلوده کننده ترین خودروساز متعلق به برندهایی هست که مجبورن میلیارد دلاری پول بدن تا کردیت بخرن اونم در حالی که تولید و فروش شون یک دوم تویوتا هم نیست.
        پدال تبدیل شده به محل نشر خزعبلات یک مشت متوهم سبک مغز

        موافقم 6
        مخالفم 6
      3. بهزاد

        ۱۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2532 ديدگاه)

        المیراج دانشمند مشکل اصلی شما نمیدونم چیه ولی میدونم هر انسانی مقداری قدرت تحلیل و تفکر به صورت ذاتی داره منتهی برخی انسانها خودخواسته اون بخش از مغزشون را یک قفل محکمی میزنن تا مبادا باورهاشون خدشه دار بشه.
        این جفنگیاتی که میشنوید و کپی پیست میکنید ذره ای ارزش نداره و با واقعیت همسو نیست.
        اولین اتفاق برای برق در شبکه انتقال میوفته که در بهترین حالت ۱۰ تا ۱۵ درصد تلفات انرژی داره.
        دومین اتفاق زمان شارژ یک خودروی برقیه که بازهم
        تلفات انرژی حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد شاملش میشه؛
        it found that 125.2kWh must be used to fill the 105kWh net battery of the BMW iX
        این برای بی ام و ix
        It was a similar story for the Ford Mustang Mach-E, which received 106.3kWh to fill the 88kWh battery
        این هم فورد موستانگ و چون شما از مرحله پرتی یک توضیحی اضافه کنیم که مثلا ظرفیت باتری موستانگ مک ای ۸۸ کیلووات هست و زمانی که از صفر تا ۱۰۰ شارژ بشه میزان انرژی مصرفیش ۱۰۶ کیلووات هست و دقیقا ۱۸ کیلووات تلفات انرژی وجود داره که در کابلها و اتصالات به صورت گرمایی هدر میره.
        مورد بعدی هم تلفات باتری در دماهای پایین و بالاست به همراه اضافه شدن وزن مثل دو یا سه سرنشین و باری که اضافه میشه.
        مورد بعدی هم از دست رفتن ظرفیت باتری که هر سال حداقل بیش از ۵ درصد شاملش میشه و یک خودروی برقی مثلا ۵ ساله براحتی تلفات ۲۰ درصدی بدون پیشامد خاصی خواهد داشت.
        در واقع کسانی که مطالب مربوط به مصرف انرژی خودروهای برقی را بولد میکنند از نظر اطلاعات فنی زیر صفر هستند که شما هم شاملش میشی.

        موافقم 4
        مخالفم 4
      4. بهزاد

        ۱۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2532 ديدگاه)

        این برآورد سازمان انرژی آمریکا از میزان تلفات برق از تولید تا مصرف میباشد:
        the average loss of power between the power plant and consumers ranges between 8-15%.
        بین ۸ تا ۱۵ درصد تلفات در انتقال.

        موافقم 4
        مخالفم 3
  12. ali

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    من کاری به آلایندگی کمتر خودروی برقی ندارم. ولی واقعادوست دارم یکیشو داشته باشم.کلا از گشتاور آنیُ بی صدا بودن و بی دردسر بودن موتور الکتریکی خوشم میاد

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. amir

      ۱۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3519 ديدگاه)

      من هم مثل شما
      با وجود اینکه ماشین بازم و انواع اقسام مدل های ماشین رو میشناسم اما به طرز جالبی صدای ماشین ها برام خیلی جالب نیست بیشتر تحمل میکنم حالا صدای لامبورگینی فراری رو فقط باید ازش لذت ببری اما صدای موتور پراید و پارس و نمیدونم هیوندای و تویوتا و فورد زیر ۵۰ هزار دلار و تا حتا بنز و بیمر زیر ۱۰۰ هزار دلار چه چیزی برای گوش کردن داره؟ برقی ها خیلی راحت هیج صدایی ندارن آلودگی که در حین حرکت ندارن فقط امیدوارم فکری بیشتر برای تامین برق برقی ها بکنن که آلودگیش کاهش پیدا کنه و به قول معروف گربه رو دم حجله بکشن

      موافقم 3
      مخالفم 2
  13. JaMsHiD

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2530 ديدگاه)

    وضعیت ما ماشین بازا مثل ماشینی هست که تو گل گیر کرده
    ما هم تو تعصب و غیر انعطاف پذیری مون گیر کردیم …
    باتلاقی که هر چی بیشتر گاز بدی بیشتر میری داخل
    آینده اینه منم دوستش دارم👍

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. حسین

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (399 ديدگاه)

    شما اطلاعات مستدل از معتبرترین منابع دنیا در مورد پاک‌تر بودن خودروی برقی رو هم بذاری جلوی چشم یک عده باز سرشون رو میکنن زیر برف حرف خودشون رو می‌زنن. واقعا تعصب و لجاجت در عقاید چه بر سر این کشور آورده.

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا