مزدا

مزدا RX-7 با چهار روتور و 1145 اسب بخار قدرت در داینو!

اخیراً یک دستگاه مزدا RX-7 با پیشرانه مجهز به چهار روتور راهی تست داینو شده است و در سنگین‌ترین تست خود قدرت ۱۱۴۵ اسب بخار را نشان می‌دهد.

سومین نسل مزدا RX-7 که با کد FD شناخته می‌شود یکی از بهترین خودروهای اسپرت دهه ۹۰ میلادی به شمار می‌رود. ظاهر جذاب و پلتفرم سبک‌وزن مزدا باعث شده بودند RX-7 جزو محبوب‌ترین خودروها بین تیونرها باشد. پیشرانه ۱۳B این خودرو که از نوع ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری توئین توربو بود ۲۵۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما اگرچه پیشرانه روتاری نقاط قوت زیادی داشت اما گشتاور پایین جزو معایب اصلی‌اش به شمار می‌رفت. به همین خاطر است که قدرت RX-7 موردبحث ما به سطح دیوانه کننده‌ای رسیده است.

در این مزدا RX-7 از چهار روتور استفاده شده است تا صدای تولیدی آن چیزی بین صدای ابر موتورسیکلت‌ها و مته‌های برقی باشد. اگر صدای مزدا ۷۸۷B پیروز در مسابقات لمان را شنیده باشید احتمالاً صدای RX-7 برای شما کاملاً آشنا خواهد بود چراکه تفاوت زیادی بین صدای تولیدی دو خودرو وجود ندارد. قدرت دو خودرو نیز نزدیک به یکدیگر است. ۷۸۷B در نسخه لمان قدرت ۶۰۰ تا ۷۰۰ اسب بخاری داشته است و این RX-7 نیز در اولین تست داینو خود قدرت ۶۷۴ اسب بخار و گشتاور ۸۱۳ نیوتون متر را ثبت می‌کند. میزان بوست نیز حدود ۰.۶ بار بوده است. میزان بوست با افزایش تدریجی به ۱ تا ۱.۳ بار می‌رسد و قدرت پیشرانه نیز افزایش می‌یابد. در این زمان شاهد خروج شعله‌های آتش از اگزوزها هستیم و قدرت پیشرانه نیز ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور آن ۱۱۴۸ نیوتون متر ثبت می‌شود. صدای تولیدی پیشرانه واقعاً به دنیای دیگری تعلق دارد و حتی با وجود محافظ گوش نیز احتمال آسیب رسیدن به آن‌ها وجود خواهد داشت.

نهایتاً میزان بوست مزدا RX-7 با چهار روتور به ۲ بار افزایش می‌یابد تا قدرت پیشرانه به ۱۱۲۴ اسب بخار برسد اما گشتاور افت می‌کند و عدد ۱۱۴۰ نیوتون متر را نشان می‌دهد. نهایتاً بوست به ۲.۴ بار می‌رسد که حدود ۲.۵ برابر فشار اتمسفر در سطح دریاست. اینجاست که به نظر می‌رسد چهار روتور پیشرانه مزدا RX-7 به مرز انفجار رسیده‌اند و قدرت ۱۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۱۲۵۴ نیوتون متر را تولید می‌کنند. البته حدس می‌زنیم پیشرانه توانایی تولید قدرت بالاتری را نیز داشته باشد اما مالک خودرو می‌ترسد که پیشرانه را بیشتر از این تحت‌فشار بگذارد. شایان ذکر است خودروی موردبحث برخلاف نسخه استاندارد RX-7 از سیستم چهار چرخ محرک و لاستیک‌های رادیال درگ استفاده می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. BMW/M-POWER

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    موتورهای وانکل واقعا پربازده هستن
    مطمئنا اگر روشون سرمایه گذاری میشد عمده مشکلاتشون مثل روغن سوزی و کاهش کمپرس و پسماند کربن رو دیواره هم رفع میشد

    موافقم 49
    مخالفم 2
  2. mercedes

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (349 ديدگاه)

    کی میخواد بره تو تاریخ؟

    موافقم 23
    مخالفم 6
    1. حمید

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (371 ديدگاه)

      این دنیا یه ماشین خوب به همه ما،عشق ماشین ها,بدهکاره

      موافقم 28
      مخالفم 0
  3. حسین

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (785 ديدگاه)

    {{{{صدای تولیدی پیشرانه واقعاً به دنیای دیگری تعلق دارد و حتی با وجود محافظ گوش نیز احتمال آسیب رسیدن به آن‌ها وجود خواهد داشت.}}}}

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. MAZDA

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (55 ديدگاه)

      دقیقا منم کر شدم😂

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. وی

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (348 ديدگاه)

    پیشرانه ۱۳B این خودرو که از نوع ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری توئین توربو بود
    این چه سمی بود من خوندم 😂

    موافقم 6
    مخالفم 7
  5. مهران میرابوالقاسمی

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. R/T

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (962 ديدگاه)

      دقیقا rx-7 معرکه است

      موافقم 10
      مخالفم 1
  6. R/T

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    دوستان یه سوال اگر چهارچرخ محرک نبود در شروع ممکن بود هرزگردی زیادی داشته باشه
    این درسته یا نه؟،

    موافقم 2
    مخالفم 2
  7. hamidreza

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (327 ديدگاه)

    این ماشین بعد از هر مسابقه درگ باید یه بار سرویس شه…!

    موافقم 5
    مخالفم 5
  8. Hadi

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (585 ديدگاه)

    RX_7 شاهکار 👌🏼
    کاش مزدا جدیدش رو با چهار روتور میساخت و با ۸۰۰ اسب بخار به جنگ سوپر اسپرت ها میرفت و سری RX رو گسترش میداد…
    فقط صدای نفس های روتاری…

    موافقم 11
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا