مرسدس بنز S کلاس، یکی از نمادینترین و قدیمیترین مدلهای این خودروساز آلمانی، از دهه ۱۹۵۰ تاکنون با نوآوریهای بیشمار خود صنعت خودرو را متحول کرده است.
مرسدس بنز S کلاس، از دهه ۱۹۵۰ با مدلهایی مانند W180 و W111 که بعدها بهعنوان پیشینیان غیررسمی S کلاس شناخته شدند، وارد صحنه شد. این خودرو از همان ابتدا بهعنوان پرچمدار فناوری و تجمل مرسدس بنز مطرح بود. هفت نسل بعدی S کلاس، از W116 در سال ۱۹۷۲ تا مدل کنونی W223 در سال ۲۰۲۱، هر یک نوآوریهایی را معرفی کردند که نهتنها استانداردهای مرسدس را بالا بردند، بلکه کل صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار دادند. این سدان لوکس همیشه ترکیبی از شکوه و نوآوری بوده است.
پین مخروطی قفل در
صنعت خودروسازی در سالهایی که تازه شکل گرفته بود، با چالشهای مهمی مانند جلوگیری از باز شدن دربها در تصادفات مواجه بود که جان سرنشینان را به خطر میانداخت. در اوایل دهه ۱۹۵۰، مرسدس بنز با معرفی پین مخروطی قفل درب در مدل W187، یکی از پیشینیان S کلاس، این مشکل را حل کرد. این قفل که بسیار مقاومتر از قفلهای رایج آن زمان بود، درها را در جای خود نگه میداشت و ایمنی راننده و سرنشینان را تضمین میکرد. این فناوری بعدها به استانداردی در صنعت خودرو تبدیل شد و جان میلیونها نفر را نجات داد.
سلول ایمنی سرنشین و مناطق مچاله شونده
چند سال بعد، در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰، مرسدس بنز نوآوری کلیدی دیگری را تحت عنوان سلول ایمنی سرنشین با مناطق مچاله شونده. در مدلهای W111 و W112 معرفی کرد: این طراحی، بخشهای جلو و عقب خودرو را برای جذب ضربه در تصادفات فشرده میکرد، درحالیکه کابین سرنشینان را بهعنوان یک سلول محافظتی مقاوم نگه میداشت. این فناوری خطر آسیب و مرگ در تصادفات را بهشدت کاهش داد و به یکی از اصول اساسی ایمنی خودرو تبدیل شد. امروزه، تمام خودروسازان بزرگ از این مفهوم استفاده میکنند و این نوآوری که در پیشینیان S کلاس متولد شد، میلیونها زندگی را نجات داده است.
ترمز ABS
اولین نسل رسمی S کلاس، W116، در سال ۱۹۷۲ معرفی شد. در سال ۱۹۷۸، مرسدس بنز سیستم ترمز ضدقفل یا ABS را بهصورت آپشن در این مدل عرضه کرد. ABS با جلوگیری از قفل شدن چرخها در ترمزهای ناگهانی، به راننده امکان حفظ کنترل خودرو را میداد. ABS تنها دو سال پس از معرفی، در تمام مدلهای مرسدس بنز در دسترس قرار گرفت و بهسرعت توسط دیگر خودروسازان نیز مورداستفاده قرار گرفت. امروزه، ABS یکی از ویژگیهای استاندارد ایمنی در اکثر خودروهای جهان است که به لطف S کلاس به این جایگاه رسید.
پیشرانه توربودیزل
در دورانی که موتورهای دیزل بهعنوان آینده صنعت خودرو تلقی میشدند، نسل اول S کلاس (W116) تاریخساز شد و به اولین خودروی سواری تولیدی جهان با موتور توربودیزل تبدیل شد. فناوری توربوشارژ از دهه ۱۹۲۰ در مهندسی دریایی و از دهه ۱۹۵۰ در کامیونها استفاده میشد، اما مرسدس بنز اولین شرکتی بود که موتور توربودیزل را در یک خودروی سواری به کار برد. این نوآوری در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به اوج محبوبیت رسید و خودروهای دیزلی را به گزینهای پرطرفدار تبدیل کرد. هرچند با تغییر سلیقه مصرفکنندگان و قوانین سختگیرانه زیستمحیطی، دیزلها بهتدریج از بازار کنار رفتند، اما نقش S کلاس در این تحول غیرقابلانکار است.
کمربند ایمنی پیشکشنده
کمربند ایمنی که در سال ۱۹۵۹ توسط ولوو معرفی شد و در اختیار همه خودروسازان قرار گرفت، یکی از مهمترین اختراعات ایمنی خودرو است. نسل دوم S کلاس (W126) که بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ عرضه شد، این فناوری را با معرفی پیشکشنده ارتقا داد. این سیستم که با حسگرهای تشخیص تصادف فعال میشود، کمربند را در کسری از ثانیه سفت میکند تا سرنشین را محکم در جای خود نگه دارد و خطر آسیب یا مرگ را بهطور قابلتوجهی کاهش دهد. کمربند ایمنی پیشکشنده به استانداردی در خودروهای لوکس و سپس در تمام خودروها تبدیل شد.
سیستم کنترل پایداری
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستمی کامپیوتری است که با تشخیص از دست رفتن چسبندگی، ترمزها را روی چرخهای خاص اعمال میکند تا از انحراف یا سرخوردن خودرو جلوگیری کند. در سال ۱۹۹۵، مرسدس بنز، همراه با تویوتا، یکی از اولین خودروسازانی بود که این فناوری را در یک خودروی تولیدی معرفی کرد. سیستم ESP مرسدس که در مدل S600 بهصورت استاندارد و در S420 و S500 بهصورت آپشن عرضه شد، به یکی از مهمترین فناوریهای ایمنی مدرن تبدیل شد. نام ESP هنوز هم گاهی برای اشاره به سیستمهای ESC استفاده میشود و این فناوری اکنون در اکثر خودروها استاندارد است.
کروز کنترل تطبیقی
کروز کنترل از اوایل قرن بیستم در اشکال ابتدایی وجود داشت اما تنها سرعت ثابتی را حفظ میکرد. مرسدس بنز در سال ۱۹۹۸ با معرفی سیستم دیسترونیک در S کلاس، کروز کنترل تطبیقی را ابداع کرد. این سیستم با استفاده از فناوری رادار، سرعت خودرو را با توجه به سرعت خودروی جلویی تنظیم میکرد و فاصله ایمن را حفظ میکرد. دیسترونیک پایهگذار کروز کنترلهای تطبیقی مدرن شد که امروزه با فناوریهای پیشرفتهتر مانند لیدار و دوربین، دقت بیشتری دارند.
ایربگ عقب
ایربگ که اولین بار توسط الدزمبیل در مدل تورنادو ۱۹۷۳ معرفی شد، بهسرعت در صنعت خودرو فراگیر شد اما مرسدس بنز در نسل هفتم S کلاس (W223 یا نسل کنونی) برای اولین بار در یک خودروی تولیدی، ایربگ عقب را معرفی کرد. این ایربگ که برای محافظت از سرنشینان عقب، بهویژه کودکان در صندلیهای مخصوص طراحی شده، با ایربگهای جلو هماهنگ است و خطر آسیب به کودکان را کاهش میدهد.
Mehdi
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴خدایی همشون مهم هستن به خصوص سیستم های امنیتی برای سرنشینان مثل مناطق مچاله شونده و abs ،
net
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط طراحی داخلی و طراحی بیرونی زیبا ائودی a8 مدل ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ . رنگ طراحی داخلی یکپارچه مشکی و رنگ طراحی بیرونی مشکی ائودی a8 مدل ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ خیلی زیباست
آریا
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴Abs و Esp از همه مهم تر ولی بقیه آپشن ها هم جذاب مخصوصا کمربند پیش کشنده
کول باکس وسط رو چه ماشینی اولین بار پیاده شد
froG-driVer
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴کمربند رو بنظرم حتی میشه اینجوری حساب کرد که مرسدس یبار دیگه اختراش کرد
کمربندهای ولوو خیلی عالی ابداع شده بودن ولی خب وقتی سرنشین میومد جلو اونم میکشید جلو
زیاد توی تصادفات سنگین کاربردی نداشت
ولی این سیستم مرسدس یجوری از برخورد پیشگیری میکرد که کلا انگار یه سیستم جدید بود
تغییر ساده اما بزرگ….
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴اولین abs رو الدزموبیل استفاده کرد چرا به این بنز میزنن نمیدونم.تو بحث کمر بند هم هیچ اشاره ای به فورد نشد که اولین کمر بند ایمنی رو استفاده کرد.در مجموع ما مدیون این خودرو سازها هستیم اینجا به احترام بنز کلاه از سر بر میدارم
Amir
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴به صورت مکانیکی با کاربرد تقریبا مشابه فکر میکنم اولین بار جنسن اینتسپتور ازش استفاده کرده بود 1973
datsun
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴تویوتا اولین کمپانی بود که سیستم کنترل پایداری استفاده کرد
Cadillac-V
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴👍🏻
تویوتا که نه، ژاپنیا یه اختراعم تاحالا ثبت نکردن تو صنعت خودروسازی
اون موقع که مرسدس بنز و کادیلاک داشتن دونه دونه اختراعات و نوآوری های مختلف ثبت میکردن تویوتا داشت چرخ خیاطی تولید میکرد
632
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴قبل اینکه کاربرانی مثل تو در این سایت زیاد بشن، روزای خوبی هم وجود داشت و مقالات خوبی در پدال قرار میگرفت. مثل این:
https://www.pedal.ir/media/why-modern-automobiles-owe-japan/
Cadillac-V
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴آهان یعنی صحبت های ایشون درسته؟
اگه مخالفت کردن به معنای بهم ریختن جو سایته که پس باشه، اولین خودرو رو هم تویوتا زد، مرسدس و کادیلاکم سال ۲۰۱۰ بعد تسلا تاسیس شدن
بهرام موسوی زاده
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴کاربر Cadillac-V
به جز ترول در فضای کامنت ها چه مهارت دیگری دارید؟ معنی ترول رو میدونید؟ ظاهرا اوقات فراغت زیادی دارید
Troll: در گفتمان اینترنتی به کسانی گفته میشود که با رفتار مخرب در وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب تحریککننده و توهینآمیز هستند؛
با توجه به قوانین بخش نظرات سایت پدال، دلیلی برای انتشار نظر شما و دیگر ترول ها وجود ندارد (قابل توجه آقای سردبیر یا مسئول مربوطه).
نظر شما نیز فاقد ارزش بحث در رابطه با تاریخچه اختراعات خودروسازان و پیشگامان این عرصه می باشد.
با تشکر از نویسنده این مقاله 🙏
Cadillac-V
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴جناب آقای بهرام موسوی زاده
بنده نه قصد توهین دارم نه قصد جلب توجه دارم و نه قصد تشنج، نه بیکارم کار و زندگی دارم
ولی چرا انتقادپذیر نیستین؟ کسی که یه نظری میده که کاملا اشتباهه باید اصلاح بشه صحبتش، اگر مختلف کردن و انتقاد کردن ترول بودن محسوب میشه بهتره اول یه سری آموزش هایی رو ببینید و سپس وارد فضای مجازی بشین
ممنون از شما
آرین
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴قصد توهین داری قصد جلب توجه داری و قصد تشنج داری ، بیکاری کار و زندگی نداری
froG-driVer
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ژاپن سرباز گمنام صنعت خودروسازیه
در حقش ظلم شده و کاراشو پنهون کردن
ژاپن اختراعاتی رو به ثبت رسونده که تو و امثال الان فکر میکنن این ویژگی هارو خدا بارونده رو سر ماشینا
نه عزیز،ژاپن حرمت داره،نشکنش…
Taha Ayoobi
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴Cadillac-V
داداش علتی برای کوبیدن ژاپنی ها وجود نداره به نظرم، درسته اختراعات به شدت کمتری دارن، ولی خب همینه دیگه.
آرین
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ما که میدونیم اون استیکر اول یعنی چی
یکی طلبت
خیلی دور برداشتی توام بچه
nima.jdm
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا خواستم بگم
𝐀𝐥𝐢
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴چقدر دوست داشتنی
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/Mercedes-S-Class-6.jpg
Mhosein
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴مرسدس بنز:پدر خودرو سازی جهان
Taha Ayoobi
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴👌👌👌
632
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴سلول ایمنی توسط ساب توسعه داده شد در سال ۱۹۴۹. ساب در اولین خودروی خود، اولین سلول ایمنی جهان را معرفی کرد. در این خودرو، ساختاری بسیار مستحکم در اطراف کابین ایجاد شده بود که از سرنشینان در برابر ضربههای ناشی از تصادف محافظت میکرد. دیگر قسمتهای خودرو بهگونهای طراحی شده بود که ضربهها را جذب کند. درواقع، در تصادف بجای سرنشینان، خودرو قربانی میشد.
632
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴اولین ترمز اضطراری خودکار هم توسط اس کلاس ۲۰۰۶ بود
Grant
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴حالا باز یسری آمریکن فن افراطی بیان همه اینارو زیر سوال ببرن
Cadillac-V
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴اولاً اینطور که ما داریم میبینیم بیشتر ژاپنی فنای افراطی اومدن و مخالفت دارن میکنن با مرسدسبنز.
ثانیاً صنعت خودروسازی آمریکا انقدر اختراعات و نوآوری داره که نیازی نیست به اینا حرفی زده بشه
Taha Ayoobi
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی عالی بود
همه شون اختراع های مهم و بنیادینی بودن خداوکیلی.
M power
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴از تکنولوژی های مهم بیمر هم مطلب بزارید
مثل هداپ دیس پلی و فرمان پذیری فعال و سیستم ای درایو و پارک خودکار و …..
Mohammad
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴نه ببین داداش من آمریکایی فن معتقدم تکنولوزی فقط برای آمریکا کد خدای جهان و رئیس بنده هست ، هیچ کشوری نه میدونه تکنولوزی چیه نه اقتصاد ، توان نظامی که نداره هیچ ، رئیس هم میتونه راحت بزنتش زمین ، حتی مردمش هم غذا ندارن و از صدقه سر کشاورز های آمریکا زنده هستن ، اره داداش آمریکا قوی ، قوییییییییهههههههه
شایکل موماخر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴بحق نمیشه از پیشرو بودن صنعت آلمان و آمریکا چشم پوشی کرد.هر کدوم در زمان و شیوه منحصر به خودش عالی بوده و هستن.گرچه با نظر کلی Cadillac _V در مورد ژاپنیها شاید خیلی موافق نباشم اما بقول بزرگی : « من مخالف افکار و ایده های تو هستم،اما حاضرم جانم را فدا کنم تا تو بتونی آزادانه نظرت رو بگی»!!!! این معنی آزادی بیان هست.متاسفانه؛ نمیگم همه،اما خیلی از ما ایرانیها ،دیکتاتور هستیم…. بریتانیایی ها میگن: زبان انگلیسی در انگلیس متولد شد،در آمریکا بیمار شد و در هند مُرد. منم استعاره میکنم به این: شکوه خودروسازی در آمریکا متولد،در آلمان به بلوغ رسید و در چین مُرد