بی ام ومرسدس بنز

مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e، رقابتی قدیمی با شرکت‌کنندگان جدید

مجله آلمانی «Auto Motor und Sport» نسل جدید مرسدس‌بنز C300 را مورد بررسی قرار داده است و سرانجام، آن را درکنار بی‌ام‌و ۳۳۰e گذاشته تا بهترین سدان سایز متوسط آلمانی را مشخص کند. نسل جدید کلاس C300e پلاگین-هیبریدی با استفاده از باتری بزرگ‌تر و در حالت تمام برقی، نوید پیمایش ۱۰۰ کیلومتر (دو برابر بی‌ام‌و ۳۳۰e) را می‌دهد؛ اما آیا این یعنی بی‌ام‌و بهتر از مرسدس‌بنز نیست و باید به آن به‌عنوان گزینه دوم نگاه کرد؟!

مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e

رقابت مرسدس بنز و بی‌ام‌و

مدل‌های هیبریدی همواره موردانتقاد بسیاری بوده‌اند؛ چراکه درکنار قیمت بالایی که دارند، به‌واسطه باتری‌های کوچکشان گستره مسافت قابل پیمایش مناسبی را در حالت تمام برقی ندارند. مرسدس‌بنز این مسئله را درک کرده و برای پاسخ به آن، نسل جدید خودروهایش را با باتری‌های بزرگ‌تری روانه بازار کرده است. این شرکت پس از رونمایی مدل‌های GLE 350 de و GLE 350 e و کلاس S 580 که در حالت تمام برقی به‌ترتیب ۹۶، ۹۷ و ۱۱۰ کیلومتر راننده خود را همراهی می‌کنند به سراغ سدان سایز متوسط خود، مرسدس‌بنز کلاس C رفت. براساس گزارش WLTP، آلمانی‌ها موفق شدند تا به این سدان قابلیت پیمایش ۱۱۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل را بدهند.

 

بنابراین خریداران کلاس C300 می‌توانند از موتور احتراقی تنها برای مسافت‌های طولانی استفاده کنند و نگرانی بابت اتمام شارژ خودروشان برای رفت‌وآمدهای روزانه نداشته باشند. درنهایت نیز می‌توانند با خرید یک جعبه‌شارژ مرسدس به قیمت ۹۹۰ یورو، C300 خود را عصرها شارژ کرده و آن را برای روز بعد آماده کنند.

بی‌ام‌و ۳۳۰e در مقام مقایسه تنها پس از پیمایش ۴۸ کیلومتر، یا باید دوباره شارژ شود یا از موتور احتراقی‌اش استفاده کند. مرسدس‌بنز یک موتور به‌مراتب بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر را توسعه داده است اما این اختلاف در میان این سدان‌ها ربط چندانی به این موضوع ندارد؛ چراکه بی‌ام‌و ۳۳۰e چه در حالت برقی و چه در حالت ترکیبی مصرف کمتری نسبت‌به مرسدس‌بنز C300 دارد اما در مصرف تمام احتراقی کمی خوش‌خوراک‌تر از مرسدس‌بنز عمل می‌کند.

مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e

دلیل این اختلاف توانایی در جایگذاری یک بسته باتری بسیار بزرگ‌تر در کلاس C است. درنتیجه این تغییر، درحالی‌که واحد ذخیره انرژی با ولتاژ بالای بی‌ام‌و ۳۳۰e که می‌تواند در درجات متفاوت شارژ خود را نگه دارد، تنها ۱۲ کیلووات ساعت ظرفیت دارد، واحد ذخیره مرسدس‌بنز ۲۵.۴ کیلووات ساعتی است. البته ناگفته نماند که سیستم بازیابی انرژی مرسدس نیز به پیمایش مسافت بیشتر کمک شایانی می‌کند. البته این باتری بزرگ‌تر باعث شده تا فضای بار صندوق‌عقب C300e کاهش پیدا کند و تنها ۳۱۵ لیتر باشد؛ درحالی‌که گنجایش صندوق برخی از رقبا برابر ۴۵۵ لیتر بوده که حجمی معقول برای یک سدان متوسط به شمار می‌رود.

Motor

بی‌ام‌و برای صندوق ۳۳۰e حجمی ۳۷۵ لیتری را در نظر گرفته است که شامل فضای جداگانه برای جاسازی کابل شارژ این دستگاه نمی‌شود. در مقام مقایسه، کابل شارژ مرسدس باید جایی از فضای خود صندوق را اشغال کند. با این وجود، مرسدس‌بنز رانندگی در حالت تمام برقی را کاربردی‌تر از گذشته کرده است؛ چراکه درکنار امکان پیمایش مسافت بیشتر، به کاربران خود اجازه شارژ سریع ۶۰ کیلوواتی باتری C300e را با درگاه DC و با قیمت ۵۹۵ یورو نیز می‌دهد. متاسفانه سرعت شارژ باتری کوچک‌تر ۳۳۰e که تنها از درگاه‌های شارژ AC استفاده می‌کند نصف سرعت رقیب است.

همان‌گونه که می‌دانید استفاده از باتری بزرگ‌تر و سریع‌تر به معنای سنگین‌تر شدن واحد شارژ و ذخیره شده و وزن C300e را به رقم ۲۰۷۰ کیلوگرم می‌رساند؛ درحالیکه بی‌ام‌و ۳۳۰e تنها ۱۸۳۴ کیلوگرم وزن دارد. خوشبختانه براساس بررسی‌ها و اندازه‌گیری‌های انجام‌شده، افزایش وزن کلاس C روی عملکرد آن تاثیر منفی نگذاشته است. هر دو خودروی در هنگام نیاز، چه به‌صورت ترکیبی (که بی‌ام‌و کمی عملکرد بهتری دارد) و چه با موتور برقی‌شان (که مرسدس به‌خاطر موتور قدرتمندتر عملکرد بهتری دارد) با سرعت بسیار مناسب شتاب می‌گیرند. قدرت خروجی مرسدس و بی‌ام‌و به‌ترتیب برابر ۳۱۳ و ۲۹۲ اسب بخار بوده و حداکثر سرعتشان نیز به‌ترتیب برابر ۲۳۰ و ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت است؛ بنابراین هر دو خودرویی سریع به شمار می‌روند که در حالت برقی به حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسند.

Motor

تفاوت‌های مرسدس بنز C300e و ب ام و ۳۳۰e در پیست

بیشتر تفاوت‌های مرسدس‌بنز C300e و بی‌ام‌و ۳۳۰e در رفتار رفتار رانندگی آن‌ها و عملکردشان است. عملکرد و وزن بالای کلاس C پشت فرمان آن کاملا مشخص بود؛ این مورد، بیشتر در تغییر مسیر خود را نمایان می‌کند. با این همه، دینامیک کلی، انعطلاف بالا و دقت از مولفه‌های اصلی رانندگی کلاس C هستند.

مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e

کلاس C300e بیشتر حال‌وهوای مدل‌های گذشته مرسدس را دارد. فرمانپذیری غیرمستقیم‌تر از رقبا انجام می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، باید برای چرخش خودرو بیشتر تلاش کنید. اگر سرپیچ‌ها، تا آنجا که جا دارد به کلاس C فشار بیاورید، می‌بینید که پیش از دست‌به‌شدن سیستم پایداری، پشت خودرو می‌لغزد و به‌واسطه قدرت، منتهی به مقداری بیش‌فرمانی می‌شود. کلاس C300 معمولی مجهز به سیستم ۴Matic تست‌های تعویض خطوط را کندتر از بی‌ام‌و ۳۳۰i x Drive به پایان می‌رساند. نسخه هیبریدی این خودرو نیز ۱۱ کیلومتر بر ساعت کندتر از ۳۳۰e بود.

بررسی جاده‌ای

تفاوت مرسدس و بی‌ام‌و در جاده بیشتر از پیست بوده و مرسدس همچنان حس سواری خودرویی دوبرابر بزرگ‌تر از خود را به راننده‌اش منتقل می‌کند؛ چیزی که حتما به مذاق طرفداران بی‌ام‌و خوش نخواهد آمد. با این وجود، عملکرد به‌مراتب نرم‌تر فنربندی محور عقب مرسدس‌بنز کلاس C300e در مقایسه با بی‌ام‌و ۳۳۰e، باعث می‌شود تا این خودرو چاله‌ها و ناهمواری‌های جاده را به‌مراتب بهتر از رقیبش بگذراند.

مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e

بی‌ام‌و نیز برای راحتی خریدارانش امکان انتخاب آپشن میراگرهای تطبیق‌پذیر را نیز می‌دهد که به بهبود عملکرد آن کمک شایانی می‌کند. با وجود اینکه راندمان کلاس C نرم‌تر است اما این صندلی‌های بی‌ام‌و ۳۳۰e هستند که سرنشینان را بهتر دربر می‌گیرند. شاید صندلی‌های اسپرت بی‌ام‌و در نگاه اول کمی تنگ به نظر برسند اما با گذر زمان با آن خو می‌گیرید و می‌بینید که نگه‌دارنده صندلی به‌خوبی شما را پشتیبانی می‌کنند.

نتیجه‌گیری

مرسدس‌بنز C300e به‌عنوان یک خودرو با برد الکتریکی بیشتر و شارژ سریع DC هیبریدی بهتری به شمار می‌رود. راندمان نرم این خودرو با وجود اینکه به اندازه بی‌ام‌و چابک نیست و از صندوق به‌مراتب کوچک‌تری بهره‌مند شده است، به‌خوبی نیازهای چهار نفر را برآورده می‌کند. در آن سو، بی‌ام‌و ۳۳۰e به‌عنوان یک خودروی هیبریدی، راندمان جذابی را برای سرنشینانش فراهم می‌آورد اما برد کوتاه حالت الکتریکی و نیاز بالا به شارژ مداوم، آن را دربرابر رقبا ضربه‌پذیر می‌کند.

مشخصات فنی مرسدس بنز کلاس C و بی‌ام‌و سری ۳ هیبریدی

مدل مرسدس‌بنز C300e بی‌ام‌و ۳۳۰e
موتور ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر
قدرت و گشتاور ۳۱۳ اسب بخار/ ۵۵۰ نیوتن متر ۲۹۲ اسب بخار/ ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته خودکار ۸ سرعته خودکار
وزن ۲۰۷۰ کیلوگرم ۱۸۳۴ کیلوگرم
رنج حالت برقی ۷۵ کیلومتر ۴۶ کیلومتر
شتاب اولیه ۵.۹ ثانیه ۵.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
قیمت ۵۶ هزار دلار ۵۷,۶۶۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. ارین صاحب جمعی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1071 ديدگاه)

    دوستان هر چی بگن همونه چون من نمیتونم انتخاب کنم

    موافقم 32
    مخالفم 2
  2. Clean energy (صیانت!)

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    بنز لوکس تره
    همونطور که تو متننم گفته شده که سواریش نرم تره خصوصا تو عقب و مثل یه بنزه
    ولی خب مثل همیشه بی ام و سریع تره…
    من خودم بنز رو می پسندم

    موافقم 70
    مخالفم 16
  3. R@m!n

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    باز هم همون داستان همیشگی سواری بنز و بی ام و !!

    یه موضوعی که تو نسل جدید C-CLASS اصلا خوشم نمیاد نزدیک شدنش به E-CLASS هست شاید خیلیام خوششون بیاد اما بنظرم کسی که بخواد سدان میان سایز بخره همون سری 5 و E رو انتخاب می کنه چرا باید دو تا کلاس رو انقدر بهم نزدیک کرد ؟؟شاید فروش کمتر بنز هم تو این کلاس بخاطر این موضوع باشه.

    موافقم 24
    مخالفم 4
  4. آرم@ن

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (183 ديدگاه)

    معلوم بود بنز بهتره
    فقط نمیدونم چرا بنز چند ساله داره به طور مداوم توی بحث سرعت به بیمر میبازه

    موافقم 24
    مخالفم 29
  5. Reza Waffen SS

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (5320 ديدگاه)

    دوراهی سخت

    موافقم 29
    مخالفم 3
  6. Jdm باز

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    خودم به شخصه بنز رو انتخاب میکنم
    ولی خیلی سخته انتخاب

    موافقم 22
    مخالفم 2
  7. داود

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (197 ديدگاه)

    وقتی بی ام و باشه انتخاب دیگری برای جوانها متصور نیست مگه اینکه میانسال به بالا باشی

    موافقم 22
    مخالفم 49
    1. کیانوش

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      یعنی چی یعنی زیر سی پنج سال کسی بنز انتخاب نمیکنه از نظر شما این همه جوونی تو روسیه و انگلیس و اروپا که با بنز یوتیوب و اینستا رو ترکوندن لابد همه بیست سال جوون تر نشون میدن

      موافقم 30
      مخالفم 7
    2. محمد هادی

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      خدایی بی ام و یه حذابیت ذاتی دیگه یی داره لامصب

      موافقم 20
      مخالفم 15
  8. Alan.r

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1081 ديدگاه)

    با اختلاف بنز

    موافقم 23
    مخالفم 15
  9. مهرداد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنز زمان صد سالگی‌ بی ام و گفته بود ممنون که هستید ، ۳۰ سال‌ اول‌ که نبودید اصلا خوش نمی گذشت …

    موافقم 29
    مخالفم 5
  10. سهیل

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    طراحی بیرونی بنز پیرمردی هست. وزن خودرو و عدم پایداری در پیچ ها هم همینطوره. دیگه خیلی وقته دوران بنز سراومده. ولی ایرانی ها هنوز تو پنجاه سال پیش گیر کردن

    موافقم 8
    مخالفم 44
    1. حامد

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (831 ديدگاه)

      داداش تو همون نیستی که میگفتی لکسس مال پیرمردا و خسیسا هست؟

      موافقم 17
      مخالفم 6
    2. کیانوش

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      طراحی پیرمردی رو میشه لطف کنی با رسم شکل توضیح بدی ،ی چیزی یاد گرفتید مدام میگید بی ام و مال جووناست بنز مال پیرپاتیل ها لابد

      موافقم 25
      مخالفم 8
  11. HesamS500

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (120 ديدگاه)

    انتخابم مرسدس

    موافقم 23
    مخالفم 6
  12. TML BN

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    هیچوقت تعصبی نبودم و نیستم ولی با اختلاف بنز

    موافقم 34
    مخالفم 17
  13. Erfan

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (534 ديدگاه)

    یعنی من فقط حاضرم یک روز کامل بشینم داشبورد بنز رو نگاه بکنم🥺

    موافقم 36
    مخالفم 10
  14. javadhy

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (331 ديدگاه)

    اینجا شاید افرادی که دینامیک رانندگی براشون خیلی مهم باشه بی ام و رو انتخاب کنن و از بقیه کمبودا چشم بپوشن (که توی این کلاس خودرو کسی زیاد دنبال دینامیک رانندگی نیست) به جز اون بخوایم منطقی به قضیه نگاه کنیم بنز بی شک توی این مقایسه سره

    موافقم 32
    مخالفم 8
  15. Taha Malek

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (913 ديدگاه)

    بنظر من مرسدس گزینه بهتری عه در همچی بجز داینامیک رانندگی که کسی تو این کلاس دنبالش نیست
    کابین مرسدس واقعا فوق العادس
    البته هیچی از ارزش های بی ام دبلیو کم نمیشه و واقعا میشه گفت انتخاب واقعا سلیقه ایه

    بچیز رو مخ واسه بنز فیک اگزوزشه دوستان دلیل این کار رو کسی میدونه چرا این کار رواج پیدا کرده؟

    موافقم 18
    مخالفم 8
  16. سبحان

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بی ام و از همه خوب تره

    موافقم 12
    مخالفم 14
  17. محمد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به همه.
    ما به بی ام و وفادار میمونیم.

    موافقم 17
    مخالفم 18
  18. حامد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (831 ديدگاه)

    بی ادب نباشیم‌.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  19. ح

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    به دوستداران خودرو بنز و بی ام و
    قیمت رو حال کردی با کلی امکانات کامل ۶۵ هزار دلار با ۳۰ هزار تومان میشه
    یک میلیارد و هفتصد تومان….

    موافقم 14
    مخالفم 1
  20. فرامرز

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    بنز در مجموع گزینه بهتریه ولی با توجه به اینکه ب ام و چند سال از معرفیش میگذره تخفیف های خوبی میشه براش گیر آوررد. من صفر همین مدل رو زیر ۴۵۰۰۰ دلار پیدا کردم ولی تخفیف رو سی کلاس خیلی کمتره

    موافقم 9
    مخالفم 3
  21. محمد هادی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    بنز واقعا تو این نسل سی خودش خیلی هوشمندانه عمل کرده
    دمشگرم،هرچی باشه بنزه خب
    اما مارو رها کنید با یک اتاق ۳ بیمر به حال خودمون😄😄😄😄
    صدای دورموتور و دریفت بازیو رخ عصبانی

    موافقم 8
    مخالفم 4
  22. Arshia m3csl

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    چقدر مرسدس بنز کلاس c شبیه مرسدس بنز کلاس s شده!
    کلاس c این نسل رقیب سر سختی برای بی ام و سری ۳ شده باید دید نسخه های amg چیکار میکنه ولی حتما از بی ام و m4 و m3 بهتره مرسدس بنز c63 تو طراحی

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا