مزدا

سریع‌ترین خودروهای اسپرت در تاریخ مزدا، از RX-7 تا اسپید 3

هرچند مزدا در حال حاضر فقط رودستر MX-5 را به‌عنوان خودرویی اسپرت در سبد محصولات خود دارد اما طی سال‌ها مدل‌های پرفورمنس زیادی ساخته است.

مزدا در حال حاضر غیر از MX-5 هیچ خودروی اسپرت دیگری تولید نمی‌کند اما این شرکت در طول تاریخ خود مدل‌های اسپرت جذاب زیادی را روانهٔ بازار کرده است. خودروهای اسپرت مزدا قبلاً با پیشرانهٔ وانکل شناخته می‌شدند که در سال ۲۰۱۲ با خاتمهٔ تولید RX-8 کنار گذاشته شد اما تاریخ مزدا آن‌قدر با پیشرانهٔ وانکل عجین شده که این شرکت به‌تازگی دوباره سراغ این پیشرانه به‌عنوان ژنراتور بنزینی افزایش‌دهندهٔ برد در کراس‌اوور MX-30 رفته است. جالب اینکه مزدا خیلی علاقه‌ای به توربوشارژر نداشت و بسیاری از خودروهای پرفورمنس نمادین خود را با موتورهای تنفس طبیعی تولید می‌کرد. بااین‌حال، روند صنعت خودروسازی شرکت‌ها را به سمت پیشرانه‌های کم‌حجم توربو سوق داده و به همین دلیل مزدا هم امروز دو پیشرانهٔ توربو تولید می‌کند که هردو پرفورمنسی عالی را فراهم می‌کنند.

حال که تاریخچهٔ مختصری از خودروهای اسپرت مزدا را مرور کردیم، بیایید نگاهی به سریع‌ترین خودروهای تاریخ این شرکت داشته باشیم.

مزدا RX-7 نسل سوم

نسل سوم RX-7 که از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ تولید شد، افراطی‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ مزدا محسوب می‌شود. این خودرو همچنین در بین ساخته‌های مزدا بیشترین توجه را از سوی تیونرها به خود جلب کرده است. نسل سوم RX-7 نه‌تنها در ظاهر کوپهٔ اسپرت جذابی بود بلکه قدرت و پرفورمنس قابل‌توجهی هم داشت. زیر کاپوت این ماشین یک پیشرانهٔ وانکل دو روتوری توئین توربو قرار داشت که در ابتدا ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در سال ۱۹۹۶ این رقم به ۲۸۰ اسب بخار افزایش یافت. نسخهٔ قوی‌تر RX-7 در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که آن را به پرشتاب‌ترین خودروی جاده‌ای مزدا تبدیل می‌کرد. این کوپهٔ ژاپنی همچنین به خاطر وزن سبک و هندلینگ چابک هم مورد تحسین قرار گرفت.

مزدا RX-8

آخرین تلاش مزدا برای نصب پیشرانهٔ وانکل در سینهٔ یک خودروی اسپرت نتیجهٔ متفاوتی نسبت به RX-7 داشت. RX-8 از ابتدا به‌عنوان خودروی اسپرتی طراحی شد که توانایی درنوردیدن جاده‌های کوهستانی را حتی در حالت استاندارد داشته باشد. این خودرو همچنین باید بسیار رقابتی‌تر از تمام کوپه‌های اسپرت قبلی مزدا می‌بود زیرا رقبای زیادی مثل پورشه، نیسان، آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس بنز در برابر آن قرار داشتند. RX-8 در سال ۲۰۰۲ معرفی شد یعنی همان سالی که تولید RX-7 خاتمه یافت اما این کوپهٔ جدید جایگزین مستقیم RX-7 محسوب نمی‌شد زیرا RX-8 خودرویی ضعیف‌تر، ارزان‌تر و با پیشرانهٔ وانکل بدون توربو بود و برای کسانی ساخته شده بود که نمی‌خواستند پول یک پورشه را برای یک مزدا بدهند. RX-8 از یک پیشرانهٔ وانکل دو روتوری استفاده می‌کرد که در نسخه‌های دو پورت و چهار پورت ارائه می‌شد و به ترتیب ۱۹۵ و ۲۴۰ اسب بخار قدرت داشتند. مزدا بعداً نسخه‌ای اصلاح‌شده از این موتور را هم ارائه کرد که کمی قدرت بیشتر و ردلاین بالاتر ۸,۵۰۰ rpm داشت. RX-8 ظرف حدود شش ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

مزدا MX-5

مشهورترین خودروی اسپرت مزدا نه یک مدل RX بلکه MX است. MX-5 افسانه‌ای که در آمریکا با نام میاتا شناخته می‌شود. این ماشین تاکنون در چهار نسل تولید شده و پرفروش‌ترین رودستر تاریخ لقب گرفته است. البته شتاب سریع هرگز هدف اصلی میاتا نبوده و به همین دلیل هیچ‌گاه با پیشرانه‌های قدرتمند ارائه نشد. همچنین مزدا هیچ وقت MX-5 را به موتور وانکل مجهز نکرد و رودستر خود را با موتورهای چهارسیلندر معمولی تنفس طبیعی با حجمی از ۱.۵ تا ۲ لیتر به بازار فرستاد. جدیدترین نسخهٔ MX-5 که نسل چهارم محسوب می‌شود، از همیشه سریع‌تر و ایمن‌تر شده و لذت‌بخش‌ترین رانندگی را دارد. بسیار چشمگیر است که مزدا چطور می‌تواند فرمول MX-5 را به‌طور مداوم بهبود ببخشد و در عین حال تجربهٔ رانندگی بسیار شبیه نسل اول دههٔ ۹۰ را ارائه کند. میاتای کنونی از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۸۱ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و به لطف وزن سبک یک تنی، ظرف ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مزدا اسپید ۳

مزدا اسپید ۳ که در اروپا با نام MPS عرضه می‌شد را می‌توان تنها هاچ‌بک داغ واقعی در تاریخ مزدا دانست. این خودرو در دو نسل از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تولید شد. هردو نسل به‌صورت دیفرانسیل جلو ساخته شدند و از یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کردند که ۲۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور داشت. این به‌عنوان یکی از بهترین پیشرانه‌های سال ۲۰۰۸ انتخاب شد. هرچند اسپید ۳ از تأثیر شدید گشتاور روی فرمان در هنگام شتاب گیری‌های سخت رنج می‌برد اما هندلینگ بسیار خوبی را ارائه می‌کرد که می‌توانست با بهترین هاچ‌بک‌های داغ زمان خود رقابت کند. ازآنجایی‌که مزدا ۳ در آن زمان بر اساس فورد فوکوس ساخته شده بود، عجیب نیست که به‌عنوان جذاب‌ترین خودروی کلاس خود شناخته می‌شد.

مزدا اسپید ۶

همان پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری توربوشارژ اسپید ۳ در سینهٔ سدان بزرگ‌تر اسپید ۶ هم قرار گرفت. این خودرو اما در مقایسه با برادر کوچک‌تر دیفرانسیل جلوی خود، یک سدان چهارچرخ محرک با شخصیت آرام‌تر بود. در اینجا قدرت موتور به ۲۷۴ اسب بخار افزایش پیدا کرد اما گشتاور بدون تغییر باقیمانده بود. هرچند اسپید ۶ خودرویی بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌تر از اسپید ۳ بود اما به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که مشابه برادر هاچ‌بک بود. این خودرو نیز هندلینگی عالی و قدرت کافی برای رانندگی لذت‌بخش داشت اما در بازار موفق عمل نکرد زیرا در دنیای سدان‌های چهارچرخ محرک اسپرت ژاپنی، میتسوبیشی و سوبارو بسیار شناخته‌شده‌تر بودند و به لطف ارتباط با رالی، از شهرت بسیار بیشتری برخوردار بودند.

مزدا ۳ توربو

مزدا هم‌اکنون هاچ‌بک قدرتمندی بنام ۳ توربو را تولید می‌کند که هرچند رسماً هاچ‌بک داغ محسوب نمی‌شود اما از اسپید ۳ قدیمی سریع‌تر است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو به لطف کشش بیشتر ناشی از سامانهٔ چهارچرخ محرک، با وجود قدرت کمتر از اسپید ۳، در کمتر از ۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته علاقه‌مندان به رانندگی شاید از عدم ارائهٔ گیربکس دستی با این موتور گلایه‌مند باشتد اما رانندگی با مزدا ۳ توربو حتی با گیربکس اتوماتیک استاندارد هم بسیار لذت‌بخش است. همچنین با وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک، این ماشین به‌اندازهٔ اسپید ۳ هنگام رانندگی‌های سخت حس سرکشی ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (389 ديدگاه)

    مثلث الهه های ژاپنی:
    تویوتا سوپرا
    نیسان GTR R34
    مزدا RX7

    موافقم 93
    مخالفم 1
    1. Javad

      ۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (32 ديدگاه)

      پس هوندا NSXچی؟

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. ماهان

        ۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        صحبت در باره کمپانی مزدا بود داداش

        موافقم 4
        مخالفم 4
    2. JaMsHiD

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (942 ديدگاه)

      لنسر و NSX یادت نره !

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. yaghoub

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    سال ۸۷ مزدا RX-7 رو از نزدیک دیدم . زیبایی غیر قابل توصیفی داشت.

    موافقم 55
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۳۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2142 ديدگاه)

      RX7 زیباترین اسپرت ساخته شده ی مزداست

      موافقم 43
      مخالفم 1
      1. B

        ۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (352 ديدگاه)

        یکی از زیبا ترین های تریخه افسانست

        موافقم 8
        مخالفم 0
  3. Mehran Mirabolghasemi

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 25
    مخالفم 0
  4. Siyavash

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    من rx8 رو بیشتر دوس دارم بخاطر استایل خاصش و یادمه بازی نیدفوراسپیدر فکر کنم نسخه ریوالز بود یا قدیمی‌ترین که سال ۲۰۱۱ آمد بیرون رو سریع گرفتم و بیشتر با همین مزدا rx8بازی میکردم…حتی تویه بازی هم حس خاصی داشت…

    موافقم 18
    مخالفم 1
  5. وی

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (343 ديدگاه)

    مزدا واقعا به حقش نرسیده و مردم نشناختنش

    موافقم 24
    مخالفم 0
  6. BMW

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    فقط مزدا ار ایکس 7 تو انیمه رویای رانندگی عجب ماشینی بود👍

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. UwU

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منظورت initial D ه؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. پوریا چالش

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (253 ديدگاه)

    من با مزدا 3عاشق مزدا شدم واقعا ماشین خوبیه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. Arash IV

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    از مزدا اسپید ۳ و ۶ خیلی خوشم اومد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. مرتضی شمس

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعاً نیسان جی تی آر با قیمت کمتر از فراری و لامبورگینی و بوگاتی و پورشه و بنز و بی ام و ، بهتر و سریعتر از همشون هستند . حتی این درگ و کورس بین ماشین ها رو دیدم و این موضوع برام ثابت شد
    تویوتا سوپرا و مزدا‌ با موتور وانکل هم از خوبهای دنیای اسپرت هستند
    واقعاً ژاپنی ها در تولید موتورهایی با حجم و مصرف کم ولی سرعت زیاد و قدرت بالا و شگفت انگیز استادند یعنی از حجم کم بیشترین قدرت رو میگیرند

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. فرزاد افشار

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    فقط تویوتا سوپرا

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Arash IV

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (110 ديدگاه)

      و نیسان سیلویا S15

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا