تجربه و آزمایشمرسدس بنز

پشت فرمان مرسدس بنز 280S مدل 1972، معنای واقعی خاص بودن

ساعاتی را پشت فرمان یک مرسدس بنز ۲۸۰S نسل W108 گذراندیم تا یادآوری کنیم که خودروهای قدیم چقدر خاص و منحصربه‌فرد بودند.
مرسدس بنز 280S مدل 1972

صنعتی را سراغ نداریم که در آن میراث گذشته به‌اندازهٔ صنعت خودروسازی مهم باشد. هرچند تکنولوژی‌های پیشرفته همیشه توجهات را به خود جلب می‌کنند اما میراث ماندگار خودروسازان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. البته برخورداری از یک سابقهٔ خوب ممکن است مانع تمرکز خودروسازان روی موفقیت‌های آینده شود. تاریخ مملو از چنین داستان‌های غم‌انگیزی است. بریتیش لیلاند ساب و… را ببینید. پرورش این میراث اما اگر با پیشرفت مستمر همراه شود، یک خودروساز را به موفقیت خواهد رساند. مثال مشخص برای این موضوع مرسدس بنز است.

درواقع، خودروسازان کمی می‌توانند ادعای برخورداری از سطح کیفیت و تجمل مرسدس را داشته باشند؛ اما علیرغم کمی بیراهه رفتن در دههٔ ۲۰۰۰، مرسدس چگونه توانست این کیفیت را حفظ کند؟ پشت فرمان ۲۸۰S نسل W108 بنشینید تا پاسخ این سؤال را بگیرید. داخل این ماشین فقط کیفیت متریال نیست که جلب‌توجه می‌کند بلکه تناسب، دقت ساخت و استحکام هر قطعه‌ای از صدای اطمینان‌بخش بسته شدن در گرفته تا میزان حرکت دسته‌راهنما هم نشان می‌دهد که چرا مرسدس همیشه یک پله بالاتر از همه بوده است. هرچند W108 رسماً S کلاس نامیده نمی‌شد اما همان DNA سدان پرچم‌دار مرسدس که امروز می‌شناسیم و دوست داریم را نشان می‌دهد.

هرچند سیستم تعلیق به‌طور شگفت‌انگیزی نواقص جاده را جذب می‌کند، صندلی‌ها نیز با تعلیق خاص خود به کمک آن می‌آیند. این صندلی‌ها در قیاس با چیزی که در خودروهای مدرن می‌بینید بسیار نرم هستند. داخل این صندلی‌ها چند لایه فنر کار شده که باعث کاهش خستگی در سفرهای طولانی می‌شود. صندلی‌های ۲۸۰S ممکن است به‌اندازهٔ همتایان امروزی خود از بدن حمایت نکنند اما راحتی فوق‌العاده‌ای دارند که نمونه‌ای از دنیای قدیم است.

خودروی موردبررسی ما به یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی با دو کاربراتور مجهز است که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۳ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد اصلاً چشمگیر نیستند اما چون حداکثر گشتاور در دور ۳,۶۰۰ rpm ارائه می‌شود، نیازی نیست فشار زیادی به موتور وارد کنید. موتور شش سیلندر خطی مرسدس با چیزی که ب‌ام‌و ارائه می‌کرد کاملاً متفاوت است. این موتور به‌گونه‌ای طراحی شده که گشتاور دور پایین را ارائه کند و درنتیجه، تحویل قدرت آن فوق‌العاده نرم صورت می‌گیرد.

این خودرویی است که راحتی سرنشینان را در اولویت قرار داده و درنتیجه بدون ایجاد مشکل برای کسانی که در صندلی عقب نشسته‌اند می‌توان به سرعت‌های سه‌رقمی رسید. همچنین این سدان آلمانی مربوط به دورانی است که گیربکس‌های دستی بسیار متداول بودند. ترکیب موتور پرگشتاور با گیربکسی با ضرایب دندهٔ درست به این معنی است که حتی با گیربکس چهار سرعته هم می‌توان تجربهٔ رانندگی لذت‌بخشی داشت. با اینکه هندلینگ در اولویت‌های اصلی طراحان W108 قرار نداشته اما این هنوز هم یک مرسدس است که هرچند ممکن است به ساخت خودروهای پویا شهرت نداشته باشد اما هیچ‌کدام از ساخته‌های آن به‌جز نسل اول A کلاس در پیچ‌ها راننده را ناامید نمی‌کنند.

غربیلک فرمان بسیار بزرگ به نظر می‌رسد اما نیروی کمکی هیدرولیک باعث می‌شود مانورهای سرعت پایین به‌راحتی انجام شود. بااین‌حال، بادی‌رول زیاد است و خودرو حرکات بدنه‌ای مشابه کشتی از خود نشان می‌دهد که می‌تواند خیلی قبل‌تر از آنکه کشش خودرو از دست برو راننده را مضطرب کند. البته در یک سدان لوکس قدیمی وقتی به دنبال راحتی بودید باید بادی‌رول را به جان می‌خریدید. همچنین باید به وزن ۲۸۰S هم توجه داشت. این خودرو ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن دارد که هرچند هم‌اندازهٔ تویوتا کمری امروزی است اما در زمان خود هرگز خودروی سبکی به‌حساب نمی‌آمد.

با وجود نیم قرن سن، ۲۸۰S کاملاً برای شرایط ترافیکی امروزی مناسب است. پیشرانهٔ شش سیلندر خطی نرم و پرگشتاور آن امکان همراه شدن با ترافیک را فراهم می‌کند و سکوت کابین بهتر از میانگین تمام خودروهای امروزی است. همچنین به لطف بوستر ترمز، فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه، به‌راحتی و بدون مشکل می‌توان از ۲۸۰S به‌عنوان خودروی روزمره استفاده کرد البته تا زمانی که کسی را بشناسید که تنظیم و تعمیر پلاتین‌ها و کاربراتورهای مرسدس را بلد باشد. بااین‌وجود، صرف‌نظر از این موضوع، چنین سهولت استفاده‌ای را در بسیاری از خودروهای هم‌دورهٔ W108 نمی‌بینیم.

این حال و هوای دوست‌داشتنی تجمل و دوام است که مرسدس را مرسدس کرده است. این ویژگی مُهر مشخصی را در قلب و ذهن مردم حک کرده است. نشستن پشت فرمان ۲۸۰S دقیقاً یادآوری کرد که چرا مرسدس به چنین جایگاهی رسیده است. علاوه بر این، W108 یادآوری تلخی را هم به همراه دارد. این خودرویی همه‌فن‌حریف نیست و فقط در راحتی و تجمل تخصص دارد یعنی چیزی که در خودروهای امروزی نمی‌بینیم. امروزه ما خودروهای لوکسی با رینگ‌های بزرگ و حالت رانندگی اسپرت داریم. مطمئناً ارائهٔ چندین شخصیت مختلف در یک خودرو تحسین‌برانگیز است اما با این کار خودروهای مدرن شخصیتی که آن‌ها را منحصربه‌فرد می‌کند از دست می‌دهند.

اگر بخواهیم مرسدس‌های آن دوره را در یک کلمه توصیف کنیم، منحصربه‌فرد و خاص بهترین کلمات خواهند بود. بگذارید جور دیگری بگوییم. اگر چشمانتان را ببندید و روی صندلی رانند بنشینید، می‌توانید تشخیص دهید که سوار یک مرسدس شده‌اید اما آیا همین موضوع را می‌توان در مورد مرسدس‌های امروزی یا هر خودروی دیگری گفت؟

مشخصات فنی

Mercedes Benz 280S 1972

پیشرانه ۲.۸ لیتری ۶ سیلندر
قدرت ۱۴۰ اسب بخار
گشتاور ۲۲۳ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته دستی
وزن ۱۵۲۰ کیلوگرم
طول ۴,۹۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۱۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۴۰ میلی‌متر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۰ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2845 ديدگاه)

    من یه سفر تهران شمال توی این ماشین بودم همین مدل همین رنگ با گیربکس اتوماتیک حدود سی سال قبل
    اونچه که در موردش هیچوقت از خاطرم نمیره نرمی و نرمی و نرمی هست

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4408 ديدگاه)

      منم با لیفان یه سفر به شمال داشتم تو صندلی عقب نشسته بودم و جز سفتی صندلی و اینا
      هیچی یادم نمیاد

      موافقم 19
      مخالفم 1
    2. ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4408 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/Mercedes-280S-5.jpg
      این چیه روی رودری عقب قرمز هم هست؟
      راستی https://divar.ir/v/gZpYRoMs?ref=android بنز کلکسیونی

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. بی وطن

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (109 ديدگاه)

        جاسیگاری هست که بصورت ۴۵ درجه باز میشه…

        موافقم 7
        مخالفم 1
      2. مهدی

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (174 ديدگاه)

        زیرسیگاری هست.روی هر یک از دربهای عقب یک زیرسیگاری نصب شده.تو اکثر مدلهای قدیمی بنز وجود داره.

        موافقم 11
        مخالفم 1
      3. مهدی

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (15 ديدگاه)

        جا سیگاری

        موافقم 7
        مخالفم 0
    3. محمدهادی

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2217 ديدگاه)

      خیلی دوست دارم بدونم سیستم تعلیق مرسدس های کلاسیک عموما چی هست که انقد به نرمی و آسایش معروفن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. مهردادکمال

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1886 ديدگاه)

    من اینو به لینکولن کانتینتال و کادیلاک دویل زمان خودش و باقی سدان های عظیم جثه زمان خودش ترجیح میدم. عکس العمل بهتر و فرمان کمتر مبهم و جثه معقول تر کیفیت و ماندگاری عالی داره هر چند توی طراحی به هیچ وجه به خاص بودن اون ها نمیرسه ولی کاملا مطمین تر و بی دردسرتره

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. Taha Ayoobi

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2177 ديدگاه)

      دوتا دنیای متفاوته
      این پیش اونا هاچپک حساب میشه

      موافقم 8
      مخالفم 5
  3. زیزیگولو

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5760 ديدگاه)

    ایرانیا با این نسل از مرسدس بنز خاطره دارن ……… تو این ماشین نوآوریایی وجود داره که اون زمان واسه اولین بار روی ماشینای تولیدی کمپانی مرسدس بنز قرار گرفته بوده

    موافقم 14
    مخالفم 0
  4. امیرحسین

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (164 ديدگاه)

    باید سفارش انگلیس باشه درسته؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. رامتین

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3106 ديدگاه)

    چقدر نوستالژیکه. حس خوبی میده این طراحی.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. پیام

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1957 ديدگاه)

    جدیدا تو بریتانیا دارن اون خودروهای قدیمی که موتورشون کار نمیکنه رو برقی میکنن. خیلی کار خوبیه چون در غیر این صورت بدنشون بی استفاده میشه. پول مالیات آلایندگی هم نمیدن. پدال میتونه این مطلب رو کار کنه. مطلب جذابیه.

    موافقم 6
    مخالفم 7
  7. علی یوسفی

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت در مورد سوال پایان مطلب باید بگم خودروهای دیگه هم بعضا همین ویژگی‌ها و روح منحصر بفرد خودشونو دارن مث پورشه و لامبورگینی و لکسوس و رولزرویس و بسیاری شرکت‌های دیگه از طرف دیگه منکر عالی و اصیل بودن خودروهای قدیمی و کلاسیک نیستم ولی در مورد خودروهای امروزی هم نباید عجله کرد و اونارو فاقد روح و اصالت بدونیم فراموش نکنیم ما بعد از چندین دهه داریم خودروهای کلاسیک رو خوب می‌شناسیم و مثلا در ایران تا همین دو سه دهه قبل حتی مالکان این خودروها قدر و منزلت خودروهای خودشونو نمیدونستن در مورد خودروهای جدید و طراحی و لذت رانندگی اونا هم باید صبور باشیم و چند دهه بعد پی می بریم چه جواهراتی هستن.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. BMW

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1397 ديدگاه)

    عجب لذتی داره پشت این بشینی و تو یه جاده جنگلی باهاش رانندگی کنی🥲👍

    موافقم 10
    مخالفم 0
  9. FY

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    همون موقع هم طراحی بی ام و بهتر بود و البته قیمتش هم بیشتر بود🤔

    موافقم 2
    مخالفم 11
    1. علی

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      در جواب شما باید بگم برو دوباره مرسدس تاریخ خودرو سازی رو مطالعه کن ولی بدون تعصب بعدش به معجزه بنز خودت پی میبری

      موافقم 5
      مخالفم 2
  10. Taha Ayoobi

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2177 ديدگاه)

    خوشم میاد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. mohammadsk

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هنگام خوندن مطلب دلم میخواست منم بتونم این ماشینو داشته باشم. واقعا دوست داشتنیه. از ماشینهای تکراری جدید که بی روحن و همه ماشین شده نمایشگر و تبلت خسته شدم.
    امیدوارم پدال بازم از این مطالب بزاره.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. علی

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (578 ديدگاه)

    این ماشین بقدری پیشرفته بوده زمان خودش واسه تمام خودرو سازی ها آرزو بود
    چیزی که بنز داره. نه بی ام و داره نه آئودی و رولزرویس نه کادیلاک این نرمی و خاص بودن فقط و فقط مختص مرسدس هست.

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4408 ديدگاه)

      زنده باد♥️♥️♥️

      موافقم 2
      مخالفم 0
  13. parhamiof

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (744 ديدگاه)

    قدیما ماشینا اثر هنری بودن.
    الان همه یه شکل شدن.
    اثبات حرفم،اگه چراغ و رینگای زرق و برقی رو ازشون حذف کنید عین همن همشون.
    ولی این ماشین از 1200 کیلومتری معلومه یه بنزه.
    مقایسه کنید با سری اس 2014.
    حتی یه ماشینی مثل ویرونم واقعا زیبا نیست در مقایسه با بوگاتی های قدیمی.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  14. علی .ج

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام پدر من در دورانی که من 6 سالم بود این ماشین رو داشت حدود 40 سال پیش واقعا عالی بود ، الان که عکسشو دیدم دلم تنگ. شد برا بنزمون البته پدرم بیوک و شورلت هم داشت ولی من فقط عاشق بنز بود موقعی که فروخت تا یک هفته با پدرم قهر بودم، ….
    یادش به خیر

    موافقم 6
    مخالفم 0
  15. مجید

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،من بنز مدل ۲۰۰ داشتم که‌ برای‌ ۱۵ سال واقعآ راحت نرم ومهمتر از همه امنیت آن بود !تنها ایراد بنز اینه که دنده خور می خواهد و اگه با دنده مرده رانندگی کنی فورا آمپر میندازه،،اونهایی که داشتن وسوار شدن میدونن من چی می گم،اما خدایی از بلیزر وایمپالا وکاپریس کامارو یک سر وگردن بالاتره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  16. Amir

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    مافیایی طور🗿ولی…..

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا