مزدا

نگاهی به تاریخچه چهار نسل مزدا MX-5 میاتا

این کوچولوی دوست‌داشتنی!

زمانی که مزدا برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو ۱۹۸۹ اقدام به معرفی MX-5 میاتا کرد مأموریتی واضح برای آن در نظر گرفت. این خودرو به دنبال جذب جوانان بود. فرمول وزن و قدرت پایین در آن زمان کمی عجیب جلوه می‌کرد اما گذشت زمان نشان داد که فرمول مزدا تا چه اندازه موفقیت‌آمیز بوده است.

MX-5 این روزها به عنوان یک خودروی اسپورت اساسی شناخته می‌شود و مناسب افرادی است که به دنبال تجربه رانندگی در هوای باز هستند. در ادامه خواهیم دید که این خودروی کوچک طی این سال‌ها همچنان فرمول موفقیت‌آمیز خود را حفظ کرده است. بیایید نگاهی به چهار نسل MX-5 میاتا داشته باشیم.

  • نسل اول (سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷)

اولین نسل این خودرو که به عنوان مدل سال ۱۹۹۰ وارد بازار شد قدرت زیادی نداشت. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی MX-5 میاتا نسل اول قدرت ۱۱۵ اسب بخاری داشت و حتی با وجود وزن حدود یک تنی این خودرو شتاب ۹ ثانیه‌ای را ثبت می‌کرد؛ اما این امر باعث نشد سواری هیجان‌انگیز این رودستر دو نفره فراموش شود. میاتا در طی همین مدت کوتاه قلب طرفداران را تسخیر کرد و چندین جایزه مختلف به دست آورد.

  • نسل دوم (سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵)

وقوع تأخیر در فرایندهای تولید باعث شد میاتای نسل دوم به عنوان مدل ۱۹۹۹ روانه بازار آمریکا شود اما همین زمان نیز شاهد جایگزینی چراغ‌های مخفی شونده با نمونه‌های ثابت بودیم که دلیل آن قوانین جدید بود. این نسل از MX-5 همچنین از پیشرانه ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخار استفاده می‌کرد. در سال ۲۰۰۱ نسخه فیس لیفت این خودرو معرفی شد. این نسل همچنین تنها نسلی بود که به‌صورت استاندارد با پیشرانه توربوی ۱۸۰ اسبی و با نام مزدا اسپید میاتا تولید شد.

  • نسل سوم (سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵)

سومین نسل که با کد NC شناخته می‌شد در سال ۲۰۰۵ معرفی شد اما هنوز هم همان فرمول اساسی مزدا را به همراه داشت. پف‌های گلگیر باعث شده بودند این خودرو بزرگ‌تر و گیراتر به نظر برسد. نیروگاه این نسل از نوع ۲ لیتری با قدرت ۱۷۰ اسب بخار بود که با یک گیربکس ۵ یا ۶ سرعته دستی همکاری می‌کرد. همچنین گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز در دسترس بود. وزن خودرو نیز حدود ۱۱۳۴ کیلوگرم بود که سؤالاتی را درباره دور شدن این خودرو از ریشه‌های سبک‌وزن خود به وجود آورده بود.

  • نسل چهارم (سال‌های ۲۰۱۵ تاکنون)

نسل فعلی ND بنا به دلایلی وضعیت مهمی دارد. این خودرو دارای خط کمر انحنادار و زوایای تیز در نمای جلو است و متمایزترین ظاهر را بین نسل‌های گوناگون MX-5 میاتا به خود اختصاص داده است. این نسل همچنین از مرز فروش ۱ میلیون دستگاهی عبور کرد و پرفروش‌ترین خودروی اسپورت دو نفره و روباز در دنیا لقب گرفت. نیروبخش این نسل میاتا پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۵۵ اسب بخار است. از نظر رانندگان، میاتای مدرن هنوز هم به اندازه ۳۰ سال پیش لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است.

منبع
budgetdirect

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. [email protected]

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    چقدر خوبه این مزدا ??

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۲
    1. مزدا

      ۱۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1848 ديدگاه)

      یک عدد عشق

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۰
      1. [email protected]

        ۱۰ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (919 ديدگاه)

        خودت از خودت تعریف می کنی خودشیفته

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۰
  2. مهرداد كمال

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1092 ديدگاه)

    یکی از بهترین اسپرت های بازار با قیمت کم و دردسر پایین

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  3. میثم

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2878 ديدگاه)

    یعنی از موستانگ افسانه ای هم پر فروش تره؟

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
    1. Hadi

      ۱۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2203 ديدگاه)

      قطعا نیست
      ولی در نوع خودش بی‌نظیره…
      هر چهار نسلش حرف ندارن یکی از یکی بهتر…

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۳
  4. SS

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (128 ديدگاه)

    کلا میان ماشین بازا نسل ۱ و ۴ رو خیلی دوست دارن به خصوص با تیونینگ هایی که تا ۶۰۰ اسب بخار هم رو این ماشین رکورد داشته

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱
  5. Khosrow

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2107 ديدگاه)

    خیلی خوب میشد اگر / یه لاین کوچیک و محدود داشتن کمپانی ها / برای تولید ریترو – برای عاشقا / با خواسته و تجربه مشترک اونا ..

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  6. /AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    شبیه این خانمای چشم بادومی ژاپنیه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
  7. زیزیگولو

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (3048 ديدگاه)

    اگه به عکسا دقت کنین سقف مزدا میاتا تو قسمت پشت سر راننده و سرنشین قرار داره که این باعث میشه داخل کابین فضای موجود واسه سرو پا بیشتر باشه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  8. Amin-MC20

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2081 ديدگاه)

    نسل سومش برای سال ۲۰۱۵ زیادی قدیمی و زشت بود ولی نسل چهارمش رو خیلی دوست ذارم

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
    1. Amin-MC20

      ۱۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2081 ديدگاه)

      الان رفتم دیدم این عکس نسل سوم با اون چیزی که تو اینترنت گشتم خیلی فرق داره من از روی این عکس گفتم قدیمیه

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
  9. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  10. حسین دهمرد

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2017 ديدگاه)

    تا سه تفنگدار آمریکایی هستن چرا این جوجو؟ آخه قیمتشم از اونا بیشتره

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۵
    1. /AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///

      ۱۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      این جوجو ماشین خانم دکتراست?
      من مردم فک نکنین زنم ولی این ماشین یه حالت مردونه نداره

      موافقم ۶
      مخالفم ۴
    2. سامورایی

      ۱۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1139 ديدگاه)

      به قیافه جوجو نگاه نکن تو خیلی از چیزا مثل هندلینگ و نسبت قدرت به حجم و ….. از سه تفنگدار (???) بهتره

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۰
      1. حسین دهمرد

        ۱۱ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2017 ديدگاه)

        شاسی موستانگ هفتصد اسب بخار رو هندل میکنه.

        موافقم ۲
        مخالفم ۵
  11. MaFi

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (343 ديدگاه)

    این خیلی فوقالعادس ولی یه رقیب خفن مثل فیات ۱۲۴ هم هستش که با کاپوت فیبر کربنی عرضه میشه

    موافقم ۶
    مخالفم ۵
    1. MOHAMMAD.n.r

      ۱۱ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1047 ديدگاه)

      فیات ۱۲۴ در حقیقت همون mx-5 هست.
      از پلتفرم ، موتور و… مزدا استفاده میکنه.
      حتی در کارخانه مزدا ، داخل شهر هیروشیما ساخته میشه.
      طراحی داخلی کاملا شبیه مزدا هست ولی طراحی خارجی متفاوت داره.
      فروش خیلی کمتری هم نسبت به مزدا داره.
      شخصا همون mx-5 رو با قیمت کمتر ترجیح میدم.

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۰
  12. Alireza

    ۱۱ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (727 ديدگاه)

    جالبه که نسل آخرش نسبت به نیلای قبلش قدرت کمتری داره

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  13. MaZi Zo0M Z0oM

    ۱۱ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Mazda MX-5 برای مدل ۲۰۱۹ یه ارتقاء پرفورمنس داشت بطوریکه قدرت موتور از ۱۵۵HP به ۱۸۱HP ارتقاء یافت که حتی ۶۰-۰ مایل رو تو ۵.۷s طی کرده.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا