موتورسیکلت

موتورسیکلت مجهز به پیشرانه ۱۰ سیلندر وایپر، هیولای دو چرخ!

آلن ملیارد دانشمند دیوانه عرصه موتورسیکلت است و در سال‌های گذشته برخی از شگفت‌انگیزترین موتورسیکلت‌ها را تولید کرده است. یکی از نمادین‌ترین محصولات ملیارد این موتورسیکلت مجهز به پیشرانه ۱۰ سیلندر وایپر است که در سال ۲۰۰۹ تولید شده است. آلن در ویدئویی که روی کانال یوتیوب آپلود کرده است به برخی جزئیات این موتورسیکلت اشاره داشته است. این موتورسیکلت پس از یک سال خواب آماده بررسی‌های روتین می‌شود و قبل از استارت پیشرانه کمی تمیز می‌شود و سپس باک نیز با بنزین سوپر پر می‌شود.

جای تعجبی ندارد که این موتورسیکلت کاملاً دست‌ساز فرایند بازرسی قبل از استارت را پاس می‌کند و آماده یک سواری هیجان‌انگیز می‌شود. اگرچه اکثر موتورسیکلت‌های ملیارد فقط برای نمایش ساخته شده‌اند اما این یکی قابل راندن است و کارکرد چند هزار کیلومتری نیز مؤید این موضوع است. حتی از پشت سیستم نیز می‌توانیم حس راندن این هیولای ۱۰ سیلندر را تجربه کنیم. دور پیشرانه در ترافیک عادی به ندرت از ۱۵۰۰ بالاتر می‌رود و ابعاد بزرگ موتورسیکلت نیز توجه همه را به خود جلب می‌کند. نیروگاه ۱۰ سیلندر ۸ لیتری این موتورسیکلت از دوج وایپر GTS 1995 گرفته شده است و قدرت حدود ۵۰۰ اسب بخاری تولید می‌کند. این پیشرانه ۳۴۰ کیلوگرم وزن دارد و وزن کلی موتورسیکلت نیز به ۶۳۰ کیلوگرم می‌رسد.

به خاطر اینکه پیشرانه موردبحث خیلی بزرگ است بنابراین استفاده از فریم عادی ممکن نبوده است و آلن دو ساب فریم سفارشی را ساخته است که به بخش جلو و عقب پیشرانه متصل می‌شوند. این طراحی باعث شده است فضایی برای گیربکس عادی وجود نداشته باشد اما پیشرانه به حدی گشتاور تولید می‌کند که نیازی به تعویض دنده نیست. برخی تغییرات نیز باعث شده‌اند حداکثر سرعت این هیولا به ۴۳۴ کیلومتر در ساعت برسد. آلن با این موتورسیکلت به سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت دست یافته است. او برای هیجان بیشتر یک تنظیم دیگر را نیز برای ECU در نظر گرفته است که سوخت بیشتری را به پیشرانه می‌رساند و باعث بک فایر از اگزوز می‌شود.

 

 

 

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3042 ديدگاه)

    مشخصات فنی این موتور عالی و خیره کننده هستش ولی به جای نشستن راکب موتور نگاه کنین!!! تو همین عکس مشخصه که راکب به زور تونسته خودشو خم کنه و فرمون رو بگیره!!!

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۵
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (6901 ديدگاه)

      درست میفرمایید اما میتونست فرمان را به سمت راکب بکشاند و این مسئله‌ی سختی نیست و اگر این کار را نکرده به این دلیل بوده که زراحی ظاهری را میخواسته حفظ کنه !

      چیزی که برایم سوال پیش آورده اینه که قدرت را چطور به سرِ چرخ‌ها میکشاند و آیا تسمه هست یا زنجیر و از چه جنسی هست که میتواند قدرت مستقیم را مهار کند و پاره نشود !

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۴
      1. مازیار

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1071 ديدگاه)

        زنجیر هست
        در عکس مشخص است

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (6901 ديدگاه)

          بله زنجیر هست و متاسفانه توجه نکردم ، سپاسگذارم .

          فکر کنم جنس زنجیر از تیتانیوم باشد و اگر نه چطور میتونه این قدرت را مهار کند !

          موافقم ۵
          مخالفم ۳
      2. زیزیگولو

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (3042 ديدگاه)

        احتمالاً چون پیشرانه این موتور سیکلت بزرگتر و حجیم تر از حد استاندارد یه موتور سیکلت هستش و همینطور نصب اون باک بزرگتر از حد انتظار بنزین که باید پیشرانه بزرگ این موتور سیکلت رو تغذیه کنه چاره ای نداشتن جز اینکه صندلی راکب رو ببرن عقبتر و هرچقدرم که فرمون رو به سمت راکب میکشوندن و روبه جلو خم میکردن بازم همین مشکل واسه راکب وجود داشت ……. همونطوری که در گذشته زنجیر تایم و در حال حاضرم تسمه تایم نیروی موتور رو واسه گردش میل سوپاپ و و بقیه اجزاء موتور منتقل میکنه و هر دو هم تو دورهای بالا دوام بالایی دارن پس مطمئناً زنجیر یا تسمه ای هم که قدرت پیشرانه این موتور رو به چرخ عقب منتقل میکنه دوام بالایی داره

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱
      3. زیزیگولو

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (3042 ديدگاه)

        نوید اگه ویدیوها رو دیده باشی زنجیر نیروی پیشرانه رو به چرخ عقب این موتور سیکلت منتقل میکنه

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (6901 ديدگاه)

          ویدئو را ندیدم اما متاسفانه توجه به عکس نکردم ، سپاسگذارم .

          موافقم ۶
          مخالفم ۲
    2. مهردادکمال

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1084 ديدگاه)

      فکر نکنم حتی بتونه دور بزنه

      موافقم ۲
      مخالفم ۱۱
      1. زیزیگولو

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (3042 ديدگاه)

        اتفاقاً هم خیلی خوب میپیچه و هم خیلی خوب دور میزنه، اگر همین ویدیوهایی رو که شاهین احمد زاده گذاشته ببینی متوجه میشی

        موافقم ۸
        مخالفم ۱
    3. بهنیا

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خوشتیپ
      اگه درکی از سرعت ۳۲۲ داشته باشی
      متوجه میشی که این موتور به قصد طوری طراحی میشه که راکب مجبور بشه خودشو رو باک خم و بچسبونه
      وگرنه باد میبردش که
      خخخخخخخ
      البته اخرشو شوخی کردم
      ولی برای از بین نرفتن طراحی آیرودینامیک و آنتی استاتیک هست

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  2. امیرشایان فرازی

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    ای جان

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۱
  3. viper2

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (487 ديدگاه)

    ممنون بابت این مقاله اقای احمد زاده . لطفا اگر میشه توی اپارات هم اپلود کنید .

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۴
    1. ممد ژانگولر

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2423 ديدگاه)

      این موتور رو پات چپ بشه به اندازه تعداد سیلندراش پاهات میشکنه

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
  4. محمد

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    معروفترین ساخته آلن ملیارد کاوازاکی زد دوهزاروسیصده
    ۱۲ سیلندر

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۵
    1. جواد خطر

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (255 ديدگاه)

      منم دقیق جلوی سینما آفریقا تصادف خطرناک با موتور داشتم طوری که موتورم له و لورده شد و خودم هم دو ماه تو بیمارستان بودم و هر چهارتا دست و پاهام داخل گچ بود اما شانس آوردم که سرم ضربه نخورد

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۱
  5. ehsan.fa

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1555 ديدگاه)

    من سالها قبل فلات ۲۵۰ داشتم برای موتورسوارهای در حد معمولی اگر مصرف خاصی ندارند داشتن موتور بالای ۲۰۰ سی سی حماقت محض و دیوانگی هست ، یه تصادف ساده کردم بیست روز افقی بودم 🤣🤣

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۵
  6. Jdm باز

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (858 ديدگاه)

    اوففف عجب چیزیه

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  7. مهدی

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1106 ديدگاه)

    لعنتیییییی
    عجب خوف و خفنه
    موتور وایپر رو فکر کن بزاری رو یه وسیله نقلیه ۶۳۰ کیلو گرمی

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  8. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1866 ديدگاه)

    انجین وایپر انجینی با مهندسی بالا بود و هنوز هم رکورد گشتاور تو تنفس طبیعی برا وایپره.این رکورد تا ابد دیگه شکسته نمیشه.یکی از بهترین تبلیغات رو داشت که نشون میداد تو هر سیلندر انفجار هسته ای رخ میده

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۲
    1. viper2

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (487 ديدگاه)

      میشه دقیق تر توضیح بدید لطفا؟ ‌ اخه پیوندی که بین مولوکول های co2 و بخار اب یا همون h2o هست پیوند اشتراکی یا همون کووالانسی هست و الکترون ها به اشتراک گذاشته میشن . این چیزیه که به ما تو واکنش اتش گرفتن یاد دادن . حالا هسته ای چه فرقی داره؟

      موافقم ۵
      مخالفم ۳
      1. seyedjavad.mercedesbenz

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (354 ديدگاه)

        احتمالا ایشون منظورش عظیم بودن انفجارهایی هست که توی سیلندر رخ میده وگرنه هیچ جوره درک نمیکنم چجوری توی موتور بنزین سوز یا هر موتور غیر اتمی عمل هسته ای رخ میده

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
      2. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1866 ديدگاه)

        تبلیغ بود قدرت رو میخواست نشون بده

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
  9. samurai

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    که چی این کار؟
    مثل اینکه روی پراید موتور تراکتور بزاری چرت و بی کاربرد

    موافقم ۹
    مخالفم ۸
  10. datsun

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2373 ديدگاه)

    احمقانه س

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱۲
  11. ممد ژانگولر

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2423 ديدگاه)

    داش جواد کم پیدایی
    دلمون واست تنگ شده
    بلا بدور باشه
    امیدوارم سال خوبی داشته باشی هر چند شروعش جالب نبود

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. جواد خطر

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (255 ديدگاه)

      مخلصم داداش شما هم سال خوبی داشته باشی

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  12. یوسف

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (508 ديدگاه)

    عاشق این جور کارها هستم… دمش گرم

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  13. حامد

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فیلم هاکه باز نمیشن نگاه کنیم

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  14. سیدعلی

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالب ترین نکته این موتور هیولا اینه که جعبه دنده نداره.
    در سرعت های پایین باید همش نیم کلاچ میکرد.
    بیشتر جنبه تفریحی داره تا کاربردی
    کاش ویدیو ها در آپارات بارگزاری بشه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  15. مونا

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میشه وانتش کرد قدرتش خوبه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا