مرسدس بنزمسابقات

اعتراف زودهنگام مرسدس به ضعف فنی در برابر رقبای فرمول یک!

توتو ولف مدیر تیم فرمول یک مرسدس واقعیت تلخ فصل ۲۰۲۳ را پذیرفت! او اذعان کرد خودروی این تیم برای به چالش کشیدن رقبای اصلی در پیست به اندازه کافی خوب نیست.

ولف که می‌داند پاشنه آشیل W14 کجاست می‌گوید:

ما می‌دانیم مشکل از کجاست. در واقع همه‌چیز مثل کریستال شفاف است. در فرمول یک معجزه‌ای وجود ندارد… من فکر نمی‌کنم که بتوانیم تیم‌های پیش روی خود را شکست دهیم، این یک واقعیت است

اظهارات ولف چند روز پس از آن منتشر می‌شوند که لوئیس همیلتون دارنده هفت عنوان قهرمانی فرمول یک خاطرنشان ساخت مرسدس تا به اینجا از مسابقات عقب افتاده و برای آنکه بتواند شانس قهرمانی داشته باشد سه تیم دیگر باید از رقابت کنار بکشند.

ردبول امسال مسابقات را طوفانی آغاز کرده و در گرندپری بحرین دو هفته پیش یک دوی لذت بخشی را با مکس ورشتاپن و سرجیو پرز داشت. فرناندو آلونسو نیز با تیم استون مارتین شگفتی آفرید و سوم شد و پشت سر او هم کارلوس ساینز از تیم فراری در رده چهارم ایستاد. همیلتون فاصله‌ای ۵۱ ثانیه‌ای با ورشتاپن داشت و به مقام پنجمی بسنده کرد و هم‌تیمی او جورج راسل نیز با فاصله ۵۶ ثانیه‌ای به مقام هفتم رسید. اگر پیشرانه خودروی چارلز لکلرک راننده فراری نزدیک به پایان مسابقه از کار نمی‌افتاد رانندگان مرسدس در جدول پایین‌تر هم می‌رفتند.

توتو ولف می‌گوید:

ما باید کار بهتری انجام دهیم. ما مجبور به هدف‌گذاری بهتر در داخل تیم هستیم زیرا می‌دانیم که مشکل از کجاست؛ اما نمی‌خواهم به‌صورت عمومی درباره این موارد صحبت کنم زیرا فشار بیشتری را به اعضای تیم وارد خواهد کرد

نکته جالب اینکه همیلتون پس از گرندپری بحرین از مرسدس انتقاد کرد و گفت که تیم درباره توسعه خودروی امسال به سخنان او گوش نکرده است. البته ولف اظهار داشت همیلتون را درک می‌کند:

ما می‌دانیم احساساتی در این میان دخیل است. احساساتی که من، او و همه اعضای تیم دارند. ما احساسات خود را به‌صورت آشکار بروز می‌دهیم. ما می‌دانیم که احساسات می‌توانند بروز یابند. ما عشق عمیقی به تیم داریم و هیچ‌کسی سر آن چانه نمی‌زند

ولف می‌داند که مرسدس پس از کسب تنها پیروزی راسل در فرمول یک سال قبل اشتباهاتی را در توسعه خودروی خود مرتکب شده است. ژرمن‌ها با مشکلی با نام پورپوزینگ مواجه هستند و راسل در فصل ۲۰۲۲ مسابقات رتبه چهارم را به دست آورد و همیلتون نیز در جایگاه ششم ایستاد. خودروی W14 فصل ۲۰۲۳ فرمول یک از بدنه‌ای بسیار کم‌عرض تر استفاده می‌کند و در فرمول یک به چنین چیزی مفهوم ساید پاد صفر می‌گویند اما مرسدس اساساً خودرویی شناور تولید کرده است. ولف درباره استفاده از همان ایده سال قبل می‌گوید:

به ما ثابت شد که اشتباه می‌کردیم، به همین سادگی! زمان سنج هرگز دروغ نمی‌گوید و داده‌ها نشان می‌دهند که کجا اشتباه کرده‌ایم و باید آن را تصحیح کنیم

اگرچه به خاطر قانون بودجه نمی‌توان شاسی خودرو را تغییر داد اما ولف فکر می‌کند آیرودینامیک خودرو قابل‌بهبود است. او می‌افزاید:

در کل ما از میزان داون فورس تولیدی خوشحال نیستیم اما می‌توانیم به خاطر اطلاع از مشکلات بر پرفورمنس خودروی خود بیفزاییم

همیلتون نیز علیرغم انتقاداتی که به مرسدس داشته اما گفته که از این تیم جدا نخواهد شد. ولف دراین‌باره می‌گوید:

من کاملاً مطمئنم که او با مرسدس خواهد بود. فکر نمی‌کنم لوئیس مرسدس را ترک کند. او در جایگاهی است که به ما اعتماد دارد و ما نیز به او اعتماد داریم. ما پیوندی عالی تشکیل داده‌ایم و دلیلی برای شک کردن به یکدیگر نداریم حتی اگر فصل سختی را تجربه بکنیم

اما در نهایت ولف می‌پذیرد که اگر مرسدس خودرویی رقابتی برای قهرمانی نسازد همیلتون ۳۸ ساله که با ۱۰۳ پیروزی در فرمول یک رکورددار است شاید در نهایت به دنبال تیم دیگری باشد. مدیر تیم مرسدس در پایان اظهار می‌دارد:

به عنوان راننده اگر او بخواهد قهرمانی دیگری را به دست آورد باید از خودروی خود مطمئن باشد؛ و اگر ما نتوانیم به او نشان دهیم که خودروی مرسدس توانایی کسب قهرمانی را دارد شاید او به دنبال تیم دیگری باشد. اگر چنین چیزی رخ دهد من لجبازی نخواهم کرد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. LH44

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (156 ديدگاه)

    ولف باید این حرف رو بعد از بارسلونا سال بعد میزد، نه الان!!!!
    اعتراف دیرهنگامه نه زود هنگام. بنظرم طوفان اخراجی که در فراری شروع شده، به مرسدس هم سرایت میکنه و کسایی که ایده بدون سایدپاد رو دادن و بهش با دلایل احتمالن روی هوا پایبند بودن، اخراج میشن. شاید الیوت جزوش باشه. همین الان دیگه عملن تکنیکال دایرکتور نیست. در نهایت مرسدس مجبوره امسال رو بیخیال بشه. بنظر من احتمال بازنشستگی لوئیس خیلی بیشتر از رانندگیش مخصوصن برای مرسدس هست. چهار سال تموم اشتباه زدن.

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      یکی از مشکلات اینه که خود توتو ولف، سهامدار و یکی از مالکان اصلی تیم فرمول یک مرسدس هست.

      موافقم 27
      مخالفم 3
      1. LH44

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (156 ديدگاه)

        دقیقن.
        به نظر من 70-80 درصد مشکلات مرسدس مستقیمن به توتو ولف مربوط میشه. در چند سال اخیر تصمیمات فاجعه ای گرفته. کلن بعد از نیکی لودا تصمیمات درستی نگرفت. همون طور که فرمودید کم هم قدرت نداره.

        موافقم 24
        مخالفم 1
    2. زیزیگولو

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (4924 ديدگاه)

      مرسدس در واقع قربانی اشتباهات در تصمیم گیری و استراتژی شد

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. AMD

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    مرسدس از الان باید فکر فصل بعد باشه .

    موافقم 17
    مخالفم 1
  3. مازیار

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2507 ديدگاه)

    هم میشه اینطور صریح و شجاعانه به ضعف اعتراف کرد
    هم میشه همه تقصیرها رو به گردن “دشمن” انداخت
    دنیا همین قدر متنوع و متفاوت هست

    موافقم 48
    مخالفم 3
  4. R

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    نباید ماشین ۲۰۲۲ رو دستکاری میکردن

    موافقم 4
    مخالفم 9
  5. arshiaSVJ

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    میشه یکی توضیح بده پورپوسینگ چیه؟

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. LH44

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (156 ديدگاه)

      ماشین های دو سال اخیر بواسطه کانال های ونتوری در کف ماشین، داون فور که نیروی رو به پایین هست تولید میکنن. هرچی هم فاصله این تونل ها از زمین کمتر باشه داون فورس بالاتره. بواسطه گراند افکت، دوان فورسی که این تونل ها بوجود میارن قطع و وصل میشه. یعنی یه زمان ماشین تقریبن به زمین میچسبه و یه زمان دیگه اون دوان فورس از بین میره و ماشین یه جورایی میپره بالا. نتیجه میشه اینکه ماشین بیشتر در مستقیمی ها مثل خرگوش بالا پایین میکنه.

      موافقم 17
      مخالفم 0
      1. arshiaSVJ

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1749 ديدگاه)

        ممنون
        واقعا برام سوال بود از پارسال که شنیدم اسمشو😅

        موافقم 5
        مخالفم 0
    2. Mohammadreza

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (870 ديدگاه)

      البته الان مرسدس مشکل پروپویزینگ نداره.
      کلا مرسدس الان دیگه در مستقیمی ها مشکلی نداره .اونجایی که مرسدس داره زمان از دست میده در پیچ ها مخصوصا پیچ های سرعت پایین هست.

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. LH44

        ۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (156 ديدگاه)

        مشکل مرسدس تا جایی که سواد بنده قد میده، درگ خیلی زیاد بود که در چرخ های عقب تولید میشد. الان ظاهرن هم درگ بالایی دارن هم داون فورس کافی رو تولید نمیکنن! نگهداری تایر ها هم که خیلی پسرفت کرده.

        موافقم 5
        مخالفم 0
  6. احمدرضا

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    مسابقه دیشب نشون داد ردبول توی یه لیگ دیگس اصلا بحثش جداس ولی مرسدس دیروز از فراری بهتر بود حداقل روی هارد بهتر بود و فراریا نتونستن فاصله کم کنن
    از اونور مرسدس خیلی با آستونم فاصله ای نداشت
    اوضاشون انقدرا که میگن بد نیست

    موافقم 18
    مخالفم 0
    1. Bagher

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (121 ديدگاه)

      هر سال مرسدسا بهترین بودن و همیلتون به خاطر همین اول میشد
      الان که ردبول ازش بهتر شده زود حرف زد

      موافقم 6
      مخالفم 18
  7. KAMI

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (106 ديدگاه)

    Iman99 جواب گو باش

    موافقم 1
    مخالفم 20
    1. iman1199

      ۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      جوابای من برای نظرات متعصبانه و بیخود و اشتباه بعضی هاست که هم خودشون در اشتباهن و هم دیگران رو به اشتباه میندازن با اصراری که روی اون حرفا دارن

      شما هم اینطور باشی مثل خودت جوابتو میدم تعارفی هم با کسی نداریم تو دنیای واقعی ممکنه ما رفیقم هم باشیم ولی این‌جا جدی چون تو یک سایت تخصصی انتظار داریم نظرات پخته و منطقی و به دور از تعصب بیخود باشن
      اینستا نیست که هرکی هر نظر بیخودی خواست بده
      اگه نظری میدید باید فکر عواقبش هم باشید ما اینطور انتظار داریم

      موافقم 8
      مخالفم 1
  8. ❤BMW❤

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    دوست عزیز و منطقی ام آقا یا خانم S
    توجه کن !

    موافقم 3
    مخالفم 4
  9. بهزاد

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    البته توتو و کل مجموعه ی مرسدس در این راه تنها نیست و ۸ تیم دیگر هم وضعیتشون خرابه و احتمالا افرادی که قوانین جدید برای رقابتی شدن را وضع میکردن روحشون هم از پرواز ردبول خبردار نبود.
    برای طرفداران فراری مثل ما و سایر عزیزان دیگه این وضعیت عادی شده ولی طرفداران مرسدس هنوز به این شرایط عادت نکردن و با گذشت زمان تحملشون بیشتر خواهد شد.

    موافقم 14
    مخالفم 0
  10. عرفان

    ۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    یه دو سالیه اوضاعشون خرابه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا