مرسدس بنزهیوندای

نبرد سدان‌های لوکس برقی، مرسدس EQE350 با جنسیس G80 الکتریکی

سال گذشته، جنسیس G80 را با یکی از سدان‌های لوکس میان سایز باسابقهٔ بازار یعنی مرسدس بنز E کلاس مقایسه کردیم. هم‌اکنون، نسخهٔ الکتریکی هردو خودرو به بازار آمده و رقابت بسیار متفاوتی را بین مرسدس بنز EQE و جنسیس G80 الکتریکی شاهد هستیم. هرچند E کلاس دهه‌ها است که در بازار حضور دارد اما مرسدس به‌تازگی زیربرند الکتریکی EQ خود را راه‌اندازی کرده و EQE یکی از اولین مدل‌های این سری محسوب می‌شود که در بازار ایالات‌متحده عرضه شده است؛ بنابراین، در این زمینه مرسدس هم به‌اندازهٔ جنسیس کم‌سابقه است.

این دو شرکت رویکردهای متفاوتی را برای خودروهای الکتریکی خود در پیش گرفته‌اند زیرا درحالی‌که G80 الکتریکی صرفاً یک G80 استاندارد با پکیج باطری و موتورهای الکتریکی بجای پیشرانهٔ بنزینی است، EQE کاملاً از E کلاس درون‌سوز متفاوت است. این سدان آلمانی از بدنه‌ای آئرودینامیک، پلت‌فرم الکتریکی اختصاصی و کابین بسیار آینده‌نگرتر از هم همتای بنزینی خود و هم G80 بهره می‌برد. سدان الکتریکی جنسیس فقط در یک نسخه با قوای محرکهٔ دو موتوره ارائه می‌شود که ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

EQE اما خانوادهٔ گسترده‌تری دارد که از مدل پایهٔ محرک عقب تا نسخهٔ پرفورمنس AMG با ۶۲۵ اسب بخار قدرت را شامل می‌شود. برای این رقابت، ما مدل میانی EQE350 4Matic را انتخاب کرده‌ایم که چهارچرخ محرک است و از موتورهای الکتریکی در جلو و عقب با مجموع خروجی ۲۸۸ اسب بخار قدرت و ۷۶۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. هرچند G80 به میزان قابل‌توجهی از E کلاس بزرگ‌تر است اما EQE به دلیل فاصلهٔ محوری کشیده‌تر، اندازهٔ نزدیک‌تری به جنسیس دارد. طبق معمول برای خودروهای برقی این روزها، دو ماشین وزن سنگینی دارند. جنسیس ۲۲۹۰ کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که مرسدس با ۲۴۹۰ کیلوگرم، حتی سنگین‌تر است. این در حالی است که معادل‌های بنزینی دو خودرو زیر ۲ تن وزن دارند.

این وزن اضافی تأثیر محسوسی در پرفورمنس خودروها گذاشته اما مرسدس بیشتر از جنسیس لطمه دیده است زیرا در تمام آزمون‌های شتاب کندتر عمل کرد. درحالی‌که G80 ظرف ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، سدان آلمانی برای انجام این کار به ۵.۲ ثانیه زمان نیاز دارد و در پایان مسافت ۴۰۰ متر هم بیش از یک ثانیه از رقیب کره‌ای عقب می‌افتد.

روی جاده، G80 به‌مراتب خودروی بااحساس‌تری است. فرمان EQE احساس خیلی خوبی ندارد و پدال ترمز آن چوبی است. البته در این خودروها خیلی از پدال ترمز استفاده نمی‌شود زیرا هردو مدل سطوح مختلفی از احیای انرژی ترمزها را ارائه می‌کنند که در بالاترین سطح، امکان رانندگی با یک پدال را فراهم می‌سازد. بااین‌حال، به‌طورکلی، جنسیس بازخورد بهتری دارد و تجربهٔ رانندگی جذاب‌تری را فراهم می‌کند.

این احساس بهتر به داخل خودرو هم منتقل شده است زیرا سدان جنسیس از دکمه‌های متعدد و متریال خوش لمس بهره می‌برد. ما این رویکرد را به کابین مرسدس ترجیح می‌دهیم که تقریباً از دکمه‌های فیزیکی خالی است. هرچند EQE ما به هایپراسکرین عظیم که کل داشبورد را پوشش می‌دهد مجهز نبود اما حتی در نسخهٔ پایه هم اکثر کنترل‌ها در نمایشگر مرکزی ۱۲.۸ اینچی تعبیه شده‌اند. کنترل‌های روی غربیلک فرمان نیز لمسی هستند که استفاده از آن‌ها خسته‌کننده خواهد بود. بااین‌حال، EQE حداقل از کیفیت ساخت خوبی که از مرسدس انتظار داریم برخوردار است و صندلی‌های عقب آن جادار هستند. در مرسدس سرنشینان در ارتفاع پایین‌تری نسبت به جنسیس می‌نشینند اما هردو خودرو برای سرنشینان جلو و عقب راحت هستند.

هرچند G80 در ظاهر ماهیت الکتریکی خود را نشان نمی‌دهد ولی ما تناسبات سنتی آن را به شکل حباب مانند EQE ترجیح می‌دهیم. مرسدس در بیرون بیشتر شبیه خودروهایی به نظر می‌رسد که در فیلم‌های علمی تخیلی به‌عنوان تصویری از آینده نشان داده می‌شوند. هرچند همین طراحی، ضریب درگ بسیار پایین ۰.۲۰ را برای سدان ژرمن‌ها به همراه داشته اما به نظر می‌رسد روی برد خودرو تأثیر چندان مثبتی نگذاشته است زیرا EQE با باطری‌های بزرگ‌تر ۹۰.۶ کیلووات ساعتی، در آزمایش بزرگراهی ما برد ۴۲۰ کیلومتری را ارائه کرد درحالی‌که این رقم برای جنسیس با باطری‌های ۸۷.۲ کیلووات ساعتی ۴۵۰ کیلومتر بود.

مثل تمام محصولات جنسیس از زمان تأسیس این برند لوکس، قیمت بزرگ‌ترین برتری G80 نسبت به رقبا است. G80 الکتریکی که فقط در یک تیپ فول با آپشن‌های سفارشی کمی عرضه می‌شود، در نمونهٔ آزمایشی ما با فقط یک آپشن (رنگ سبز ۵۷۵ دلاری) ۸۱,۴۹۵ دلار قیمت دارد که این رقم فقط کمی از قیمت پایهٔ ۷۸,۹۵۰ دلاری EQE950 بیشتر است. مثل اکثر خودروهای آلمانی، آپشن‌ها می‌توانند این رقم را بسیار افزایش دهند و به همین دلیل، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما با سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب ۱,۳۰۰ دلاری، چرم ناپای قهوه‌ای ۲,۹۹۰ دلاری و پکیج کمک‌رانندهٔ ۱,۲۵۰ دلاری، به ۹۳,۲۴۰ دلار رسیده است.

با توجه به برتری‌های واضح G80 در پرفورمنس، احساس رانندگی، طراحی و ارزش در برابر قیمت، پیروز این رقابت کاملاً مشخص است. درواقع، فاصلهٔ بین این دو خودروی الکتریکی به‌مراتب بیشتر از همتایان بنزینی آن‌ها است. به همین دلیل، آیندهٔ الکتریکی جنسیس روشن به نظر می‌رسد درحالی‌که مرسدس اگر بخواهد جایگاه خود را در عصر الکتریکی حفظ کند باید طراحان و مهندسانش را دوباره به پشت میزهایشان بازگرداند.

مقام اول: جنسیس G80 الکتریکی

نقاط قوت: پرفورمنس قدرتمند، برد خوب در دنیای واقعی، کابین مجلل

نقاط ضعف: در ظاهر الکتریکی بودن خود را نشان نمی‌دهد، عرضهٔ محدودی دارد

مقام دوم: مرسدس بنز EQE

نقاط قوت: سواری راحت، کابین ساکت، تکنولوژی‌های فراوان

نقاظ ضعف: شتابی که می‌توانست سریع‌تر باشد، ظاهر نه‌چندان جالب، تکیهٔ بیش از حد به نمایشگرها

مشخصات فنی

جنسیس G80 الکتریکی مرسدس EQE350 4Matic
قوای محرکه دو موتوره دو موتوره
قدرت ۳۶۵ اسب بخار ۲۸۸ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۷۶۵ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۱ ثانیه ۵.۲ ثانیه
شتاب صفر تا ۱۶۰ ۱۱.۳ ثانیه ۱۵.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۸ ثانیه ۱۳.۹ ثانیه
توقف از ۱۱۰ کیلومتر ۵۶.۱ متر ۵۴.۲ متر
حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر/ساعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
شتاب جانبی ۰.۹۰ جی ۰.۸۶ جی
وزن خالص ۲۲۹۰ کیلوگرم ۲۴۹۰ کیلوگرم
فاصلهٔ محوری ۳,۰۱۰ میلی‌متر ۳,۱۱۹ میلی‌متر
طول ۵,۰۰۴ میلی‌متر ۴,۹۹۳ میلی‌متر
عرض ۱,۹۲۵ میلی‌متر ۱,۹۳۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۷۰ میلی‌متر ۱,۵۱۱ میلی‌متر
باطری ۸۷.۲ کیلووات ساعت ۹۰.۶ کیلووات ساعت
مصرف انرژی ۲۰.۹ کیلووات ۲۱.۵ کیلووات
برد ۴۷۰ کیلومتر ۴۸۵ کیلومتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
حجم صندوق بار ۳۱۰ لیتر ۴۲۵ لیتر
قیمت پایه ۸۰,۹۲۰ دلار ۷۸,۹۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۸۱,۴۹۵ دلار ۹۳,۲۴۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۴ دیدگاه‌ها

  1. ❤BMW❤

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    از نظر من ، هر دوشون خوبن ولی جنسیس در سطح بالاتری هست و داره خیلی سریع پیش میره
    ولی خب توی لوکس های برقی ، بی‌ام‌و همه رو می‌خوره

    موافقم 10
    مخالفم 25
    1. ram2000

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منطقیه نظرت 😂😂😂

      موافقم 12
      مخالفم 4
    2. محمدرضا

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1068 ديدگاه)

      باید i5 و g80 با هم مقایسه بشن تا نتیجه معلوم بشه .هیچ کس فکرشو نمیکرد جنسیس بهتر از بنز باشه

      موافقم 4
      مخالفم 13
      1. کیانوش

        ۱۱ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (788 ديدگاه)

        واقعا هم نیست عزیز اصلا قابل قیاس نبودن اینا میگه جنسیس شتابش بیشتره خب بزرگوار مرسدس تو این نسخه صد اسب بخار قدرت کم تر داره و دویست کیلو وزنبیشتره تو طراحی هم جفتشون زیبان حالا طراحی مرسدس خیلی آینده نگرانه تره که فعلا واسه بعضی ها پذیرفتنی نیست اما واقعیت خودرو های برقی اینه اورهنگ کوتاه فاصله محوری زیاد و آیرودینامیک الان بی ام دبلیو هم داره پلتفرم مخصوص الکتریکی هاش رو توسعه میده و قراره همین کارهایی که مرسدس انجام داده رو اونم انجام بده اصلا استفاده ازپلتفرم خودروهای بنزینی واسه برقی ها ی کار موقتیه و اشتباست اینکار رو برند ها واسه اینانجام میدن که صرفا ی محصولی داشته باشن تو بازار موقتا تا وقتی که لتفرم اصلیشون حاضر میشه.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. صفا

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    واقعا طراحی داخلی جنسیس رو به خیلی از خودروهای جدید که همه چیشون ال سی دی شده ترجیه میدم..

    موافقم 12
    مخالفم 3
  3. امیرحسین عسگری

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بنظرم اصلا مرسدس بنز با اینهمه ابهت نباید با جنسیس بی تجربه مقایسه بشه هرچند انتخاب من لکسوسه

    موافقم 2
    مخالفم 3
  4. کیانوش

    ۱۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (788 ديدگاه)

    نتیجه گیری رو قبول ندارم راجب شتاب میگی جنسیس بهتره خوب مشخصه هم صد اسمب بخار قدرت بیشتر هم دویست کیلو وزن کم تره واقعا انتظار داشتن با این نسخه ازمرسدس تو شتاب و رانندگی از جنسیس قوی تر باشه ؟!؟! در مورد ظاهر هم من مرسدس رو دوست دارم نمیگم جنسیس زشته خسلی هم خوشگله اما ی خودروی الکتریکی ازنظر من باید متناسب با الکتریکی ها طراحی بشه و من اصلا ساخت خودرو های برقی با پلتفرم و شاسی بنزینی هارو نمی پسندم اینکه ففط میان کف خودرو باتری میذارن و انجین برقی جای بنزینی میذارن بنظر من کار جالبی در نمیاد و باید مثل مرسدس از پلتفرم های اختصاصی استفاده کنن مثلا هم تو این جنسیس هم تو نسخه برقی سری هفت این اورهنگ های جلو عقب خیلی بلند به چه کار ی نسخه برقی میاد واقعا میشد همین طول خودرو رو حفظ کرد و فاصله محوری خودرو رو افزایش داد اگه ازی پلتفرم اختصاصی استفاده میشد مثل کاری که مرسدس و خود هیوندای انجام داده و اینکه طراحی قطره ای بنظر من اونقدرا هم که میگن زشت نیست به هر حال کسی که خودروی برقی بخره باید قید ی سری چیزارم بزنه دیگه نمیشه طراحی جعبه ای داشت که مثل هامر که یک تن باتری گذاشتن روش که بتونه آیرودینامیک ضعیف و وزن بالاش رو حرکت بده

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا