موتورسیکلت

چرا فرانسه به دنبال استفاده از هیدروژن در موتورسیکلت است؟

  1. درحالی‌که بیشتر کشورها در جریان مبارزه با گرمایش جهانی به دنبال استفاده از خودروی الکتریکی هستند، دولت فرانسه برای الزام استفاده از فناوری هیدروژن در موتورسیکلت‌ها تلاش می‌کند.

با توجه به اینکه نشانه‌های تغییرات آب و هوایی در سرتاسر جهان در حال افزایش است، بسیاری از کشورها در حال کار روی استراتژی‌هایی برای مهار انتشار کربن هستند. درحالی‌که وسایل نقلیه الکتریکی به‌طور پیوسته در بازارهای مختلف حضور داشته‌اند، سایر کشورها به‌شدت برای پذیرش هیدروژن تلاش می‌کنند. به گزارش رایداپارت، فرانسه به‌طور ویژه و به‌شدت در جهت استفاده از هیدروژن در موتورسیکلت تلاش می‌کند؛ بنابراین بیایید نگاهی به تحولات اخیر بیندازیم.

در مراحل کنونی توسعه در سال ۲۰۲۱، خودروی الکتریکی تولید شده توسط سازندگان اصلی هم کاربردی‌تر و هم دست‌یافتنی‌تر از همیشه هستند. برابری هزینه، به‌ویژه در اروپا، انتخاب بین خودروهای برقی و احتراقی را برای رانندگان خودرو نیز آسان‌تر می‌کند.

موتورسیکلت هیدروژن / Motorcycle اسکوتر

درحالی‌که این بخش‌های خودرو مطمئناً مهم هستند، آن‌ها تنها مناطقی نیستند که انتشار کربن در آن‌ها خیلی مشکل‌ساز است. موتورسیکلت‌ها با مجموعه‌ای از چالش‌های خاص خود در رابطه با اشکال پاک، کارآمد و مقرون‌به‌صرفه قدرت همراه هستند. به همین ترتیب، تجهیزات سنگین و وسایل نقلیه ساختمانی، کامیون‌های سنگین و قطارها را تنها به عنوان سه نمونه در نظر بگیرید. در شرایط کنونی این‌ها بخش‌هایی هستند که برقی‌سازی در آن عملی نیست.

ولی این یکی از بخش‌هایی است که اتحادیه اروپا در آن برای پذیرش هیدروژن فشار می‌آورد. برای کسانی که با نحوه‌ی عملکرد نیروی هیدروژن در وسایل نقلیه آشنا نیستند، هم‌اکنون هیدروژن به شکل گازی ذخیره می‌شود و سپس فرآیندی را طی می‌کند تا الکترون‌ها و یون‌ها را برای تولید نیرو جدا کند. آب تنها محصول جانبی نیروی هیدروژن به شمار می‌رود و درک این موضوع را آسان می‌کند که چرا برای افرادی که به دنبال انرژی پاک‌تر هستند، جذاب است.

با این حال، موانعی نیز در مسیر استفاده از خودروی هیدروژنی وجود دارد. درحالی‌که تولید به اصطلاح «هیدروژن سبز» از نظر فنی امکان‌پذیر است، اما هم‌اکنون گران‌ترین راه برای انجام این کار محسوب می‌شود. در شرایط واقعی، فرایند سبزی که صرفاً از انرژی‌های تجدیدپذیر (نیروی خورشیدی و باد) برای الکترولیز آب (جداسازی اتم‌های هیدروژن و اکسیژن) و برداشت هیدروژن استفاده می‌کند، راه‌حلی عالی خواهد بود.

با این حال، بیش از یک راه برای ساخت هیدروژن وجود دارد. در شرایط کنونی، تمام روش‌های دیگر منجر به ایجاد درجات مختلفی از انتشار کربن می‌شود. آن‌ها همچنین فعلا گزینه‌های ارزان‌تری برای انتخاب هستند. گفته می‌شود، اگر هدف اصلی شما حذف انتشار کربن باشد، این روش‌ها به‌سادگی نمره‌ی قبولی نمی‌گیرند.

اکنون، به مسیر متفاوت موتورسیکلت‌های با سوخت جایگزین در فرانسه بازگردیم. درحالی‌که موتورسیکلت‌های الکتریکی در سراسر اروپا با سخت‌تر شدن قوانین آلایندگی در حال اوج‌گیری هستند، فرانسه نیز هیبریدی‌های هیدروژنی مانند Mob-Ion TGT را در مسیر به پیش می‌برد. دولت فرانسه در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از برنامه‌های خود برای پس از همه‌گیری کرونا اعلام کرد که قصد دارد تنها طی دو سال آینده ۲ میلیارد یورو (حدود ۲/۲۵۹ میلیارد دلار) در توسعه‌ی بخش هیدروژن سرمایه‌گذاری کند. میزان این سرمایه‌گذاری قرار است در مجموع ۷ میلیارد یورو (در حدود ۷/۹ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۳۰ باشد.

موتورسیکلت هیدروژن / Motorcycle فرانسه

واضح است که این فقط مربوط به اسکوترها و موتورسیکلت‌هایی نیست که در حومه‌ی شهر فرانسه تردد می‌کنند. در عوض، برنامه‌های فرانسه به محدوده‌ بالقوه گسترده‌تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نسبت به وسایل نقلیه موتوری از هر نوعی می‌پردازد. طرح‌هایی برای کشف انرژی هیدروژن برای کاربردهای صنعتی مختلف، مانند تولید فولاد و بتن، نیز در برنامه‌ها وجود دارد. احتمالاً به همین دلیل است که فرانسه برای استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی بالقوه برای خودروهای دو چرخ فشار وارد می‌کند؛ زیرا این حوزه‌ی دیگری است که هیدروژن آن در بخش‌های صنعتی بزرگ‌تر به‌طور بالقوه می‌تواند تأثیر بگذارد.

همان‌طور که در حوزه‌ی خودروی الکتریکی در زمینه‌ی پیامدهای آن مانند فرآیندهای استخراج مضر برای استخراج فلزات گران‌بها (به غیر از بازیافت و احیای مؤثر و کارآمد در پایان عمر باتری یا وسیله نقلیه) بحث می‌شود، کربن خنثی بودن بالقوه نیروی هیدروژن همراه با آن است. اگر فرانسه و هر دولت دیگری که به دنبال استفاده از نیروی هیدروژن در مقیاس بزرگ است، بتواند به تولید هیدروژن سبز متعهد شود، به همان اندازه که قصد واقعی و برنامه‌ریزی مدون داشته است، موهبت بزرگی برای اهداف انتشار کربن خواهد بود. با این حال، این یک «اگر» بسیار بزرگ است و اصلاً مشخص نیست که آیا می‌توان چالش‌های پیش روی آن را برآورده کرد یا الزامات زیست محیطی را انجام داد.

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. AMG GT R

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    بنظرم کار سختی هست
    مخازن نیتروژن معادلات های زیادی برای مهندسیشون انجام میشه و فضای نسبتا زیادی دارن

    موافقم ۰
    مخالفم ۲
  2. Philipp

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    “در شرایط کنونی، تمام روش‌های دیگر منجر به ایجاد درجات مختلفی از انتشار کربن می‌شود”

    اگه یادتون باشه حدودا یک ماه پیش ولوو یک آزمایش انجام داد و به یک نتیجه بسیار جالبی رسید
    در کشور سوئد که حدودا سه چهارم برقش رو از منابع سبز بدست میاره یک خودروی برقی تا قبل از پیمایش ۱۱۰ هزار کیلومتر آلایندگی بیشتری نسبت به نسخه بنزینی خودش داره

    پس هیدروژن حتی همین الان هم از الکتریسیته سبز تره

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  3. یوسف

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (533 ديدگاه)

    حالا که بحث هیدروژن شد باید در نظر داشته باشیم که دو نوع هیدروژن وجود داره: هیدروژن سبز و هیدروژن آبی
    هیدروژن فراوان ترین عنصر موجود در پوسته زمین و اتمسفره اما به شکل خالص وجود نداره و باید از منابع موجود استخراج بشه.
    هیدروژن سبز با الکترولیز آب و شکستنش به اتم های هیدروژن و اکسیژن به دست میاد. در صورتی که برق مورد نیاز این فرآیند از روش های تجدیدپذیر به دست بیاد این هیدروژن یک سوخت کربن خنثی و کاملا پاک به حساب میاد.
    هیدروژن آبی اما از گاز طبیعی یا همون CNG استخراج میشه که فرآیندی کاملا پاک و کربن خنثی نیست ولی همچنان بسیار بهتر از سوخت های فسیلی هستش.
    در دراز مدت بشر باید به سمت هیدروژن سبز بره که قطعا زمان زیادی میطلبه ولی نباید فراموش کرد هیدروژن (چه سبز چه آبی) یک سوخت تجدیدپذیر به حساب میاد چون حاصل سوختن اون قطرات آبه و البته هیدروژن مایع نسبت به بنزین و گاز طبیعی سه برابر چگالی انرژی بیشتری داره پس کارآمدتره.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
    1. Iman99

      ۲۵ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (691 ديدگاه)

      ببخشید اینجا یه اشتباه شده این مورد رو بگم چون فکر میکنم لازمه تصحیح شه
      فراراوان ترین عنصر در اتمسفر زمین نیتروژن با حدود ۷۸ درصد هست هیدروژن موجود در اتمسفر زمین زیر ۱ درصد هست حدود پنج ده هزارم درصد هست یعنی ممیز سه صفر پنج درصد
      فراوان ترین عنصر موجود در پوسته زمین هم اول اکسیژن هست بعد سیلیسیم

      ولی تصور شما خیلی اشتباه هم نبوده چون اون فراوان ترینی که درمورد هیدروژن فکر می کردید درسته ولی در کره زمین نه بلکه در کائنات و کهکشان ها مثلا در کهکشان راه شیری فراوان ترین عنصر موجود هیدروژن هست بعد از اون هلیم هست
      دوتا از ایزوتوپ های هیدروژن ( موضوع هیدروژن اتمی و ملوکولی دو موضوع متفاوت هستن اینها با هم قاطی نشن چون با هم فرق میکنن یکیشون درمورد ساختار اتمی هست و تعداد نوتورون های و پروتون های هسته یکی دیگه در مورد اوربیتال ملوکولی ) یکی از ایزوتوپ ها H¹ و بعدی H² هست که اولی نوترون ۰ هست و دومی نوترون ۱ پروتیوم و دیتریوم یا دوتریم و تریتیم هم نوتورون ۲ هست اینها درمورد ساختار اتمی بود
      ولی هیدروژنی که در زمین هست معمولا بصورت اتمی نیست بلکه بصورت گاز ملوکولی یعنی دو اتم هیدروژن با یک پیوند ملوکولی که یک ملوکول واحد رو تشکیل میدن
      مثلا دوتریمی که در آب دریا وجود داره که از هر لیتر آب دریا ممکنه فقط چند میلی گرم از اون دوتریم باشه این ایزوتوپ هم دو اتمی هست و هم یک نوتورون اضافی داره یعنی دو اتم هیدروژن که در هسته هرکدوم از ا‌ن ها یک نوتورون اضافی داره به این آب سنگین هم میگن.
      یکی دیگه از ایزوتوپ های هیدروژن هم در صنعت هسته ای استفاده میشه تریتیم T و با دوتریم D فرق میکنه و رادیواکتیو هم هست و دو نوترون در هسته اتم اون وجود داره
      اطلاعات خیلی زیادی وجود داره نمیشه یه جا همشو گفت و فقط باید درموردش مطالعه کرد شیمی هم پیچیدگی های زیادی داره ولی دوست داشتنیه

      درنهایت به طور کلی با نظر شما درمورد استفاده از انرژی هیدروژن موافقم درصورتی که تمام جوانبش درنظر گرفته شه

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
      1. امین

        ۲۵ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (431 ديدگاه)

        چی داری میگی ؟؟؟؟ هیچچچ ربطی به ایزوتوپ و این حرفا نداره خواستی مثلا یه نظر بدی؟؟؟؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۵
        1. Iman99

          ۲۵ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (691 ديدگاه)

          نه نخواستم نظر بدم خواستم درستشو بگم که گفتم
          ولی شما اونطور که معلومه سوال نداری

          یوسف در مورد فراوان ترین عناصر موجود تو اتمسفر و پوسته زمین گفت که درستش رو گفتم تا اشتباه نشه
          در ادامه توضیحی درمورد اشکال مختلف اتم هیدوژن و ملوکول گاز هیدروژن دادم و تفاوت این دوتا رو گفتم تا متوجه تفاوت هاشون بشه همین. ولی این مطلب تکمیلی بود
          جواب اصلی همون پاراگراف اول و دوم بود

          موافقم ۴
          مخالفم ۰
        2. Iman99

          ۲۸ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (691 ديدگاه)

          اون توضیح درمورد ایزوتوپ های هیدروژن هم حالا کی گفت ربط داره اون تکمیلی بود فقط واسه این بود که متوجه تفاوت های اونها بشه
          تو خود همونجا هم که نوشتم خودم گفتم ربطی به موضوع نداره چون یه بحث جداست

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
        3. Iman99

          ۲۸ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (691 ديدگاه)

          چیزی که گفتم رو متوجه نمیشی این دیگه مشکل خودته عقلت رو بکار بنداز تا متوجه شی
          به شما فقط باید گفت بچه بیا پایین بابا سرمون درد گرفت

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
  4. یک کاربر

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (148 ديدگاه)

    امیدوارم در موتور سیکلت هیدروژنی موفق باشند.

    در مورد قطارها ، نکته ای که هست نویسنده تصور کرده ایران هست ، کلا سیستم قطار جهان برقی هست! اتفاقا قطارها در برقی شدن پیشروتر بودند زمانیکه برای خودروها مطرح نبود قطارها برقی بودند.

    سیستم قطار برق بالاسری هست . یک قطار برقی ۴ برابر قطار دیزل قدرت دارد. اتحادیه اروپا ، چین ، امریکا ، روسیه از سرامدان قطار برقی هستند . در منطقه ما هم ترکیه و حتی ازبکستان و…کشورها منطقه دارا هستند.

    .

    متاسفانه ما ایرانی ها جهان از دید کشور خودمان میبینیم تصورمان این هست جهان هم مانند ایران هست. در خارج پرونده قطار برقی تمام کردند. ما در بسم الله ان ماندیم.

    در مورد کامیون نمونه بزرگراه برقی المان هست در حال کار هستند. نمونه ازمایشی کار کرده و قرار هست کریدور های ترانزیتی المان به برق بالاسری برای کامیون ها مجهز شوند .

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  5. میثم

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2868 ديدگاه)

    من بشدت طرفدار هیدروژنم
    البته در کنار الکتریکی ها مکمل هم هستند
    هیبرید هیدروژنی هم گزینه واقعا خوبیه

    موافقم ۴
    مخالفم ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا