مرسدس بنز

مرسدس بنز اتو 2000 کانسپت، شاهکار دهه 80 میلادی

مرسدس بنز در سال جاری از پروتوتایپی تک ساخت و ساختارشکن با نام EQXX رونمایی کرد. این خودروی مفهومی به خاطر تکنولوژی‌های الکتریکی خود معرفی شده و اگرچه وارد خط تولید نخواهد شد اما به کانسپت های فوق‌العاده جذاب مرسدس که ویترینی از تکنولوژی‌های آینده بوده‌اند خواهد پیوست. یکی از این کانسپت ها اتو ۲۰۰۰ نام دارد که محصولات مرسدس بنز را تحت تأثیر قرار داد.

اتو ۲۰۰۰ در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۸۱ معرفی شد و به منظور نمایش اینکه یک خودروی لوکس در سال ۲۰۰۰ چه شکلی خواهد بود تولید گردید. مرسدس بنز این پروژه را به تنهایی آغاز نکرد. پروتوتایپ موردبحث در پاسخ به چالشی که سال ۱۹۸۰ توسط دولت آلمان غربی اعلام شده بود توسعه یافت. مقامات آلمان غربی از مرسدس، آئودی و فولکس‌واگن خواسته بودند یک خودروی کاملاً عملکردی بسازند که به‌طور قابل‌توجهی کم‌مصرف‌تر از خودروهای آن زمان بوده و درعین‌حال از نظر سواری، شعاع حرکتی، فضای کابین و البته راحتی کمبودی نداشته باشد.

مرسدس بنز سه پیشرانه را آزمایش کرد که شامل نسخه ۸ سیلندر بنزینی با سیستم غیرفعال سازی سیلندر، ۶ سیلندر توربودیزل و نهایتاً توربین گاز بود. مدل دیزلی قدرت ۱۵۰ اسب بخاری داشت و می‌توانست به سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت برسد و شعاع حرکتی ۸۶۰ کیلومتری داشته باشد. همانند EQXX، اتو ۲۰۰۰ بهبودهای آئرودینامیکی زیادی داشت تا حداکثر راندمان را ارائه کند. طراحی بخش جلوی نرم این خودرو سپری داشت که از جلوپنجره استفاده نمی‌کرد. حتی قالپاق‌ها نیز از نظر آئرودینامیکی راندمان بالایی داشتند. طراحان مرسدس در آن زمان به ضریب درگ ۰.۲۸ رسیدند که با ضریب درگ EQB جدید برابر است.

اتو ۲۰۰۰ هرگز به خط تولید راه نیافت اما در معابر عمومی تست شد و به کلکسیون مرسدس بنز فرستاده شد. احتمالاً همین اتفاق برای EQXX نیز خواهد افتاد و این دو آزمایشگاه سیار در یک خانواده قرار می‌گیرند. اگرچه فعلاً مشخص نیست کدام ویژگی‌های EQXX در محصولات آتی این برند بکار خواهند رفت اما درباره اتو ۲۰۰۰ می‌توانیم اظهارنظر کنیم. نمای جلوی گوشه‌دار این خودرو در واقع پیش‌نمایشی از نسل W201 مدل ۱۹۰ سال ۱۹۸۲ بود و همین طراحی بعدها در سایر مدل‌ها نیز بکار رفت. W124 سال ۱۹۸۴ که بعدها به اولین E کلاس تبدیل شد از همین نوع طراحی استفاده کرده بود و S کلاس نسل W140 سال ۱۹۹۱ نیز شباهت‌های زیادی به اتو ۲۰۰۰ داشت. تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر که توسط کادیلاک نیز مورداستفاده قرار گرفت در سال‌های بعد کاربرد گسترده‌ای یافت و مرسدس بنز میلیون‌ها پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل را با این تکنولوژی تولید کرد. البته برخی ویژگی‌ها همچون بخش پشتی موسوم به دم کاما و توربین گاز راهی به خودروهای تولیدی نیافتند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. chevo

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (36 ديدگاه)

    این خودرو در ۴۲ سال پیش خیلی زیباتر و استاندارتر از خودروهای دو شرکت فرغون سازی الان ایران هست

    موافقم 63
    مخالفم 1
    1. پدرام

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (787 ديدگاه)

      اینکه هیچ ماشین های 70 سال پیش هم هنوز امکانات و یک سری تجهیزات بروزتری نسبت به قوطی حلبی های ایرانی دارن

      موافقم 45
      مخالفم 2
    2. علی تییریخ

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقتی ایران ۳۰۰ سال از قدرتهای دنیا عقبه، خب معلومه ۴۲ سال پیش خودروی قدیمی آلمانی بهتر از فرغون ۲۰۲۴ ایران هستش
      خخخخخخخخ

  2. AMANTE

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    نتیجه ای که من از این پست گرفتم این بود که میشه بدون اینکه طراحی رو تخم مرغی کرد به ضربب درگ خوبی رسید ولی چون طراحان جدید دنبال متمایز کردن طراحی شون از دیگر برند ها هستن و از طرفی هم یک طراحی واحد بین تمام محصولات شرکت میخوان طراحی تخم مرغی رو انتخاب میکنن.

    موافقم 36
    1. حق گوی باطل

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1023 ديدگاه)

      Amante جان بچه شدی؟
      تنها دلیل روی اوردن طراحا به تخم مرغی گرون شدن مرغه

      موافقم 25
      مخالفم 3
  3. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    خیلی عجیبه

  4. green

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (49 ديدگاه)

    کاملا موافقم

  5. بهزاد

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اون زمان هنوز لکسوس بوجود اومده بود ؟؟؟؟

    موافقم 12
    مخالفم 11
    1. phonix

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      هشت سال بعد لکسوس با پشتیبانی شرکت مادر تویوتا تاسیس شد
      و با ورود مدل ال اس به بازار امریکا با خودش یک کوه از نو اوری رو اورد و اینطور شد که برند لکسوس انقدر بزرگ شد که شما در یک کشور بسیار دور تر از امریکا اسم این برند رو میشناسی و داری هیتش میکنی نه مدیرعامل بنز دربارش اینطور صحبت میکنه نه بی ام وه فقط شما اینطور دربارش صحبت میکنی
      خجالت نمیکشی؟

      موافقم 26
      مخالفم 7
      1. datsun

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3954 ديدگاه)

        قبل لکسوس مدل های لوکس رو با برند خودش یعنی تویوتا تولید میکرد سنچوری و کروان تا جایی که من میدونم از دهه پنجاه و شصت تولید میشدن نیسان هم دو سه مدل لوکس تولید میکرد قبل از تاسیس اینفینیتی ،شما هم قبل گل افشانی زحمت یه سرچ رو بکش . ولی خوب حقیقت اینه تو بازار جهانی اون موقع بنز و انگلیسی ها پیشتاز بودن و ژاپنی ها بیشتر رو بازار خودشون متمرکز بود تو لوکس سازی.

        موافقم 14
        مخالفم 2
    2. Elemento

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (11557 ديدگاه)

      این که در قسمت خودروهای لوکس ژاپن پشت سر آلمان قرار می گیره اصلا جای شک و بحث نداره؛ هر کس هم غیر از این میگه از تعصبشه

      موافقم 8
      مخالفم 5
      1. phonix

        ۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        همین که شما میگید همه پشت المان هستن نشون دهنده تعصب بی جاس
        مثل اینکه طرف چون تویوتا دوست داره بگه فورد و شولت و فولکس اشغالن و ماشین های اقتصادیشون به درد نمیخورن
        امیدوارم در نوع نگرشتون تجدید نظر کنید

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

          ۱ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (713 ديدگاه)

          فونیکس جان باید قبول کنیم که خودرو های آلمانی و انگلیسی در زمینه لوکس بودن پیشرو هستن

          موافقم 6
          مخالفم 2
  6. meysam

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3616 ديدگاه)

    آدم احساس میکنه اون زمان طراح ها بیشتر دلی کار میکردن، الان عقلی

    موافقم 23
    1. phonix

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      اون زمان هم عقل بود
      اما شرکت ها سعی در متفاوت بودن داشتن امریکایی های گنده بک ژآپنی های ریزه میزه و المانی های نرمال
      هر شرکت با توجه به فرهنگ کشورش ماشینی رو طراحی میکرد که زیبا بود هرجا هم لازم بود از علم استفاده می کردن
      ولی الان همه شبیه هم شدن به خصوص در نمای داخلی و طراحی داشبورد

      موافقم 16
  7. JDM lover

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (882 ديدگاه)

    عالیه
    با همین طراحی تونسته به ایرودینامیک خوب برسه بدون اینکه طراحی و زیبایی رو فدای ایرودینامیک بکنه
    هیکاش مرسدس دست از این طراحی تخم مرغ مانندش برداره و یه نگاهی به گذشته بندازه و ببینه که میتونه با طراحی زیبا هم به ایرودینامیک خوب برسه

  8. Alan.r

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    مرسدس بنز همیشه در زمینه تکنولوژی و فناوری پیشرو بوده و هست

    موافقم 6
    مخالفم 2
  9. ایلیا

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (505 ديدگاه)

    فکرشو بکن دهه ۸۰ سیستم غیرفعال سازی سیلندرها واقعا پشمام( اون موقع همچین چیزی نبود درسته؟)

  10. Elemento

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11557 ديدگاه)

    این نسل از طراحان بنز و در راسشون برونو ساچو محصولاتی رو به علاقمندان دنیای خودرو تقدیم کردن که هرگز از یاد ها نخواهند رفت. یه جورایی هم ساده س هم با شکوه و هم به یاد ماندنی و کهنه نشدنی. چنین طراحی ای قطعا نبوغ بالایی میخواد. همون بنز W140 هنوز بعد از 3 دهه در اوج جذابیت و “بنزیت” قرار داره!

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. علی

      ۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (837 ديدگاه)

      میدونید برونو ساچو ایتالیایی بود!!

      1. MAHDI_GERMANY

        ۳ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (23 ديدگاه)

        اثلا تعصب هم نکشیم بنز حرمت داره سابقه داره خودشو ثابت کرده به مشتری هاش… نه تنها ایران توی کل جهان کمپانی های آلمانی در صنعت خودرو سازی محشرن اما دلیل نمیشه بقیه رو پشم فرض کنیم باید منطقی بی اندیشیم …. منطق دهم انسانی ._.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا