مرسدس بنز

تخت گاز با مرسدس ۳۰ ساله در اتوبان و سبقت از بی ام و مدرن!

این مرسدس بنز ۵۰۰E W124 سی‌ساله قطعاً روزهای بهتری را تجربه کرده است اما حالا سن بالایی دارد. آیا این خودرو هنوز هم پس از گذشت این همه سال حرفی برای گفتن دارد؟ احتمالاً می‌دانید که این خودرو توسط خود مرسدس ساخته نشده است. در اوایل دهه ۹۰ میلادی این برند لوکس مشغول توسعه محصولات دیگر بود و تصمیم گرفت با کمک پورشه کارهای تحقیق و توسعه خود را سرعت ببخشد. اگرچه بدنه این خودرو در زیندل فینگن آلمان رنگ می‌شد اما کار مونتاژ آن در وطن پورشه صورت می‌گرفت. تنها ۱۰۴۷۹ دستگاه از این خودرو شامل نسخه E60 AMG ساخته شد و حالا یکی از آن‌ها با مدل ۱۹۹۲ را در این ویدئو تماشا می‌کنیم.

در بطن این ۵۰۰E پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری قرار دارد که در زمان صفرکیلومتر بودن قدرت ۳۲۶ اسب بخاری و گشتاور ۴۷۰ نیوتون متری تولید می‌کرد که باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۱ ثانیه‌ای می‌شود. این نیروگاه ۵ لیتری در واقع قدرت و پرفورمنس را با کابینی لوکس و کاربردی ترکیب کرده بود.

مرسدس از پیشرانه ۸ سیلندر M119 بنزینی بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ استفاده کرده است. این نیروگاه آهنین در آن زمان با سه حجم ۴.۲ لیتری پایه، ۵ لیتری رده میانی و ۶ لیتری پرچم‌دار تولید می‌شد. آیا این خودرو هنوز هم می‌تواند روزهای خوش گذشته را تکرار کند؟ ما تا زمانی که شاهد تاخت‌وتاز ۵۰۰E در اتوبان نبودیم از این موضوع اطلاع نداشتیم.

اولین بار که ۵۰۰E عرضه شد قیمت پایه بیش از دو برابری نسبت به ۳۰۰E استاندارد داشت و به همین خاطر از پرفورمنس احساس‌برانگیزی برای توجیه قیمت بالاترش سود می‌برد. این سدان اسپرت در دورانی عرضه شد که محصولات مرسدس کیفیت و دوامی همچون تانک داشتند و همین مدل ۱۹۹۲ مؤید این نکته است. علیرغم گذشته سه دهه از زمان تولید، سدان موردبحث همچنان پایداری و کیفیت خوبی دارد.

حرف E در نام این خودرو نشان دهنده عبارت Einspritzer است که در زبان آلمانی به معنی تزریق است. ۵۰۰E فقط با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک عرضه شد. این گیربکس به همراه پیشرانه از رودستر مشهور ۵۰۰ SL R129 گرفته شدند. همچنین تغییراتی نیز در بدنه اعمال شد تا این مدل از نسخه‌های پایه‌تر متمایز شود.

از آنجایی که مرسدس آماده تبدیل شدن به برندی الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ می‌شود، سواری با این ۵۰۰E در اتوبان‌ها به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد.

اخیراً مجله تاپ اسپید آلمان با سدان مرسدس روانه بخش‌های بدون محدودیت سرعت بزرگراه‌های آلمان شده است. با یک تخت گاز سنگین سرعت خودرو به ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. تست دوم که شاید باورنکردنی به نظر برسد سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت می‌کند؛ اما چیزی وجود دارد که راننده را اذیت می‌کند. یک دستگاه بی‌ام‌و سری ۵ در جاده تردد می‌کند و به مرسدس راه نمی‌دهد. مرسدس به سری ۵ نزدیک و نزدیک می‌شود و حتی احتمال برخورد از پشت نیز وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد راننده بی‌ام‌و علاقه‌ای به باز کردن راه ندارد.

راننده مرسدس تلاش می‌کند با رفتن به لاین دوم و از سمت راست از بی‌ام‌و سبقت بگیرد اما در این لاین نیز خودروهای کندی تردد می‌کنند. زمانی که سرعت شمار ۵۰۰E عدد ۲۶۰ را نشان می‌دهد سرانجام بی‌ام‌و تسلیم می‌شود. احتمالاً راننده بی‌ام‌و کابوس شبانه‌ای را تجربه کند مخصوصاً اینکه بازی را به یک مرسدس ۵۰۰E سی‌ساله باخته است…

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. rezarsnewphone

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    هنوز هم اقایی میکنه 🦾🗿

    موافقم ۱۱۹
    مخالفم ۸
    1. فورد

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (694 ديدگاه)

      اینو فکر کنم بنز با همکاری پورشه ساخته بود یکی از شاهکار های بنز هست

      موافقم ۷۳
      مخالفم ۷
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (6911 ديدگاه)

      دقیقاً
      هنوزم وقتی میبینیمش با لبخند استقبالش میکنیم تا جایی که ناپدید بشه در ترافیک و خیابان‌ها !

      بنز همیشه بنزه ، اما بنزهای دهه‌ ۹۰ یه حال و هوای دیگری دارند بخصوص کلاس S معروف به تانک !

      دهه ۹۰ تکرار نشد دیگر و فکر نمیکنم که تکرار بشود چون برای زمانی هست که خودروها بین مکانیکی شدن و دیجیتالی شدن روی یک نخ حرکت میکردند و بهترین‌های خودشان را عرضه میکردن. و مثل امروز که بین برقی شدن و سوخت فسیلی گیر کرده‌اند و به یکباره نخ پاره میشود سمت برقی شدن و یعنی اتمام دوران لذت با خودرو و اجزای مکانیکی‌اَش !

      موافقم ۶۸
      مخالفم ۲
  2. Scuderia Ferrari

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3590 ديدگاه)

    چه حس خوبیه نشستن پشت فرمون این ماشینا
    ولی خودمونیم راننده M5 نخواست ادامه بده
    به هر حال دوتاشون رو دوست داریم 💙❤

    موافقم ۸۳
    مخالفم ۱۴
    1. فرامرز

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      ام۵ نبوده و سری ۵ معمولی بوده که سرعتش به ۲۵۰ محدود شده، تازه اگه سرعتش به همچین سرعتی برسه چون اگه مدل ۵۲۰ بوده باشه زیر ۲۰۰ اسب قدرت داره

      موافقم ۳۹
      مخالفم ۳
      1. Scuderia Ferrari

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (3590 ديدگاه)

        بحثی ندارم ولی راننده BMW روی ۲۶۰ لاین سبقت رو باز گذاشت و زد رو ترمز
        مهم اینه که مرسدس بنز بعد از ۳۰ سال عملکردی مثل روزهای اولش داشت و خیلی راحت و با آرامش کامل به سرعت های بالا رسید

        موافقم ۷۲
        مخالفم ۷
        1. کافر مقدس

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1385 ديدگاه)

          کارکرد ماشین رو نگاه کن سن که اهمیت نداره وقتی کار نکرده باشه

          موافقم ۲۲
          مخالفم ۲۳
  3. مهردادکمال

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1087 ديدگاه)

    ماشین سی سال پیش تو سرعت ۲۶۰تا خیلی کم صدا است و به شدت پایدار یه تیر آهن سی ساله هم پوسیده میشه اما بنز انگار مرگ نداره این است معجزه بنز

    موافقم ۹۹
    مخالفم ۳
    1. Clean energy (صیانت!)

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1020 ديدگاه)

      برای دوست داشتن بنز
      اون ستاره سه پر کافیه

      موافقم ۶۳
      مخالفم ۶
  4. علیرضا

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (151 ديدگاه)

    تازه این نسخه ی معمولیش بود اگه همین ماشین نسخه ی آ ام گ یا برابوس باشه که دیگه علی برکت الله ….
    من عاشق بنز کپل هستم صد تا گزارش هم ازش تهیه کنی باز هم حرف برای گفتن داره، حالا سی و پنج سال پیش دیگه چی بودددددده

    موافقم ۵۶
    مخالفم ۲
    1. Philipp

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      البته این نسخه اصلا معمولی نبود و پرچمدار سری هستش که توی ایران به کپل معروفه
      این موتورم موتور مرسدس Sauber C9 هستش قهرمان لمان
      و این ماشین توی زمان خودش بهترین مزیت آیرودینامیکی رو داشته با cd=0.26

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۲
  5. اصغر

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (83 ديدگاه)

    بنز رو عشقه

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۵
  6. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه بیاد تو زمین صاف بدون ماشین، بی ام دبلیو از اون مرسدس پیر با سرعت تقریبا ۳۵۰ سبقت میگیره.

    موافقم ۳
    مخالفم ۴۵
    1. datsun

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2373 ديدگاه)

      ۳۵۰ رو از کجا آوردی

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۰
    2. ماشین باز

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      این بنزه ۳۰ ساله داره اینو شکست میده حالا ببین s500 چه می‌کنه من سوار s500 2014 شدم با تقریبا ۵ ثانیه شتاب جادو می‌کنه وقتی تخت کنی می‌چسبی به صندلی

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
  7. samurai

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    چقدر زیبا طراحی شده بعد الان بنزا کلا کج و کوله شدن دیگه حس بنز نمیدن

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۸
  8. بهنام

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هر دو بزرگوار دوست داشتنی هستند و هر دو محدودکننده سرعت دارن، وگرنه پیشرانه و جعبه دنده هر دو بهشون این اجازه رو میده که با حفظ تعادل و امنیت کامل، به سرعت ۳۰۰ و حتی بالاتر برسند. بنز نماد صنعت آلمانه و BMW نماد هنر آلمان. به نظر من، بنز مطمین تر، کم خرج تر، و اصیل تره. بی.ام.و جوان پسند تر و جذاب تر. من به شخصه عاشق اعلیحضرت بنز w140 (تانک) هستم. هیولایی که با اینکه ۳۱ سال از تولید نخستینش می گذره، هنوز هم ابهت داره و حتی خودروهای امروزی خیلی از آپشن هایی که ایشون سال ۱۹۹۱ برای نخستین بار به صنعت خودرو ارایه کرد رو ندارند. حیف که تو ایران زیاد وارد نشد و خیلی ها نمی شناسندش.

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۲
    1. Philipp

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      ۱۹۰ کپل و تانک بدلیل اینکه در زمانی که تحریم ها شدت زیادی گرفت تولید شدند و اینکه تازه جنگ تموم شده بود به میزان بسیار کمی وارد شدند

      تانک از نظر من بعد W221 و W108 بهترین Sکلاس هستش

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  9. محمد روحانی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بخدا عاشق این بنزم سوارش شدم و میدونم چه لذتی داره آرزومه یه روزی بتونم بخرمش😭😭😭 چند وقته خیلی تو فکرشم و همش حس میکنم دارم بهش میزسم امشبم این ویدیو افتاد جلو چشمم پس حتما این یه نشانه س برای من که بهش میرسم برام دعا کنید بتونم یکی ازش بخرم😭😭😭😭😭😭

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲
    1. Shadi

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      انشالله نصیبت شه

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
      1. محمد روحانی

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ممنون عزیز انشالله توهم به آرزوت بررسی

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  10. رضا حیدری

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نمیدونم کدوم کشوری که ماشین هاش تو لاین سرعت کم کمش ۱۸۰ تا رو میرن

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
    1. ایلیا

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      سلطان خوب حااشو گرفت🗿

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
    2. وحید

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آلمان است عزیزم. تنها کشوری که اتوبان هاش محدودیت سرعت ندارند آلمانه. برای ساخت اتوبان هاشون در زیر سازی آلماتور بندی میکنند و ۸۰ سانتی متر بتن ریزی میکنند و یه شیب ۲ درصد بابت فرار آب بهش میدن طوری که یه بویینگ ۷۴۷ میتونه تو اتوبان هاشون فرود بیاد👍

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
  11. MAHDI_GERMANY

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ببین کشور صنعتی المان رو که حرفشون = عملشون
    بنز جی کلاس خدایی این ماشین چی هست ….. این ماشین سوار بشی میری هوااااا…. اونوقت ایران تازه تصمیم گرفت خط تولید سمند رو ببنده …. تففف

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
    1. محسن

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من یکیش را دارم.
      ۲۳۰E اتاق w124
      من بعد از چند سال هنوز که به این ماشین نگاه میکنم متوجه میشم که بنز در طراحی این خودرو واقعا شاهکار کرده.
      بسیار زیبا و فوق‌العاده و کم خرج
      ای کاش بنز روی این پلتفورم تولید جدید انجام میداد.

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  12. سیاوش

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    الان امریکن فن ھا میگن رو جک بود،گنده لاتشون چلنجر سوار شاسی ھمین بزرگوارھ

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  13. حسین

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از ماشین مهمتر قانون رانندگی اونجا بود که بی ام و با سرعت ۲۵۰بازهم راهنما زد و رفت لاین شماره ۲ موضوع دیگه هم واقعا کشور صنعتی که میگن یعنی این برابر سواری ها تو کشورشون کامیون بود چقدر هم کامیون های زیبا

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  14. دکتر

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (76 ديدگاه)

    بنز کپل واقعا استوره هست و زیبا،هر وقت نسخه های تر تمییزشو میبینم لذت میبرم واقعا این ماشین برازنده و زیباست بعد ۳۰ سال هنوز جذابیتهای خودشو داره،نسخه ۳۰۰شو سوار شدم و واقعا از هندلینگ این ماشین شگفت زده شده بودم،انگار که با چسب به زمین چسبیده بود،و ارامشی مثال زدنی با اون لاستیک های فاق بلندش داشت

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  15. سیده طوبی

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دمه بنز این مدل و سال ساخت که گرم .
    ولی خب BMW هم کم نیاورد، خیلی جلو بنز بود، آخراش کشید کنار، وگرنه پا به پای بنز اومد و اونم حدود ۲۶۰ سرعت میرفت واسه خودش .
    البته این ماشین بنظر من تقویت شده ست و کار شده روش ، همینجوری انقدر نمیرفت با این تعادل و راحتی بعد از این همه سال .
    و مطمئناً راننده اش هم حرفه ای بوده .

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا